پاورپوینت نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۹/۷/۱۳۷۸


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۹/۷/۱۳۷۸ دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۹/۷/۱۳۷۸،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۹/۷/۱۳۷۸ :

 

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین. قال الله الحکیم فی کتابه: بسم الله الرحمن الرحیم «انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر»

همه شما برادران و خواهران عزیز و نمازگزار و خودم را به رعایت تقوا و پرهیزگاری و توجه به رضا و اراده الهی و اجتناب از منهیات شرع مقدس و خارج شدن از دایره تقوا و پرهیزگاری توصیه می کنم. امروز روز بزرگی است روز ولادت سیده زنان عالم دختر با شخصیت عظیم الشان پیامبر مکرم و اسوه زنان و مردان در طول تاریخ اسلام است ولادت فاطمه زهرا و صدیقه کبری و مجاهده فی سبیل الله و شهیده مظلومه، با سالگرد میلاد یکی از برجسته ترین و درخشانترین چهره هایی که از آن نسل مطهر در تاریخ اسلام بروز یافته مصادف شده است هم روز ولادت کوثر فاطمی است هم روز ولادت کوثر روح اللهی است. وقتی که پسران نبی اکرم در مکه یکی پس از دیگری از دنیا رفتند دشمنان شماتتگر اسلام و پیامبر – که ارزشهایشان منحصر در مال و ثروت و فرزند و جاه و جلال دنیایی بود – پیامبر را شماتت کردند و گفتند تو ابتر هستی – یعنی بی دنباله – و با مرگ تو همه چیز از آثار و نشانه های وجود تو تمام خواهد شد! خداوند متعال این سوره را بر پیامبر نازل کرد تا هم قلب پیامبر را تسلی بدهد هم حقیقتی را برای آن بزرگوار و برای مسلمانان روشن کند لذا فرمود: «انا اعطیناک الکوثر» ما به تو کوثر بخشیدیم آن حقیقت عظیم و کثیر و فزاینده. مصداق کوثر برای نبی اکرم چیزهای گوناگون است یکی از برجسته ترین مصادیق کوثر وجود مقدس فاطمه زهراست که خداوند متعال در این وجود مبارک دنباله معنوی و مادی پیامبر را قرار داد بر خلاف تصور دشمنان ملامتگر این دختر با برکت این وجود ذی جود آن چنان مایه بقای نام و یاد و مکتب و معارف پیامبر شد که از هیچ فرزند برجسته و با عظمتی چنین چیزی مشاهده نشده است اولا از نسل او یازده امام و یازده خورشید فروزان معارف اسلامی را بر دلهای آحاد بشر تابانیدند اسلام را زنده کردند قرآن را تبیین کردند معارف را گسترانیدند تحریفها را از از دامن اسلام زدودند و راه سوء استفاده ها را بستند یکی از این یازده امام، حسین بن علی علیه السلام است که پیامبر طبق روایت فرمود: «انا من حسین و حسین سفینه النجاه و مصباح الهدی » با آن همه آثار و برکاتی که در آن شخصیت در آن شهادت و بر آن قیام در تاریخ اسلام مترتب شده است او یکی از ذراره های فاطمه زهراست یکی از این خورشیدهای فروزان، امام باقر و یکی دیگر امام صادق علیهما السلام است که معارف اسلامی مرهون زحمات آنهاست، نه فقط معارف شیعی که ائمه معروف اهل سنت یا بی واسطه یا باواسطه بهره مندان از فیض دانش آنها هستند این کوثر فزاینده روز به روز درخشنده تر نسل عظیم پیامبر را در تمام اقطار اسلامی پراکند که امروز هزاران بلکه هزاران هزار خاندانهای مشخص شناخته شده در همه دنیای اسلام نمودار بقای نسل جسمانی آن بزرگوارند همچنان که هزاران مشعل هدایت در دنیا نمودار بقای معنوی آن مکتب و آن وجود مقدسند این کوثر فاطمه زهراست سلام خدا بر او درود همه انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت. این فرزند گرامی و عالیقدر هم خود یک کوثر شد کوثر روح اللهی یک نفر یک تنه وارد میدان شد با جاذبه های عظیمی که خدای متعال به رکت خصوصیات ذاتی و اکتسابی در او قرار داده بود دلها را مجذوب خود کرد دستها و پاها را به حرکت وادار کرد مغزها را به اندیشیدن انداخت این حرکت عظیم را در این جا و نهضت عظیم جهانی و بیداری اسلامی را در دنیا به وجود آورد باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است، بعد از این راه امام و حکمت امام و مکتب امام و تفکر امام در دنیا نقشها خواهد آفرید و نسلها آن را آزمایش خواهند کرد. من امروز در این خطبه اول مایلم از یک برش دیگری قدری در ابعاد و بواطن این شخصیت عظیم کاوش کنم و به طور خلاصه مطالبی را به شما عرض کنم در این باره از زوایای گوناگون حرفهایی زده شده است بنده هم مطالبی عرض کردم امروز هم می خواهم از یک دیدگاه دیگر در محور این شخصیت کم نظیر دنیای اسلامی – یعنی امام بزرگوارمان – بحث را پیش ببرم. غیر از همه خصوصیاتی که در این بزرگوار بود سه خصوصیت ممتاز در شخصیت او به شکل بسیار پیچیده و در هم تنیده یی جذابیت و تاثیر عجیبی در این مرد بزرگ به وجود آورده بود. خصوصیت اول عبارت از خردمندی و دانایی بود او مردی دانا خردمند عاقل و عمیق بود در او به معنای حقیقی کلمه جوهر دانایی وجود داشت که «هر که در او جوهر دانایی است بر همه کاریش توانایی است » لذا در هر جایی که از وجود او چیزی بروز کرد نشانه این دانایی و خردمندی در آن دیده شد در میدان دانشهای تخصصی خود او – یعنی فلسفه، فقه، عرفان، اصول، اخلاق – همه جا این دانایی و عمق و این گوهر درخشان خردمندی بروز کرد حرف نو و سخن تازه به میدان آورد و به تکرار سخن گذشتگان اکتفا نکرد. خصوصیت دوم دینداری و ایمان روشن بینانه بود او متعبد بود اما تعبدی دور از تحجر و توقف او روشن بین و روشنفکر و نوآور در مباحث دینی بود اما نوآوری دور از لاقیدی های نوآوران. خیلی ها در زمینه مسائل دینی سخن نویسی را به میدان می آورند اما این سخن ور نشانه لاقیدی و لاابالیگری آنها در وفاداری به متون اسلامی است سخن آنهاست نه سخن دین! روشن بینی و نوآوری امام متکی به دین و مبانی دینی بود لذا آنچه را که در زمینه مسائل اعتقادی و اخلاقی و فقهی اسلام عرضه کرد و نو بود آن چنان بود که متبحرترین و واردترین کسانی که در این علوم و دانشها ورود داشتند در مقابل آن اظهار تسلیم کردند و آن را به عنوان یک سخن با بنیاد پذیرفتند نه به عنوان سخنی که متکی به مبانی و اصول نیست بنابراین او متدین و متعبد اما در عین حال روشن بین و آگاه و بکار گیرنده خرد با آفاق عظیم در مسائل اعتقادی و عملی بود دینداری که به یادآورنده دینداریهای عصر نبوت یا جلوه هایی از عصر معصومین علیهم السلام بود. خصوصیت سوم شجاعت و دلیری و جان نثاری او بود آمده بود که در آن جایی که او حق می گوید و دنیا باطل می گوید با آن دنیا مواجه بشود این که در یکی از بیانیه های خود فرمود که: «اگر استکبار جهانی دین ما را تهدید کند ما هم همه دنیای او را تهدید خواهیم کرد». راست می گفت می توانست در مقابل دنیایی بایستد همچنان که آن روزی که این فریاد را در سال ۱۳۴۱ در قم بلند کرد اول کار کسی با او نبود البته فورا بی فاصله گروه گروه مردم مؤمن و دلهای پاک در همه جا به او گرویدند اما اولی که وارد میدان شد تنها وارد شد تنها بود احساس تنهایی هم می کرد ولی این دلیلی را داشت که وارد بشود انسان وارد میدانی بشود که آن طرف قضیه قدرتها و نیروهای نظامی و نیروهای امنیتی و داغ و درفش باشد وجدان و دین و ملاحظه نباشد پشتشان هم به سیاستهای جهانی و استکباری گرم باشد وارد شدن در چنین میدانی اولین شرطش این است که انسان از جان خود بگذرد و او از جان خود گذشته بود و برای پذیرفتن همه خطرها حاضر بود یعنی برای او جان و دیگر خصوصیاتش اهمیت نداشت بعضیها می گویند ما از جانمان گذشتیم اما در مقام عمل که نگاه می کنید از یک احترام خشک و خالی نمی گذرند چه طور از جان گذشتند؟! از یک پول و از یک لذت و شهوت نمی گذرند چه طور از جان گذشتند؟! اما او راست می گفت او حقیقتا جان را کف دست داشت و آماده بود و به میدان آمد. بسا باشد که مردی آسمانی به جانی فتح فرازد لشکری را نهد جان در یکی تیر و رهاند ز ننگ تیر روزی کشوری را با این سه خصوصیتی که این گونه در وجود او در هم تنیده بود وارد میدان شد البته نقاط مثبت امام یک فهرست طولانی دارد « اما چون این سه خصوصیت به هم ارتباط دارند و تاثیر بارز و هماهنگ با یکدیگر دارند لذا من این سه خصوصیت را انتخاب کردم.» او این میدان را طی کرد تا به نقطه نزدیک پیروزی – یعنی سال ۱۳۵۷ رسید اما حالا در مقابل حادثه عجیبی قرار گرفته است و آن پیروزی نهضت اسلامی به پشتیبانی یک ملت با همه وجودش است آن پیروزی نه فقط پیروزی بر یک رژیم فاسد و ارتجاعی بود بلکه آن رژیم فاسد چون از پشتیبانی تقریبا همه قدرتهای استکباری آن روز برخوردار بود این پیروزی پیروزی بر همه آن قدرتهای استکباری به حساب می آمد او می خواهد این مملکت را با سلیقه و نظر و نسخه اسلام اداره کند در مقابل او چیست ؟ کشوری که نزدیک دویست سال از جوانب گوناگون بر آن فشار آوردند تا همه خصوصیات ممتاز یک ملت بزرگ را در آن بکوبند و ضعیف و سرکوبش کنند اگر به تاریخ این دویست سال اخیر مراجعه کند عظمت کار امام را بهتر درمی یابید من تاکید می کنم که جوانان این مقطع تاریخی را بخوانند دستگاههای تبلیغی هم حقایقی را که در این مدت بر سر این کشور آمده برای مردم تبیین کنند به نظر من در این خصوص کار کمی شده است. از اوایل قرن نوزدهم میلادی که مامور انگلیسی – «سرجان ملکم » – از مرز هندوستان وارد ایران شد یعنی از زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار که با هدایای اغواکننده و گران قیمت برای رجال درباری و سیاستمداران فاسد وارد ایران شدند و استعمار انگلیسی، یا به تعبیر دیگر نفوذ ویرانگر انگلیسی – چون استعمار به معنای متداولش در ایران پیش نیامد اما بدتر از استعمار پیش آمد – حکومتهای ایرانی را به شدت در مشت گرفتند و هر کار خواستند به وسیله آنها انجام دادند از آن روز تا روزی که انقلاب پیروز شد در حدود صد و هفتاد، هشتاد سال طول کشیده است در تمام این مدت همه عوامل قدرت – قدرتهای بزرگ جهانی عوامل قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی – کار کرده بودند برای این که این ملت ریشه دار تاریخی با فرهنگ شجاع بزرگ را آن چنان ضعیف و خرد و ناامید و مایوس کنند که هیچ خطری از ناحیه او قدرتهای بزرگ را تهدید نکند امام در مقابل چنین واقعیتی قرار گرفتند البته از این صد و هفتاد، هشتاد سال عمده مدتش دولت انگلیس از سال ۳۲ به بعد دولت آمریکا در اواسط هم نفوذ دولت روسیه و رقابتهای روس و انگلیس در ایران بود در دوران قاجار به یک طور در دوران رژیم پهلوی به مراتب خطرناکتر و سخت تر. هر کاری توانسته بودند با این ملت کردند نتیجه این شد که در مقابل امام کشوری وجود داشت که از لحاظ سیاسی وابسته و تابع بود هر کاری که دولت آمریکا در آن برهه اراده می کرد در ایران انجام می گرفت هر کاری می خواستند می توانستند بکنند در زمینه اقتصادی، در زمینه نفت، در زمینه انتصابات در زمینه دولتها – فلان دولت برود فلان دولت بیاید – در زمینه ارتباطات بین المللی در زمینه عادات و رفتاری که بر مردم تحمیل می شد در زمینه دانشگاهها بنابراین هر کار می خواستند در ایران بکنند می توانستند. ما کاملا تابع و وابسته شده بودیم از لحاظ اقتصادی، کاملا مصرف کننده و فقیر بودیم همه چیز را باید وارد می کردیم من یک وقتی گفتم اما بعضیها باور نمی کردند اما باور کنید که در کشور ما دسته بیل وارد می کردند سوزن خیاطی وارد می کردند انواع و اقسام خوراکیها وارد می کردند انواع و اقسام محصولات صنعتی وارد می کردند! همه چیز مصرفی بود یعنی این ملت این استعدادها این مغزها و این جوانان قدرت یا فرصت این را نداشتند که بخشی از نیازهای خودشان را خودشان تولید کنند که بتوانند بگویند ما به خارج احتیاجی نداریم اگر صنعتی را هم در داخل کشور می آوردند – مثل صنعت اتومبیل سازی یا ذوب آهن و امثال اینها که به شکل بسیار ناقصی وارد کشور شده بود – سر تا پای آن صنعت وابستگی بود وسایل پیشرفته و مدرنی هم که می فروختند – مثل هواپیماهای جنگی – اجازه تعمیر آنها را حتی به داخل نمی دادند تعمیرش هم باید در خارج انجام می گرفت! از لحاظ اقتصادی صد در صد وابسته و مصرف کننده از لحاظ علمی تقریبا صفر این ملت هیچ حرف تازه یی در بازار علم و دانش نوی جهانی نداشت در دانشگاهها – که البته از لحاظ کمیت هم بسیار کم بودند که در آخرین سالهای رژیم پهلوی در حدود یک دهم وضع فعلی دانشجو در کشور بود – اگر درسی در کلاسی گفته می شد – در هر زمینه یی چه علوم انسانی چه علوم فنی و صنعتی چه علوم طبیعی – همان حرفهای دیگران بود چیز نویی از لحاظ علمی وجود نداشت! از لحاظ ثروت ملی غارتزده بودیم نفت را می بردند معادن را می بردند همه چیز را می بردند با هر قیمتی که خودشان می خواستند! از لحاظ اجتماعی و وضعیت فقیر و غنی کشور بشدت مفلوک بود هزاران بلکه دهها هزار روستا در این کشور بود که برق و آب تصفیه شده و امثال اینها را نه دیده بودند نه امیدش را داشتند! فقط به تهران و چندتا شهر بزرگ می رسیدند آن هم به آن شکلی که همان روز تهران یکی از کثیف ترین و زشت ترین پایتختهای دنیا محسوب می شد ! فقط به خودشان می رسیدند هرجا خودشان جا پایی داشتند آن جا فرودگاه هم بود وسایل راحتی هم بود اما آنجایی که مربوط به خودشان نبود به کلی رها شده بود! شکاف طبقاتی در اعلی درجه خود بود. از لحاظ اخلاقی ترویج فساد بود در دوره پیش از انقلاب – همان سالهای اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه – بارها در سخنرانیهایی که برای جوانان تشکیل می شد از روی شواهد و قرائن می گفتم این وضعیتی که ما از لحاظ بی بندوباری و بی حجابی و فحشا در کشورمان داریم در کشورهای اروپایی نیست واقعا هم نبود من اطلاع داشتم البته در کشورهای اروپایی ممکن بود فلان مرکز فسادی وجود داشته باشد اما عرف زندگی مردم در آنجا – مثلا وضع و پوشش و رفتار زنان – بهتر از آن چیزی بود که انسان بخصوص در بعضی از شهرهای ما ملاحظه می کرد و می دید از لحاظ اخلاقی مردم دچار انواع و اقسام آسیبهای اخلاقی بودند نه فقط اخلاق شهوانی توسط آنها ارتباطات مردم مراودات مردم تکیه و اعتماد مردم همه اش آفت زده شده بود این طوری پیش برده بودند و اداره کرده بودند بحث تعمد بود. مردم را بی حال و بی حوصله و ناامید می خواستند اخلاقهای پیشبرنده یک ملت امید و تحرک و جدیت است ملتی که ناامید باشد ملتی که از آینده خود مایوس باشد ملتی که خود را تحقیر کند پیشرفت نخواهد کرد هر جنسی که گفته می شد در داخل تولید شده است خود این داخلی بودن معنایش این بود که ارزشی ندارد! خود افراد تحصیلکرده ها دیگران به هم می گفتند که ایرانی یک لولهنگ – آن آفتابه های گلی قدیمی – را نمی تواند بسازد! یعنی نسل پیشرفته علمی هم نسبت به آینده علمی این کشور ناامید بود این آن مشکل اخلاقی است. ما از قافله علم و تمدن دنیا عقب بودیم از لحاظ نظام حکومتی و حکامی که بر این کشور حکومت می کردند یکی از مرتجع ترین حکومتها را داشتیم سلطنت موروثی بود یک نفر بمیرد مردم مجبور باشند فرزند او را در هر سنی با هر شرایطی و با هر خصوصیاتی به حاکمیت مطلق خودشان قبول بکنند نه معیاری نه علمی نه تقوایی نه عقلی هیچ چیز ملاک نباشد! چنین رژیمی را در ایران در قانون اساسی هم برده بودند قانون اساسی یی که زیر چکمه های رضاخان و زیر برق نگاههای ماموران رضاخانی در همین تهران تصویب شده بود ایران در دنیا ذلیل شده بود در مجامع جهانی نامی از ایران به عنوان صاحب یک نظر، صاحب یک رای صاحب یک شخصیت وجود نداشت صدقه بگیر و محل آزمایش دیگران شده بود! بعضی از نظرات اقتصادی و غیره را برای این که آزمایش کنند اینجا عمل می کردند تا ببینند چگونه جواب می دهد! از لحاظ معنوی فقیر از لحاظ مادی فقیر از لحاظ سیاسی فقیر از لحاظ شخصیتی فقیر! امام در مقابل چنین جامعه و چنین کشوری قرار گرفته بود. البته نکته بسیار مهمی در این جا وجود داشت و آن این بود که ملت ایران ملت بزرگ و با استعدادی است آن حالتی که به وجود آورده بودند یک حالت عارضی بود وقتی فریاد امام بلند شد ملت خود را تکان داد البته از روزی که امام شروع کرد تا روزی که این اقیانوس عظیم تموج پیدا کرد و به خروش افتاد پانزده سال طول کشید – پانزده سال پررنج اما ملت ملتی اصیل ریشه دار با استعداد با فرهنگ با غیرت و با دین بود و توانست خود را از آن حالت تخدیری و خواب آلودگی نجات بدهد و بلند شود وانست شخصیت خود را در دوران مبارزه – بخصوص در یکی دو سال اخیر – نشان بدهد اینها نقطه قوت بود اما آن واقعیتها که در طول سالهای متمادی بر این کشور تحمیل شده بود و آثارش را در زندگی گذاشته بود در مقابل امام بود حالا امام می خواهد این جامعه را به شکل مطلوب و آرمانی بسازد چه کار باید بکند؟ ببینید چه قدر این مهم است شوخی نیست شما مثلا به نقطه یی رفته اید که مصالح هست امکانات هست فضا هست اما ساختمان ویرانه و در هم ریخته است می خواهید از این مصالح و از این فضا یک بنای شامخ و با عظمت و ماندگار درست کنید هر مهندسی نمی تواند این کار را بکند این جاست که آن هویت و شخصیت عظیم خودش را نشان می دهد امام به این ملت و به این کشور و به این صحنه و به این مصالح نگاه کرد او اسلام را می شناخت آرمانهای اسلامی و احکام اسلامی را هم می دانست و می خواست با مصالح اسلامی و به دست این مردم بنای شامخ یک حکومت عظیم مستقل سربلند خوشبخت کننده پیشرونده و جبران کننده ضعفهای گذشته را به وجود بیاورد در این مردم چه چیزی را باید بیش از همه چیز دنبال بکند؟ اولیت چیست ؟ امام اولویتها را تشخیص داد و انتخاب و دنبال کرد به نظر من این اولویتها در درجه اول دو چیز بود ما که از روز اول خیلی از فرمایشها و افکار و قضاوتها و نحوه برخورد امام با قضایا را از نزدیک شاهد بودیم می توانیم درست بفهمیم امروز شما هم اگر به بیانات امام نگاه کنید رفتار امام را ببینید و آنچه را که از امام می دانید جلویتان بگذارید همین دو چیز را به طور برجسته مشاهده می کنید: اول احیای روح خودباوری و استقلال در مردم در طول سالیان دراز به مردم تفهیم شده بود که شما نمی توانید هرچه افراد از همه طبقات روحانی غیر روحانی دانشگاهی عالم جاهل جامعه هست این که شما می بینید امروز در جامعه و کشور ما نسبت به مسائل دینی – تا آن جایی که به اطلاع مردم می رسد – در مردم احساس مسؤولیت و احساس غیرت هست این به خاطر روح دینی است دشمن می خواهد این روح را تضعیف کند امام این روح را در همه ارکان جامعه – چه ارکان حکومتی چه آحاد مردم – به شدت تقویت می کرد یعنی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.