پاورپوینت کتاب شناسی حکومت اسلامی (۵)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کتاب شناسی حکومت اسلامی (۵) دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کتاب شناسی حکومت اسلامی (۵)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کتاب شناسی حکومت اسلامی (۵) :

خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت.

شریعتی مزینانی، محمدتقی (و دیگران) .چاپ اول: تهران، حسینیه ارشاد، ۴۴۷.۱۳۴۹ ص.

کتاب حاضر مجموعه سخنرانی هایی است که در حسینیه ارشاد ایراد شده و سپس استخراج و اصلاح شده و به صورت کتاب عرضه گردیده است.موضوع محوری مباحث این کتاب، خلافت، امامت و ولایت است.

موضوع اول کتاب، «خلافت و ولایت در قرآن و سنت» نام دارد که محمدتقی شریعتی به رشته تحریر در آورده است.مؤلف با توجه به اهمیت مسئله زمامداری و رهبری، ابتدا آیاتی از قرآن را که متعرض موضوع زمامداری و ولایت شده آورده و به تفسیر و تحلیل این آیات پرداخته است.او سپس سیره پیامبر (ص) در موضوع خلافت بعد از خویش و اهتمام آن حضرت به این مسئله را موشکافی کرده و از جمله وقایع مربوط به صدر اسلام، به غدیر خم و ماجرای سقیفه اشاره نموده است.وی در بررسی آیات مربوط به موضوع خلافت و امامت، آیه اکمال دین و اتمام نعمت را برای استدلال خویش برگزیده است.نویسنده در بخشی از مقاله خویش، به تفاوت قانونگذاری اسلام و قوانین بشری، اسلام و شورا پرداخته است.

نویسنده می گوید که قانونگذاری بشری، ویژه حکومتهای دموکراسی است که بر حسب احتیاجات زمان وضع می شوند و گاهی قوانین وضع شده مفاسدی را نیز در پی دارد.اما قوانین اسلامی، قوانین خدایی است و تابع هوسهای مردم و واضعان قانون نیست.در حکومت اسلامی، حکومت از آن قانون است و قانون هم مصالح مردم را در نظر دارد، نه تمایلات آنان را.در حقیقت حکومت اسلامی، حکومت مصلحت است و فطرت، نه هوسهای عامه.

به نوشته مؤلف، اسلام که یک مکتب کامل است، برای حاکم حکومت، پیش بینی لازم را به عمل آورده است (گزینش علی (ع) به امامت) .هدف حکومت اسلامی نیز، اجرای احکام اسلام است.

به اعتقاد نویسنده، از ویژگی های حکومت اسلامی، مشارکت دادن مردم در حکومت است که از طریق قانون شورا، این امر تحقق پذیر است.استفاده از شورا، سیره عملی پیامبر (ص) در حوادث و موضوعات اجتماعی بوده است؛ اما در دستورها و احکام، مشورت وجود ندارد.امر وصایت و خلافت، جزو اموری است که مشورت بردار نبوده و پیامبر (ص) شخصا تصمیم گرفته و علی (ع) را به امامت بعد از خویش برگزیده است، غدیر خم گویای این حقیقت است.عدول از واقعیت غدیر، انحرافی در تاریخ اسلام بود که اثرات سوئی را در شیوه حکومت و در میان امت بر جای گذاشت؛ هر چند اختلاف شیعه و سنی بر سر فرد نیست و اختلافها اصولی و ریشه دار است.

مقاله دوم کتاب، تفسیر و بررسی آیه مباهله است.نویسنده از این قضیه به عنوان بحثی کلامی و اعتقادی در دو مسئله امامت و نبوت استفاده کرده است.

«ولاها و ولایتها» ، عنوان مقاله مرتضی مطهری است.او ابتدا ولایت را معنا کرده، و یک معنای آن را تصدی و صاحب اختیاری بیان می کند.نویسنده معتقد است که در قرآن از دو نوع ولای منفی و مثبت سخن به میان آمده است.ولای منفی، پرهیز از ولایت پذیری غیر مسلمین است.ولای مثبت نیز، ولایت پذیری دسته ای از افراد صالح است.

موارد استعمال ولا عبارت اند از: ولای محبت یا قرابت، ولای امامت (که مستلزم عصمت امام است) و ولای زعامت (که پذیرش رهبری اجتماعی و سیاسی یک رهبر اجتماعی است) .پیامبر (ص) ولی امر زمان خویش بود.بعد از او ائمه معصومین (ع) عهده دار این منصب بودند.پیامبر (ص) رسما بر مردم حکومت می کرد و اجتماع مسلمین را رهبری می کرد.پس ولایت او، هم دینی و هم اجتماعی و سیاسی، و هم قضایی بود.

مقاله آخر کتاب، از فتح الله امیدی است که معنای ولایت تکوینی را بیان کرده است.به نوشته او، ولایت تکوینی، ریشه علمی و عرفانی دارد و نتیجه سیر کمالی انسان است که از یک سلسله مقامات روحی و معنوی سرچشمه می گیرد.

الخمینی و الدوله الاسلامیه.

مغنیه، محمد جواد.چاپ اول: بیروت، دارالعلم للملایین.۱۸۴ ص.کتاب «الخمینی و الدوله الاسلامیه» که به زبان عربی است، با هدف تبیین جدایی ناپذیری دین از سیاست تألیف یافته است.مهمترین مباحثی که در این کتاب به رشته تحریر درآمده، بحث از رابطه دین و سیاست، تکوین دولت اسلامی، بحث فقیه و ریاست دولت و اجتهادات امام خمینی (ره) در خصوص موضوع دولت و نیز بحث در باب جمهوری اسلامی است.در بحث از رابطه دین و دولت، دیدگاهی که اسلام را دینی مربوط به عبادت و عالم غیب و امثال آن می داند و ارتباط بین دین و سیاست را نفی می کند، رد می نماید.در این دیدگاه به آیه

فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر

(غاشیه، ۲۲) استدلال می نماید، چرا که اولا نزول این آیه را مکی دانسته و آن زمانی است که دولتی شکل نگرفته بود.دوم این که نفی سیطره در این آیه، خطاب به کسانی است که اسلام را ترک کرده اند، چون قرآن در آیات دیگری مؤمنین را به تبعیت از رسول خدا (ص) دعوت کرده است.اسلام دین جامعی است و مفهوم خلافت، ریاست عامه در امور دین و دنیا به نیابت از رسول خدا (ص) است.در ادامه بحث، شرط اساسی برای ایجاد دولت اسلامی، لیاقت و عدل و امانت؛ و هدف اعلای آن، احقاق حق و از بین بردن باطل معرفی شده است.

در بحث درباره تأسیس دولت اسلامی، نویسنده آغاز دولت را از مدینه می داند که با رضایت و انتخاب و اختیار مردم و طوایف مختلف، پیامبر (ص) به ریاست برگزیده شد و هدف آن نیز دفاع، ایجاد امنیت، نشر علم و عدل و عقد معاهدات و رفع مخاصمات بر اساس تعاون و آزادگی و با شرکت پیروان سایر ادیان نیز بوده است.

نویسنده در بحث از دایره شمول دولت اسلامی، اهداف آن را متعلق به همه مردم می داند و با استناد به رسالت محمد (ص) و دولت او که خروج مردم از ظلمت به نور است، ویژگی دولت اسلامی را بر اساس صلح، محبت و رحمت و انسانیت بیان می کند.اینها قدر مشترک خواست همه افراد بشری است و همین ویژگیها در دولت و نهضت امام خمینی نیز وجود دارد؛ زیرا با امکان اجتهاد احکام شرعی متناسب با هر زمان، برای حوادث جدید استنباط جدید می شود.بنابراین احکام الهی که مبنای دولت است برای هر زمان و مکان صلاحیت دارد.

مغنیه در بحث از ولایت فقیه، با تقسیم ولایت به دو دسته عامه و خاصه، ولایت عامه را مختص به ولایت معصوم می داند و دایره ولایت فقیه را محدودتر از ولایت معصومین معرفی می کند.این نقطه تفاوت دیدگاه نویسنده با امام خمینی در دایره ولایت می باشد.امام (ره) قلمرو آن را در دو مفهوم حکم و سلطه می داند؛ ولی نویسنده کتاب این نظر را نمی پذیرد، و دایره ولایت خاصه را محدود می داند.

نویسنده در فصل دیگری با عنوان «اجتهادات امام خمینی» ، احکام مالی در اسلام را مختص به مخارج فقرا و مساکین می داند که این دیدگاه او نیز با نظر امام خمینی در مورد مصارف اموال (که آن را از موارد مخارج دولت می داند)، معارض است.بنابراین مغنیه به دیدگاه امام خمینی در مورد عدم تفاوت ولایت معصوم و مجتهد عادل، قائل نمی باشد.نویسنده در مقدمه خویش بر این کتاب با تأکید بر تفاوت دیدگاه خود در موارد مذکور، اعلام می کند که همه دیدگاههای سیاسی امام خمینی به جز دو مورد فوق مورد قبول او است.

فصول آخر کتاب، اختصاص به معرفی ویژگیهای اسلام، مکتب اهل بیت و جهاد دارد.از ویژگی های اساسی این کتاب، مباحث استدلالی آن است که موضوعات مورد نظر را با استدلال به کتاب و سنت و سایر ادله استنباط مورد بحث قرار داده است و به موضوع مورد نظر که تبیین رابطه دین و دولت است، ارتباط می دهد.

درآمدی بر ریشه های انقلاب اسلامی.

فراتی، عبد الوهاب (به کوشش) .چاپ اول: قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی، ۴۱۵.۱۳۷۶ ص.

کتاب فوق الذکر از مقدمه و دوازده مقاله از نویسندگان مختلف تشکیل شده است.در زمینه ریشه های انقلاب اسلامی، مقالات حاضر در کتاب، هر یک به جنبه ای از وقایع تاریخی معاصر توجه نموده اند.

گردآورنده، در مقدمه از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت، قیام پانزدهم خرداد و انقلاب اسلامی، به عنوان پنج حرکت بارز سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران یاد می کند.وی تمایز آنها را چنین بیان می کند که حرکت اول، جنبشی علیه سلطه خارجی بود، ولی در ممنوعیت در واگذاری امتیاز به یک شرکت بریتانیایی محدود می شد.حرکت دوم، تلاش در جهت ایجاد حکومتی مردمی و مشروطه را نمودار می ساخت.حرکت سوم، مجددا مبارزه علیه سلطه انگلستان بود، لکن حیطه وسیعتری نسبت به اولی داشت.حرکت چهارم، تلاش علما در برابر آثار منفی انقلاب سفید شاه را به نمایش گذارد، و در نهایت، انقلاب اسلامی، تکرار وقایع چهار دوره پیش بود که به لحاظ ماهیت، اهداف و آرمان، با حرکتهای گذشته تفاوتهای اساسی داشت.نکته حائز اهمیت در این حرکتها، نقش رهبران دینی و علما در رأس این حرکتهاست.گردآورنده، در ادامه در پی این است که چگونه در دوران سکولاریزم و رواج اندیشه های ناسیونالیستی و مارکسیستی، انقلابی اسلامی رخ می دهد.

به اعتقاد فراتی، نهضت اسلامی ایران بر اساس نفی استبداد داخلی، نفی استعمار و سلطه خارجی و تلاش برای تشکیل حکومت دینی، به عنوان آلترنانیو سلطنت استواراست.

پس از مقدمه، سندی تاریخی از حضرت امام (ره) به تاریخ یازدهم جمادی الاولی ۱۳۶۳ ه.ق .ارائه شده است.لزوم قیام در برابر بیدادگری های رژیم شاه، مورد تأکید امام (ره) است .فراتی این مطلب را به عنوان تاریخی ترین سند مبارزات امام خمینی (ره) می آورد.

«میرزای شیرازی و نهضت تنباکو» ، عنوان اولین مقاله به قلم اسکندر اسفندیاری است.نویسنده در این مقاله می کوشد تا با مطالعه همه جانبه نهضت تنباکو، روشن سازد که ماهیت اسلامی نهضت، اطاعت از روحانیون، همبستگی، استقامت و فداکاری ملت ایران، از مهمترین عوامل مبارزه با توطئه ها و نیرنگهای حکومت و دولتهای خارجی بوده است.نویسنده بر آن است که این مبارزه، در ابتدا با سلطه استعمار خارجی مخالفت داشت، اما بتدریج رنگ ضد استبدادی داخلی به خود گرفت.پیامدهای نهضت عبارت است از: آشکار شدن نیروی رهبری روحانیون، قدرت والای مردم و حضور بیشتر مردم و علمای دین در صحنه های سیاسی، خصوصا از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ ه.ق.

«تأثیرات سیاسی روحانیت در تاریخ معاصر ایران (دوره قاجار)» ، مقاله دوم از علیرضا هدایتی است.این مقاله، در ابتدا به زمینه ها و دلایل ورود روحانیون شیعه به صحنه های فرهنگی سیاسی جامعه ایران در عصر قاجار می پردازد و در ادامه، به رویارویی روحانیت با حاکمیت قاجار و نیز چگونگی انزوای سیاسی روحانیت اشاره دارد.نویسنده مناسبات روحانیت و حاکمیت سیاسی را به چهار دوره بررسی می کند: دوره اول، «دوره بازیافت هویت» است.در این دوره، روحانیت از سردرگمی ناشی از تلاطماتی که با سقوط صفویان آغاز شد، بیرون آمد و توانست موقعیتی را در قبال حاکمیت به دست آورد.دوره دوم، «دوره ورود به سیاست» است.زمینه ها و دلایل اصلی ورود روحانیت به سیاست، دفاع از منافع مردم و مقابله با قدرت مهاجمان روس و رویارویی با فرقه های رقیب، از مباحث این دوره است، که تا اوایل عصر ناصری تداوم می یابد .دوره سوم «دوره معارضه با حاکمیت سیاسی» ، از قیام تنباکو آغاز می شود و تا مشروطیت ادامه می یابد.دوره چهارم، «دوره انزوا و انشقاق» است.این دوره محصول بلافصل مشروطه ایران و محصول طبیعی و منطقی آن است.میوه های این دوره ثمره تلاش متولیان فکری و سیاسی مشروطه است.

«سیاست فرهنگی ایران در دوره رضاخان» ، عنوان مقاله سوم به قلم حسام الدین آشناست.در این مقاله، سیاست فرهنگی ایران در دوره پهلوی اول در دو محور جهت گیری های سیاست فرهنگی و کنترل وسایل ارتباط جمعی، مورد بحث قرار گرفته است.به عقیده نویسنده، ایران گرایی با تأکید بر لزوم تجدید عظمت ایران باستان، غرب گرایی و شاه محوری و تلاش برای خلق وجهه کاریزماتیک برای رضاشاه، جهت گیری های کلی سیاست فرهنگی ایران در آن دوران است.در محور دوم مقاله، کنترل روزنامه ها و مطبوعات، کتاب، تئاتر و سینما مورد مطالعه قرار گرفته است.

مقاله چهارم، «سیاست رضاخان در برابر مذهب و روحانیت» از حسام الدین معروف است.نویسنده با ارائه اسناد و مدارک متعدد، به بررسی ضدیت رضاخان با مذهب و روحانیت می پردازد.به نوشته او، رضاخان مذهب را به عنوان وسیله ای می شمرد که گاه مفید و گاه مضر است.علت ارج نهادن او به مذهب همان گونه که رضاخان خود گفته نقش آن در وحدت ملی است و نه چیز دیگر.به نوشته مقاله، روابط دولت با روحانیت در مراحل زیر مورد بررسی قرار می گیرد :

۱.از کودتا تا اتمام دوره وزارت جنگ: در این دوره به پایبندی ظاهری شرکت رضاخان در مراسم دینی اشاره می شود.

۲.از آغاز سلطنت تا سال ۱۳۰۶: علی رغم مخالفت مدرس با سلطنت رضاخان، وی به علت موافقت اکثر نمایندگان و توافق دولتهای خارجی، به قدرت رسید.در این دوره، کمیسیون حرمین شریفین موجب همکاری و همدلی روحانیت و دولت رضاخان شد.اما ترور مدرس توسط عمال رضاخان، موجب بدبینی بعضی از مراجع دینی نسبت به او گشت.

۳.از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۳: در این دوره، رضاخان عملا به برخورد علنی و توهین آمیز با مذهب و روحانیت می پردازد.نویسنده به واقعه قم و برخورد مرحوم بافقی با بی حجابی خاندان رضاخان اشاره می کند.از وقایع این دوره، سیاست جذب روحانیون در چارچوب استخدام در عدلیه و هضمشان در سیستم اداری و مالی دولت و در نهایت قانون متحدالشکل شدن البسه است. «دین و دولت» ، عنوان مقاله ای است به قلم علیرضا شجاعی زند.نویسنده می گوید که انقلاب اسلامی ایران، باعث جلب توجه محافل آکادمیک به مسئله قدیمی رابطه میان دین و دولت و نیز حاکمیت دینی شد.رهیافتهای متفکران غربی به رابطه دین و دولت، سخت تحت تأثیر تجارب تاریخی غرب قرار دارد.به اعتقاد نویسنده، میان ایستارهای مسیحیان و مسلمانان نسبت به رابطه دین و دولت، تفاوتهای بنیادینی وجود دارد.در سنت مسیحی، ایده تجزی گرا با تأکید بر جدایی دین از سیاست، دیدگاه غالب بوده، اما این ایده در اسلام پذیرفته نشده است.اسلام دینی سیاسی بوده و مسلمانان نوعی گرایش به سیاست داشته اند، که ملهم از روح تعالیم اسلام بوده است .مهمترین تفاوت در دیدگاه مسلمانان را می توان در تفاوت میان افکار اندیشمندان سنی و شیعه یافت. این مقاله، تلاشی است برای ارائه تحلیلی از ایستارهای متفاوت نسبت به رابطه میان دولت و مذهب بر مبنای تحولات تاریخی و افکار اندیشمندان برجسته مسیحی و مسلمان .

«انقلاب در ایران سال ۹۷۹۱» ، عنوان مقاله ای است به قلم حمید عنایت.نویسنده، در این مقاله ابتدا به نقد تفکری می پردازد که کاربرد اصطلاح انقلاب را بر وقایع سال ۱۳۵۷ غیر علمی می داند.وی معتقد است دگرگونی های عمیق ناشی از این حرکت، تنها با اصطلاح انقلاب، قابل توصیف است.نویسنده، در ادامه ذکر عوامل پیدایش این انقلاب، موضوعاتی را عنوان می کند که در میان انقلابهای جهان سوم مشترک است.به نظر وی، وجه ممیزه انقلاب ایران، جایگاه مذهب و تأثیر آن در فرآیند تحولات ۱۳۵۷ است.وی با توجه به این مسئله، تطور حرکتهای مذهبی در تاریخ معاصر ایران را تجزیه و تحلیل می کند.در این مقاله، همچنین تفکر سیاسی در میان شیعیان و نقش عناصر انقلاب در آن و موضع علما درباره مفهوم انقلاب و روند پرفراز و نشیبی که این موضوع داشته، بررسی شده است.نویسنده بر آن است که دید مثبت برخی علما و طلاب علوم دینی نسبت به انقلاب، جایگاه پر اهمیتی در تاریخ صد ساله ایران و خصوصا انقلاب اسلامی دارد.

«تحلیلی بر حوادث انقلاب اسلامی و زندگی امام خمینی (ره)» ، عنوان هفتمین مقاله از سید احمد خمینی (ره) است.این مقاله، در واقع یک دوره مطالعه فشرده و عمیق از نهضت امام (ره) از آغاز تاکنون است، که در آن عملکرد رژیم پهلوی و وابستگی آن به غرب، زندگی و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، خاستگاه، ماهیت و بن بست فکری نیروهای سیاسی و ملی آن دوره، مورد مطالعه قرار گرفته است.نکته مهمی که در این مقاله به چشم می خورد، بر ملا ساختن ماهیت گروههای سیاسی و مانع بودن آنها بر سر راه نهضت امام (ره) است که پس از قیام پانزدهم خرداد ۴۲ تا زمان خیزش دوباره انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ فراروی امام (ره) رخ می نمودند .

مقاله هشتم، «انقلاب ایران در چشم اندازی تطبیقی» ، به قلم نیکی ر.کدی است.نویسنده معتقد است انقلاب اسلامی ایران، متضمن ویژگی های منحصر بفرد عمده ای است، ولی ویژگی های دیگری نیز دارد که می توان آنها را مورد تجزیه و تحلیل تطبیقی قرار داد.از این رو، وی دو نوع بررسی مقایسه ای انجام داده است:

۱.بررسی و مقایسه درونی برخی نکات عمده، با دیگر قیامها و نهضتهای انقلابی ایران از سال ۱۸۹۰ به بعد.

۲.مقایسه بیرونی با سایر انقلابات بزرگ جهان، بر اساس نظریات و تئوریهای انقلاب، که با مورد ایران تناسب دارند.

در عین حال انقلاب ۱۹۷۸ ۱۹۷۹ م.ایران، به اعتقاد نویسنده، از لحاظ مرکزیت داشتن یک ایدئولوژی مذهبی، و همچنین از لحاظ ماهیت و منشأ شهری آن، با اکثر انقلابات اخیر کشورهای جهان سوم متفاوت است.

«نقدی بر توسعه صنعتی ایران در دوره پهلوی» ، عنوان مقاله ای است از منصور رحمانی.نویسنده که از عناصر رژیم گذشته ایران است، تلاش می کند ضمن مقایسه توسعه صنعتی ایران و کره جنوبی تصویری روشن و واقع بینانه از برنامه های توسعه ایران در دوره پهلوی اول و دوم ارائه دهد.در این مقاله، فرضیه مدرنیزاسیون در تحلیل ریشه های انقلاب، به گونه ای مورد خدشه قرار می گیرد.

مقاله دهم «روابط امنیتی ایران و ایالات متحده» ، نام دارد.این مقاله اثری است از مارک .ج.گازیوروسکی.به گفته او، با وجود گذشت پانزده سال از سقوط شاه، رابطه ایران و آمریکا هنوز موضوع مورد بحث است.منتقدان رابطه امنیتی امریکا با ایران، ایالات متحده را متهم می کنند که ایران را به صورت یک کشور پلیسی در آورده و شاه را واداشته است که مبالغ هنگفتی از ثروت نفت را صرف خرید سلاحهای غیر ضروری کند.مهمترین دلیل این عده این است که امریکا با نیروهای نظامی ایران و ساواک، رابطه نزدیک داشته است.مدافعان رابطه امریکا با ایران، استدلال می کنند که این رابطه بسیار محدود بوده و امریکا بویژه در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی نفوذ اندکی روی شاه و ساواک داشته است.با توجه به این دو دیدگاه، نویسنده تلاش می کند که ماهیت اصلی رابطه امنیتی ایران و امریکا در دوران شاه را تا اندازه ای روشن کند.موضوعات اصلی مقاله عبارت اند از:

۱.ملاحظات وسیع استراتژیک، که در این دوران راهنمای سیاست امریکا در قبال ایران بوده است.

۲.طبیعت خاص رابطه امریکا با نیروهای مسلح ایران و ساواک.

۳.سازمانهای گوناگون امنیتی مورد حمایت امریکا در منطقه.

«جنگ روانی غرب علیه ایران» ، مقاله ای است به قلم یوسف کریمی.نویسنده در این مقاله، ضمن تعریف جنگ روانی، معتقد است ابزار اصلی جنگ روانی، استفاده از رسانه های جمعی برای تبلیغات همه جانبه علیه حریف است.غرب از آغاز انقلاب اسلامی از رسانه ها به عنوان حربه ای مؤثر علیه ایران استفاده کرده است.برخی از وجوه این مبارزه عبارت است از:

۱.زدن اتهامات گوناگون از قبیل تروریست بودن یا حامی تروریسم بودن.

۲.انتساب هر حادثه خبرساز بین المللی چون هواپیماربایی و بمب گذاری به ایران یا هواداران انقلاب اسلامی.

۳.سعی در وانمود کردن این که مردم ایران، در مخالفت با غرب و ارزشهای آن صادق نیستند و بیشتر تحت فشار گروههای حاکم یا گروههای خاص در درون حکومت وانمود می کنند که با غرب مخالف اند.

۴.کوشش در قانع کردن مردم ایران و کشورهای دیگر، نسبت به این که در داخل طبقه حاکم، جناحهای متخاصم وجود دارد.

«روشنفکری و روشنفکران» ، نام آخرین مقاله به قلم رضا داوری اردکانی است.وضع روشنفکری در ایران، نقد و بررسی اندیشه های جلال آل احمد در این باره، و بالاخره بررسی ماهیت و حقیقت روشنفکری، موضوعات این مقاله است.به اعتقاد داوری، هر چند در سالهای اخیر در مورد روشنفکری و روشنفکران مطالب بسیاری منتشر شده است، اما تاکنون کمتر متعرض مفهوم و ماهیت آن گردیده اند.به اعتقاد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.