پاورپوینت مکتب ابن سینا
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت مکتب ابن سینا دارای ۵۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مکتب ابن سینا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت مکتب ابن سینا :
پاورپوینت مکتب ابن سینا
اندیشه ابن سینا تاثیری روشن و قوی درحوزه علم و ادبیات و فلسفه برشرق و غرب داشته است. تاثیر اندیشه فلسفی او را، که موضوع بحث ماست، میتوان از تعداد زیادی تفسیرهای نوشته شده بر آثار او و از نوشتههای دیگری که درباب افکار او پدید آمدهاند و روح اندیشه او را منعکس میکنند یا مورد انتقاد قرار میدهند، به وضوح دریافت.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۱.۱ – از خراسان تا اصفهان
۱.۲ – سرانجام و مدفن وی
۲ – تاثیر آثار ابن سینا
۳ – نظریه ابن سینایی علم
۴ – صدور کثرت از عقل اول
۵ – صدور نفوس از عقل فعال
۶ – حکمت مشرقیه
۷ – سهروردی و ابن سینا
۸ – پاورپوینت مکتب ابن سینایی لاتینی
۹ – مفتاح الشفا
۱۰ – بیداری اندیشه فلسفی
۱۱ – منبع
معرفی اجمالی
ابو علی حسین بن عبدالله بن سینا، در ماه صفر ۳۷۰ق/اوت۹۸۰م در افشنه، نزدیک بخارا متولد شد (در زمان ترجمه برخی از آثار او به زبان لاتینی در سده دوازدهم م، تلفظ اسپانیایی نام او، Aven Sina یا Aben به شکل Avicenne درآمد که بطور کلی، در مغرب زمین به این اسم شناخته شده است). پدر وی از والدین دولت آلسامان بود. از مهمترین جزئیات زندگی ابن سینا از طریق شرح حال خود نوشت او که مرید و ندیم جوزجانی کامل کرده است، آگاهی داریم.
ابنسینا، کودکی بسیار تیز هوش بود. دانش او همه علوم زمان، نحو و ریاضیات، طبیعیات و طب، فقه و الاهیات بود. او، از چنان شهرتی برخوردار بود که در ۱۷ سالگی امیر سامانی، نوح ابن منصور، او را دربار خود خواند و ابنسینا توانست بیماری او را معالجه کند. با این همه، مابعدالطبیعه ارسطو بر ابنسینا سخت دشوار مینموده است، چنانکه چهل بار آن کتاب را خواند، ولی چیزی بر او روشن نشد و سرانجام با قرائت رسالهای از فارابی که به تصادف به آن دست یافته بود، «پرده از پیش چشمان او برداشته شد». اعتراف به این قدردانی (از فارابی) را با علاقه ثبت کردهاند، ابن سینا، در ۱۸ سالگی، به تقریب، بر همه علوم آگاهی به هم رسانده بود، ولی میبایست آنها را به کمال میآموخت.
از خراسان تا اصفهان
او، پس از مرگ پدر، در خراسان به سفر پرداخت، اما این ایرانی ماوراءالنهر، هرگز پای از مرزهای دنیای ایرانی فراتر ننهاد. او، ابتدا به گرگان (در جنوب شرقی دریای خزر) رفت و در آنجا، دوستی امیر ابو محمد شیرازی به او اجازه داد تا مجلس درسی برقرار کرده و به نوشتن قانون در طب آغاز کند که در مشرق زمین، تاکنون و در مغرب زمین، طی چندین سده مبنای مطالعه طب بوده است. ابن سینا پس از اقامتی در ری (شهری که به تکرار از آن نام بردهایم؛ در چند کیلومتری جنوب تهران کنونی) که فیلسوف ما به خدمت سیده نایب السلطنه و فرزند جوان او مجدالدوله در آمد بود، عازم قزوین و آنگاه همدان (در مغرب ایران) شد. یک بار، امیر همدان، شمس الدوله (در ترجمه لاتینی Sol regni) او را به وزارت منسوب کرد، اما فیلسوف با لشکریان مشکل پیدا کرده و از شغل خود کناره گرفت. ابن سینا، بار دوم، به خواهش امیر که مورد معالجه او قرار گرفته و از بیماری نجات یافته بود، وزارت را پذیرفت. مرید او، جوزجانی، موقع را مغتنم شمرده و از او خواست تا شرحی بر آثار ارسطو بنویسد. در همین زمان، در همدان، برنامه خسته کنندهای آغاز شد. روزها، به سیاست پرداخته میشد و شبها، به کار جدیتر. جوزجانی، صفحاتی از طبیعت شفا و شاگرد دیگری صفحاتی از قانون را بر او میخواند. این وضع، تا دیروقت، در شب ادامه پیدا میکند و آنگاه،اندکی استراحت میکردند.
ابن سینا با مرگ امیر، در پنهانی، با امیر اصفهان، علاءالدوله به مکاتبه پرداخت و این بیاحتیاتی، به زندانی شدن او انجامید و در همین ایام محبس بود که نخستین رساله تمثیلی، یعنی رساله حی بن یقظان به رشته تحریر کشیده شد. ابن سینا، موفق به فرار از زندان شد و به اصفهان رفت. او، در همین شهر، از نزدیکان امیر شد و بار دیگر، به همراه شاگردان، همان برنامه پیشین همدان را به اجرا درآورد.
سرانجام و مدفن وی
در سال ۴۲۱ق/۱۰۳۰م (هفت سال پیش از مرگ ابنسینا)، مسعود، پسر سلطان محمود غزنوی بر اصفهان مسلط شد و اثاثیه شیخ الرئیس به غارت رفت. دانشنامه بزرگ او به نام کتاب الانصاف (شامل بیست و هشت هزار مقاله در بست مجلد) که در آن، ابن سینا مشکلات آثار فیلسوفان را با فلسفه خاص خود معروف به حکمت مشرقیه سنجیده است، نابود شد.
از این دانشنامه عظیم، چند فقره، بیشتر باقی نمانده است (که یا از تاراج مصون مانده و یا توسط خود ابنسینا جمع آوری شده است) که عبارتند از: بخشی از تعلیقات بر اثولولوجیا منسوب به ارسطو، شرح کتاب اللام مابعدالطبیه، تعلیقات بر کتاب نفس و شاید، دفترهایی که با عنوان منطق المشرقیه باقی مانده است. ابن سینا که امیر را در لشکر به همدان همراهی میکرد، در بستر بیماری افتاد، ولی اگرچه با دقت به درمان خود پرداخت، اما در پنجاه و هفت سالگی، در حالی که در نهایت قوت بود، به سال ۴۲۸ق/۱۰۳۷م در نزدیکی همدان، روی در نقاب خاک کشید. مرگ او، به عنوان مسلمانی با تقوا آموزنده بود. در جشن هزاره تولد ابن سینا (در اردیبهشت ۱۳۳ش/۱۹۵۴م در تهران؛ بااندکی تاخیر، سال ۱۳۷۰ق در واقع با ۱۹۵۰م مطابقت دارد) مقبره زیبایی که به همت انجمن آثار ملی ایران بر فراز مدفن او، در همدان، بنا شده بود، افتتاح شد.
تاثیر آثار ابن سینا
اگر در نظر داشته باشیم که زندگی ابنسینا تا چه حد سرشار از حوادث و اشتغالات سیاسی بوده است، وسعت آثار او، مایه تحسین خواهد شد. کتابشناسی ابنسینا که به همت آقای یحیی مهدوی تدوین شده، ۲۴۲ عنوان را شامل میشود. آثار او که تاثیری ژرف در مغرب زمین سدههای میانه و در مشرق زمین تاکنون گذاشته، همه قلمروهای فلسفه و علوم آن زمان را شامل میشود. ابنسینا، به بهترین وجهی، نمونه کامل انسان جامع سدههای میانه را در خود تحقق بخشید. از ابنسینا، رسالهای در باب نماز و چند تفسیر بر سورههای قرآنی باقی مانده است. این آثار که از آثار فارابی نشات گرفته بود، نظر به وسعت خود سایهای بر اثر فارابیانداخت (همچنانکه تا حدی آثار ملاصدرا شیرازی، در مقایسه با آثار میرداماد، معلم ثالث در سدههای دهم و یازدهم ق/ شانزدهم و هفدهم م چنین وضعیتی داشته است).
نباید فراموش کرد که آثار ابنسینا، با آثار بزرگ مکتب باطنی اسماعیلی که نامهای پر آوازه ایرانیان چندی به آن منسوب است (ابو یعقوب سجستانی، حدود ۳۶۰ق/ ۹۲۷م؛ حمیدالدین کرمانی، ۴۰۸ق/۱۰۱۷م؛ مویدالدین شیرازی، ۴۷۰ق/۱۰۷۷م)، همزمان بود و امیدواریم که آثار اخیر، به تدریج، مقامی را که شایسته آنهاست، در تاریخهای فلسفه پیدا خواهند کرد. پدر و برادر ابنسینا، به مذهب اسماعیلی بودند. خود او، در شرح حال خود نوشت، به کوشش آنان برای پیوستن او به دعوت اسماعیلی اشاره کرده است. درست است که میان عالم ابن سینایی و جهانشناسی اسماعیلی (همچنانکه در مورد فارابی نیز صادق است) شباهت ساختاری وجود دارد، اما با این همه، فیلسوف، از پیوستن به حلقه آنان ابا کرد. در عوض، اگر ابنسینا از پیوستن به تشیع اسماعیلی تن زد، اما استقبالی که از او، درباره این امیران شیعی همدان و اصفهان شده، دست کم، موید تعلق او به تشیع امامی است.
این همزمانی، افقی را وسعت میبخشد که چهره معنوی ابن سینا در آن ظاهر میشود. وانگهی، مجموعه آثار ابن سینا، پیچیدگی روح و نظریهای را به ما میفهماند که حکمای مدرسی لاتینی، جز به بخشی از آن پینبرده بودند. درست است که این پیچیدگی از اثر عظیم او شفا ناشناسی شده است که منطق، طبیعیات و الهیات را شامل میشده، اما نیت شخصی فیلسوف میباید در آن چیزی به کمال میرسید که چنانکه گفته شد، میبایستی «حکمت مشرقیه» باشد.
نظریه ابن سینایی علم
در این جا نظریه ابن سینایی علم مورد توجه است، زیرا علم، نظر به ظاهر آن، از نظریه عمومی عقول ناشی شده است. همچون نوعی فرشتهشناسی به نظر میآید و نیز به این دلیل که فرشتهشناسی، اساس جهانشناسی و مقام و منزلت انسانی را نیز معلوم میدارد. البته فلسفه ماهیت و تقسیم وجود به وجود بالذات و واجب بالغیر، در آثار فارابی طرح شده بود. از این سخن، چنین بر میآید که تصور «مکتبی» خلقت، به ضرورت از بنیاد دگرگون میشود. خلقت اتفاقی دفعی و ارادی در ازل نیست، بلکه ضرورتی الهی است. خلقت ناشی از نفس اندیشه الهی است که خود را میاندیشد و علمی که وجود الهی به طور ابدی از خود دارد جز همان صادر اول با عقل اول نیست. این معلول یگانه و آغازین نیروی خلاق که با اندیشه الهی یکی است گذار از واحد به تکثیر را با رعایت قاعده «الواحد لا یصدر عنه الاالواحد» ممکن میسازد.
صدور کثرت از عقل اول
از این عقل اول، کثرت وجودات صادر میشود، درست به همانسان که در دستگاه فلسفی فارابی وجودات از تعلق عقل صادر میشد که جهانشناسی را به نوعی پدیدارشناسی وجدان ملکی تبدیل میکردند. عقل اول به مبدا خود توجه دارد و با تامل در مبدا خود میپردازد که وجود عقل اول را به
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.