پاورپوینت روش شناسی تاریخی ابن ابی الحدید


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت روش شناسی تاریخی ابن ابی الحدید دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روش شناسی تاریخی ابن ابی الحدید،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت روش شناسی تاریخی ابن ابی الحدید :


ضرورت پژوهش روشمند در تاریخ


نویسنده معتقد است لزوم و ضرورت تحقیق در تاریخ و به کار بستن روش های متناسب با رشته ی تاریخ، امری انکارناپذیر است. با توجه به تحریف در تاریخ، استفاده از علوم کمکی، ابزارها و متدهای سنتی و کلا سیک، برای کشف حقایق، بازسازی وقایع و رخدادها و بازخوانی متون ومنابع کهن تاریخی ضرورتی عقلی و علمی است. ابن ابی الحدید نیز، برای شناخت اخبار صحیح از سقیم و گزارش های واقعی از ساختگی، دو شیوه ی حدیثی و تاریخی را به کار بسته است.


منابع و مصادر ابن ابی الحدید


ابن ابی الحدید، در کنار روایات شفاهی چون ابوجعفر، نقیب، به مدارک مکتوب ارجاع می دهد و در برخی موارد علت انتخاب آن منبع و مصدر را بیان می کند. ابن ابی الحدید از منبع و مصدر و شصت مؤلف استفاده کرده است. او گاهی، در نقل حوادث، مقدمه ای می آورد تا رخداد مذکور را دقیقاً در موقعیت تاریخی اش توضیح دهد و خبر را به صورتی مرتبط و به هم پیوسته روایت می کند. این ، همان شیوه ی ترکیبی در تاریخ نگاری است.


روش پژوهش ابن ابی الحدید در تاریخ


ابن ابی الحدید، در تحقیقات تاریخی خویش، ترکیبی از دو شیوه ی حدیثی و تاریخی را به کار بسته است. توجه و دقت نظر وی در بررسی زنجیره ی (اسناد) یک خبر، براساس همان شیوه ی رایج در علم حدیث و رجال (شیوه ی نقد سندی) است، ولی در روش دوم، بررسی محتوایی و متنی اخبار و گزارش های تاریخی را نیز مدنظر دارد.


الف.نقد سندی در روش پژوهی ابن ابی الحدید


استناد به احادیث و اخبار


ابن ابی الحدید دانسته که مطالعات تاریخی، در پیوندی دیرینه و آغازین با پژوهش های حدیثی قرار دارد و در واقع، یکی از شاخه های آن است. هماهنگی ای صوری و ساختاری، میان سبک روایت تاریخی و حدیثی برقرار می باشد. احادیث نیز از حیث اعتبار، انواع و مراتبی دارند.


او، در انتخاب احادیث، شیوه های گوناگونی در پیش گرفته است؛ گاهی متواتر و در بسیاری موارد خبر واحد، گاهی روایات صحیح، در حد تواتر، مشهور، مستفیض، ثقه و ضعیف هم به کار برده است.


ب. نقد محتوایی در روش پژوهی ابن ابی الحدید


ابن ابی الحدید، در تحقیقات تاریخی خویش، به نقد ا سناد بسنده نکرده و به نقد محتوایی و متنی نیز پرداخته است.


متن اخبار و روایات، از حیث صحت و تطبیق با واقعیتی که از آن گزارش می کند، بسیار حایز اهمیت است. چه بسا روایاتی که در کتاب های صحاح و از طرق صحیح خدشه ناپذیری روایت شده باشد، اما متن آن متعارض با اصول و مبانی و نیز در تعارض با دیگر روایات باشد که به علم و یقین نمی تواند هر دو دسته صحیح باشد و لزوماً از آن روایات باطل است.


مطابقت محتوای روایت و خبر با گزاره های عقلی، یکی از راهکارهای شناخت گزارش صحیح از باطل است.


دانش و گرایش ابن ابی الحدید اقتضا می کند که به سادگی از کنار میراث روایی و تاریخی عبور نکند. علا وه بر ملا ک خرد و عقل، ابزارهای دیگری در دست محقق است که می تواند با آن محک ها به تحقیق در تاریخ بپردازد.


. جایگاه عقل در نقد محتوایی


خردمندی و خردمداری ابن ابی الحدید


ابن ابی الحدید واضح، مستقیم، سلیس و از مبالغه به دور است و نمی کوشد مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. او در بسیاری از موارد، به دور از تعصب، آرای مختلف را، با مستندات آنها، می آورد، پندار خویش و هم کیشانش را در کنار آنها قرار می دهد و مخاطب را در انتخاب احسن القول آزاد می گذارد. ان قلت قلت های او، مباحثی فرضی برای تبیین بیش تر موضوع ها است؛ ایراد و اشکال هایی را که می داند موجب نقد نوشتار او خواهد بود؛ با <دفع دخل مقدر> به مناظره می خواند و سیر منطقی مباحث را به گونه ای ترسیم می کند که مخاطب نیز همان نتایج را به دست آورد.


 اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، به دوستانتان معرفی کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.