پاورپوینت واکاوی آسیب های فرهنگی علیه زنان (قسمت پایانی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت واکاوی آسیب های فرهنگی علیه زنان (قسمت پایانی) دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت واکاوی آسیب های فرهنگی علیه زنان (قسمت پایانی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت واکاوی آسیب های فرهنگی علیه زنان (قسمت پایانی) :

چکیده:

آسیب های فرهنگی که به واسطه کژکارکردی وسائل ارتباط جمعی و ابزارهای پیام رسانی ایجاد می شود، به جهت وسعت سیطره، تنوع و تعدد ابزارهای فرهنگی از گستره و عمق تخریبی بالائی برخوردار است؛ اما این آسیب رسانی محدود به جامعه زنان نمی باشد و اثرات سوء این تولیدات و کالاهای فرهنگی، زنان و مردان را در هر گروه سنی، تحت تأثیر قرار می دهد. در بخش پایانی این نوشتار، برخی آثار و آسیب های منتج از مصرف کالاهای فرهنگی در سطح خرد، میانی و کلان، به اجمال تبیین شده است.

واژگان کلیدی:

آسیب های فرهنگی، زنان، مردان، کالاهای فرهنگی، ارتباطات، پورنوگرافی، تخیلات جنسی، نظام اجتماعی، شی ءانگاری، حریم خصوصی، فروپاشی خانواده.

عنصر «ارزش»، در میان عناصر فرهنگی، دارای اهمیت وافری است و عموم جامعه شناسان، ارزش ها را بدان جهت که منشاء اثر اجتماعی اند، در زمره «پدیده های اجتماعی» می شمارند[۱] و «گسترده ترین و کوچک ترین واحد سازنده هر فرهنگ را ارزش های اجتماعی می دانند». «ارزش» آن چیزی است که یک فرهنگ از جنبه اخلاقی به عنوان خوب یا بد به آن توجه دارد.[۲] ارزش، زائیده عناصر معرفتی و باورهای فرهنگی است، زیرا افراد جامعه با توجه به عناصر فرهنگی می آموزند که «چه چیزی خوب، حقیقی و زیباست».

تغییرات ارزشی (شامل تولید ارزش های جدید و گاه معارض با ارزش های قبلی) که عمدتاً با تغییرات فرهنگی همراه است، می تواند به واسطه کالاها و ابزارهای فرهنگی ایجاد شود. همچنین ابزارهای فرهنگی در ایجاد آنومی و تولید ناهنجاری های اجتماعی تأثیرگذارند. تحلیل محتوای مطبوعات به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ ساز، میزان تأثیرات تولیدات فرهنگی را در تغییر ذائقه ها و ارزش ها نشان می دهد. به عنوان نمونه در یکی از تحقیقات مربوط به تحلیل محتوای مطالب و اخبار چند روزنامه فراگیر ایران،[۳] در دو مقطع زمانی ۱۳۷۵-۱۳۶۰ (مقاطع جنگ و دوران سازندگی) نتایج ذیل بدست آمده است:

به اعتقاد صاحبنظران ارتباطات قدرت تأثیرگذاری کالاهای فرهنگی محدود به تغییر ارزش ها در یک حوزه نمی باشد و این تولیدات قادرند ارزش های مربوط به حوزه زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. همچنین در حوزه های مربوط به اخلاق فردی و حریم های خصوصی افراد نیز به طور خاص، تغییراتی ایجاد نمایند. چنین تغییراتی، بسترهای مناسبی را برای آسیب رسانی فرهنگی علیه زنان و پیامدهای ناگوار آن فراهم می سازد. در این مجال برخی از پیامدها و آسیب های فرهنگی علیه زنان تبیین می شود:

اختلال امنیت

در نگرش شیءانگارانه نسبت به اعضای جامعه، میزان مطلوبیت هر فرد، به میزان بهره گیری و ارضای نیازها به واسطه او وابسته است. در چنین نگرشی انسان ها دارای حرمت و حقوق انسانی نیستند، صاحبان اندیشه شیءانگارانه، به جهت فاصله با واقعیت هستی زن، در هنگام تعامل با او، به دنبال شایع ترین راه های انحرافی، از جمله تهدید و تحقیر شخصیت وی می روند تا به مطلوب خود دست یابند. در این راستا، رسانه ها و کالاهای فرهنگی، با نیازسازی کاذب و هنجارمند جلوه دادن راه های انحرافی، نقش مؤثری در آسیب سازی علیه زنان دارند. گزارش ذیل مؤیّد این ادعاست:

«طی یک بررسی در ایالات متحده آمریکا، مشخص شد که میزان فروش مجلّات دارای تصاویر شهوت انگیز در هر یک از ایالت های آمریکا با تعداد تجاوز جنسی مرتبط است».[۴] تجاوز به عنف که نوعی برخورد خشونت آمیز با فرد مورد تجاوز است، محدود به بزرگسالان نمی شود، بلکه تنوع طلبی های جنسی ایی که به واسطه عملکرد آسیب زای ابزارهای فرهنگی ایجاد می شود و امکان پاسخ یابی قانونی ندارد، دامن خردسالان و نوجوانان را هم آلوده ساخته است، تا آنجا که میزان تجاوز به دختران زیر پانزده سال، در برخی کشورها، به ۲۰ درصد رسیده است.[۵] این ناامنی، مختص کشور آمریکا نیست، بلکه جامعه انگلستان را نیز در خود فروبرده است و زنان در کشوری که مدعی ایجاد تمدن جدید می باشد، از آزار و تجاوز جنسی مردان در امان نیستند. از دیگر مصادیق نا امنی، خشونت های کلامی و نوشتاری است که از طریق مدرن ترین ابزارهای فرهنگی نظیر اینترنت و چت به صورت حملات نوشتاری، بکارگیری کلمات رکیک و آزاردهنده علیه زنان و یا حتی تخریب و حمله به سایت های زنان جهت إعمال خشونت و ابراز قدرت علیه آنان صورت می گیرد.[۶]

اشاعه تخیّلات جنسی

با گذشت زمان، توان تبلیغی بشر در جهت ایجاد جذبه‎های شنیداری و دیداری در سطحی گسترده و با سرعتی زیاد فزونی می‎یابد. این نوآوری و جذابیت، در عرصه موضوعات جنسی نیز مشاهده می‎شود و نیازهای جنسی اعضای جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، تا بدانجا که تلاش می شود نیاز جنسی از طریق تخیّلات و تصوّرات تأمین گردد. بدین منظور فیلم‎های سکسی و تصاویر مستهجن، پورنوگرافی، تصویرگری جنسی و … ظهور می‎یابد و فرد را در عرصه خیال به سوی خشونت جنسی سوق می دهد. تصاویر پورنوگرافیک تأثیر زیادی بر زندگی جنسی مردان دارند و به آنها می آموزند که زنان، موجوداتی آسیب پذیر اند و باید مورد سوء استفاده، پرخاشگری، تجاوز جنسی و آزار جنسی باشند. فعالیت های پورنوگرافیک علامت تداوم سیستم مردسالاری است؛ زیرا این مردان هستند که آشکار و پنهان میل به برتری خود را با سوء استفاده جنسی از زنان نشان می دهند. این تصاویر، زنان را مطیع و تسلیم پذیر نشان می دهند. خشونت و سکس دستمایه اصلی تصاویر پورنوگرافیک است. در اغلب این تصاویر، مردان در حالت غلبه و تسلط بر زن هستند و صحنه هایی که زن را در موقعیت خوار و پست نمایش می دهد، بسیار وجود دارد. مطالعات اجتماعی نشان می دهد که در طی سال‎های ۱۹۷۴-۱۹۶۸ موارد تصویرگری تجاوز به عنف در کتاب‎های جلد شمیز ویژه پورنوگرافی [در برخی کشورهای غربی] دو برابر شده است.[۷] به عبارت دیگر علیرغم آنکه خشونت فیزیکی جنسی برای مدت کوتاهی تقلیل یافته است، ولی نوع خشونت تغییر کرده و خشونت تخیّلی علیه زنان افزایش یافته است. این تغییرپذیری در انواع تخلیه نیروی جنسی، مختص کشورهای غربی نیست، بلکه در هر کشوری که سیاست فرهنگی آن رهاسازی رفتارهای جنسی است، با همین اثرات مخرّب مشاهده می شود. در سال های اخیر برخی کشورهای آسیائی، به دنبال اعمال سیاست رهاسازی فرهنگی، با نتایج ناگوار آن مواجه گردیده اند.[۸] بنا بر اظهار نظر یکی از کارشناسان اجتماعی[۹] فراگیری لذت‎های تخیّلی و هیجانی از طریق کالاها و ابزارهای فرهنگی، به صورت معضلی جهانی در آمده است و بسیاری از افراد از این طریق به هیجانات و لذت‎های آنی دست می‎یابند. گزارشات تحقیقی حاکی است که اغلب جوانان در جوامع بسته از طریق فیلم های جنسی و سوپر با مسائل جنسی آشنا می شوند که این موضوع، آغاز انحراف واختلال جنسی است و جنبه های پاتولوژیک رفتار جنسی در جوانان کم سن افزایش می دهد. علت اصلی بیماری ها و اختلالات جنسی این افراد، فراگیری و اجرای رفتارهای نامتعارف جنسی و اختلالات رفتار جنسی است. این تولیدات انواع توقعات جنسی را در خود ایجاد می کند که برای ارضای آنها هر نوع انحرافی را مرتکب می شود. این نوع تصویرگری و پورنوگرافی جهت کامجوئی‎های شهوانی و ارضای نیاز جنسی، تا آنجا پیش رفته است که گاه برخی نویسندگان را مفتون خود ساخته است؛ در مورد نویسنده کتاب «بوف‎کور» نقل شده است که: «او دچار ناتوانی جنسی بوده و به کسانی که در این زمینه توانا بوده‎اند، رشک می برده است»، لذا این عقده ها را در قالب ارضای تخیّلی و از طریق نوشتن رمان های پورنوگرافی می گشوده است.[۱۰]

ارضای تمایلات مردان در خارج از خانه

محدود نمودن لذات جنسی به محیط خانوادگی، موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می‎شود، در حالی که در سیستم کامیابی آزاد، همسر قانونی از لحاظ روانی یک مزاحم به شمار می‎رود… یکی از علت هایی که جوانان امروز از ازدواج گریزانند، همین موضوع است.[۱۱]

اینک در برخی کشورها انواع آزادی‎های جنسی از طریق مراکز فرهنگی و رسانه‎ها ی گروهی تبلیغ و ترویج می‎شود و در کشورهایی با فرهنگ دینی نیز این عبارت طیبه که «الانسان حریص علی ما منع»[۱۲] دستاویزی برای رهاسازی فرهنگی و توجیه ادبیات فرویدی قرار گرفته است؛ در حالی که نه ادبیات فرویدی، درمان نیاز بشر است و نه این عبارت، چنین موضوعی را مطرح می کند. زیرا با استناد به سایر روایات[۱۳] می توان دریافت که منظور، تخطئه صفت مذموم حریص بودن انسان است، نه توبیخ منع کنندگان؛ لذا در جای دیگر می فرمایند: اگر مبعوث می‎شدم تا مردم را نهی کنم از اینکه وارد «جحون» نشوند، هر آینه به سوی او می‎رفتند، اگرچه به آن نیاز نداشتند، چنان که در قرآن کریم نیز انسان به این صفات متصف شده است.[۱۴] عدم کنترل این صفت (سیری ناپذیری) در انسان و بازار روابط آزاد جنسی، فرد را به دنبال کالاهایی جدیدتر سوق می دهد، تا بدان حد که از شریک قانونی خود طرفی نمی بندد و جز تکرار و دلزدگی از آن احساسی ندارد، زیرا همسرش دیگر برای او جذابیتی ندارد و تصاویر، فیلم ها و پورنوگرافی ها، بخشی از نیازهای جنسی او را اشباع می کنند، این وضعیت موجب می شود که در زندگی واقعی، از شریک جنسی خویش کمتر احساس رضایت کند[۱۵] و گاه علیرغم داشتن همسر قانونی، عشق خود را در جای دیگر جستجو کند. این وضعیت همچنین می تواند این دیدگاه را در فرد ایجاد کند که «پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می دهد… زیرا پس از ازدواج این آزادی محدود می شود، اگر یک شب دیر به خانه بیاید، مورد مؤاخذه همسرش قرار می گیرد که کجا بودی؟!»[۱۶] به همین جهت پسر و دختر ترجیح می دهند که یا اصلاً ازدواج نکنند یا با تأخیر ازدواج کنند، زیرا در بیرون خانه و دور از ازدواج رسمی، می توانند با تنوع و آزادی جنسی بیشتر ارضا شوند.

استفاده ابزاری از زن

نگرش شیءانگارانه نسبت به زن، همچون فرهنگ نهادینه می شود تا بدانجا که در باور افراد جامعه، زن، کارکردی جز تولید نیروی کار و تولید مولد نیروی کار و برآوردن نیاز جنسی ندارد و در کشورهای به ظاهر شایسته سالار نیز تمام تلاش زنان صرف تصاحب پایین ترین سطوح کار با کسب درآمد ناچیزی می شود تا آنان یا نیاز اولیه زنده ماندن را برطرف کنند و یا وسایل آراستن و جلوه گری را تدارک ببینند. هیچ گاه در باور عمومی زنان راه نمی یابد که می توانند سطوح عالی تحصیلی، تربیتی و تحقیقی را اشغال کنند[۱۷] و در سرنوشت خویش، جامعه و تاریخ بشری تأثیرگذار باشند. به همین جهت تلاش می کنند تا با رهائی از نُرم های پوشش، از روابط با جنس مخالف، بهره بیشتری ببرند و در قالب مشابه سازی زن با مرد، به عرصه های غیرمفید وارد شوند، لیکن تلاش نمی کنند تا از ابزاری شدن خود به دست زورمداران، زرداران و کارگردانان تزویر در عرصه های هنر، مکتوبات و تبلیغات تجاری رهایی یابند، زیرا از جمله باورهای جدانشدنی زن معاصر، «در دسترس همگان بودن» است که هم راستای جلوه گری، رونق بخشی بازار خرید و فروش کالاها به زنان می باشد.

تحقیر شخصیت زن

در فضائی که نا امنی، به زن ارزانی گردیده و مرد در بیرون از خانه ارضا می شود و حتی به اَشکال تخیّلی ارضا گرائیده است و در فضائی که زن را به مثاب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.