پاورپوینت گوهر و صدف دین / بهداشت تن و روان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت گوهر و صدف دین / بهداشت تن و روان دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت گوهر و صدف دین / بهداشت تن و روان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت گوهر و صدف دین / بهداشت تن و روان :

در بحثهایی که تحت عنوان «فلسفه دین » داشتیم، مطالب مفصلی مطرح شد . بخشی از آن مطالب، به «قلمرو دین » مربوط می شد . در این بخش، معلوم شد وظائفی که انسان در برابر خدا، خود، و دیگران و جهان دارد، همه در قلمرو دین است، بحثهای مربوط به این بخش را ناتمام گذاشتیم و طی مقالات متعددی درباره خود فلسفه دین بحث کردیم . اکنون با تجدید مطلع «گوهر و صدف دین » به تکمیل بحثهای مربوط به قلمرو دین می پردازیم و در ادامه این راه از خدای بزرگ، تقاضای توفیق می کنیم .

درجات خوشبختی و بدبختی

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: بزرگترین وظیفه انسان در برابر خود، رعایت بهداشت تن و روان است، اگر بهداشت تن و روان را رعایت نکنیم، فقیرترین و درمانده ترین انسانها و موجودات و مخلوقات می باشیم .

«الا و ان من البلاء الفاقه و اشد من الفاقه مرض البدن و اشد من مرض البدن مرض القلب و ان من النعم سعه المال و افضل من سعه المال صحه البدن و افضل من صحه البدن تقوی القلب » (۱) .

«آگاه باشید که فقر یکی از گرفتاریهاست و دشوارتر از آن، بیماری بدن و دشوارتر از بیماری بدن، بیماری دل است و آگاه باشید که از جمله نعمتها گشایش ثروت است و برتر از آن، تندرستی، و برتر از تندرستی، پرهیزگاری (و سلامت) و دل است » .

طبق بیان حضرت، اگر بخواهیم بدبختیها و خوشبختیها را درجه بندی کنیم، باید بیماری و سلامت دل و روان را در درجه اول قرار دهیم . بدبخت ترین مردم کسی است که روان ناسالم داشته باشد و خوشبخت ترین آنها کسی است که دارای روان سالم باشد . در درجه دوم، خوشبختی و بدبختی به بدن مربوط می شود . بدن سالم، خوشبختی درجه دوم و بدن بیمار، بدبختی درجه دوم است . مال و ثروت، در درجه سوم است . فقر و غنا، بدبختی و خوشبختی درجه سوم است .

امام علیه السلام کفر، نفاق، گمراهی و ضلالت را از بزرگترین بیماریها شمرده است . از نظر آن بزرگوار، قرآن، تنها وسیله شفای از آنهاست . او فرمود:

ان فیه شفاء من اکبر الداء و هو الکفر و النفاق و الغی و الضلال » (۲) .

«در قرآن، شفای بزرگترین دردها، یعنی کفر و نفاق و گمراهی و ضلالت است » .

تازه اینها بزرگترین است . یعنی چنین نیست که بیماریهای روان، در همینها خلاصه شود . بیماریهای روانی دیگری هم هست که دامنگیر کسانی است که گرفتار کفر و نفاق و گمراهی و ضلالت نیستند، بلکه مسلمانند و حتی اهل ایمانند . اینان نیز ممکن است گرفتار پاره ای از عیوب اخلاقی باشند، مانند: بخل، حسد، حجب، کینه، تکبر، خشونت و …

دسته اول یعنی آنهایی که گرفتار کفر و ضلالت و گمراهی اند . اگر اهل عناد و لجاج نباشند، به قرآن رجوع می کنند و به رهنمودهای آن، گوش جان می سپارند و از آن، بهره می جویند و شفا می پذیرند ; ولی اگر اهل عناد و لجاج باشند، نه تنها از قرآن بهره نمی برند، بلکه ضرر هم می برند . به همین جهت است که امام فرمود: در قرآن شفای دردهای شماست، آن هم بزرگترین دردها . صدالبته قرآنی که داروی بزرگترین دردها را داشته باشد، داروی دردهای کوچک و کوچکتر هم دارد . خواه کسی به آن رجوع بکند یا رجوع نکند .

اما دسته دوم یعنی اهل ایمان، حتما به قرآن، روی می آورند و از رهنمودهای آن بهره می گیرند و با داروهای شفابخش آن، دردهای روحی خود را علاج می کنند و همواره بر سلامت و صفای دل و جان خود می افزایند ; حال آنکه دسته اول، ممکن است با رجوع به قرآن، فاسدتر و بیمارتر و گمراه تر و زیانکارتر شوند . به همین جهت است که قرآن کریم می فرماید:

«و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا» (۳)

«و از قرآن چیزی نازل می کنیم که برای مؤمنان، شفا و رحمت است و ظالمان را جز خسارت و زیان کاری نمی افزاید» .

از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام تا انسان به قرآن روی نیاورده، گرفتار فقر و فاقه است و هیچ چیزی او را بی نیاز نمی کند و همین که به قرآن روی آورد، از همه چیز و همه کس بی نیاز است و هیچ گونه فقر و فاقه ای او را تهدید نمی کند . او فرمود:

«و اعلموا انه لیس علی احد بعد القرآن من فاقه و لا لاحد بعد القرآن من غنی » (۴)

«بدانید که بر هیچ کس بعد از قرآن نیازی نیست و برای هیچ کس بعد از قرآن، بی نیازی و غنایی نیست » .

آثار شفابخش و پر برکت تقوا

قرآن، درس تقوا می دهد . اگر مردم درس گیرنده و متعلم باشند، از آن بهره می گیرند و اگر نباشند، خود زیان می کنند . «گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحب خانه چیست » .

تقوا فواید گسترده ای دارد . بهترین عامل سلامت و بهداشت تن و روان تقوا است . قرآن کریم، فایده مهم روزه را تقوا معرفی کرده است (۵) . می دانیم که روزه، هم فایده جسمی دارد، هم فایده روحی و روانی . حال ببینیم امیرالمؤمنین علیه السلام درباره تقوا چه می گوید:

«شما را به پرهیزکاری و ترس از خداوند، سفارش می کنم … زیرا پرهیزکاری داروی بیماری دلهای شما و بینائی کوری قلوب شما و شفای بیماری جسدهای شما و صلاح فساد سینه های شما و پاکی آلودگی نفوس شما و جلای پوشش دیدگان شما و ایمنی از ترس درونی شما و نور تاریکی شماست » (۶) .

در این بیان شیوا، همه چیز درباره آثار و فوائد تقوا آمده، هم آثار جسمی و هم آثار روانی، هم آثار دنیوی و هم آثار اخروی .

شاید خواننده تعجب کند که چگونه تقوا وسیله شفای بیماری تن و علاج ناتوانی چشم است؟

در سایه تقوا، انسان از افراط و تفریط، در خوراک و پوشاک و خواب و استراحت و کار و مطالعه و خلقیات و خویهای نفسانی می پرهیزد و تعادل خود را به نحو کامل پاس می دارد و از تمام کارهایی که سبب هیجانهای جسمی و روحی می شود، می پرهیزد و هرگز پیرامون مخدرات، گام نمی زند و از مجالس گناه و لهو و لعب دوری می کند و از گناهان تا سرحد عدالت – و احیانا تا مرحله عصمت – اجتناب می کند . شخص متقی، در دوستی و دشمنی از افراط و تفریط فاصله می گیرد و در دخل و خرج خود، تعادل برقرار می سازد . در جنبه های اقتصادی، از اسراف و تبذیر و بخل و امساک، خودداری می کند . چنین کسی روانش سالم و تنش توانمند و نیرومند است . قطعا روان سالم در سلامت تن تاثیر می بخشد . آنانکه روان سالم ندارند، تن سالم ندارند . ممکن است تن بیمار باشد، ولی روان با سلامت خود، بدن را چنان تدبیر کند که به تدریج سلامت خود را بازیابد . ولی روان ناسالم، توان تدبیر بدن را ندارد; چرا که خود ناتوان است . روح انسان تا زمانی که مقدر باشد در این دنیا بماند، بدن را اصلاح و تدبیر می کند . تقوا سلامت روح را تامین می کند و روح، سلامت بدن را .

داروها و معالجات جسمی در اشخاصی که به سلاح تقوا و ایمان مجهز شده اند، مؤثرتر است تا آنهایی که از این سلاحها محرومند . جان و تن انسان، گرفتار دشمنان نیرومندی است . د

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.