پاورپوینت میرزا حیدرعلی شیرازی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت میرزا حیدرعلی شیرازی دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت میرزا حیدرعلی شیرازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت میرزا حیدرعلی شیرازی :
میرزاحیدرعلی بن جعفر حاجبشیرازی
حاجب شیرازی، میرزا حیدرعلی، شاعر، صوفی و هنرمند سده سیزدهم و چهاردهم است.
فهرست مندرجات
۱ – تولد
۲ – شغل پدر
۳ – تحصیل
۴ – انتخاب شغل
۵ – وصیت پدر
۶ – کسوت درویشی
۷ – صله قصیده
۸ – معاشرت با سید جمالالدین اسدآبادی
۹ – ارادت مردم تهران
۱۰ – اعمال ملامتگونه
۱۱ – سال درگذشت
۱۲ – خاکساریه
۱۳ – دیوان حاجب
۱۴ – تخلص
۱۵ – فهرست منابع
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع
تولد
او در روستای کناره، از توابع مرودشت، به دنیا آمد.
[۱] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۲] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
برقعی
[۳] محمدباقر برقعی، سخنوران نامی معاصر ایران، ج۲، ص۱۰۴۰، قم ۱۳۷۳ش.
سال تولد او را ۱۲۷۱، و رکنزاده آدمیت
[۴] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج ۲، ص ۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
شهرت وی را مرودشتی آورده است.
شغل پدر
پدرش، میرزا جعفر، از مشایخ سلسله ذهبیه و نقاش و قلمدانساز بود.
[۵] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
شرح زندگی حاجب و پدرش درهم آمیخته شده است.
تحصیل
حاجب در جوانی با پدرش به شیراز رفت و علوم ادبی و نقاشی را در آنجا فراگرفت.
[۶] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
پس از چندی به خورموج رفت و از محضر محمدخان، دانشمند و شاعر دشتستانی، متخلص به دشتی، شعر و ادب آموخت.
[۷] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۸] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
عبرت نائینی، دوست و معاشر حاجب، گفته است که با زبانهای عربی، ترکی، روسی و فرانسه آشنایی داشت.
[۹] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
در مقدمه نسخه خطی دیوان حاجب
[۱۰] حیدرعلی بن جعفر حاجب شیرازی، دیوان، ص ۲، نسخه خطی کتابخانه (ش ۱) مجلس شورای اسلامی، ش ۹۴۵۸.
[۱۱] حیدرعلی بن جعفر حاجب شیرازی، دیوان، ص ۶۱، نسخه خطی کتابخانه (ش ۱) مجلس شورای اسلامی، ش ۹۴۵۸.
آشنایی وی با زبان انگلیسی نیز تأیید شده است.
حاجب پس از وفات محمدخان دشتی در ۱۲۹۸، به شیراز بازگشت.
انتخاب شغل
زندگیاش همچون پدر از راه قلمدانسازی و نقاشی میگذشت.
[۱۲] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
او تذهیب، میناکاری و خطاطی نیز میدانست.
[۱۳] حیدرعلی بن جعفر حاجب شیرازی، دیوان، مقدمه، ص ۳، نسخه خطی کتابخانه (ش ۱) مجلس شورای اسلامی، ش ۹۴۵۸.
[۱۴] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
وصیت پدر
به نوشته عبرت نائینی،
[۱۵] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
حاجب و پدر میانسالش به تهران رفتند.
[۱۶] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
[۱۷] محمدباقر برقعی، سخنوران نامی معاصر ایران، ج۲، ص۱۰۴۰، قم ۱۳۷۳ش.
در آنجا نیز به قلمدانسازی و نقاشی مشغول بودند که پدر حاجب درگذشت و بنابه وصیتش، در صحن امامزاده زید (واقع در بازار تهران) دفن شد.
[۱۸] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۱۹] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
[۲۰] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۸، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
[۲۱] حسن امداد، سیمای شاعران فارس در هزار سال، ج۱، ص۶۶۰، (تهران) ۱۳۷۷ش.
کسوت درویشی
حاجب پس از مرگ پدر دست از کار کشید و به کسوت درویشی درآمد و در خیابان جلیلآباد (خیام) تهران، در حجرهای در کاروانسرای قنبر سیبیلو، منزل گزید.
[۲۲] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۲۳] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
[۲۴] حیدرعلی بن جعفر حاجب شیرازی، دیوان، ج۱، ص۱۴، چاپ مهدی آصفی، تهران ۱۳۷۲ش.
صله قصیده
حاجب قصایدی در مدح امینالسلطان، از وزرای قاجار (متوفی ۱۳۲۵)، و کامرانمیرزا، پسر ناصرالدین شاه، سروده است و از آن دو صلههایی گرفته است.
[۲۵] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج ۲، ص ۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۲۶] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
معاشرت با سید جمالالدین اسدآبادی
در ۱۳۱۳، در پی قتل ناصرالدین شاه، حاجب به سبب معاشرت با سید جمالالدین اسدآبادی و میرزا رضا کرمانی، تحت تعقیب قرار گرفت و به کامرانمیرزا پناه برد.
[۲۷] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
ارادت مردم تهران
وی در اواخر عمر در زمینی در نزدیکی دروازه دولت بنایی ساخت
[۲۸] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
و مشهور است که بسیاری از مردم تهران به وی ارادت میورزیدند.
[۲۹] حسن امداد، سیمای شاعران فارس در هزار سال، ج۱، ص۶۵۹ـ۶۶۰، (تهران) ۱۳۷۷ش.
برخی منابع
[۳۰] محمدباقر برقعی، سخنوران نامی معاصر ایران، ج۲، ص۱۰۴۰، قم ۱۳۷۳ش.
[۳۱] محمدحسین رکنزاده آدمیت، دانشمندان و سخنسرایان فارس، ج۲، ص۱۷۷، تهران ۱۳۳۷ـ۱۳۴۰ش.
[۳۲] حسن امداد، سیمای شاعران فارس در هزار سال، ج۱، ص۶۵۹، (تهران) ۱۳۷۷ش.
اعمال ملامتگونه
به سبب خلط زندگی حاجب و پدرش، حاجب را از درویشان ذهبیه دانستهاند، اما این انتساب، به سبب اعمال ملامتیگونه حاجب، که مخالف روش ذهبیه بود، درست نیست.
حاجب با افرادی با عقاید متفاوت معاشرت میکرد و برخی از درویشان بیسلسله، از جمله درویشان عجم و خاکساریه که به مصرف بنگ شهرت داشتند، گرد او جمع میشدند.
این معاشرتها و همچنین اعمال شبیه به رفتار ملامتیه از جمله نگهداری سگ در محل زندگیاش، باعث شد که به فسق و فجور معروف شود.
[۳۳] محمدعلی عبرت نائینی، تذکره مدینهالادب، ج۲، ص۷۶۶، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۶ش.
[۳۴] محمدعلی عبرت نائینی، نامه فرهنگیان، ج۱، ص۴۰۳، چاپ عکسی تهران ۱۳۷۷ش.
[۳۵] آئ
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.