پاورپوینت تصرف فدک ازجانب حکومت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تصرف فدک ازجانب حکومت دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تصرف فدک ازجانب حکومت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تصرف فدک ازجانب حکومت :

«بلی کانت فی ایدینا فدک من کل ما اظلته السماء» (۱)

روزی چند از این ماجرا نگذشته بود که حادثه دیگری رخ داد.:دهکده فدک ملک شخصی نیست و نباید در دست دختر پیغمبر بماند!حاکم مسلمانان بمقتضای رای و اجتهاد خود نظر می دهد:آنچه بعنوان (فی ء) در تصرف پیغمبر بود،جزء بیت المال مسلمانان است و اکنون باید در دست خلیفه باشد.بدین جهت عاملان فاطمه (ع) را از دهکده فدک بیرون رانده اند.

فدک چنانکه نوشتیم،چون با نیروی نظامی گرفته نشد،و مردم آن با پیغمبر آشتی کردند، خالصه او بحساب می آمد.وی نخست در آمد این مستغل را بمصرف مستمندان بنی هاشم، شوی دادن دختران،داماد کردن پسران آنان،و مصرف های دیگر می رسانید.سپس آنرا بدخترش فاطمه داد (۲) اکنون خلیفه چنین تشخیص داده است که پیغمبر بعنوان رئیس مسلمانان در آن مال تصرف می کرده است،نه بعنوان مالک.پس حالا هم حق تصرف در آن با حاکم است،نه با دختر پیغمبر.فاطمه (ع) ناچار نزد ابو بکر رفت و گفتگوئی چنین میان آنان رخ داد:

-ابو بکر!وقتی تو بمیری ارث تو به چه کسی می رسد؟

-زنان و فرزندانم!

-چه شده است که حالا تو وارث پیغمبری نه ما؟

-دختر پیغمبر!پدرت درهم و دیناری زر و سیم بجا نگذاشته!

-اما سهم ما از خیبر و صدقه ما از فدک چه می شود؟

-از پدرت شنیدم که «من تا زنده هستم در این زمین تصرف خواهم کرد و چون مردم مال همه مسلمانان خواهد بود» (۳).

-ولی پیغمبر در زندگانی خود این مزرعه را به من بخشیده است!

-گواهی داری؟

-آری.شوهرم علی (ع) (۴) و ام ایمن گواهی می دهند.

-دختر پیغمبر می دانی که ام ایمن زن است و گواهی او کامل نیست.باید زنی دیگر هم گواهی دهد.

یا مردی را گواه بیاوری.

و بدین ترتیب فدک بتصرف حکومت در آمد.

آیا گفتگو بهمین صورت پایان یافته؟آیا پیغمبر فدک را بدخترش نبخشیده است؟آیا راویان عصر بنی امیه و عباسیان و گروههای دیگر تا آنجا که توانسته اند،داستان را شاخ و برگ نداده اند.حدیث ها نساخته و عبارت های حدیث را فزون و کم نکرده اند؟چنانکه بارها نوشته ام روایت سازی و یا دگرگون ساختن متن روایت ها در آن دوره ها کاری رایج بوده است. نقادان حدیث شمار روایت های ساخته شده را افزون از چهار صد هزار نوشته اند (۵) اینجاست که برای دریافت حقیقت باید از قرینه های خارجی کمک گرفت.

ما می دانیم در طول دویست سال پس از این واقعه،فدک چند بار دست بدست گشته است. عثمان آنرا تیول مروان بن حکم کرد (۶) و بقولی معاویه آنرا تیول مروان ساخت (۷) و همچنان تا پایان حکومت امویان این مزرعه در دست آنان می بود.

چون عمر بن عبد العزیز به خلافت رسید گفت:فدک از آن پیغمبر بود.خود به قدر نیاز از آن برمی داشت و مانده را به مستمندان بنی هاشم می بخشید،و یا هزینه عروسی آنان می کرد. پس از مرگ پیغمبر فاطمه از ابو بکر خواست فدک را بدو دهد وی نپذیرفت.عمر نیز چون ابو بکر رفتار کرد.گواه باشید.من در آمد فدک را به مصرفی که داشته است می رسانم (۸).

در سال دویست و ده هجری مامون فدک را به فرزندان فاطمه (ع) برگرداند.فرمانی که از جانب او به قثم بن جعفر عامل مدینه نوشته شده چنین است:

امیر المؤمنین از روی دیانت،و بحکم منصب خلافت،و بخاطر خویشاوندی با رسول خدا صلی الله علیه و سلم،از دیگر مسلمانان به پیروی سنت پیغمبر،و اجرای امر او،و پرداخت عطایا،و صدقات جاری به مستحقان و گیرندگان آن سزاوارترست.خدا امیر المؤمنین را توفیق دهد و از لغزش باز دارد.و او را بکاری که موجب قربت اوست و دارد.

رسول خدا (ص) فدک را به فاطمه دختر خود صدقه داد.این واگذاری در زمان پیغمبر امری آشکار و شناخته بود،و خاندان پیغمبر در آن اختلافی نداشتند.فاطمه تا زنده بود حق خود را مطالبه می کرد.امیر المؤمنین لازم دید فدک را به ورثه فاطمه برگرداند،و آنرا بایشان تسلیم نماید،و با اقامت حق و عدالت،و با تنفیذ امر رسول خدا و اجرای صدقه او به پیغمبر تقرب جوید.امیر المؤمنین دستور داد این فرمان را در دیوان ها ثبت کنند و به عاملان وی در شهرها بنویسند.هر گاه پس از آنکه رسول خدا از جهان رفت،رسم چنین بوده است که در موسم (ایام حج) در جمع مسلمانان اعلام می کرده اند:

هر کس صدقه ای یا بینه ای یا عده ای دارد سخن او را بشنوید و به پذیرید،فاطمه رضی الله عنها سزاوارتر است که گفته او درباره آنچه پیغمبر برای او قرار داده است تصدیق شود.امیر المؤمنین به مولای خود مبارک طبری می نویسد،فدک را هر چه هست و با همه حقوقی که بدان منسوب است،و هر چند برده که در آن کار می کند،و هر مقدار غله که درآمد آن می باشد، و نیز دیگر متعلقات آن به ورثه فاطمه دختر پیغمبر برگرداند.

<

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.