پاورپوینت حضرت امام حسن عسکری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت حضرت امام حسن عسکری دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت حضرت امام حسن عسکری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت حضرت امام حسن عسکری :

امام حسن عسکری (علیه‌السلام)

حضرت حسن بن علی بن محمد، (۲۳۲-۲۶۰ ق) ملقب به حسن عسکری، یازدهمین امام شیعیان است که به مدت ۶ سال در دوران خلفای بنی‌عباس، امامت کرد. بعد از آنکه پدرشان امام هادی (علیه‌السّلام) توسط متوکل به سامرا احضار شد، ایشان نیز به همراه پدر به آن شهر رفته و تا زمان شهادت در همانجا زیر نظر ماموران خلفای عباسی بود. ایشان در تاریخ هشتم ربیع الاول ۲۶۰ قمری به دستور معتمد عباسی به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شد.

امام حسن عسکری (علیه‌السلام)

مرقد امام حسن عسکری (علیه‌السّلام)

نام

حسن بن علی بن محمد

ولادت

۸ ربیع‌الثانی، ۲۳۲ق.

زادگاه

مدینه

پدر

امام هادی علیه‌السلام

مادر

حُدیث یا سلیل

القاب

ابن‌الرضا، صامت، هادی، رفیق، زکی و نقی

کنیه

ابومحمد

همسران

نرجس

فرزندان

امام مهدی علیه‌السلام

نقش

امام یازدهم شیعیان

مدت امامت

۶ سال (از ۲۵۴ تا ۲۶۰ق)

شهادت

۸ ربیع‌الاول، ۲۶۰ق.

مدفن

سامرا، عراق (حرم عسکریین)

محل زندگی

سامرا

طول عمر

۲۸ سال

امامان شیعه
امام علی، امام حسن مجتبی، امام حسین، امام سجاد، امام محمدباقر، امام جعفرصادق، امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری، امام مهدی

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – القاب
۳ – ویژگی‌های ظاهری
۴ – دوره‌های زندگی
۵ – کوشش علمی
۶ – حلقات ارتباطی با شیعیان
۷ – فعالیت‌های سیاسی
۸ – آگاهی بخشی سیاسی
۹ – پشتیبانی مالی از شیعیان
۱۰ – بهره‌گیری از دانش غیبی
۱۱ – معرفی جانشین
۱۲ – آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت
۱۳ – شهادت
۱۳.۱ – سبب شهادت
۱۳.۲ – حوادث پس از شهادت
۱۴ – زیارت امام عسکری
۱۵ – عناوین مرتبط
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

ولادت

امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) فرزند امام علی النقی (علیه‌السلام)، پدر بزرگوار حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است. آن حضرت در ماه ربیع الاول یا ربیع الثانی سال ۲۳۱ یا ۲۳۲ ق در مدینه، چشم به جهان گشود. مادرش بانویی پارسا و شایسته به نام «حدیثه» علیهاالسّلام، بود که برخی، از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند.

[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۳.

القاب

از آن جا که پیشوای یازدهم به دستور خلیف عباسی در «سامرا»، در محل «عسکر» سکونت اجباری داشت، «عسکری» نامیده می‌شود.

[۲] صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، باب ۱۷۶، ص۲۴۱.

از مشهورترین لقب‌های آن حضرت، «نقی»، «زکی»، «فاضل»، «امین» و کنیه‌اش «ابومحمد» است. او ۲۲ ساله بود که پدرش به شهادت رسید. مدت امامتش شش سال و عمرش ۲۸ سال بود. امام عسکری (علیه‌السّلام) در سال ۲۶۰ ق در حالی که یگانه پسر او در جایگاه آخرین حجت الهی در سن پنج سالگی قرار داشت، به شهادت رسید و در خان خود در سامرا، کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.

[۳] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹۲

[۴] پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان علیهم‌السلام، ص۶۸۳-۶۸۴.

ویژگی‌های ظاهری

دربار ویژگی‌های آن حضرت آورده‌اند: رنگش گندمگون، چشمانش درشت و سیاه، رویش زیبا، قامتش معتدل و اندامش متناسب بود. با آن که جوان بود، بزرگان قریش و دانشمندان زمان خود را تحت تاثیر و نفوذ قرار می‌داد. دوست و دشمن به برتری او در دانش، بردباری، بخشش، پارسایی، پروای الهی و دیگر مکارم اخلاقی باور داشتند.

[۵] صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۴۰.

دوره‌های زندگی

مدت کوتاه عمر امام به سه دوره تقسیم می‌شود: تا چهار سال و چند ماهگی (و بنا به یک قول تا سیزده سالگی)، در مدینه به سر برد. تا ۲۳ سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا می‌زیست و تا ۲۸ سالگی (شش سال و اندی پس از شهادت امام دهم)، در سامرا ولایت بر امور و پیشوایی شیعیان را بر عهده داشت.
روایاتی از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم) و اهل‌بیت او علیهم‌السّلام بر امامت دوازده امام وارد شده و در آن‌ها، به روشنی، به نام ایشان -از جمله امام حسن بن علی عسکری علیهما السلام- اشاره شده است. اضافه بر آنکه در روایات نقل شده از پدر بزرگوارش، به امامت آن حضرت تصریح شده است.
جابر بن عبدالله انصاری، با اشاره به لوحی که در دستان مبارک حضرت زهرا (علیهاالسّلام) مشاهده کرده بود، به امامت و نام امام عسکری (علیه‌السّلام) تصریح کرده است.

[۶] صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۶۹.

مشهور بین شیعه آن است که امام عسکری (علیه‌السّلام) فرزندی جز امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از خود به یادگار نگذاشت.

[۷] مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۳۹.

آن حضرت، با هم فشارها و پی جویی‌های پیوست حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، در راستای حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد. گوشه‌ای از این فعالیت‌ها که پیوند بیشتری با موضوع مهدویت دارد، به شرح زیر است:

کوشش علمی

کوشش علمی آن حضرت در دفاع از اسلام و رد شبهات بود.
امام عسکری (علیه‌السّلام) به دلیل شرایط نامساعد و تنگناهای شدید حکومت عباسی، در گسترش دانش بی کران خود در هم جامعه پیروزی چندانی به دست نیاورد؛ اما شاگردانی تربیت کرد که هرکدام در گسترش معارف اسلام و رفع شبهات دشمنان، نقش مؤثر و ارزنده‌ای داشتند.
شیخ طوسی، شمار شاگردان آن حضرت را افزون بر یک صد نفر ثبت کرده است.

[۸] طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، ص۳۹۷ به بعد.

میان آنان چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته و وارسته‌ای مانند احمد بن اسحاق اشعری قمی، ابوهاشم داود بن قاسم جعفری، ابوعمرو عثمان بن سعید عمری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفار به چشم می‌خورند.

حلقات ارتباطی با شیعیان

از جمله فعالیت‌های امام حسن عسکری گسترش حلق ارتباطی با شیعیان از طریق نمایندگان است. در پی تلاش‌های فراوان امامان پیشین علیهم السلام، در زمان امام عسکری (علیه‌السّلام) تشیع در مناطق و شهرهای مختلف، گسترده شده و شیعیان در گستر وسیعی زندگی می‌کردند. گستردگی و پراکندگی مراکز شیعی، وجود سازمان ارتباطی منظمی را ایجاب می‌کرد، تا پیوند شیعیان را با حوز امامت و نیز ارتباط آنان را با هم دیگر برقرار سازد و از این رهگذر، آنان را از نظر دینی و سیاسی، رهبری و سازماندهی کند.
این نیاز، از زمان امام نهم (علیه‌السّلام) احساس می‌شد و چنان که در روش آن حضرت و امام دهم (علیه‌السّلام) آمده، شبک ارتباطی وکالت و نصب نمایندگان در مناطق گوناگون، از آن زمان وجود داشته است. این برنامه، زمان امام عسکری (علیه‌السّلام) نیز پی گیری شد. بنابر یافته‌ها و شواهد تاریخی، آن حضرت نمایندگانی از میان شخصیت‌های برجست شیعه، در مناطق فراوان نصب کرده و با آنان در ارتباط بود و از این راه، شیعیان را در هم مناطق زیر نگاه داشت.
یکی از نمایندگان امام «احمد بن اسحاق بن عبدالله قمی اشعری»، از یاران ویژ امام و از شخصیت‌های بزرگ شیعی در قم بود. برخی از دانشمندان علم رجال، از او به عنوان رابط بین قمی‌ها و امام و از جمله اصحاب خاص آن حضرت یاد کرده‌اند.

[۹] نجاشی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه، ص۶۶.

[۱۰] طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۷۰.

اما دانشمندان دیگر، او را وکیل و نماینده امام دانسته‌اند.

[۱۱] طبسی، محمد جواد، حیاه الامام العسکری علیه‌السلام، ص۳۳۳.

در راس وکیل‌های امام، «محمد بن عثمان عمری» قرار داشت و وکیل‌های دیگر، به وسیل او با امام در ارتباط بودند. آنان نوعا اموال و وجوهات جمع‌آوری شده را به وی تحویل می‌دادند و او آن‌ها را به امام (علیه‌السّلام) می‌رساند.
افزون بر شبکه ارتباطی وکالت، امام از طریق فرستادن پیک، با شیعیان و پیروان خود ارتباط برقرار می‌ساخت و مشکلات آنان را برطرف می‌کرد. امام، گذشته از پیک‌ها، از طریق نامه نگاری نیز با شیعیان ارتباط داشت و آنان را در موقعیت‌های حساس راهنمایی می‌کرد.
نامه‌ای که امام به «ابن‌بابویه» نوشته، نمونه‌ای از این نامه‌ها است. امام دو نامه نیز به شیعیان قم و آبه (آوه) نوشته که متن آن‌ها در کتاب‌ها گرد آمده است.

[۱۲] حرانی، حسن بن علی، تحف العقول، ص۴۸۶.

بر اساس روایتی، امام عسکری (علیه‌السّلام) بامداد روز هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ق اندکی پیش از رحلت، نامه‌های فراوانی به مردم مداین نوشت.

فعالیت‌های سیاسی

امام عسکری (علیه‌السّلام) با وجود هم محدودیت‌ها و کنترل‌های دستگاه خلافت، یک زنجیره فعالیت‌های سیاسی سری را رهبری می‌کرد که با گزینش شیوه‌های پنهان کاری، از چشم جاسوسان دربار، به دور می‌ماند.
برای نمونه، عثمان بن سعید عمری- از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین یاران امام (علیه‌السّلام)- در پوشش روغن‌فروشی فعالیت می‌کرد. شیعیان و پیروان آن حضرت، اموال و وجوه خود را به او می‌رساندند و او آن‌ها را در ظرف‌های روغن قرار داده، به حضور امام (علیه‌السّلام) می‌رساند.

[۱۳] طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، ص۲۱۴.

آگاهی بخشی سیاسی

از دیگر فعالیت‌های سیاسی امام عسکری (علیه‌السّلام)، تقویت و توجیه سیاسی رجال مهم شیعه، برابر فشارها و سختی‌های مبارزات سیاسی، برای حمایت از آرمان‌های بلند تشیع بود. از آن جا که شخصیت‌های بزرگ شیعه در فشار بیشتری بودند، امام به تناسب مورد، آنان را راهنمایی می‌کرد و روحی آنان را بالا می‌برد. همچنین می‌کوشید صبر و آگاهی آنان در برابر فشارها، تنگناها و تنگدستی‌ها فزونی یابد، تا بتوانند مسؤولیت بزرگ اجتماعی و سیاسی و وظایف دینی خود را به خوبی انجام دهند

پشتیبانی مالی از شیعیان

یکی دیگر از موضع گیری‌های ام

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.