پاورپوینت مکتب روان‌شناسی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مکتب روان‌شناسی دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مکتب روان‌شناسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مکتب روان‌شناسی :

مارژینالیسم

مارژینالیسم که به‌نام پاورپوینت مکتب روان‌شناسی یا مکتب اتریشی نیز خوانده می‌شود، در دهه‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ چیرگی داشت و عقاید آن‌ها عکس‌العملی در برابر تحقیقات موضوعی کلاسیک‌ها بود.

فهرست مندرجات

۱ – پیوند نهایی‌گرایان و نئوکلاسیک‌ها
۲ – زمینه ظهور مارژینالیسم
۳ – مکتب نهایی‌گرایی
۴ – بنیان‌گذاران مکتب
۴.۱ – ویلیام استانلی جونز
۴.۱.۱ – مکتب نئوکلاسیک
۴.۱.۲ – نهائیون
۴.۱.۲.۱ – خصوصیات این مکتب
۵ – آراء و عقاید مکتب مارژینالیست‌ها
۵.۱ – تمرکز بر روی حدها
۵.۲ – تاکید بر اقتصاد خرد
۵.۳ – استفاده از تجریدها
۵.۴ – تاکید بر شرایط رقابت کامل
۵.۵ – تئوری قیمت نشات گرفته از تقاضا
۵.۶ – تاکید بر مطلوبیت ذهنی
۵.۷ – روش تعادلی
۵.۸ – ترکیب زمین با کالاهای سرمایه‌ای
۵.۹ – حداقل دخالت دولت
۵.۱۰ – رفتار اقتصادی عقلایی
۶ – پانویس
۷ – منبع

پیوند نهایی‌گرایان و نئوکلاسیک‌ها

در حقیقت، مارژینالیست‌ها همان اصول کلاسیک‌ها را در زمینه آزادی و رقابت و منافع شخصی، پذیرفتند؛ لکن اصل مطلوبیت را جایگزین نظریه ارزش-کار کردند و برخلاف کلاسیک‌ها که عامل تعیین قیمت را در نیروی کار می‌دیدند، در طرف تقاضا جستجو نمودند. مارژینالیست‌ها آموزه کلاسیک‌ها را با نظریه مطلوبیت نهایی ارتباط دادند. اقتصاددانانی نیز بعدا به عرصه آمدند که بدون توجه به نظریه مطلوبیت نهایی، به بازسازی افکار کلاسیک‌ها و حفظ اصول آن پرداختند و به اقتصادانان نئوکلاسیک معروف شدند.

[۱] نمازی، حسین، نظامهای اقتصادی، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۷، چاپ پنجم، ص۷۰.

به هر حال، نهایی‌گرایان عمدتا به‌منافع و هزینه‌های مربوط به آخرین واحدهای نهاده‌ها، کالاها و پول‌ها می‌اندیشیدند.

[۲] نهاوندی، هوشنگ، تاریخ مختصر عقاید اقتصادی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۲، ص۳۵۳.

نئوکلاسیک‌ها ‌اندیشه تکامل‌یافته نهایی‌گرایان هستند. بسیاری از عناصر نهایی‌گرایان، در واقع پایه‌های اولیه عقیده نئوکلاسیک‌ها را ترسیم می‌کنند. نئوکلاسیک‌ها در مورد نگرش مطلوبیت‌گرایانه همان سنّت مارژینالیست‌ها را حفظ کرده‌اند. حداکثر کردن تابع هدف، با توجه به محدودیت‌ها و یا کمیابی منابع و لزوم تخصیص بهینه آن‌ها برای تامین نیازهای فراوان نیز از این عقیده ریشه می‌گیرد.

زمینه ظهور مارژینالیسم

ظهور مکتب سوسیالیسم نوعی همزاد برای نهایی‌گرایی محسوب می‌شود. بین ۱۵ تا ۲۰ سال اوایل دهه‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ دشواری‌ها و حتی بحرانهایی در اوضاع زندگی اجتماعی اقتصادی مردم، به‌ویژه در جوامع سرمایه‌داری بروز کرد؛ که حاکی از ناکارآمدی اقتصاد کلاسیک بوده و نیازمند ‌تدوین نظریه‌ای جدید در اقتصاد را آشکار می‌ساخت. با وجودی که حدود صد سال از انقلاب صنعتی و اجرای راه‌حل‌های کلاسیک می‌گذشت، هنوز بسیاری از مشکلات و مسائل حل‌نشده باقی بود. فقر و فاصله طبقاتی، فشار سنگین بر روی نیروی کار، فقدان سیستم حمایتی از کار‌گران و کشاورزان فقیر، حاکمیت ربا‌خواری و ربا‌خواران، گسترش فقر در میان طبقات بی‌سرپرست و از کار افتاده، و غیره این باور را ایجاد کرد که برای رفع بحران، دیگر، راه‌حل‌های مکتب کلاسیک پاسخ‌گو نیست و نیاز به تدوین الگوها و نظریه‌های جایگزین است.

مکتب نهایی‌گرایی

ریکاردو و مالتوس از اقتصاددانان کلاسیک با پدیده بازدهی نزولی و اصل نزولی بودن مطلوبیت نهایی آشنا بودند. “ثونن” در مورد بازدهی نزولی، یک مطالعات تجربی انجام داده بود، “کورنو”زمینه‌های کاربرد ریاضیات را در اقتصاد برای نهایی‌گرایان فراهم کرد، “دوپوئه” مساله مازاد مصرف‌کننده را نیز با توجه به تفاوت قیمت بازاری کالا و ارزش‌دهی ذهنی مطلوبیّتی آن توضیح داد و مهمتر از همه، خدمات “گوسن”، که در ایجاد نهایی‌گرایی بسیار مؤثر بوده است. او تقریبا تمامی ابعاد نظریه نهایی‌گرایی را ترسیم کرد.

[۳] دادگر، یدالله، تاریخ تحولات‌اندیشه‌های اقتصادی، قم، انتشارات دانشگاه مفید، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص۳۵۶-۳۶۴.

بنیان‌گذاران مکتب

بنیان‌گذاران مکتب بدین شرح هست:

ویلیام استانلی جونز

ویلیام استانلی جونز که در دانشگاه لندن، به‌عنوان دانشجوی دوره فوق لیسانس در رشته اقتصاد مشغول تحصیل بود. در سن بیست و چهار سالگی اصل “فایده” یا “مطلوبیت” را در تجزیه و تحلیل خود به‌کار برد. او در کتاب خود تحت عنوان “نظریه اقتصاد سیاسی” (۱۸۷۱)، به تجدید نظر در اصول اقتصادی مکتب کلاسیک، با استفاده از مفهوم “مطلوبیت نهایی”و ریاضیات مربوط به آن پرداخته و تصریح می‌کند که: ارزش، تماما بستگی به مطلوبیت دارد.

[۴] تفضلی، فریدون، تاریخ عقاید اقتصادی (از افلاطون تادوره معاصر)، تهران، نی، ۱۳۷۲، چاپ اول، ص۲۱۶.

او از مداخله مصلحت‌اندیشانه دولت در اقتصاد (البته با مبانی مطلوبیت‌گرایانه) دفاع می‌کرد. به‌طور کلی جونز همان مبنای مطلوبیت‌گرایی بتنام را به‌عنوان پایه بررسی علمی در اقتصاد قرار داد و در قالب الگویی، تعادل بین شادی و لذّت از یک سو و درد و رنج از سوی دیگر را ترسیم کرد.
در همان زمان، اقتصاددان دیگری به‌نام کارل منگر در اتریش با انتشار کتاب “اصول اساسی اقتصاد سیاسی”، علم اقتصاد را مورد برسی قرار داد. او علاوه‌بر مشارکت در تدوین نظریه مطلوبیت‌گرایی، به بنیان‌گذار مکتب اتریشی (Autrichienne) نیز معروف است. او طرفدار شدید نظریه ارزش ذهن‌گرایانه بود و کالا را ارزشمند می‌شمرد؛ به این خاطر که نیاز را برطرف می‌کند؛ نه آن‌گونه که جونز می‌گفت و در قالب لذت و درد تحلیل شود. وی همچنین ارزش را ناشی از تقاضا و مطلوبیت می‌دانست.
سرانجام در سال ۱۸۷۴ میلادی یک اقتصاددان فرانسوی به‌نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰Leon Walras: ) کتاب “عناصر اقتصاد سیاسی محض” را نوشت و در سوئیس افکار علمی جونز و منگر را به محافل اقتصادی آن کشور معرفی نمود. او پایه‌گذار شعبه لوزان از آن مکتب است. والراس با کمک ابزار ریاضی و با در نظر گرفتن فروض رقابت کامل و تحرّک کامل نهاده‌ها و انعطاف‌پذیری قیمت‌ها و ثبات سایر چیزها و در قالب یک تئوری محض، به‌دنبال بیان چگونگی ارتباط یافتن بازارها بود. وی در نهایت، به یک راه‌حلی دست یافت؛ که در قالب آن، تمام بازارها به‌طور همزمان به تعادل می‌رسند.

[۵] دادگر، یدالله، تاریخ تحولات‌اندیشه‌های اقتصادی، قم، انتشارات دانشگاه مفید، ۱۳۸۳، چاپ اول، ص۳۶۷-۳۷۷.

ویلیام استانلی جونز (William Stanley Jevons: 1835-1882)، کارل منگر (Carl Menger: 1840-1921) و لئون والراس (Leon Walras: 1834-1910) بنیان‌گذاران مکتبی هستند که در تاریخ عقاید اقتصادی به دوصورت نام‌گذاری شده است:

مکتب نئوکلاسیک

این نام، به‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.