پاورپوینت ملااسماعیل‌بن محمد خواجویی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ملااسماعیل‌بن محمد خواجویی دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ملااسماعیل‌بن محمد خواجویی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ملااسماعیل‌بن محمد خواجویی :

محمداسماعیل‌ بن‌ محمدحسین‌ مازندرانی‌ خواجویی اصفهانی

خواجویی‌، ملامحمداسماعیل‌ بن‌ محمدحسین‌ مازندرانی‌، طبری‌الاصل‌ مشهور به‌ خواجویی‌، حکیم‌ و فقیه‌ و متکلم‌ شیعی‌ قرن‌ دوازدهم‌ و ساکن محله خواجو در اصفهان بوده است.

فهرست مندرجات

۱ – زادگاه
۲ – تاریخ ولادت
۳ – شهرت خواجویی
۴ – استادان و مشایخ
۵ – احیای حوزه علمیه اصفهان
۶ – تدریس شفا
۷ – شاگردان
۸ – حمله افاغنه
۹ – خصوصیات شخصیتی و اخلاقی
۱۰ – خواجویی از منظر دانشوران
۱۰.۱ – سید محمد باقر خوانساری
۱۰.۲ – شیخ عباس قمی
۱۱ – وفات
۱۲ – آثار و تالیفات
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

زادگاه

ملاّمحمّداسماعیل اهل مازندران بوده و احتمالا زادگاه وی نیز همان منطقه بوده است؛ اما مشخص نیست که از کدام شهر این استان سرسبز می باشد. در هیچ یک از آثارش نیز دیده نشد که وی از محل تولد و اجداد خود نام برده باشد. او در بیشتر آثارش، خود را مازندانی معرفی کرده است.

[۱] رجایی، سیدمهدی، مشاهیر تخت فولاد، ص ۶.

تاریخ ولادت

ملاّمحمّداسماعیل بن محمّدحسین بن محمّدرضا بن علاء الدّین محمّدمازندرانی معروف به ملاّاسماعیل خواجویی؛ عالم فاضل و حکیم کامل محقّق مدقّق، از اکابر فقهاء مجتهدین، و از اعاظم حکماء و مدرّسین است. وی در سال ۱۱۰۰ به‌ دنیا آمد

[۲] مدرس‌ گیلانی‌، مرتضی‌، منتخب‌ معجم‌الحکماء، ج۱، ص۴۵.

و برای‌ کسب‌ علم‌ وارد حوز‌ علمیه اصفهان‌ شد.

شهرت خواجویی

شهرت او به «خواجویی» نیز بدان سبب بوده که وی در سال (۱۱۳۳ هـ . ق) به محله «خواجو» که در آن هنگام خارج از شهر اصفهان بوده، هجرت کرده است.

[۳] رجایی، سیدمهدی، مشاهیر تخت فولاد، ص ۶.

از نوشته های کهن استفاده می شود که این محله را قبل از حکومت صفویه، «باغ کاردان» و «طراز آباد» می‌نامیده‌اند و در عهد صفویه و پس از آن گاهی «خواجو» و زمانی «خواجه» گفته شده است. سبب این نامگذاری ظاهراً سکونت جمعی از خواجه‌سرایان حرم سلاطین سلجوقی یا صفوی در این ناحیه بوده است و «خواجه» در اثر کثرت استعمال به «خواجو» تبدیل شده است.

[۴] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، تاریخچه محلّه خواجو، ص۵.

شهرت‌ وی‌ به‌حسب‌ اقامت‌ طولانی‌ او در محل‌ خواجوی‌ اصفهان‌ بوده است‌.

[۵] حرعاملی، محمد بن حسن، تتمیم امل الآمل، ص۶۷-۶۹.

[۶] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

[۷] قمی، شیخ عباس، الکنی و الالقاب، ج۲، ص۲۰۰.

استادان و مشایخ

نام تمام استادان و مشایخ علامه خواجویی در دسترس نیست؛ اما نام برخی فاضل‌ هندی‌ (متوفی‌ ۱۱۳۷) را به عنوان استاد وی نام‌ برده‌اند، همچنین‌ ممکن‌ است‌ که‌ وی‌ از اساتیدی‌ چون‌ محمدجعفر خراسانی‌ اصفهانی و ملاحمزه‌ گیلانی‌ و ملامحمدصادق‌ اردستانی‌ (متوفی‌ ۱۱۴۳) بهره‌ برده‌ باشد.

[۸] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

[۹] آشتیانی‌، سیدجلال‌الدین‌ ، منتخباتی‌ از آثار حکمای‌ الهی‌ ایران‌، ج‌۴، ص‌۱۵۲-۱۵۳.

[۱۰] آشتیانی‌، سیدجلال‌الدین‌ ، منتخباتی‌ از آثار حکمای‌ الهی‌ ایران‌، ج‌۴، ص‌۲۳۷.

احیای حوزه علمیه اصفهان

زندگانی او با فتنه افغان مصادف بوده، و در جریان محاصره اصفهان و تسلّط افغان‌ها، گرانی و قحطی و بیماری‌ها و قتل عام مردم اصفهان، رنج‌ها دیده، و آزارها کشیده است. پس از ظهور نادر، و رفع فتنه افاغنه، کمر به احیای حوزه علمیّه اصفهان بسته، و فضلاء و اهل علم را گردآورده، و مجالس و محافل تدریس و بحث را رونق داده، و به اشاعه فقه و کلام و حکمت، اهتمام ورزیده است.

[۱۱] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

تدریس شفا

خواجویی‌ بعدها از محققان‌ و مدرّسان‌ علوم‌ عقلی‌ و نقلی‌ گردید و تا پایان‌ عمر به‌ تعلیم‌ این‌ علوم‌ پرداخت‌، و بارها کتاب‌ الشفاء ابن‌سینا را درس‌ داد‌ و با‌ داشتن حافظ‌ قوی‌، بسیاری‌ از قسمت‌های‌ آن‌ را از بر بود‌.

[۱۲] حرعاملی، محمد بن حسن، تتمیم امل الآمل، ص۶۷.

شاگردان

مشهورترین‌ شاگردان‌ وی‌ ملامهدی‌ نراقی‌ (متوفی‌ ۱۲۰۹)، آقامحمد بیدآبادی‌ (متوفی‌ ۱۱۹۸)، میرزاابوالقاسم‌ مدرس‌ خاتون‌آبادی‌ (متوفی‌ ۱۲۰۲) و ملامحراب‌ گیلانی‌ (متوفی‌ ۱۲۷۱) بوده‌اند.

[۱۳] سیری در تاریخ تخت فولاد اصفهان،سید مصلح الدین مهدوی، ص ۱۱۶.

[۱۴] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، تاریخچه محلّه خواجو، ص ۷۵.

حمله افاغنه

حمل‌ افاغنه‌ به‌ ایران‌ و محاصر‌ اصفهان‌ از رویدادهای‌ مهم‌ سیاسی‌ و تاریخی‌ زندگانی‌ خواجویی‌ است‌، وی‌ در حاشی‌ کتاب‌ الاربعین‌ شیخ‌ بهایی‌، پاره‌ای‌ از آن‌ حوادث‌ را گزارش‌ کرده‌ است‌.

[۱۵] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

[۱۶] مدرس‌ گیلانی‌، مرتضی‌، منتخب‌ معجم‌ الحکماء، ج۱، ص۴۵.

در آن‌ حمله‌ او را حبس‌ کردند و اموالش‌ را به‌ غارت‌ بردند، ازاین‌رو به‌ خاتون‌آباد در نزدیکی‌ اصفهان‌ رفت‌.

[۱۷] کزی‌ اصفهانی‌، عبدالکریم‌، تذکره القبور، ج۱، ص۳۸.

خصوصیات شخصیتی و اخلاقی

او در انواع علوم زمان خود ماهر بوده و از حافظه‌ای قوی برخوردار بوده، و خطّ نستعلیق را خوش می‌نوشته است. این عالم عالی‌قدر، در دنیا به قلیلی از خوراک و پوشاک اکتفا کرده، و نظر خود را از ماسوی اللّه قطع نموده بود؛ لاجرم، مستجاب الدّعوه بود، و کراماتی از ایشان به ظهور رسید. در مقابل سخن حق، تسلیم و صاحب هیبتی عظیم بود. بزرگ و کوچک و شاه و گدا او را احترام می‌کردند و صاحبان جلالت و سلطنت، در تفخیم او دقیقه‌ای فروگذار نمی‌کردند. تا جایی که نادرشاه افشار با آن همه سطوت و صولتی که داشت، و به فضلاء و اعاظم علمای عصر خود اعتنایی نمی‌کرد، وی را مورد عنایت خاصّه قرار داده بود، و فرمان او را امتثال می‌کرد، در حالی که آن بزرگمرد، به مقام و عظمت نادر، بی‌اعتنا بود.

[۱۸] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

وی‌ با این‌که‌ در عصر پس‌ از ملاصدرا زندگی‌ می‌کرد، اما متأثر از او نبود.

[۱۹] آشتیانی‌، سیدجلال‌الدین‌، منتخباتی‌ از آثار حکمای‌ الهی‌ ایران‌، ج‌۴، ص۱۵۳.

همچنین‌ در زهد و تقوا و اعراض‌ از دنیا و تأسی‌ به‌ سیر‌ رسول‌ اکرم‌ (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم‌) و امامان‌ شیعه‌ (علیهم‌السلام‌) سرآمد عصر خود و نیز مورد احترام‌ هم‌ اقشار و اصناف‌ جامع‌ روزگار خود بود، وی‌ همچنین‌ نزد نادرشاه‌ (۱۱۰۰ـ۱۱۶۰) منزلت‌ خاصی‌ داشت‌ و نادر به‌ توصیه‌های‌ او عمل‌ می‌کرد.

[۲۰] موسوی خوانساری، میرزا محمدباقر، روضات الجنّات، ج۱، ص۱۱۴.

[۲۱] قمی، شیخ عباس، الکنی و الالقاب، ج۲، ص۲۰۰.

[۲۲] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۱، ص۱۳۷.

[۲۳] حرعاملی، محمد بن حسن، تتمیم امل الآمل، ص۶۸.

آن بزرگوار محبت بسیاری نسبت به سادات و اولاد حضرت زهرا (علیهاالسلام) داشت و کمال اخلاص خود را نسبت به آنان ابراز می نمود. محمدجعفر خواجویی‌ فرزند وی‌ و نیز نوه‌ خواجویی‌، محمداسماعیل‌ خواجویی‌ ثانی‌، بعدها از عالمان‌ و ادیبان‌ عصر خود شدند.

خواجویی از منظر دانشوران

برخی از مورخان و دانشوران درباره شخصیت و ویژگی های خواجویی اظهار نظر کرده اند که به آن ها اشاره می کنیم:

سید محمد باقر خوانساری

سید محمدباقر خوانساری درباره شخصیت وی چنین می‌نویسد: “عالم جلیل مولانا اسماعیل خواجویی، عالمی است بارع و حکیمی است جامع و ناقدی است بصیر و محققی است نحریر. از اجلای متکلمین و فقهای اذکیا است. دارای هوش سرشار، فطرتی شریف، نفسی سلیم، هیبتی عظیم و روحی قوی است؛ و نیز قلبی پاک، درونی تزکیه شده، زهدی فراوان و اخلاقی پسندیده د

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.