پاورپوینت علائم و وسائل تشخیص احادیث مجعوله و صحیحه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت علائم و وسائل تشخیص احادیث مجعوله و صحیحه دارای ۱۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت علائم و وسائل تشخیص احادیث مجعوله و صحیحه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت علائم و وسائل تشخیص احادیث مجعوله و صحیحه :

شیخ اجل، رئیس الطایفه، ابو جعفر طوسی، در کتاب عدهالاصول (۱) پاره ای از علائم برای استفاده صحت خبر می فرماید (۲).

الف موافقت با ادله عقلیه.

ب مطابقت با کتاب خدا.

ج موافقت با سنت قطعیه.

د موافقت با آنچه فرقه امامیه بر آن اجماع نموده اند.

سپس اضافه می کند که این قرائن، شواهدی بر صحت مضمون خبر است.نه بر نفس خبر زیرا ممکن است راوی، حدیثی با چنین خصوصیات، ساخته باشد.

لذا علماء برای تشخیص موضوعات امور ذیل را ذکر فرموده اند:

۱ اعتراف واضع بجعل و وضع حدیث.چنانکه از ابو عصمت (نوح بن ابی مریم مروزی) که بنوح جامع (۳) معروف است نقل نمودیم که خود اقرار کرد.احادیثی در فضائل سوره های قرآن از قول ابن عباس ساخته (۴).

۲ اینکه در الفاظ حدیث غلطهائی (از لحاظ قواعد ادبی) مشاهده شود.یا رکاکتی در ناحیه معنی وجود داشته باشد.زیرا از پیغمبر که فصیحترین عرب (و ناطقین بالضاد) است و همچنین از ائمه شیعه که سرآمد فصحای عربند جمله ای نادرست و یا معنی زننده ای صادر نمی گردد .

ربیع بن خثیم گوید: نورانیت حدیث چون روز آشکار است.و ما ضمن زیارت جامعه می خوانیم : کلامکم نور.

منتهی چون در احادیث از دیر زمان نقل بمعنی شایع بوده و همگان را قدرت تأدیه معانی بالفاظ فصیحه میسر نبوده، تنها غلط لفظی را ملاک جعل حدیث نمی توان دانست.لذا حافظ بن حجر نیز ملاک تشخیص موضوع و مجعول را فقط رکاکت معنوی می داند.

آری در آن صورت که راوی تصریح کند که بالفاظ صادره از معادن بلاغت، نقل نموده، و معذلک غلطهائی در ناحیه لفظ وجود داشته باشد، بناچار بایست حمل بر وضع و جعل حدیث کرد.

۳ مفاد و معنی حدیث مخالف با عقل یا حس و مشاهده باشد بدانسان که تأویل آن ممکن نگردد چنانکه از عبد الرحمن بن زید نقل شده که وی از پدرش…از رسول خدا حدیث کرد که کشتی نوح دور خانه خدا طواف کرده آنگاه در مقام ابراهیم (ع) دو رکعت نماز گذارد.

۴ طی حدیث درباره موضوعی بی اهمیت و کوچک مبالغاتی زیاد شده باشد.چنانکه بر بعضی مستحبات یا خواندن پاره ای عوذات و دعاها مبالغه ها رفته و گزافه ها گفته شده و چنانکه ما در سابق اشاره کردیم اینگونه احادیث بیشتر از ناحیه قصه گویان یا نویسندگان و گویندگان کم مایه وضع و نقل گردیده.مثل من صلی العصر اعطی ثواب سبعین نبیا.

۵ ناقل حدیث کسی با

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.