پاورپوینت تکرر تاریکی در“ تحقق تاریخی نظام اقتصاد اسلامی ”


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تکرر تاریکی در“ تحقق تاریخی نظام اقتصاد اسلامی ” دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تکرر تاریکی در“ تحقق تاریخی نظام اقتصاد اسلامی ”،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تکرر تاریکی در“ تحقق تاریخی نظام اقتصاد اسلامی ” :

چکیده: مقاله «تحقق تاریخی نظام اقتصادی اسلام»-که در صفحههای ۱۸۳ الی ۱۹۶ همین شماره نشریه از نظرتان گذشت- از جنبه نظری مبتنی بر دیدگاه فردگرایانه در شکلگیری نظامهاست. این دیدگاه در مقابل دیدگاه جامعهنگر و قدرتگرا مطرح شده است. به نظر میرسد در مقابل این دو دیدگاه، دیدگاه دیگری برای ایجاد تحول نظامهای اجتماعی میتوان ارائه داد که با واقعیات تاریخی و آموزههای دینی سازگارتر است.


این دیدگاه، نگاهی جامع و توأم به فرد و جامعه در شکلگیری و تحول نظامها دارد. در مقاله حاضر، تناسب نداشتن میان نتیجهگیری با محتوای مقاله مورد بحث نیز گوشزد شده است.


مقاله ای که با عنوانتحقق تاریخی نظام اقتصاد اسلامیاز نظر خوانندگان گرامی گذشت، متضمن دیدگاهی است که تاریکیهایی در آن به چشم می خورد و شایسته است با رعایت ارج، منزلت و احترام مؤلف محترم آن، مورد نقد و تأمل قرار گیرد . طبیعی است آنچه به عنوان نقد این مقاله رقم خواهد خورد، خود نیز می تواند از سوی ارباب فکر در بوته سنجش قرار گیرد .


این مقاله از دو قسمت تشکیل شده است :


بخش عمده مقاله، مروری بر تشکیل نظام اقتصاد اسلامی در دوره های نخستین دارد.


بخش دوم که با عنوان “ سخن آخر ” آمده است، اگرچه علی القاعده باید جمعبندی متناسب با محتوا و مفاد مقاله باشد ، ولی دربردارنده نکاتی است که باید آن را بخشی مستقل به حساب آورد .


شالوده و محور اصلی مقاله در بخش نخست، اثبات این نکته است که آنچه نظام اقتصاد اسلامی نامیده می شود ، نظامی است مبتنی بر سلیقهها و علاقههای عرفی مسلمانان، که در فضایی متأثر از فردگرایی و آزادی طلبی دین اسلام و سنت نبوی شکل گرفت . لازمه این سخن، این است که هر کوششی در هر زمانی برای مبتنی ساختن یک نظام از جمله نظام اقتصادی بر آموزه های دینی، کوشش عبث شمرده شود و همواره باید به نظامهای برآمده از عرف مردم مسلمان گردن نهاد . مؤلف محترم خود نیز به این نکته اشاره کرده است (صادقی تهرانی، ۱۳۷۹، ص۱۸۴):


نظامهای اجتماعی اقتصادی، پدیده ای انسانی تاریخی به شمار می روند. لذا، ارائه آنها را نباید از یک دین و مکتب مشخص انتظار داشت . ”


به عبارت زیر نیز توجه کنید (صادقی تهرانی، ۱۳۷۹، صص۱۹۰ ۱۹۱) :


حوزه وسیع اختیارات و آزادی عمل فردی و ساختار رقابتی و سالم بازار مسلمانان، فضایی پرتحرک و فعالی را بنا نهاد؛ به طوری که اقتصاد آزاد در چارچوب اصل ابراهیمی : ” «و اَن لیس للانسان الا ما سعی»، «و اَن سعیه سوف یری»، « ثم یجزیه الجزاء الاوفی» نهاد سازی خود را آغاز کرد . زندگی اقتصادی مسلمانان جزء لاینفک حیات اسلامی آنان گردید و به صورت عرف رایج درآمد . ”


این دیدگاه، شایسته تأمل است و می توان مطالب و پرسشهای ذیل را متوجه آن ساخت :


الف: مؤلف محترم برای اثبات این دیدگاه و مدعای خود، نخست به بیان دیدگاهها در باره شکل گیری و تحول نظامها پرداخته است و چارچوب نظری مقاله خود را به معرفی دو گرایش متضاد اختصاص داده و سپس کوشیده است تجربه تاریخی مسلمانان را با یکی از این دو گرایش منطبق سازد . دو گرایش متضادی که از سوی مؤلف معرفی شده ، چنین است : گروه جامعه نگر و قدرتگرا، و گروه فردگرا و آزادیخواه . نکته قابل ذکر در این زمینه این است که محدود کردن دیدگاهها در باره نهادسازی و تحول در نهادها، به این دو گرایش متضاد ، یادآور مباحث رایج در چند دهه پیش است که در یک جهان دوقطبی سرمایه داری و کمونیستی ، عموم نظریه های اجتماعی به یکی از این دو نحله مرتبط یا مبتنی بود؛ به گونه ای که این نظریات یا مطابق دیدگاه رایج در جهان سرمایه داری، بر مدار آزادی فردی انسانها می چرخید یا متناسب با دیدگاه رایج در بلوک شرق، بر مدار تقدم منافع جمعی بر آزادی فردی و نوعی جبرگرایی مطلق که انسان در آن بسان موجودی بی اختیار محکوم محیط خویش بود . صرف نظر از مبانی تفکر دینی و فقط با در نظر گرفتن تحولات دهه های اخیر ، به نظر می رسد اکنون دیگر انحصار تحلیل درباره نظامها به یکی از دو گرایش، قابل دفاع نیست. لذا، می توان وجه سومی را برای ساختن نهادها که ترکیبی از دو نظریه پیشین باشد در نظر گرفت، که ظاهراً چنین رویکردی با آموزه های دینی ما سازگاری بیشتری دارد . دو دیدگاه ارائه شده از سوی مؤلف ، در حقیقت بر مبنای فردگرایی «اصاله الفرد» یا جمعگرایی«اصاله الجمع» استوار است. و حال آنکه دین ما، نه اصالت را یکسره به فرد می دهد، و نه به جمع و قانونمندیهای ثابت نفی کننده اختیار فردی؛ بلکه همواره این دو را به صورت توأم با یکدیگر در نظر می گیرد . در تحولات اجتماعی و از جمله تحول در نهادها یا نهادسازی نیز، دو عنصر فرد و جامعه پا به پای هم ایفای نقش می کنند و با یکدیگر تعاملدارند.


ب: مؤلف محترم در بخشتأملی در صدر اسلامکه انتظار می رفت به استناد داده های تاریخی به اثبات دیدگاه خود بپردازد، به روشنی به چگونگی تحقق نظام اقتصادی در سالها یا دهه های نخستین اشاره نکرده است. بر خلاف آنچه در چکیده گفته است که از نظر دوم (دیدگاه فردگرا و آزادی طلب ) دفاع می کند، عملاً به بیان اطلاعات پراکنده و ناقص پرداخته است که واقعاً معلوم نیست از این اطلاعات، چگونه می توان نظر دوم را اثبات یا برداشت کرد . اصولا اگر به اعتقاد مؤلف (صادقی تهرانی، ۱۳۷۹، ص۱۹۰) :


«

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.