پاورپوینت مخالفان تفسیر اجتهادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مخالفان تفسیر اجتهادی دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مخالفان تفسیر اجتهادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مخالفان تفسیر اجتهادی :

پاورپوینت مخالفان تفسیر اجتهادی

اگر در تفسیر قرآن از روش‌های مختلف و عقل در استنباط معارف قرآنی استفاده شود به آن، تفسیر اجتهادی می‌گویند. برخی با این روش تفسیری به مخالفت برخوا‌سته‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – مخالفت اخباریان
۲ – ادله
۲.۱ – منع تفسیر به رأی
۲.۱.۱ – نقد دلیل
۲.۲ – روایات ضعف عقل بشری
۲.۲.۱ – نقد دلیل
۲.۳ – انحصار تفسیر به معصوم
۲.۳.۱ – نقد دلیل
۲.۴ – روایات دوری صحابه از تفسیر
۲.۴.۱ – نقد دلیل
۲.۵ – یقین‌آور نبودن تفسیر اجتهادی
۲.۵.۱ – نقد دلیل
۲.۶ – وظیفه پیامبر
۲.۶.۱ – نقد دلیل
۳ – فهرست منابع
۴ – پانویس
۵ – منبع

مخالفت اخباریان

برخی با گرایش به اخباری‌گری، تفسیر اجتهادی را منع کرده، بر این باورند که تفسیر قرآن برای هیچ کس حتی برای متخصصان در علم نحو، لغت، ادبیات، علوم عقلی، فقه ، اخبار و آثار جایز نیست و راه تفسیر قرآن تنها تکیه بر روایات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صحابه و تابعان است.

[۱] مقدمه جامع التفاسیر، ص ۹۳.

شیخ طوسی از برخی امامیه نقل می‌کند که تفسیر قرآن جز با روایت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) که سخن آنان مانند سخنان پیامبر حجت است جایز نیست.

[۲] التبیان، ج ۱، ص ۴.

ادله

این گروه افراطی ادله‌ای دارند؛ از جمله:

منع تفسیر به رأی

هرگونه تفسیر بر اساس ظواهر قرآن و استفاده از ادله عقلی و اجتهادی به تفسیر به رأی ممنوع می‌انجامد، چنان‌که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: کسی که قرآن را به رأی تفسیر کند، اگر چه به واقع دست یابد به خطا رفته است.

[۳] جامع البیان، ج ۱، ص ۵۶.

[۴] جامع الاحادیث، ج ۱، ص ۳۰۷.

نقد دلیل

پاسخ این است که تفسیر اجتهادی با تفسیر به رأی تفاوت دارد؛ در تفسیر اجتهادی و عقلی، مفسر با نیروی عقل و به کمک ابزارهای فهم دین مانند لغت از منابع دینی مانند قرآن و سنت و عقل

[۵] جامع البیان، ج ۱، ص ۵۶.

[۶] المیزان، ج ۳، ص ۷۶.

برای فهم آیه بهره می‌گیرد، در حالی که تفسیر به رأی، عبارت است از تحمیل سلیقه و رأی شخصی بر آیه، بدون دلیل معتبر

[۷] التفسیر و المفسرون، ذهبی، ج ۱، ص ۲۶۵.

[۸] المناهج التفسیریه، ص ۶۲.

یا تفسیر متشابهات قرآن بدون بهره‌گیری از روایات معصومان (علیهم‌السلام)،

[۹] البیان، ص ۲۶۹.

[۱۰] تفسیر و مفسران، ج ۱، ص ۷۳.

یا گفتن خلاف حق و نسبت دادن آن به قرآن است

[۱۱] المیزان، ج ۳، ص ۷۸.

یا تأیید مذهب فاسد، به این‌گونه که مذهب اصل و تفسیر تابع آن قرار داده شود یا حکم قطعی درباره مراد خدا بدون دلیل قطعی.

[۱۲] الاتقان، ج ۲، ص ۴۰۲.

روایات ضعف عقل بشری

روایاتی که عقل بشر را از تفسیر قرآن ناتوان و فهم قرآن را منحصر به معصومان (علیهم‌السلام) می‌دانند. برخی از این روایات را شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه در بابی با عنوان عدم جواز استنباط احکام نظری از قرآن آورده است

[۱۳] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۱ – ۱۴۲.

[۱۴] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۹ – ۱۵۰.

که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
أ. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «یا جابر ان للقرآن بطناً وللبطن ظهراً، ثم قال: یا جابر! لیس شیء أبعد من عقول الرجال منه

[۱۵] تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۱.

ای جابر! قرآن باطنی دارد و آن باطن ظاهری دارد. ای جابر! چیزی دورتر از عقل انسان به قرآن نیست».
ب. امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: «لیس شیء أبعد من عقول الرجال من تفسیر القرآن؛ إنّ الآیه یکون أولها فی شیء و أوسطها فی شیء و آخرها فی شیء و هو کلام متصل متصرف علی وجوه».

[۱۶] تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۱.

[۱۷] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۲.

ج. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: قرآن مَثَل‌هایی است برای قومی که دارای دانش‌اند، نه غیر آنان و برای گروهی که قرآن را چنان‌که شایسته آن است تلاوت می‌کنند و آن‌ها کسانی هستند که به قرآن ایمان می‌آورند و آن را می‌شناسند؛ اما بر غیر آنان، قرآن دشوار و از دسترس دل‌های آن‌ها دور است، به همین جهت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: راستی که هیچ چیزی دورتر از قلب‌های این قبیل افراد نسبت به تفسیر قرآن نیست. در این قرآن همه مردم مگر کسی که خدا بخواهد سرگردان‌اند. سپس امام (علیه‌السلام) به آیه ۸۳ نساء /۴

[۱۸] نساء/سوره۴، آیه۸۳.

استناد کرده که رسول و اولواالامر آن را می‌دانند؛ ولی غیر از آنان هرگز آن را نمی‌دانند: «إنّما القرآن أمثال لقوم یعلمون دون غیرهم و لقوم یتلونه حق تلاوته و هم الذین یؤمنون به و یعرفونه و أما غیرهم فما أشد إشکاله علیهم و أبعده من مذاهب قلوبهم و لذلک قال رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله): إنّه لیس شی أبعد من قلوب الرجال من تفسیر القرآن… و فی ذلک تحیّر الخلایق أجمعون إلاّ ما شاء الله، ثم قال: و لو ردّوه إلی الرسول و إلی أُولی الأمر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم و أما غیرهم فلیس یعلم ذلک أبداً».

[۱۹] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۱.

[۲۰] المحاسن، ج ۱، ص ۲۶۸.

نقد دلیل

روایات یاد شده مرسل یا ضعیف‌اند. افزون بر این‌که هیچ شاهدی وجود ندارد که مقصود از آن‌ها غیر قابل فهم بودن ظاهر آیات قرآن برای غیر معصومان باشد، بلکه صدر و ذیل این روایات و قراین خارجی نشان می‌دهند که مقصود دست‌یابی به فهم همه معارف قرآن اعم از معانی ظاهری و باطنی آن است یا این‌که ناظر به فهم بخش خاصی از معارف قرآن یعنی فهم معانی باطنی آن است.

[۲۱] روش‌شناسی تفسیر قرآن، ص ۴۶ – ۵۰.

انحصار تفسیر به معصوم

روایات متعددی با بیان‌های گوناگون درباره تفسیر قرآن نقل شده است که ظاهر برخی از آن‌ها تنها انحصار تفسیر قرآن به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) است،

[۲۲] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۳۲.

[۲۳] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۳۴.

[۲۴] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۳۹.

[۲۵] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۲.

[۲۶] وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۴۸ – ۱۴۹.

چنان‌که

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.