پاورپوینت راهبردهای عملی گشتالت درمانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت راهبردهای عملی گشتالت درمانی دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت راهبردهای عملی گشتالت درمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت راهبردهای عملی گشتالت درمانی :

راهبردهای عملی گشتالت‌درمانی

راهبردهای عملی گشتالت‌درمانی، یکی از مباحث مطرح در علم روانشناسی بوده که از قوانین، قواعد و طرح‌های عملی برای اجرای گشتالت‌درمانی بحث می‌کند. گشتالت‌درمانی، با کل فرد سر و کار دارد که چیزی بیش از جمع رفتارهایش است. گشتالت‌درمانی، روشی پدیدارشناختی است که تجربه انسان را منبع داده‌ها می‌داند و بر تجربه درمانگر و مراجع از واقعیت تاکید دارد. این مقاله به راهبردهای عملی این روش درمانی پرداخته و قوانین و قواعد آن را مطرح می‌کند.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – قانون‌ها برای هدایت درمانگران
۳ – قواعد
۳.۱ – قاعده زمان حال
۳.۲ – قاعده من و تو
۳.۳ – قاعده ممنوعیت شایعات و بدگویی
۳.۴ – آگاهی مستقیم
۳.۵ – شخصی کردن ضمایر
۳.۶ – سوال نشود
۳.۷ – رویا
۴ – طرح‌های رفتاری
۴.۱ – دور چرخیدن
۴.۲ – کار یا موضوع ناتمام
۴.۳ – داشتن یک راز
۴.۴ – بازی گفتگو
۴.۵ – بازی فرافکنی
۴.۶ – تکنیک وارونه
۴.۷ – فرض مسئولیت
۴.۸ – حفظ یک احساس
۴.۹ – ممکن است جمله‌ای به شما بگویم
۴.۱۰ – آهنگ تماس و عقب‌نشینی
۴.۱۱ – تمرین و آزمایش
۴.۱۲ – بزرگ‌نمایی و اغراق یا تکرار
۴.۱۳ – صندلی خالی
۴.۱۴ – صندلی داغ
۵ – پانویس
۶ – منبع

مقدمه

گشتالت، یک کلمه آلمانی است که معنی آن “کل” یا “شکل‌بندی” می‌باشد. پرلز، از اصطلاح گشتالت برای نشان دادن نوع خاص و یکتایی از طرح‌یابی استفاده کرده است که در آن، اجزاء با هم یکپارچه شده و به صورت کل‌های ادراکی، درمی‌آیند. در واقع، این نوع فرایند طرح‌یابی و یکپارچه‌شده اجزاء، خود یکی از کارکردهای اساسی موجود زنده می‌باشد. برای آدمی، سازمان جهان از طریق واقعیت ذهنی حاصل از ادراک‌های وی تعریف می‌شود. بدین ترتیب، گفته می‌شود که رویکرد گشتالتی، پدیدارشناختی است، یعنی، در آن سعی نمی‌شود یک واقعیت مطلق، تعریف شود. ضمنا به دلیل آنکه رویکرد گشتالتی با موجود زنده آغاز و با آن پایان می‌پذیرد، بنابراین، اصطلاحا رویکردی وجودی است.

[۱] ساعتچی، محمود، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۶۴، تهران، ویرایش، ۱۳۷۹، چاپ اول.

قانون‌ها برای هدایت درمانگران

۱. در اینجا و حالا بمان.
۲. بر تجربه مستقیم تاکید کن.
۳. به فعالیت‌هایی مانند صحبت کردن در مورد چیزی، تحلیل کردن و حدس زدن و غیره نپرداز.
۴. سعی کن مراجع، خود را کشف کند.
۵. از ناکامی استفاده مفید بکن.
۶. بر مسئولیت و انتخاب تاکید کن.
در این چارچوب روش‌ها و تکنیک‌ها، تنها به خاطر خلاقیت درمانگر محدود می‌شوند.

[۲] شیلینگ، لوئیس، نظریه‌های مشاوره، ص۲۶۴، ترجمه خدیجه آرین، تهران، اطلاعات، ۱۳۸۶، چاپ ششم.

اگرچه پرلز نظر چندان مساعدی نسبت به تکنیک ندارد ولی می‌توان تکنیک‌های گشتالت‌درمانی را تا حدودی حول دو محور رفتاری یعنی “قواعد” و “طرح‌ها” تشریح کرد.

قواعد

قواعد، وسیله موثری برای وحدت‌بخشی به فکر و احساس به مراجع ارائه می‌دهند. قواعد، برای کمک به مشاور تدوین شده‌اند تا با استفاده از آنها مقاومت‌ها را از بین ببرد و فرایند بلوغ شخصی را تسهیل کند. قواعد، معمولا ارزش شوک‌دهی قابل‌ملاحظه‌ای دارند و راه‌های ممانعت مراجع را از به تجربه درآوردن خود و محیط به او نشان می‌دهند.
قواعد مورد نظر در گشتالت‌درمانی به این شرح‌اند:

قاعده زمان حال

رفتار و احساسات مراجع در زمان حال و موقعیت جاری مورد تاکید قرار می‌گیرد.

قاعده من و تو

سعی می‌شود مراجع به وجود دو قطب فرستنده و گیرنده پیام توجه کند و در تماس و گفتگوی رسا و بی‌واسطه‌ای قرار گیرد و به جای آنکه درباره فرد دیگری با درمانگر گفتگو کند، آن فرد را مستقیما مخاطب قرار دهد.

قاعده ممنوعیت شایعات و بدگویی

قاعده ممنوعیت شایعات بی‌اساس و بدگویی، موجب بالا بردن سطح احساسات و جلوگیری از اجتناب می‌شود. در این قاعده، مراجع وادار می‌شود تا به جای آنکه درباره فردی که در جلسه حاضر است اظهاراتی بکند، او را مستقیما مخاطب قرار دهد.

[۳] شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، ص۲۰۱، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۸۶، چاپ سیزدهم.

آگاهی مستقیم

به‌طور ساده می‌توان گفت که سوالات مستقیم، بر آگاهی مراجع از حالا و چگونگی تاکید می‌کند: چگونه از وضعیت خود آگاهی داری؟ چگونه عصبانی هستی؟ دستان شما چه می‌کنند؟

[۴] شیلینگ، لوئیس، نظریه‌های مشاوره، ص۲۶۴، ترجمه خدیجه آرین، تهران، اطلاعات، ۱۳۸۶، چاپ ششم.

شخصی کردن ضمایر

تو، حرف می‌زنی یا او، حرف می‌زند. از جمله راه‌هایی است که مردم بدان وسیله خود را از تجاربشان مجزا می‌سازند. مثلا ممکن است کسی بگوید “مطمئنا اینجا گرم است. ” یا “تو می‌توانستی بفهمی که او واقعا عصبانی بود”. مشاور گشتالتی از مراجع می‌خواهد که جملات خود را دوباره بسازد، “من خیلی گرمم است. ” “من می‌توانستم بفهمم که او واقعا عصبانی بود. ” در این صورت، مراجع آگاهی بیشتری از تجربیات خود کسب می‌کند و بهتر قادر خواهد بود که آنها را در تجربیات کلی خود یکپارچه نماید.

سوال نشود

با دقت گوش دادن باعث می‌شود بفهمیم که سوال‌کننده به دنبال کسب اطلاعات نیست بلکه از بیان مطالب اجتناب می‌کند. مشاور به مراجع پیشنهاد می‌کند “جمله‌ای را که در پشت آن سوال است” بیان کند. بنابراین مجددا مراجع را رو در روی بخش انکار‌شده قرار می‌دهد.

[۵] شیلینگ، لوئیس، نظریه‌های مشاوره، ص۲۶۶، ترجمه خدیجه آرین، تهران، اطلاعات، ۱۳۸۶، چاپ ششم.

رویا

براساس نظر پرلز، رویا نوعی فرافکنی شخص است و بخش‌های مختلف رویا نیز نشان‌دهنده جنبه‌های گوناگون وجود شخص هستند. درمانگر در هنگام کار با رویاها، از مددجو می‌خواهد تا رویای خود یا بخشی از آن را با استفاده از افعال زمان حال و آن‌چ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.