پاورپوینت مفهوم تقوا


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مفهوم تقوا دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مفهوم تقوا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مفهوم تقوا :

پاورپوینت مفهوم تقوا

پرهیزگاری، خویشتن داری در برابر خواهش های نفسانی، پرهیز از موجبات خشم خداوند را تقوا گویند.

فهرست مندرجات

۱ – معنای تقوا
۲ – وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی
۳ – خصوصیات تقوا
۴ – واژه تقوا در قرآن
۵ – اطلاق کلمه تقوا بر ائمه
۶ – فهرست نابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

معنای تقوا

تقوا اسم مصدر از ریشه «و ق ی»، در لغت به معنای پرهیز، حفاظت و مراقبت شدید و فوق العاده

[۱] لسان العرب، ج ۱۵، ص ۳۷۸.

[۲] المصباح، ص ۶۶۹، «وقی».

و در ادبیات معارف اسلامی به معنای حفظ خویشتن از مطلق محظورات است؛ اعم از محرمات و مکروهات . .

[۳] مفردات، ص ۸۸۱، «وقی».

وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی

برخی ترک بعضی از مباحات را نیز در تحقق این معنا لازم دانسته اند

[۴] مفردات، ص ۸۸۱.

، چنان که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) وجه نامگذاری پرهیزگار به متّقی را انجام ندادن برخی از مباحات به انگیزه پرهیز از حرام ها دانسته است.

[۵] مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۱۹.

[۶] مستدرک الوسایل، ج ۱۱، ص ۲۶۷.

خصوصیات تقوا

بر این اساس، عارفان افزون بر دوری از محرّمات، اجتناب از لذت های حلال دنیوی را در مراتبی از تقوا لازم شمرده اند

[۷] المحیط الاعظم، ج ۱، ص ۲۷۸.

[۸] التقوی فی القرآن، ص ۲۸.

، پس می توان گفت تقوا خصوصیاتی دارد که به حسب موارد، مختلف می گردند و قدر جامع آن ها پرهیز از محرمات شرعی و عقلی، توجه به حق و التفات به پاکسازی عمل و به سوی مجرای طبیعی و متعارف اعمال حرکت کردن است، همان گونه که فجور، فاصله گرفتن از حالت اعتدال و خارج شدن از جریان طبیعی کارهاست

[۹] التحقیق، ج ۱۳، ص ۱۸۴، «وقی».

و از آغاز پیدایش ایمان در دل مؤمن تا آخرین درجه کمال، همواره ملازم مؤمن است و در هر مرحله ای اقتضایی دارد؛ مانند محافظت نفس از عذاب و آتش ، پرهیز از سخطِ خدا و مخالفت با وی و اجتناب از دوری و محجوبیّت از خداوند.

[۱۰] التحقیق، ج ۱۳، ص ۱۸۵ – ۱۸۶، «وقی».

واژه تقوا در قرآن

واژه تقوا و دیگر مشتقات ریشه آن ۲۵۸ بار در قرآن کریم آمده اند و مباحثی گوناگون را دربردارند؛ چون معنوی بودن تقوا

[۱۱] حجّ/ سوره۲۲، آیه ۳۲.

[۱۲] حجرات/ سوره۴۹، آیه۳.

، تقوا بهترین پوشش معنوی

[۱۳] اعراف/ سوره۷، آیه۲۶.

، تقوا ملاک برتری انسان ها

[۱۴] حجرات/ سوره۴۹، آیه۱۳.

، تقوا بهترین توشه

[۱۵] بقره/ سوره۲، آیه۱۹۷.

، علل تقوا

[۱۶] بقره/ سوره۲، آیه۱۸۳.

، آثار تقوا

[۱۷] طلاق/ سوره۶۵، آیه۲ -۴.

[۱۸] انفال/ سوره ۸، آیه۲۹.

و ویژگی های متقیان.

[۱۹] بقره/ سوره۲، آیه۲ -۴.

برخی مشتقات تقوا در قرآن تنها در معنای لغوی آن به کار رفته اند؛ مانند ۱۷ مزمّل

[۲۰] مزمل/ سوره۷۳، آیه۱۷.

؛ ۸۱ نحل

[۲۱] نحل/ سوره۱۶، آیه۸۱.

و ۲۸ آل عمران

[۲۲] آل عمران/سوره۳، آیه۲۸.

در آیه ای نیز تقوا مضاف الیه واژه «کلمه» است:«اِذ جَعَلَ الَّذینَ کَفَروا فی قُلوبِهِمُ الحَمیَّهَ حَمیَّهَ الجهِلیَّهِ فَاَنزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ و عَلَی المُؤمِنینَ و اَلزَمَهُم کَلِمَهَ التَّقوی وکانوا اَحَقَّ بِها و اَهلَها و کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیء عَلیما».

[۲۳] فتح/ سوره۴۸، آیه۲۶.

بیشتر مفسران گفته اند:مراد از «کلمه التقوی»کلمه توحید یعنی قول «لا اله إلاّ الله» است

[۲۴] التبیان، ج ۴، ص ۲۴۷.

[۲۵] التبیان، ج ۹، ص ۳۳۴.

[۲۶] تفسیر مجاهد، ج ۲، ص ۶۳.

[۲۷] تفسیر الثوری، ص ۲۷۸.

[۲۸] جامع البیان، ج ۶، ص ۱۳۵ – ۱۳۸.

.

اطلاق کلمه تقوا بر ائمه

نیز روایاتی کلمه تقوا را رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، امیرمؤمنان، علی (علیه‌السلام) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) دانسته اند.

[۲۹] جامع البیان، ج ۲۶، ص ۱۳۵.

[۳۰] نورالثقلین، ج ۵، ص ۷۴.

[۳۱] بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۱۸۴.

[۳۲] کنز الدقائق، ج ۱، ص ۶۱۴.

اطلاق کلمه تقوا بر امامان معصوم(علیهم‌السلام) یا از این روست که آن ها کلمات الهی اند و همان طور که کلمات از ضمیر خبر می دهند، آنان مراد خداوند را بیان می کنند یا بدان جهت است که ولایت ایشان و پذیرفتن امامت آنان انسان را از آتش جهنم نگه می دارد

[۳۳] بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۳۵.

، چنان که در بعضی از روایات از ولایت امیرمؤمنان به «کلمه التقوی» یاد شده است.

[۳۴] بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۱۸۰.

[۳۵] تأویل الآیات الظاهره، ص ۵۷۷.

در زیارت های زیادی همچون زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در اربعین ، عید فطر و قربان شهادت داده می شود که امامان از فرزندان او، کلمه تقوایند.

[۳۶] بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۳۲.

[۳۷] بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۵۳.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.