پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی :

پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی

بخشی از مطلب
آب در خشکبوم ایرانی عزیز و کمیاب است و نظر کردن بر آن، به ویژه در اول صبح و اول ماه با شگون است.
ایرانی آب را مشقت و مرارت به دست می آورد. با صرفه جویی به کار می برد و در باغ ها با هنرمندیهای ماهرانه بیشتر از آنچه هست می نمایاند. شبکه هندسی، آب را به داخل ساختمان باغ می برد و در میانه پورت ها و گشایش فضاها، با وسعتی مناسب و متناسب، بازتاب آسمان و درختان و تصویر و نقوش زیبایش را فرادید بینندگان می گستراند. با تخته سنگ های نقش دار خوشتراش نصب شده بر بستر جویها و به ویژه شیب ها مانند سینه کبکی خت و نیلوفرهای زیبا بر حرکت، صدا و مرطوب کنندگی آب افزوده می شود و آب هرچه بیشتر خودنمایی می کند و صدا و سیمای فرحبخش خود را ظاهر می سازد . 
آب از طریق جویهایی در امتداد محورهای اصلی باغ، از حوض اصلی به حوض های کوچکتر می ریزد و سرریز آن در جویهای دیگری همسو با شیب طبیعی باغ روان می شود تا سرانجام از باغ خارج شود.
در طراحی باغ های ایرانی- اسلامی برای اینکه آب باید بسیار پاک و تمیزتر از معمول به نظر آید و از سوی دیگر به دلیل آنکه در هوای گرم تابستان گیاهان و جانوران تک سلولی و پرسلولی که سریع رشد می کنند، آب را آلوده و کدر نکنند حتما آب باید به صورت مداوم در حال حرکت نگه داشته شود زیرا تمیزی و درخشندگی آب خود نوعی خنکی و شعف را به بیننده القاء می کند. حوض ها جزء عناصر اصلی الگوی باغ ایرانی هستند که اغلب لبریز از آب می باشند زیرا معمولا آنها در بالاتر از سطح زمین احداث می گردند. آب با فشار خود از لبه های حوضها به محوطه هم سطح زمین می ریزد و از آنجا در مسیرهای مشخص شده جاری می شود. شکل اولیه حوضها در باغ های ایرانی به شکل حوضهایی با آبهای روان، از یکی به دیگری بوده است.
پیش از اسلام و اوایل اسلام استخرها گرد بودند ولی بعدها به کار نمی رفتند. حوض را هیچ وقت بیضی شکل نمی ساختند و اعتقاد بر این بود که آب در حوض بیضی زودتر گندیده می شود. بعدها این حوضها یک شکل هندسی و منظم و ساده ار شش ضلعی تا دوازده ضلعی به خود گرفتند. معمولا در اغلب جاها از شکل هشت ضلعی استفاده می کردند. حوضهای هشت ضلعی گاهی اوقات به صورت هشت و نیم هشت و نگینی یا کشکولی ساخته می شدند.
از دوره قاجاریه از شکلهای بیگانه مثل شکل صلیبی و بیضی در ساخت حوضها استفاده شده است. همچنین در بعضی از باغ ها مثل فین کاشان، حوضخانه هایی ساخته اند. حوضخانه ها طرحهای مختلفی دارند و در شکلهای هشت گوش یا هشت و نیم هشت و یا مربع کامل ساخته شده اند.

 نهرهای بهشتی
نقطه ی اوج تصویری که از بهشت در قرآن اشاره شده (جناب تجری من تحتها الانهار) می باشد و به معنی بوستانهایی است که از زیر درختان و قصرهای آن جویهای آب جاری است. این ترکیب کلامی در ۳۵ آیه از قرآن کریم به کار رفته است و در آیه دیگری سخن از چهار نوع نهر رفته است، مثل آن بهشتی که به مردم با تقوی وعده اش را داده اند این است که در آن نهرهایی از آب تازه و نمانده (انهار من ماءغیر آسن) و نهرهایی از شیر که طعمش تغییر نمی کند (انهار من لبن لم یتغیر طعمه) و نهرهایی از عسل خالص (انهار من عسل مصفی) است و ایشان همیشه در آن خواهند بود.
کلمه غرف جمع غرفه به معنای خانه بسیار زیبایی است که در بلندی قرار دارد. در اکثر باغ های ایرانی جوی آب از طبقه زیرین کوشک سرچشمه می گیرد و پس از ریختن به حوض جلوی عمارت در کل باغ جاری می شود. کلمه کوثر را در آیه انا اعطیناک الکوثر (سوره کوثر آیه ۱) بعضی از مفسرین به معنای نهری در بهشت (حوض خاص رسول خدا (ص) در بهشت یا صحرای محشر) گرفته اند. نهر (یا حوض) کوثر چنانکه در بعضی روایات آمده از زیر عرش جریان دارد و مبدأ و نهایت آن بی پایان و نامحدود است و هرکس به اندازه ظرفیت ذهن صاف و پاکش از آن دریافت و بهره ای دارد . 
بعدها عنصر فواره که آب را با فشار به بالا می پاشید و در ضمن باعث خنک شدن بیشتر هوا نیز می شد وارد طرح های اینگونه باغ ها شده است. برای به وجود آوردن فواره ها گاهی یک مخزن آب را در ارتفاع می ساختند تا از فشار حاصل از اختلاف ارتفاع برای حرکت آب و نیز به جریان انداختن فواره ها استفاده کنند. معمار باغساز بازیهای غریبی با آب انجام می داده است.

وجود آب نماها و استخرها در باغ های قدیمی ایران یکی از ضروری ترین عناصر ایجاد باغ بوده و استخر غالبا عمیق و دارای چندین فواره بوده است، از جمله استخر باغ بزرگ هزار جریب که در دوره صفویه در اصفهان احداث شده پانصد فواره داشته است. باغ ها را معمولا در زمینهای شیبدار احداث می کردند، در نتیجه با ایجاد پلکان در مسیر آبشارها جریان ملایم آب تند و پرسرو صدا می شده است که از این جمله می توان از باغ قدمگاه نیشابور یاد کرد.
برای ایجاد محیطی آرام و خنک و پرسایه، چاره ای جز احداث جوی های آب در طول تمام باغ نمی باشد که معمولا تقاطع این جویها به حوضچه تبدیل می گردد. این جویها غالبا از حوض خانه عمارت باغ آغاز و در فاصله ای منظم با استفاده از شیب طبیعی زمین با تکرار آبشارها به داخل حوضچه ها روان می گردد. آبنما که از ضروری ترین عناصر ایجاد باغ است بیشتر در مقابل عمارت اصلی باغ احداث می شود. تصویر بنا و درختان و انعکاس آن در آب حوض مرکزی اصلی همواره مورد پسند و توجه ایرانیان بوده است. صدای فواره های گوناگون باغ های ایرانی ضمن اینکه طرح و حجم آنها فضای باغ را شکل می دهند شنیدنی است. نوع بیرون آمدن آب از فواره ها با نوع اروپایی آن متفاوت است و نوع پرتاب شدن به بیرون از آرامش و ارتفاع کمتر و زیبایی خاصی برخوردار است. به ویژه آنکه در هر حرکت آب در جویها، فواره ها و آب شیبها زمزمه خاصی از صدای آب به گوش انسان می رسد. نمونه بسیار خوب در این مورد باغ فین کاشان است که در هر گوشه و هرگذر این باغ، آب با صدایی خاص به گوش می رسد. هریک از این صداها به نوعی انسان را آرام و سرگرم می کند. نوع صدای آب در آب شیب ها یا «شله» باغ ایرانی با صدای پرتلاطم آبشار باغ های ژاپنی فرق می کند و از آرامش بیشتری برخوردار است.
در کف آب نماها و بیشتر جاهایی که آب فرو میریخت غالبا تخته سنگی با تراش سینه کبکی  و با طرحهای مختلف کار می گذاشتند که موج آب را زیبا جلوه دهد. آب نمایه به جویهایی گفته می شده است که برای منظر دادن به آب و جبران خشکی مناطق مورد استفاده قرار می گرفت. عمق این جویها حدود سی سانتی متر و عرض آنها در حدود ۸۰ سانتی متر بوده است. آب نماها فواره هایی داشته اند که در فواصلی آب را به داخل آب نما می ریخته اند. این قسمت (آب نما) معمولا سنگی بوده ولی در باغ فین از کاشی ساخته شده است. به فواره های بزرگ شرن یا شلن می گفتند (شاریدن یعنی از بالا ریختن). از دیگر چیزهای ساخته شده برای جلوه دادن آب یکی آب گردان و یکی هم آبشار بوده است. در کاخ هشت بهشت اصفهان آب از اشکوب بالای ساختمان بر روی کاشی های طبقه هم کف می ریخته است.ددر دوره قاجاریه هم، چنین آبشارهایی را میساختند. در چشمه عمارت بهشهر برای بالا بردن آب از مکینه (تلمبه) استفاده می کردند. در جلوی کوشک اصلی باغ ها معمولا یک استخر به شکل مربع یا مستطیل وجود داشته است.
پیش از اسلام و اوایل اسلام استخرها گرد بودند ولی بعدها به کار نمی رفتند. حوض را هیچ وقت بیضی شکل نمی ساختند و اعتقاد بر این بود که آب در حوض بیضی زودتر گندیده می شود. بعدها این حوضها یک شکل هندسی و منظم و ساده ار شش ضلعی تا دوازده ضلعی به خود گرفتند. معمولا در اغلب جاها از شکل هشت ضلعی استفاده می کردند. حوضهای هشت ضلعی گاهی اوقات به صورت هشت و نیم هشت و نگینی یا کشکولی ساخته می شدند.
از دوره قاجاریه از شکلهای بیگانه مثل شکل صلیبی و بیضی در ساخت حوضها استفاده شده است. همچنین در بعضی از باغ ها مثل فین کاشان، حوضخانه هایی ساخته اند. حوضخانه ها طرحهای مختلفی دارند و در شکلهای هشت گوش یا هشت و نیم هشت و یا مربع کامل ساخته شده اند.
  و…..

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.