پاورپوینت نظم نوین جهانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت نظم نوین جهانی دارای ۱۱۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت نظم نوین جهانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت نظم نوین جهانی :

مقدّمه

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، ایالات متحده که در پی رهبری جهان بود، فرصت را مغتنم شمرد و در پی حمله عراق به کویت، سیاست جدیدی را ارائه داد که بر اساس آن، جامعه بین المللی تحت یک نظم و نظام نوینی قرار می گرفتند که با نظم و نظام پیشین کاملاً متفاوت بود. از همان زمان «نظریه پاورپوینت نظم نوین جهانی» مطرح گردید و مورد استقبال برخی از رهبران کشورها، خصوصا کشورهای غربی، قرار گرفت. البته ایالات متحده، از مدت ها پیش از بحران خلیج فارس و پایان جنگ سرد در صدد بود تا رهبری خود را بر جهان تحمیل نماید. با پایان جنگ جهانی دوم، از حاکمیّت دولت ها کاسته شد و سازمان های منطقه ای و بین المللی در روابط بین الملل حاکمیت فزون تری کسب نمودند. این روند در ابتدا منجر به بحث «جهانی شدن» در عرصه اقتصاد گردید و سپس به حوزه های دیگر تعمیم داده شد. با وقوع حادثه یازده سپتامبر، تردیدهایی در زمینه تحقق پاورپوینت نظم نوین جهانی پدید آمد و وجود چنین نظمی را در پرده ابهام قرار داد. در این نوشتار، به نظریه مذکور پرداخته خواهد شد و ماهیّت پاورپوینت نظم نوین جهانی و ویژگی های آن، نقش بازیگران اصلی جهانی در این نظم نوین، چالش های فراروی این نظم، دیدگاه های موجود در این زمینه و ارتباط جنگ خلیج فارس و پیدایش نظریه نظم نوین روشن خواهد شد.

ویژگی های پاورپوینت نظم نوین جهانی

برای پاورپوینت نظم نوین جهانی از سوی نویسندگان و سیاست مداران، ویژگی های منفی و مثبتی ذکر شده است که در این جا به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود:

۱. برخی نویسندگان پاورپوینت نظم نوین جهانی را مطلوب معرفی کرده و اظهار داشته اند: «در صورتی که نظم نوین بر پایه عدالت، صلح، مردم سالاری و توسعه حقوق بشر و قوانین بین المللی استوار باشد و بکوشد میان نظم حقوقی و نظم سیاسی، اقتصادی و اخلاقی جهان یک توازن پایدار ایجاد کند، می توان به دورنمای آن امیدوار بود. هرگونه نظام جایگزین در آینده، باید نظمی اخلاقی ایجاد کند که در پرتو آن نیازهای کلیه ابنای بشر برآورده شود و نوعی وابستگی متقابل و همبستگی را میان اقوام و ملل مختلف ترغیب کند. طبیعی است که چنین نظم مطلوبی باید روابط بین المللی مثبتی برقرار کند که بر پایه مشارکت حقیقی و صادقانه بین کلیه کشورها، اعم از ضعیف و قوی، شمال و جنوب، غنی و فقیر باشد… منشور ملل متحد می تواند به عنوان چارچوب «پاورپوینت نظم نوین جهانی» مورد استفاده قرار گیرد، اما کمبودها و خلأهای آن در بسیاری موارد، مثل

محیط زیست، معضل فقر، تروریسم و تهدیدهای هسته ای باید برطرف شود. در چنین نظامی، صلح و امنیت از طریق توسعه و انسجام سیستم امنیت گروهی، که سازمان ملل متحد متضمّن آن باشد، یک ضرورت است.»(۱) البته برخی از این آرمان ها را جورج بوش پس از سرکوبی عراق به زبان راند و اظهار داشت: «اما فرصتی در پیش رو داریم تا برای خود و نسل های آینده یک پاورپوینت نظم نوین جهانی را شکل دهیم؛ جهانی که در آن حاکمیت قانون و نه قانون جنگل، بر نحوه رفتار ملت ها نظارت می کند.» جورج بوش در این بیانات، با اشاره به نقش آینده سازمان ملل متحد تأکید کرد که این پاورپوینت نظم نوین جهانی، نظمی است که در آن یک سازمان ملل معتبر می تواند از نقش خود برای پاس داری از صلح جهت تحقق منشور و آرمان های بنیانگذاران آن بهره گیرد.»(۲) ولی در عمل، ما شاهد اعمالی کاملاً مخالف با این شعارها بودیم.

۲. برخلاف نظرات بوش، چامسکی ویژگی پاورپوینت نظم نوین جهانی به رهبری امریکا را آکنده از نژادپرستی و دورویی می داند و اظهار می دارد: «یکی دیگر از ویژگی های پاورپوینت نظم نوین جهانی، که در آن ماه های شوم خود را آشکار کرد، آکندگی این نظم از نژادپرستی و دورویی است. حمله های صدام به کردها به گونه گسترده ای در همه جا گزارش شد و همین امر واکنشی همگانی را پدید آورد که واشنگتن را ناچار کرد گام هایی در کمال بی میلی برای حفاظت از قربانیانی که ویژگی ها و تبار آریایی دارند، بردارد. اما حمله های شدیدتر و ویرانگرتر صدام به اعراب شیعی مذهب جنوب نه بازتاب خبری گسترده را سبب شد، نه نگرانی چندانی. در همین ضمن، بی رحمی های ترکیه علیه کردها بکلی از نظر رسانه های همگانی ایالات متحده دور ماند و این وضع تا امروز هم ادامه دارد.»(۳)

۳. فعال شدن سازمان های بین المللی و کم رنگ شدن حاکمیت ملّی کشورها نیز یکی از ویژگی های نظم نوین است که در عباراتی از نویسندگان این گونه بدان اشاره شده است: «به طور کلی، در دوران جنگ سرد و حاکمیت نظام دو قطبی بر روابط بین المللی، زمینه ای برای ظهور سازمان های منطقه ای و ایفای نقش و تأثیرگذاری آن ها بر روند تحولات بین المللی وجود نداشت و اساسا سیاست گذاری ها در همه ابعاد آن در چارچوب مرزبندی کلی دو بلوک شرق و غرب به دیگر سخن دنیای آزاد سرمایه داری و دنیای کمونیستی انجام می شدند و کشورها بسته به این که عضو کدام اردوگاه یا بلوک بودند، از سیاست های مشخصی پی روی می کردند، در حالی که پس از فروپاشی نظام کمونیستی و به مدد اتّکا به فناوری های پیشرفته، شاهد ظهور مفهوم منطقه گرایی و جهان گرایی به موازات یکدیگر بوده ایم؛ به دلیل آن که نظام سرمایه داری غرب تهدیدات گذشته را از میان رفته پنداشته و تمامی تلاش خود را معطوف به پایه گذاری نظم نوین بین المللی بر اساس هنجارهای موردنظر خود نمود؛ نظمی که در آن سیاست (دموکراسی)، اقتصاد (سرمایه داری) و فرهنگ (لیبرالیزم) عناصر اصلی تشکیل دهنده آنند. فعالیت سازمان های بین المللی با ماهیت جدید «سازمان تجارت جهانی» (WTO) برای یکپارچه کردن و همگون سازی رفتار اقتصادی کشورها و تعیین معیارها و الگوهای یکسان توسعه و همگرایی اقتصادی در سطح جهان، تلاش می کنند روز به روز نیز بر قدرت و سیطره خود بیفزایند و موجب کم رنگ شدن حاکمیت ملی کشورها شده اند.»(۴)

۴. تقسیم قدرت بین قدرت های بزرگ از دیگر ویژگی های پاورپوینت نظم نوین جهانی است. «تقریبا عموم تحلیل گران غربی بر این نظرند که اروپای غربی یک قطب، و امریکا قطب دیگر خواهد بود. بر این اساس، امریکا مجبور خواهد بود که در نظم نوین، تن به تقسیم قدرت بدهد و غول های اقتصادی، چون ژاپن، آلمان، چین و کشورهای نظامی مانند روسیه در مقابل امریکا ساکت نمی مانند. اوضاع جهانی تغییر کرده و در ساختار جدید، ملاحظات اقتصادی مهم ترند. ژاپن و آلمان در این راستا، دو رقیب جدّی برای امریکا هستند. مشکلات داخلی امریکا و ایجاد قطب های جدیدی در سطح جهان از جانب کشورهای اسلامی این تحلیل را قوی تر ساخته است.»(۵)

۵. ادوارد شوارد نادزه نیز برخی از ویژگی های پاورپوینت نظم نوین جهانی را چنین ذکر می کند: «شاید زمانی بتوانیم به موفقیت در ایجاد یک پاورپوینت نظم نوین جهانی دست یابیم؛ نظم نوینی که در آن عوامل و عناصر اصلی حقوق مدنی و نظم و قانون را به همان صورت ذکر شده در یک نمونه و الگوی بین المللی برای حفظ صلح و امنیت برقرار کند. در این راستا، ابتدا باید بپذیریم که یک قدرت قانونی و برتر برای کنترل و اداره عملکردهای بین المللی، از جمله استفاده از نیروی نظامی برای حلّ و فصل مناقشات وجود داشته باشد و در کنار آن یک استاندارد پذیرفته شده رفتاری در سطح جهان. این قدرت قانونی و برتر در حال حاضر وجود دارد و ریشه و اساس آن در منشور سازمان ملل متحد در رابطه با عملیاتی از این دست (استفاده از نیروی نظامی) می باشد.»(۶)

۶. برخی از نویسندگان بخشی از کتاب خود را به اصول و ویژگی های پاورپوینت نظم نوین جهانی اختصاص داده و این ویژگی ها را برای پاورپوینت نظم نوین جهانی موردنظر امریکا برشمرده اند:(۷)

الف. ارزش ها و منابع ملّی امریکا؛

ب. مداخله گرایی؛

ج. توسعه و همکاری؛

د. واگذاری مسؤولیت بیش تر به سازمان های بین المللی و منطقه ای.

راه های برقراری پاورپوینت نظم نوین جهانی

از آنچه تاکنون ذکر شد، برخی از این راه ها شناخته شدند؛ در این جا تنها چند مسأله مهم را متذکّر می شویم: از آن رو که مفهوم «پاورپوینت نظم نوین جهانی» بر حسب دیدگاه های افراد، دارای تعاریف متفاوتی است، راه های برقراری چنین نظمی نیز نزد آن ها گوناگون است. «به نظر می رسد که از نظر امریکایی ها، این نظم به سه طریق می تواند برقرار گردد: مذاکرات صلح، خلع سلاح و مسائل مربوط به حقوق بشر. پس از شکست نظامی عراق از نیروهای مؤتلف به رهبری امریکا در جریان جنگ خلیج فارس، امریکایی ها موقع را جهت به اجرا درآوردن عناصر اصلی نوین جهانی موردنظر خود در خاورمیانه مناسب تشخیص دادند… با در نظر گرفتن عدم اطمینان عمیق شماری از کشورهای منطقه خاورمیانه نسبت به سیاست های ایالات متحده و عدم توانایی این کشور برای ایجاد یک توافق در منطقه و نیز رنجش سایر قدرت های بزرگ از ابتکار امریکا، که آن را در جهت برپایی یک پاورپوینت نظم نوین جهانی امریکایی تلقّی می کنند، می توان چنین نتیجه گرفت که مناسب ترین راه حل در جهت برقراری صلح آن است که ایالات متحده موضوع را به سازمان ملل، که به هر حال برای چنین مقاصدی ایجاد شده، واگذار نماید.»(۸)

یکی دیگر از شیوه های امریکا ایجاد دشمن فرضی است. «ایجاد یک دشمن فرضی به عنوان تهدید بین المللی یک روش سنّتی است که با توسّل به آن تلاش می شود تا برنامه های ژئوپلتیک جدید در سطح جهانی عملی شود و منابع انسانی بدان اختصاص یابد. با فروپاشی اتحاد شوروی و حدف آن تهدید بین المللی، ایالات متحده کوشیده است تا حیات دوباره اسلام در ایران و سایر کشورهای اسلامی را تحت عنوان “بنیادگرایی”، به شکل یک تهدید جدّی معرفی کند. به همین خاطر، حرکت های اسلامی و انقلابی از سوی محافل سیاسی و مطبوعاتی در غرب، به غلط، به عنوان تهدیدهای بالقوّه علیه امنیت بین المللی برشمرده شده اند.»(۹)

نقش و جایگاه بازیگران اصلی در پاورپوینت نظم نوین جهانی

۱. اتحادیه اروپا: برخی معتقدند که اروپا در آینده جهان سهم بسزایی دارد. یکی از این نویسندگان اظهار می دارد: «در این میان، اروپای متحد نیز در حال ظهور در عرصه گیتی است؛ پدیده ای که بالطبع تمامی مبانی نظم نوین و معادله جهانی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و طبیعی است که در سر هوای برعهده گرفتن یک نقش برتر یا حداقل همطراز با دیگر مدعیان را در نظم نوین داشته باشد؛ زیرا اروپای متحد پارامترها و قابلیت های فراوانی، اعم از اقتصادی، جمعیتی، سیاسی، نظامی و فرهنگی، که سرمایه اصلی شکل گیری یک ابرقدرت جهانی به شمار می رود، همراه با نقش مدیریتی توانمند را دارا می باشد.

بارون کرسپو، رئیس سازمان پارلمان اروپا، در این مورد می گوید: اروپا باید نقش عمده ای را در حوادث جاری (نوین سازی نظم جهانی) ایفا کند. این بخشی از مسؤولیت ما می باشد. جامعه (اتحادیه) اروپا نه تنها مسؤولیت اولین قدرت تجاری جهان را بر عهده دارد، بلکه لازم است مسؤولیت سیاسی نیز برعهده بگیرد…

دکتر باوند در خصوص موقعیت اروپا در پاورپوینت نظم نوین جهانی می گوید: «… به طور کلی، در پاورپوینت نظم نوین جهانی باید بر یک نکته تأکید کنیم که مرحله تخاصم سپری شده و دنیای امروز وارد مرحله ای فراتر از همزیستی و همکاری شده است. در مرحله کنونی، بنیان اقتصادی جایگاه ویژه ای را احراز کرده و اروپا به عنوان یک پدیده اقتصادی فعّال در نظام جهانی مطرح می شود و انگیزه وحدت اروپا هم با این آناتومی اقتصادی شروع شده که نتیجتا بازده مربوط خود را خواهد داد. به نظر می رسد که در نظام آینده جهانی ما شاهد یک نوع همگرایی سیاسی و بنیان اقتصادی نسبی خواهیم بود که این همگرایی ها اروپای سیاسی را شامل خواهد شد.»(۱۰)

دیتریش گنشر نیز اهمیت فوق العاده ای برای پاورپوینت نظم نوین جهانی، که اروپا را الگوی خود قرار دهد، قایل است و می گوید: «واقعیت آن است که پاورپوینت نظم نوین جهانی باید بر مبنای همان فلسفه ای شکل بگیرد که به اتحاد اروپا منجر شده است. بر اساس این فلسفه، بزرگی یا کوچکی یک کشور به هیچ رو، عامل تعیین کننده ای محسوب نمی شود. باید تمام کشورهای جهان چه بزرگ و چه کوچک از موقعیتی برابر برخوردار باشند و رفتار کشورها با یکدیگر نیز بر اساس این اصل استوار باشد… در این میان، اروپایی ها می توانند نقش بسیار سازنده ای ایفا کنند. آن ها با بهره گیری از تجربیات خویش در زمینه همکاری با یکدیگر، می توانند الگوی شایسته ای در معرض دید جهانیان بگذارند. برای ایجاد نظمی نوین در جهان، باید رقابت ها را به کناری نهاد و در فکر همکاری و هم اندیشی بود.»(۱۱)

البته برخی از نویسندگان پس از ذکر اهمیت فوق العاده اروپا و به ویژه آلمان در سیاست بین الملل، متذکر گردیده اند که «با توجه به تمامی قابلیت هایی که اروپا در روند تأمین امنیت قاره ای خود دارد، اما آن قارّه در برخورد با حوادث منطقه ای و بین المللی، قادر به تأمین امنیت فراگیر نمی باشد و در این راستا، صرفا در مناطقی ایفای نقش می کنند که از اولویّت های مطلوب و عینی برخوردار بوده، و از سوی دیگر، چنین فرایندی را در راستای ساختارهای آتلانتیک گرا از جمله “ناتو” به انجام می رسانند. تا زمانی که اروپا نتواند از قارّه خود بدون اتّکا به ایالات متحده دفاع نماید، قادر نخواهد بود نقش فراگیرتری را در حوزه سیاست بین الملل و به گونه ای پایدار به انجام رساند. شکل گیری این امر حداقل یک دهه به طول خواهد انجامید.»(۱۲)

۲. ژاپن: «در زمینه بسط قدرت سیاسی بین المللی ژاپن، ذکر این نکته ضروری است که قدرت اقتصاد ژاپن بدون تردید، قدرت سیاسی را نیز برای این کشور به دنبال خواهد داشت؛ زیرا میزان کمک های رسمی عمرانی ژاپن به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، کمک های مالی آن به سازمان ملل متحد، نیاز سایر کشورها به فناوری پیشرفته این کشور و بسیاری از عوامل دیگر، که ناشی از قدرت اقتصادی ژاپن است، برای این کشور در سطح بین الملل قدرت سیاسی فزاینده ای را به دنبال دارد.»(۱۳)

همچنین از لحاظ نظامی نیز «با توجه به قدرت تکنولوژیکی بسیار بالا و پیچیده ژاپن، که تعجب همگان را برانگیخته، دور از انتظار نیست که این کشور اگر اراده کند، به سرعت به یک قدرت هسته ای تبدیل شود، به ویژه این که اکنون این تمایل در مدیران سیاسی نظامی ژاپن مهیّاست.»(۱۴)

ولی برخی نویسندگان این دیدگاه افراطی در زمینه قدرت ژاپن را زیرسؤال برده، اظهار داشته اند: «علی رغم این که ژاپن به لحاظ اقتصادی از مطلوبیت و کارکرد بین المللی قابل توجهی برخوردار است، اما به لحاظ سیاسی آن کشور فاقد قابلیت نظامی و توان سیاسی لازم برای تأثیرگذاری منطقه ای و بین المللی می باشد. انزوای این کشور در حوزه سیاست بین المللی را، که در دوران بعد از جنگ دوم جهانی پدیدار گردید، می توان به عنوان عمده ترین پارامتر تلقّی نمود که منجر به کاهش انگیزه مداخله گری آن کشور در حوزه سیاسی شد. ژاپنی ها با توجه به جهت گیری اقتصادی در حوزه سیاست خارجی، درصددند تا روابط خود را با بسیاری از کشورهای جهان، حتی واحدهایی که روابط اقتصادی مطلوبی با آن کشور ندارند و یا کشورهایی که با متحدین ژاپن به مناقشه رسیده اند به هر نحو ممکن ادامه دهند.»(۱۵)

۳. چین: طبق یک دیدگاه «علی رغم تمامی شاخص های درون ساختاری چین، این کشور هنوز به عنوان کشورهای با “قدرت دوم”(۱۶) مورد ادراک جامعه بین المللی می باشد. از این رو، قادر نخواهد بود چالش جدّی را با امریکا، قدرت های اروپایی و یا همسایگان خود به انجام رساند.»(۱۷) ولی به نظر می رسد این دیدگاه قدرت چین را دست کم گرفته است؛ چنان که یکی از نویسندگان نیز متذکر گردیده، که «جمهوری خلق چین به عنوان بازیگر عمده در منطقه اسیا پاسفیک، در راه مبدّل شدن به یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی نظامی منطقه (احتمالاً در دهه آینده) است.» پیامدهای این دگرگونی صرفا متوجه منطقه فوق الذکر نخواهد بود، بلکه اثراتی نیز در ساختار نظام جدید بین المللی بر جای خواهد گذاشت. «چین کشوری است دارای قدرت نظامی بالفعل و ظرفیت اقتصادی بالقوّه و طبق نظر کارشناسان، در ربع اول قرن بیست و یکم از لحاظ قدرت اقتصادی، از ژاپن، غول بزرگ اقتصادی جهان، پیش خواهد افتاد.»(۱۸)

۴. روسیه: «علی رغم این که روسیه از نظر اقتصادی، سیاسی، نظامی و دانش فنّی و مدیریتی دچار نقصان ها و ضعف هایی است و با مسائل داخلی بسیار پیچیده ای روبه روست، ولی در عین حال، به نقش و جایگاه تاریخی خود در تنظیم سیاست بین الملل واقف است و برای احراز یک نقش شاخص و مطمئن در ساختار جهانی، که شانس رهاسازی او از عقده حقارت دوران بعد از جنگ سرد را به دست دهد، به هر دری خواهد زد. مسکو اینک می کوشد از طریق دنبال کردن یک سیاست خارجی فعّال در سطح جهانی و متعهد نشان دادن خود نسبت به مبانی حقوق بین المللی، دایر بر همزیستی مسالمت آمیز، خلع سلاح، رجحان منافع بین المللی بر منافع ملّی و احیای دموکراسی و حقوق بشر، در سطح گیتی به این هدف نایل آید.»(۱۹)

۵. امریکا: با توجه به مطالبی که ارائه خواهد شد، نقش این کشور به روشنی مشخص خواهد شد؛ کشوری که پاورپوینت نظم نوین جهانی بدون نام او معنا ندارد و در واقع، این کشور است که به دلیل توان نظامی بالا، «پلیس جهانی» لقب گرفته. البته به نظر می رسد که این کشور چنان با مشکلات اجتماعی داخلی و اقتصادی و حتی سیاسی دست به گریبان است که در آینده ای نزدیک، قدرت نظامی آن کشور را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد و در نتیجه، نظم نوین امریکایی بی معنا خواهد گشت.

۶. سازمان های بین المللی و منطقه ای: علاو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.