پاورپوینت ولایت (کلام)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ولایت (کلام) دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ولایت (کلام)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ولایت (کلام) :

پاورپوینت ولایت (کلام)

سزاوارتر بودن برای سرپرستی مسلمانان را ولایت می گویند که در علم کلام بررسی می‌شود.که در مباحثی همچون مباحث امامت، غدیر خم؛ امام مطرح است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای ولایت
۱.۱ – معنای ولی
۲ – ولایت کلّیّه مطلقه الهیّه
۲.۱ – ولایت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
۲.۲ – ولایت امامان
۲.۲.۱ – ولایت تشریعی امامان
۲.۲.۲ – ولایت تکوینی امامان
۳ – جایگاه ولایت در دین اسلام
۴ – ولایت غیر معصوم
۵ – پانویس
۶ – منبع

معنای ولایت

‌ «ولایت»- به فتح و کسر واو- معانی متعدّدی دارد: دوستی، یاری، بر عهده گرفتن کاری و فرماندهی از جمله آنهاست. قدر مشترک همه این معانی «سزاوارتر بودن به چیزی» است.
در اصطلاح عام به معنای آن است که کسی از روی مهربانی به نیازمندانی که بدو وابسته‌اند، با گفتار یا کردار کمک کند و برای کمک کردن به آنان باید اختیار آنان را در دست گیرد و آنان سخن او را بی چون و چرا بپذیرند.
ولایت بر سه گونه است:
شخصی، جزئی و کلّی. هر یک از این سه گونه به ولایت تکوینی و تشریعی تقسیم می‌شوند.

[۱] دائره المعارف تشیّع، ج۲، ص۳۷۹.

ولایت عبارت است از سرپرستی و سلطه و گاه به معنای دوستیِ آمیخته با سلطه نیز به کار می‌رود.

[۲] دائره المعارف تشیّع، ج۲، ص۳۷۹.

و اگر با قرینه امر و نهی همراه شود، به معنای سرپرستی خواهد بود.

معنای ولی

شخص «ولی» کسی است که امور را تدبیر می‌کند، «ولی دم» آن است که قصاص را طلب می‌کند، «ولی امر رعیت» شخص سلطان است و جانشین شخص حاکم را «ولی عهد» گویند.

[۳] معارف و معاریف، ج۵، ص۲۳۳۴.

ولایت کلّیّه مطلقه الهیّه

ممکن الوجود در هستی خویش نیازمند واجب الوجود است. این نیازمندیِ مطلق، با خود، حاکمیت و محکومیّت مطلق می‌آورد. از این رو، ولایت تنها از آنِ واجب الوجود است که خدای متعال است.

[۴] شوری/سوره۴۲، آیه۹.

درک این حقیقت، آدمی را در ولایت او قرار می‌دهد.

[۵] بقره/سوره۲، آیه۲۵۷.

و از او موجودی الهی می‌سازد.

[۶] یونس/سوره۱۰، آیه۶۲.

و آن کس که ولایت خدا را نپذیرد، ولایت شیطان را پذیرفته و به خود ستم کرده است.

[۷] نساء/سوره۴، آیه۱۱۹.

نشانه قبول ولایت خداوند، پایبندی به احکام الهی و دل نبستن به قوانین غیر الهی است.

[۸] مائده/سوره۵، آیه۴۴.

[۹] مائده/سوره۵، آیه۴۵.

[۱۰] مائده/سوره۵، آیه۴۷.

[۱۱] مائده/سوره۵، آیه۵۰.

[۱۲] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۰.

حاکمیّت بر فرد و جامعه منحصر به خدا است.

[۱۳] ولایت فقیه، امام خمینی، ص۳۴.

ولایت، حق خدا است؛ ولی او این ولایت را به کس یا گروهی خاص می‌دهد و حکومت جعل می‌کند.

[۱۴] ولایت فقیه، امام خمینی، ص۳۴.

بنابراین، جعل حکومت، به نصب و تعیین خداوند است.

[۱۵] مکاسب محرّمه، امام خمینی، ج۲، ص۱۰۵.

و مشروعیت از گذر قرارداد اجتماعی پدید نمی‌آید. با این حال، حاکمیّت خداوند با آزادی انسان ناسازگار نیست. انسان در پذیرفتن ولایت خداوند، مختار است و راه گمراهی بر او باز است.

[۱۶] انسان/سوره۷۶، آیه۳.

ولایت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)

شکّی نیست که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) افزون بر آنکه منصب رسالت را بر عهده داشت و وحی الهی را معصومانه ابلاغ می‌کرد.

[۱۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۶۴.

و مرجعیت دینی و تبیین معصومانه وحی نیز با او بود.

[۱۸] نحل/سوره۱۶، آیه۴۴.

، دارای ولایت و سرپرستی نیز بود.

[۱۹] احزاب/سوره۳۳، آیه۶.

آن حضرت به سرپرستی مؤمنان از خود آنان سزاوارتر بود.

[۲۰] تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۲۷۶.

از لوازم این ولایت آن است که بر مردم واجب است به امارت و قضاوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) تن دهند و به عنوان مرجع نهایی حلّ اختلاف‌ها بدو رجوع کنند.

[۲۱] مائده/سوره۵، آیه۵۵.

[۲۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۶.

و مؤمنان را نمی‌شاید که حتی در نهان به قضاوت آن حضرت، رضا ندهند.

[۲۳] نساء/سوره۴، آیه۶۵.

به اقتضای ولایتی که نص قرآن به گونه رسمی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌دهد، آن حضرت حکومت بنیان نهاد؛

[۲۴] امامت و رهبری، مرتضی مطهّری، ص ۴۸.

زیرا حکومت و تشکیل دستگاه اداره جامعه جزئی از ولایت است.

[۲۵] ولایت فقیه، امام خمینی، ص۱۵.

فعّالیّت‌های پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مدینه- مانند نصب والیان و زمامداران و قضات- از همین باب بود و بر وجود حکومتی که پیامبر در رأس آن جای داشت، گواهی می‌دهد.
تشکیل حکومت سیاسی- که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدان دست زد- تنها ضرورتی اجتماعی نبود و نیز تنها اجابت درخواست مردم نبود؛ بلکه برخاسته از دیانت اسلام بود و ادای وظایفی چون بسیج مردم برای جهاد

[۲۶] انفال/سوره۸، آیه۶۵.

با کفار و منافقان

[۲۷] توبه/سوره۹، آیه۷۳.

، داوری میان مردم با حکم خدا

[۲۸] مائده/سوره۵، آیه۴۹.

و بنیان نهادن نظام اخذ مالیات

[۲۹] توبه/سوره۹، آیه۱۰۳.

آن را ایجاب می‌کرد.

[۳۰] صحیفه نور، امام خمینی، ج۲۱، ص۱۷۸.

بدین روی است که هر کس گمان بَرَد دین از سیاست جدا است، دین را نشناخته است.

[۳۱] تحریر الوسیله، ج۱، ص۲۳۴.

ولایت امامان

سیره مسلمانان پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)، استمرار ولایت ایشان بود.
از آنجا که صاحب منصب امامت کبری از علم لدنی نصیب برده، از خطا و اشتباه مصون است و توان آن دارد که جامعه را به گونه احسن اداره کند، در حضور او نوبت به دیگران نمی‌رسد.

[۳۲] مجمع الفائده والبرهان، محقّق اردبیلی، ج۱۲، ص۲۱.

از این روی، بزرگان مهاجران و انصار بر آن رفتند که خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، علی (علیه السلام) است؛ زیرا از همه برتر بود و همه فضایل و کمالات در او گرد آمده بود. در ایمان، سرآمد همه و در دانش و آگاهی به احکام از همه برتر و از دیگران به پیامبر (صلی الله علیه و آله) نزدیک‌تر بود.

[۳۳] الارشاد، شیخ مفید، ص

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.