پاورپوینت نگاهی به پلورالیسم دینی؛ گفت وگو با قدردان قراملکی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت نگاهی به پلورالیسم دینی؛ گفت وگو با قدردان قراملکی دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت نگاهی به پلورالیسم دینی؛ گفت وگو با قدردان قراملکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت نگاهی به پلورالیسم دینی؛ گفت وگو با قدردان قراملکی :

جام جم، ۱ و ۳/۱۰/۸۰

چکیده: در این گفت وگو، نظری کوتاه به ریشه های پیدایش نظریه پلورالیسم دینی شده و به پاره ای علل پیدایش این اندیشه در میان اندیشمندان مسلمان نیز اشاره ای شده است . همچنین با اشاره به پاره ای دیدگاه های درون دینی، ادله ای بر نفی پلورالیسم ذکر شده است .

«پلورالیسم » در لغت به معنای تکثر و تعدد است و در اصطلاح فلسفه دین، به معنای تکثر ادیان، آن هم ادیان توحیدی مطرح شده است . برای آن که ریشه های مطرح شدن بحث پلورالیسم دینی را در فرهنگ مغرب زمین بررسی کنیم، می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول، علل معرفتی است که اصلا چرا این بحث به شکل معرفتی در فرهنگ غرب مطرح شده است و بخش دوم، علل فرهنگی و سیاسی است .

در زمینه علل معرفتی می توانیم اولین و مهم ترین علت را همان نسبیت معرفت و این که معرفت و علم انسانی مطابق واقع نیست، ذکر کنیم . در حال حاضر، این امر به صورت یک اصل مسلم در غرب مطرح است . غربی ها با این دیدگاه به ادیان نگاه می کنند; چون در هر چیزی با دیده نسبیت و شک می نگرند و می گویند از کجا معلوم که دین مسیح حق باشد و بعد می پرسند که چرا دین اسلام دین حق است یا چرا دین بودا حق است . این، اولین علت طرح مساله و قسمت عام آن است .

اما غیر از آن، علل دیگری نیز وجود دارد که در رابطه با خود مسیحیت است و آن این است که آیا دین مسیحیت حق است یا نه . این بخش، به طور مستقیم با مسیحیت مرتبط است . آنها حتی در وجود حضرت عیسی شک کردند که آیا پیامبری به نام عیسی وجود داشته است یا نه .

در زمینه های دیگر، علل سیاسی و فرهنگی وجود دارد که نقش زیادی ندارند . علل فرهنگی و سیاسی، بیشتر در مورد سکولاریسم نقش دارد; اما علل مهم در طرح پلورالیسم، همان علت های معرفتی است .

بحث پلورالیسم دینی از ۴۰ – ۵۰ سال پیش از این که در جهان اسلام مطرح شود، در جهان عرب بین مسلمانان مطرح بود و اینها پلورالیسم را به «علمانیت » ترجمه کرده بودند . شاید یکی از علت های رویکرد نواندیشان مسلمان به بحث پلورالیسم دینی، همین تقلید باشد; اما من این موضوع را به همه تسری نمی دهم .

اما غیر از این، می توانیم علل مختلفی در ارتباط با نواندیشان مسلمان ذکر کنیم که اولین و مهم ترین آنها، تفسیر نادرست نواندیشان مسلمان از اسلام است . متاسفانه برخی از این روشنفکران، شناخت عمیق و گسترده ای از اسلام ندارند و به صورت بنیادی ریشه های اسلام را نمی بینند . آنان گمان می کنند که اگر ما قائل به پلورالیسم دینی نباشیم، اکثر مردم به جهنم می روند . اغلب مردم جهان الآن مسلمان نیستند . اینها در شمار جاهلان قاصر هستند . اگر این عده با دین خودشان بمیرند، به جهنم نمی روند . این را بوعلی سینا در اشارات هم گفته است که اکثر مردم در عذاب نیستند و شهید مطهری نیز قبل از انقلاب گفته است که ما مسلمانانی داریم که کافر مسلمان هستند . یعنی چه؟ یعنی در ظاهر اسلام نیاورده; چون اسم اسلام را نشنیده است و نمی داند اسلام دین حق است; اما در باطن خودش به فطرت خودش عمل می کند و به عقل خودش عمل می کند و اگر بمیرد، شهید مطهری اسم او را «کافر مسلمان » گذاشته است . این مسلمان است; ولو اسمش کافر باشد .

بر خلاف مسیحیان که به وجود حضرت عیسی و حتی به کتاب مقدس خودشان، انجیل، شک دارند که آیا این کتاب واقعا کتاب حضرت عیسی هست یا نه، ما مسلمانان این گونه نیستیم . ما ادله ای قطعی داریم که قرآن مجید به همین شکل از آسمان نازل شده است . مهم ترین دلیل درون دینی ما همین است . در قرآن مجید به عناوینی اشاره شده که خ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.