پاورپوینت نیم نگاهی به مقاله ی «علم و اختیار»
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت نیم نگاهی به مقاله ی «علم و اختیار» دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت نیم نگاهی به مقاله ی «علم و اختیار»،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت نیم نگاهی به مقاله ی «علم و اختیار» :
فارغ التحصیل رشته ی تخصصی علم کلام در مؤسسه ی امام صادق (ع
)
همچنان بحث است تا حشر بشر
در میان جبری و اهل قدر
اشاره
مقاله ی «علم و اختیار» مندرج در مجله ی وزین کلام اسلامی (شماره مسلسل ۱۷، بهار ۱۳۷۵) به خامه ی استاد فرزانه حضرت آیه
الله سبحانی، حاوی نکات دقیق و سودمندی در تصویر آزادی و اختیار آدمی و رفع تعارض آن با علم و فلسفه است. لکن با توجه به
ابهام و پیچیدگی مقوله ی جبر و اختیار که مولانا در شعر مذکور آن را معما و حل ناپذیر توصیف می کند نقاطی از آن برای نگارنده
مبهم و سؤال برانگیز مانده است که در ذیل اشاره می شود
.
چکیده ی مقاله
در آغاز بحث، جهت روشن شدن مدعای حضرت استاد، به لب آن اشاره می کنم
. (۱)
استاد ابتدا برای اثبات اختیار و آزادی انسان، به وجود «نفس انتخابگر» در فاعل های آگاه استناد می کند و در جای جای مقاله، از
مسلم انگاشتن نفس انتخابگر و آزادی ذاتی انسان، سخن به میان می آورد
:
«
فاعل بشری که دارای شعور و اختیار است و از درون آزادی خود را احساس می کند، در لحظه انجام کار با حفظ تاثر از عوامل
خارجی و روحیات درونی، با کمال آزادی یک طرف را برگزیده و پس از گزینش، فعل حتمیت پیدا می کند، در اینجا حتمیت علی و
معلولی با انتخاب و آزادی قبل از ایجاد هماهنگ است
» . (۲)
وی درباره ی ضرورت و وجوب فعل در فاعل آگاه می نویسد
:
«
قسم دوم [فاعل آگاه و ذی شعور]، ضرورت و حتمیت را فاعل پدید می آورد و تمام درهایی که وجود فعل را تهدید می کنند،
می بندد و به فعل حتمیت می بخشد
» .
آنگاه به علت حتمیت و ضرورت فعل چنین اشاره می کند
:
«
اما این حتمیت و ضرورت تحمیلی نیست بلکه نشات گرفته از نفس انتخابگر است
» . (۳)
صاحب قلم سپس به نتیجه گیری می پردازد
:
«
سخن در حال تحقق [افعال انسان] نیست، سخن در قبل از تحقق است که انسان انتخابگر با آزادی ذاتی خود به یک طرف
قطعیت می دهد و طرف دیگر را رد می کند. بنابراین، آزادی نافی جبر علی و معلولی نیست به شرط این که به طور صحیح تفسیر
شود
» . (۴)
به دیگر سخن: ایشان منکر تاثیر عوامل خارجی در گزینش انسان نیست و لکن تاثیر عوامل خارجی به صورت علت ناقصه و در حد
اقتضا می پذیرد. [دقت شود
] .
بخش دیگر نظریه ی استاد محترم، مربوط به پذیرش «اصل علیت » به صورت مطلق با فروع آن است و آن را نه تنها در طبیعت
جاری و ساری می داند بل معتقد به حاکمیت آن در افعال انسانی نیز است
:
«
قانون علیت و جبر علی و معلولی، یک اصل مسلم عقلی و خدشه ناپذیر است و تحقق یک پدیده جدا از ضرورت وجود نیست، و به
اصطلاح فلسفه اسلامی تا پدیده به سر حد وجوب و ضرورت نرسد و تمام راههایی که وجود آن را تهدید می کند، بسته نشود،
پدیده تحقق نمی پذیرد، و در این مورد فرقی میان پدیده های طبیعی و افعال بشری نیست
» . (۵)
ایشان در موضع دیگر با اشاره به آرای بعضی از اصولی ها مانند: نائینی، خوئی، محمد تقی جعفری و شهید صدر که برای تفسیر و
اثبات اختیار انسان منکر علیت در روند رفتار انسانی شدند
(۶)
، می گوید
:
«
روند رفتاری انسان با روند حوادث طبیعی از نظر قانون جبر علی ومعلولی یکسان است و هرگز نباید برای تفسیر اختیار انسان ،
یک اصل روشن و تردید ناپذیر را (جبر علی ومعلولی) انکار کرد. زیرا تردید در چنین دریافتهای روشن و آشکار مایه ی تردید در
همه ی معرفتهای بشر می گردد و دیگر بر هیچ معرفتی نمی توان اعتماد کرد; بلکه با حفظ این اصل برای اثبات اختیار، باید تلاش
معقولانه نمود که با اصول مسلم عقلی هماهنگ باشد
» . (۷)
تحلیل و بررسی
در توفیق اصل اختیار با اصل علیت نقطه نظرهایی وجود دارد که یادآور می شویم
:
۱.
لزوم ترجیح بلا مرجح یا جبر
مطابق اصل علیت، هر حادثه و رویدادی نیازمند علتی است و این اصل کلی همان طوری که حضرت استاد از آن دفاع کرده است،
شامل افعال جوارحی و جوانحی انسان مثل اعمال ذهنی (تفکر و اراده) نیز می شود، در اینجا اشکال و سؤال از مرجح اراده می شود
که علت تحقق اراده و انتخاب یک فعل خاص چیست؟
برای اراده، مقدمات و مبادی مثل تصور و تصدیق به فایده ی مراد و شوق اکید ذکر کرده اند که با تحقق این مبادی، اراده و سپس
فعل تحقق می یابد، در اینجا سؤال دوباره متوجه مبادی و مرجحات مبادی اراده می شود که به عنوان پدیده ی نفسانی، نیازمند
علتی هستند. و همین طور این سؤال ادامه می یابد (اشکال معروف تسلسل اراده ها
) .
نتیجه این که نفس در انتخاب هر فعلی، از اعتبار و لحاظ مرجحی ناگزیر است [اصل علیت] که در حقیقت آن مرجحات، نفس را به
طرف فعل یا عدم آن تحریک می کنند، و اگر نفس در مقابل بعض مرجحات از خود ایستادگی و مقاومت نشان دهد که بعضی آن را
به عنوان برهان اختیار ذکر می کنند باز این به تحریک و تاثیر مرجحات دیگری بر می گردد
.
اگر مستدل در آزادی نفس در انتخاب و گزینش فعل به علت تامه بودن آن اصرار ورزد و نقش مرجحات را صرفا در حد اقتضا بداند
چنان که ظاهر کلام ایشان است
:
«
در لحظه ی انجام کار با حفظ تاثر از عوامل خارجی و روحیات درونی با کمال آزادی یک طرف را برگزیده و پس از گزینش، فعل او
حتمیت پیدا می کند
» . (۸)
در پاسخ آن باید گفت: اگر فرض کنیم که تاثیر مرجحات و عوامل خارجی در حد اقتضا و اولویت بخشیدن به فعل است در این
صورت باید ملتزم به علیت تامه و اخیر بودن نفس (سیلان ضرورت از نفس و فاعل آگاه) باشیم، همان طوری که مقاله به آن تاکید
می کند
:
«
در قسم دوم (فاعل آگاه) ضرورت و حتمیت را فاعل پدید می آورد و تمام درهایی که وجود فعل را تهدید می کند می بندد و به فعل
حتمیت می بخشد
» . (۹)
ایرادی که متوجه این دیدگاه می شود لزوم «ترجیح بلا مرجح » است. برای این که سؤال می شود که نفس انسانی چرا به فعلی که
هنوز حسب فرض، علت تامه آن متحقق نشده و صرفا در حداقتضا و اولویت است، آن را اراده و به آن ضرورت بخشیده است؟ و با
کدام مرجحی تمامی درهای عدم را می بندد؟
اگر در ضرورت و حتمیت بخشیدن نفس، حکمت و غایت ملزمه ای وجود دارد که موجب می شود نفس به نحو تامه، آن را اراده کند،
در این صورت از آزادی نفس خبری نیست بلکه پای مصلحت و غایت ملزمه در میان است
.
اما اگر گزینش و اراده ی نفس فاقد غایت و حکمت ملزمه باشد، باز اشکال دوباره بر می گردد که چرا نفس با این که علت ملزمه اش
در بین نبوده، آن را برگزید؟ و به آن ضرورت وجود بخشید و به قول مستدل تمام درهای عدم را بست؟
!
آیا این عمل نفس همان جواز ترجیح بلا مرجح نیست؟ و صرف وجود مرجح در حد اقتضای اولویت، موجب ترجیح فعلی می شود؟
۲.
آیا نفس انسان ذاتا خالق اراده هاست؟
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.