پاورپوینت مفهوم تقوا
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت مفهوم تقوا دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مفهوم تقوا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت مفهوم تقوا :
پاورپوینت مفهوم تقوا
پرهیزگاری، خویشتن داری در برابر خواهش های نفسانی، پرهیز از موجبات خشم خداوند را تقوا گویند.
فهرست مندرجات
۱ – معنای تقوا
۲ – وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی
۳ – خصوصیات تقوا
۴ – واژه تقوا در قرآن
۵ – اطلاق کلمه تقوا بر ائمه
۶ – فهرست نابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
معنای تقوا
تقوا اسم مصدر از ریشه «و ق ی»، در لغت به معنای پرهیز، حفاظت و مراقبت شدید و فوق العاده
[۱] لسان العرب، ج ۱۵، ص ۳۷۸.
[۲] المصباح، ص ۶۶۹، «وقی».
و در ادبیات معارف اسلامی به معنای حفظ خویشتن از مطلق محظورات است؛ اعم از محرمات و مکروهات . .
[۳] مفردات، ص ۸۸۱، «وقی».
وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی
برخی ترک بعضی از مباحات را نیز در تحقق این معنا لازم دانسته اند
[۴] مفردات، ص ۸۸۱.
، چنان که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی را انجام ندادن برخی از مباحات به انگیزه پرهیز از حرام ها دانسته است.
[۵] مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۱۹.
[۶] مستدرک الوسایل، ج ۱۱، ص ۲۶۷.
خصوصیات تقوا
بر این اساس، عارفان افزون بر دوری از محرّمات، اجتناب از لذت های حلال دنیوی را در مراتبی از تقوا لازم شمرده اند
[۷] المحیط الاعظم، ج ۱، ص ۲۷۸.
[۸] التقوی فی القرآن، ص ۲۸.
، پس می توان گفت تقوا خصوصیاتی دارد که به حسب موارد، مختلف می گردند و قدر جامع آن ها پرهیز از محرمات شرعی و عقلی، توجه به حق و التفات به پاکسازی عمل و به سوی مجرای طبیعی و متعارف اعمال حرکت کردن است، همان گونه که فجور، فاصله گرفتن از حالت اعتدال و خارج شدن از جریان طبیعی کارهاست
[۹] التحقیق، ج ۱۳، ص ۱۸۴، «وقی».
و از آغاز پیدایش ایمان در دل مؤمن تا آخرین درجه کمال، همواره ملازم مؤمن است و در هر مرحله ای اقتضایی دارد؛ مانند محافظت نفس از عذاب و آتش ، پرهیز از سخطِ خدا و مخالفت با وی و اجتناب از دوری و محجوبیّت از خداوند.
[۱۰] التحقیق، ج ۱۳، ص ۱۸۵ – ۱۸۶، «وقی».
واژه تقوا در قرآن
واژه تقوا و دیگر مشتقات ریشه آن ۲۵۸ بار در قرآن کریم آمده اند و مباحثی گوناگون را دربردارند؛ چون معنوی بودن تقوا
[۱۱] حجّ/ سوره۲۲، آیه ۳۲.
[۱۲] حجرات/ سوره۴۹، آیه۳.
، تقوا بهترین پوشش معنوی
[۱۳] اعراف/ سوره۷، آیه۲۶.
، تقوا ملاک برتری انسان ها
[۱۴] حجرات/ سوره۴۹، آیه۱۳.
، تقوا بهترین توشه
[۱۵] بقره/ سوره۲، آیه۱۹۷.
، علل تقوا
[۱۶] بقره/ سوره۲، آیه۱۸۳.
، آثار تقوا
[۱۷] طلاق/ سوره۶۵، آیه۲ -۴.
[۱۸] انفال/ سوره ۸، آیه۲۹.
و ویژگی های متقیان.
[۱۹] بقره/ سوره۲، آیه۲ -۴.
برخی مشتقات تقوا در قرآن تنها در معنای لغوی آن به کار رفته اند؛ مانند ۱۷ مزمّل
[۲۰] مزمل/ سوره۷۳، آیه۱۷.
؛ ۸۱ نحل
[۲۱] نحل/ سوره۱۶، آیه۸۱.
و ۲۸ آل عمران
[۲۲] آل عمران/سوره۳، آیه۲۸.
در آیه ای نیز تقوا مضاف الیه واژه «کلمه» است:«اِذ جَعَلَ الَّذینَ کَفَروا فی قُلوبِهِمُ الحَمیَّهَ حَمیَّهَ الجهِلیَّهِ فَاَنزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ و عَلَی المُؤمِنینَ و اَلزَمَهُم کَلِمَهَ التَّقوی وکانوا اَحَقَّ بِها و اَهلَها و کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیء عَلیما».
[۲۳] فتح/ سوره۴۸، آیه۲۶.
بیشتر مفسران گفته اند:مراد از «کلمه التقوی»کلمه توحید یعنی قول «لا اله إلاّ الله» است
[۲۴] التبیان، ج ۴، ص ۲۴۷.
[۲۵] التبیان، ج ۹، ص ۳۳۴.
[۲۶] تفسیر مجاهد، ج ۲، ص ۶۳.
[۲۷] تفسیر الثوری، ص ۲۷۸.
[۲۸] جامع البیان، ج ۶، ص ۱۳۵ – ۱۳۸.
.
اطلاق کلمه تقوا بر ائمه
نیز روایاتی کلمه تقوا را رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله)، امیرمؤمنان، علی (علیهالسلام) و امامان معصوم (علیهمالسلام) دانسته اند.
[۲۹] جامع البیان، ج ۲۶، ص ۱۳۵.
[۳۰] نورالثقلین، ج ۵، ص ۷۴.
[۳۱] بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۱۸۴.
[۳۲] کنز الدقائق، ج ۱، ص ۶۱۴.
اطلاق کلمه تقوا بر امامان معصوم(علیهمالسلام) یا از این روست که آن ها کلمات الهی اند و همان طور که کلمات از ضمیر خبر می دهند، آنان مراد خداوند را بیان می کنند یا بدان جهت است که ولایت ایشان و پذیرفتن امامت آنان انسان را از آتش جهنم نگه می دارد
[۳۳] بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۳۵.
، چنان که در بعضی از روایات از ولایت امیرمؤمنان به «کلمه التقوی» یاد شده است.
[۳۴] بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۱۸۰.
[۳۵] تأویل الآیات الظاهره، ص ۵۷۷.
در زیارت های زیادی همچون زیارت امام حسین (علیهالسلام) در اربعین ، عید فطر و قربان شهادت داده می شود که امامان از فرزندان او، کلمه تقوایند.
[۳۶] بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۳۲.
[۳۷] بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۵۳.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.