پاورپوینت ورود اطلاعات، همگام با پیشرفت فن آوری رایانه ای


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ورود اطلاعات، همگام با پیشرفت فن آوری رایانه ای دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ورود اطلاعات، همگام با پیشرفت فن آوری رایانه ای،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ورود اطلاعات، همگام با پیشرفت فن آوری رایانه ای :

گفتگوبامسئول بخش ورود اطلاعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

اشاره

بخش ورود اطلاعات یکی از بخش های مهم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.این بخش در روند تولید نرم افزارهای مرکز تحقیقات نقش عمده و اساسی را دارد. این بخش از آغاز فعالیت مرکز به صورت جدی مشغول کار بوده و در زمینه های مختلف اعم از معجم های لفظی، معجم های موضوعی و رجالی و کارهای متفرقه ای که در مرکز انجام گرفته، دخالت داشته است.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی مجله با این بخش ،گفتگوی کوتاهی با آقای جعفر سلطان پور مسئول محترم بخش ورود اطلاعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ترتیب دادیم که توجه شما رابه آن جلب می کنیم:

لطفا بفرمایید که بخش ورود اطلاعات چه مراحل مختلفی را برای تهیه نرم افزار از آغاز تا انتها طی می کند؟

– بخش ورود اطلاعات یکی از ارکان پایه ای مرکز است. در واقع تمام معجم های لفظی موضوعی در ابتدا از این قسمت وارد رایانه می شود و تایپ کامپیوتری آنها انجام می گیرد.این بخش از قسمتهای مختلفی شامل تایپ، تصحیح، فرمت، ریشه، اعراب، رجال، و فونت تشکیل شده است. هر کدام از این قسمتها که در این بخش فعالیت دارند در جایگاه خودشان کارهای بخصوصی را عهده دار هستند و در زمینه آماده سازی اطلاعات برای تولید نرم افزار مؤثر هستند. چرخه کار در این بخش به این صورت است که ابتدا تمام اطلاعات مورد نیاز که بنا است معجم الفاظ یا موضوعات یا رجال بر اساس آنها تهیه شود توسط دو نفر تایپیست تایپ می شود. سپس مطالب تایپ شده در قسمت تصحیح توسط یکی از مصححان به صورت تصحیح مقابله ای و به کمک نرم افزاری که برای همین منظور در خود مرکز تهیه شده مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد. ما در این مرحله یکی از بهترین روشها را برای تصحیح متن اطلاعات به کار گرفته ایم یعنی پس از حدود هشت الی نه سال تجربه به این نتیجه رسیدیم که اطلاعات را به صورت تصحیح مقابله ای کنترل و اصلاح کنیم. این روش علاوه بر اینکه با هزینه کمتری قابل انجام است، سرعت بیشتری را به همراه می آورد و از قابلیت اعتماد بیشتری نیز برخورداراست.

در اینجا لازم است اشاره ای هم به سیر تکاملی روشهای کار در بخش ورود اطلاعات بکنیم. در شروع کار در سال ۱۳۶۸ که کارها به صورت گروهی آغاز شد، با توجه به تکنولوژی آن موقع، تایپ را بر روی کمادور انجام می دادیم و نمایش متون بر روی تلویزیون های سیاه و سفید صورت می گرفت. آنگاه پس از تایپ و گذراندن مرحله تصحیح، مطالب را جهت سازگار کردن با کامپیوتر «آی بی ام » به کمک نوارهای مخصوصی به «آی بی ام » منتقل و سازگار می کردیم. این روش در واقع باعث کندی کار و تحمیل هزینه زیادی در آن موقع می شد. اما با گذشت زمان و با توجه به پیشرفت تکنولوژی رایانه، از سال ۶۹ به بعد تایپ بر روی کامپیوتر صورت می گرفت که این امر باعث افزایش سرعت در کار شد. ما در طول این سالها به منظور بهینه سازی اطلاعات و نیز جهت بهبود روند تبادل اطلاعات بین گروهها و قسمتهای مختلف توانستیم همگام با روند رو به رشد تکنولوژی، پیشرفت مناسبی داشته باشیم.

هم اکنون پس از گذشت ۸ سال به نتایج خیلی خوب و مثبتی در بخشهای گوناگون رسیده ایم و بیشتر کارها روی کامپیوتر انجام می شود. مثلا در آن زمان بخشی از کارها به صورت دستی انجام می شد. از جمله در قسمتهای فرمت و اعراب، این طور عمل می شد. ولی پس از نوآوری های پدید آمده در تکنولوژی کامپیوتر و با فراگیری روشها و کسب تجربیات جدید، الان همه کارهایمان روی کامپیوتر صورت می گیرد.

پس از انجام مراحل تایپ و تصحیح، محصول کار برای فرمت گذاری و دامنه گذاری به قسمت فرمت انتقال داده می شود. در قسمت فرمت -که یکی از قسمتهای مهم بخش ورود اطلاعات است- کار فرمت گذاری در قالب دامنه های مختلف انجام می شود. این دامنه ها با توجه به نوع و موضوع کار، مختلف هستند. مثلا در موضوعات فلسفی یک نوع فرمت داریم، در تفسیر فرمتی دیگر و همین طور در اصول یا در فقه و یا تاریخ فرمت های خاص هر یک را اعمال می کنیم. در این قسمت محققان تمام متن های تهیه شده را بر روی کامپیوتر فرمت گذاری می کنند و دامنه هایی که از قبل تعیین شده و نیز فرمت هایی که لازم است در آن لحاظ شود را بر روی متون اعمال می کنند. ما در جریان این کار، گاهی با دامنه های متعددی در حد ۷۵ یا ۸۰ دامنه روبرو هستیم. به عنوان مثال در قسمت فرمت دامنه هایی نظیر آیه، روایت، سند، اعلام، اشعار، پاورقی ها، اعلام اشخاص یا اماکن، روایت قدسی، و معصومین علیهم السلام را داریم که هر کدام از آنها نیز برای خود دامنه مخصوصی را دارا هستند. تمام اینها در آن متون لحاظ می شود.

پس از اینکه متون، کاملا فرمت گذاری شد در نهایت به طور مکانیزه و کامپیوتری، تصحیح فرمت در مورد آنها صورت می گیرد. به عبارت دیگر تمام فرمت هایی که انتخاب شده -و در واقع باز و بسته هایی که برای دامنه های مختلف در نظر گرفته شده- کاملا کنترل می شود.

پس از اینکه در مرحله اخیر، اطلاعات فرمت گذاری شد جهت اعراب گذاری به قسمت اعراب -که آن هم یکی از قسمتهای مهم در بخش ورود اطلاعات است- ارسال می گردد. در این قسمت ابتدا لیست غیر تکراری از کلمات اعراب گذاری شده در متون به صورت کامپیوتری تهیه می شود. پس از آن افرادی از متخصصان علم صرف و نحو مشغول اعراب گذاری می شوند و پس ازآنکه متن را به طور کامل از اول تا آخر خواندند، موارد اشکال را اصلاح می کنند. با توجه به تجارب چندین ساله ای که داریم، می توانیم بگوییم که این قسمت یکی از مهم ترین قسمتهایی است که در مرکز فعالیت دارد و گروهی که در مرکز مشغول اعراب گذاری هستند در نوع خود منحصر به فرد هستند. همکاران ما در این قسمت با توجه به مطالعاتی که در زمینه لغت و ادبیات عرب دارند و به کمک تجارب ارزنده ای که در کار خود اندوخته اند; سعی کرده اند متون را به بهترین نحو اعراب گذاری کنند و از میان وجوه مشترک، وجوه بهتر را انتخاب نمایند.

کار اعراب گذاری ضمن آنکه یک کار علمی-هنری برای متون به حساب می آید، موجب تسریع در جستجو -بویژه در بعضی از موارد که هیئت کلمه مشترک است- می شود. در این قسمت پس از اتمام مرحله اعراب گذاری و گرفتن لیست غیر تکراری از کلمات، لیست تهیه شده با کتابهای دیگر هماهنگ می شود. گاهی نیز در خود کتاب هماهنگ سازی نهایی انجام می گیرد. در واقع متون پس از طی مراحل مذکور به صورت اعراب خورده و کامل آماده می شود.

پس از این مرحله، متون اعراب گذاری شده برای ریشه یابی به واحد مربوط منتقل می شود. در این واحد نیز لیست غیر تکراری از ریشه کلمات تهیه و برای بازبینی آماده می شود. سپس لیست غیر تکراری اطلاعات تصحیح و کامل می شود و ریشه یابی در متن توسط برنامه ای که از سوی همکاران تولید شده به شکل کامپیوتری انجام می پذیرد. ریشه یابی کلمات یکی از فعالیتهای مهم در چرخه کار است و باعث تسریع در جستجو می گردد. همچنین امکان دسترسی به مشتقات از طریق ریشه کلمه با جستجوهای مختلف در ریشه فراهم می شود. پس از اتمام کار ریشه یابی، اطلاعات حاصله جهت آماده سازی، ک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.