پاورپوینت روان شناسی رشد
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت روان شناسی رشد دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روان شناسی رشد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت روان شناسی رشد :
روانشناسی رشد
روانشناسی رشد، یکی از بخشها و بحثهای مهم در روانشناسی بوده و به معنای شاخهای از علم روانشناسی است که به توصیف و تبیین فرآیند کمی و کیفی در تمامی ابعاد روانشناختی، ساختار و رفتار آدمی از انعقاد نطفه تا مرگ میپردازد و در صدد کشف قوانین حاکم بر این تغییرات، منشا عوامل مؤثر و پدیدههای برآمده از آنها میباشد. در این مقاله به تعریف، تاریخچه و سیر تکاملی روانشناسی رشد میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف
۱.۱ – تفاوت در تعریف
۱.۲ – تعریف جامع
۱.۳ – تعریف کاربردی
۲ – تاریخچه
۳ – پیشینه
۳.۱ – قبل از میلاد
۳.۲ – بعد از بعثت و ظهور اسلام
۳.۳ – قرون وسطی
۳.۴ – دوران رنسانس تا قرن نوزدهم میلادی
۳.۵ – از اوایل قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم
۳.۶ – قرن بیستم، ظهور روانشناسی رشد
۴ – پانویس
۵ – منبع
تعریف
برای روانشناسی رشد تعاریف مختلفی ارایه شده است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
۱. روانشناسی رشد، شاخهای از علم روانشناسی است که به منشا و تغییر رفتار و پدیدههای روانی و جسمی مربوطه میپردازد.
[۱] Liebert & Welson. Developmental Psychology. p. 2
۲. روانشناسی رشد، شاخهای از روانشناسی است که رشد انسان را از بارداری تا مرگ با تاکید بر تغییراتی که در خلال دورههای مختلف زندگی رخ میدهد، مطالعه میکند.
[۲] Hurlock. Developmental Psychology. p. 1
۳. روانشناسی رشد، علمی است که درباره چگونگی قوانین حاکم بر رشد در جنبههای جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی در سنین مختلف و نیز تاثیر وراثت و محیط در رشد بحث میکند.
[۳] شفیع آبادی، عبدالله، مبانی رشد، ص۱۳، تهران، نشر چهر، ۱۳۷۲، چاپ ششم.
۴. روانشناسی رشد، علمی است که جریان تحولات و تغییرات جسمی، ذهنی، عاطفی و عملکرد اجتماعی فرد را در طول عمر “از لحظه انعقاد تا هنگام مرگ” مطالعه میکند.
حوزه تغییرات این رشته به موضوعاتی چون مهارتهای حرکتی، رفتار اجتماعی و شخصیت مربوط میشود. این رشته، دگرگون شدن متغیرهای روانی و تاثیرات محیط و تجربه را در مراحل رشد مشخص ساخته و چگونگی شکلگیری و از بین رفتن آنها را توضیح میدهد.
تفاوت در تعریف
همچنان که گفتیم تعاریف روانشناسی رشد متفاوت میباشند و بعضی آن را علمی نامیدهاند که فرآیند تحولات نسبتا نظامدار زیستی، شناختی، عاطفی و اجتماعی فرد را در طول زندگی مطالعه میکند. و منظور از “تحولات نظامدار” تغییراتی است که معمولا با نظم معین رخ میدهد و در یک زمان نسبتا طولانی دوام میآورد. برای مثال، تغییرات موقتی و زودگذر ناشی از یک بیماری مختصر را نمیتوان رشد به حساب آورد.
[۴] لطف آبادی، حسین، روانشناسی رشد، ص۵، تهران، سمت، ۱۳۸۰، چاپ اول.
روانشناسی رشد، فرد را با قوانین و اصول حاکم بر رشد آشنا میسازد و به او امکان میدهد تا برای مقابله با مشکلات آینده آماده شود.
همچنین با شناخت مراحل رشد، مقایسه رفتار و تعیین انتظارات منطقی از هر فرد در سنین مختلف ممکن میگردد. به عنوان نمونه، اطلاع از سن عادی برای راه افتادن و حرف زدن کودک به فرد امکان میدهد تا کودکان پیشرفته و عقبمانده را از هم تشخیص بدهد.
تعریف جامع
برای ارایه تعریف جامعی از روانشناسی رشد شاید بتوان گفت: روانشناسی رشد، شاخهای از علم روانشناسی است که به توصیف و تبیین فرآیند کمی و کیفی در تمامی ابعاد روانشناختی، ساختار و رفتار آدمی از انعقاد نطفه تا مرگ میپردازد و در صدد کشف قوانین حاکم بر این تغییرات، منشا عوامل مؤثر و پدیدههای برآمده از آنها میباشد.
[۵] جمعی از مولفان، روانشناسی رشد، ص۸۳، تهران، سمت، ۱۳۷۴، چاپ اول.
تعریف کاربردی
رشد، اگر چه شامل همه تحولات سازمانیافته در زندگی روانشناختی فرد است، اما میتوان یک تعریف کاربردی و تربیتی زیر را برای آن ارایه نمود:
رشد، آن دسته از تحولاتی را شامل میشود که باعث رفتارهای سازمانیافته و مؤثر و پیچیده میشود. در این تعریف چند نکته وجود دارد:
الف، رشد، نوعی پیشرفت منظم و منطقی دارد.
ب، رشد، به طور تدریجی و دورهای صورت میگیرد و به ندرت میتوان یک تحول خیلی سریع را در فرد مشاهده کرد.
ج، رشد، همراه با تفاوتهای فردی ناشی از تعامل وراثت و محیط است.
د، جوانب مختلف رشد فرد (شناختی، زبانی، عاطفی، اجتماعی و شخصیتی) را در نظر میگیرد.
ه، کمک و مداخله والدین، مربی و روانشناس یا هر فرد متخصص دیگر میتواند رشد را گسترش دهد.
[۶] لطف آبادی، حسین، روانشناسی رشد، ص۶، تهران، سمت، ۱۳۸۰، چاپ اول.
بنابراین روانشناسی رشد از این نظر که کوشش میکند تا نظریههایی را برای رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک کشف کند یک علم بنیادی است و از آنجایی که سعی دارد این یافتههای علمی را به طور عملی در زندگی کودک وارد کند، یک علم کاربردی است که همه مربیان و معلمان در دورههای مختلف زندگی به آن نیازمندند.
[۷] سوسن، سیف و همکاران، روانشناسی رشد، ص۴، تهران، سمت، ۱۳۷۳.
تاریخچه
سیر تحول اطلاعات بشر درباره ابعاد گوناگون رشد، تا قبل ازاندیشههای مکتوب که عمدتا از یونانیان آغاز میشود، به درستی روشن نیست، ولی میتوان حدس زد که نخستین آگاهیهای بشر درباره چگونگی رشد خود، از دو منبع اساسی به دست آمده است.
از آنجا که بشر برخی از دانشهای آغازین خود را از طریق وحی و شرایع آسمانی به دست آورده و هدف آنها تربیت و هدایت بشر به سوی کمال و تعالی و نیکبختی انسان بوده است، طبیعی مینماید در این راستا به مسایلی نظیر رشد انسان و چگونگی آن توجه شده باشد.
مشاهده تولد، رشد و بزرگ شدن انسانهای دیگر، منبع دیگری است که از آغاز در اختیار بشر قرار داشته است، ولی این شناختها برخی کلی و برخی دیگر که وابسته به مشاهدات روزمره بوده، بسیار سطحی و محدود بوده است.
در میان انسانها نیز همه افراد و گروهها به یکاندازه به این مساله توجه نکردهاند، در این بین انبیاء الهی و اوصیای ایشان به لحاظ مسئولیت مهم خویش در تربیت و هدایت انسان و گشوده بودن راه منحصر به فرد وحی به روی آنان، بیشترین توجه و عنایت را به رشد انسانها داشته و تا آن جا که درک و فرهنگ مردم زمان ایشان اجازه میداده، آگاهیهای ارزشمندی در اختیار آنان قرار دادهاند.
دسته دیگری که به این مساله توجه کردهاند، مربیان و مصلحان اجتماعی بودند که برای تربیت سلفهای صالح به موضوع رشد، مراحل و لوازم آن پرداختهاند.
قدیمیترین مکتوبات معتبری که هم اکنون در دسترس است نوشتههای فیلسوفان یونان باستان است که به ناچار نقطه آغاز هر مطالعه تاریخ بشری به شمار میرود، هر چند که آنان نیز به نوبه خود تحت تاثیر ادیان و مذاهب الهی و پیش از آن بودهاند.
گر چه روانشناسی رشد، کمتر از یک قرن است که به جرگه علوم پیوسته است، لکن به دلیل ریشههای عمیقی که در تاریخ بشر دارد باید برای پیجویی و ریشهیابی نظریاتی که در آن ابراز شده، گذری سریع بر پیشینههای این علم داشته باشیم.
[۸] جمعی از مولفان، روانشناسی رشد، ص۳، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران، سمت، ۱۳۷۴، چاپ اول، جلد اول.
پیشینه
معمولا تاریخچه روانشناسی رشد را در سه دوره مورد مطالعه قرار میدهند:
۱. از دوره رنسانس تا اوایل قرن نوزدهم
۲. از اوایل قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم
۳. از اوایل قرن بیستم به بعد.
[۹] شرفی، محمدرضا، مراحل رشد و تحول انسان، ص۱۷، تهر
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.