پاورپوینت پدر تباری در آئینه فقه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت پدر تباری در آئینه فقه دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پدر تباری در آئینه فقه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پدر تباری در آئینه فقه :

تا جایی که نگارنده سراغ دارد هیچ یک از اندیشمندان دینی، بحث مستقلی پیرامون پدرتباری از دید اسلام ارائه نکرده است ولی بحث پدرتباری و اینکه آیا نوه های دختری نیز فرزند محسوب می شوند یا نه با برخی مباحث فقهی ملازمه دارد. از این رو می توان دیدگاههای فقها را در این مورد در سه باب فقهی جستجو نمود: الف: باب وقف بر اولاد ب: ارث نوه های دختری ج: باب خمس شخصی ثروتی را بر اولاد خود وقف نموده که نسل اندر نسل از منافع آن بهره مند گردند، آیا کسانی که از طرف مادر به آن شخص منسوبند از منافع آن حقی دارند یا نه؟ اگر قائل به پدرتباری بشویم سهمی ندارند ولی اگر معتقد باشیم نوه های دختری نیز فرزند شخص محسوب می شوند، نتجیه اش این است که آنها نیز از منافع آن موقوفه بهره مند می گردند. آیا نوه های دختری جایگزین فرزند بلاواسطه (دختر میت) هستند یا حکم ارث بری آنها ملازمه ای با فرزند بودن ندارد و آنها اولاد میت نیستند. سید مرتضی علم الهدی (۳۵۵ ۴۳۶ه··· .ق) که طرفدار دوتباری در دین اسلام است می گوید: «نوه های دختری جایگزین بلاواسطه انسان می شوند و بر اساس «الذکر مثل حظ الانثیین» (نساء، آیه ۱۱) ارث می برند.
پس اگر میتی یک نوه دختری مذکر داشته باشد و یک نوه پسری مؤنث داشته باشد، مذکر دو برابر مؤنث ارث می برد اگرچه انتساب وی از طریق مادر است.. «خمس»، یک نوع مالیات اسلامی است، که به معدن، غواصی، مال حلال مخلوط به حرام درآمد کسب، غنیمت و… تعلق می گیرد مؤمن یک پنجم درآمد اضافه بر مصارف سالیانه را به عنوان خمس به مراجع دینی پرداخت می کند. طبق طرح اولیه اسلام این درآمد به شش قسم تقسیم می شود: سهم خدا، سهم پیامبر(ص)، سهم امام(ع) و این سه سهم، امروزه از آن امام زمان(عج) می باشد و سه سهم دیگر برای ایتام، فقرا (مساکین) و در راه ماندگان (ابن السبیل) از کسانی که از جهت پدر به عبدالمطلب منتسب هستند، پس اگر از ناحیه مادر به وی منتسب باشند سهمی از خمس ندارند و صدقه (زکات) بر آنها حلال است.امروزه خمس به دو قسم می شود:
۱ سهم امام(ع)، مراجع به نیابت از امام عصر(ع) سهم خدا، سهم پیامبر و سهم امام معصوم(ع) را اخذ نموده و به مصارف مورد نظر می رسانند.
۲ سهم سادات: مؤمنین نصف خمس را به مصارف سادات فقیر می رسانند. در اینکه آیا عنوان «سید» شامل فرزندان دختری نیز می شود یا نه، در میان فقهای شیعه اختلاف هست. الف: سادات کسانی هستند که از ناحیه پدر به عبدالمطلب منتسب هستند. اکثریت فقها طرفدار این اندیشه هستند و این نظریه مشهور است. ب: کسانی که از ناحیه مادر به عبدالمطلب منتسب می گردند نیز جزو سادات به شمار می روند و از سهم سادات بهره مند می گردند، طبق این اندیشه نوه های دختری نیز فرزند محسوب می شوند و دختران می توانند تبار را حفظ کنند. البته بین احکام فقهی فوق و پدرتباری همواره ملازمه موجود نیست. عده ای از فقها با اینکه معتقدند نوه های دختری فرزند محسوب می شوند، یعنی کسانی که از طرف مادر به بنی هاشم منسوب اند، سادات هستند ولی به خاطر دلیل خاص یعنی (مرسله حماد، وسایل، ب۱، کتاب خمس) از خمس محروم هستند. «عبداللّه بن صالح بحرانی (۱۱۴۳ه··· .ق) معتقد است گرچه کسی که مادر وی سید باشد، سید و فاطمی است ولی در استحقاق خمس به خاطر مرسله حماد، توقف می کند، یعنی حکم را مبتنی بر انتساب نمی داند» شیخ یوسف بحرانی (۱۱۸۶ه ق) صاحب کتاب فقهی معروف الحدائق الناضره توقف عبداللّه ابن صالح بحرانی را نمی پسندد و معتقد است که بین حکم خمس و پدرتباری ملازمه وجود دارد. زیرا، «مرسله حماد» مطلق نیست و محرومیت منسوبین مادری را از خمس بر پدرتباری مبتنی می کند که ما قبول نداریم. «عن العبدالصالح ابی الحسن الاول(ع): و من کانت امه من بنی هاشم و ابوه من سائر قریش فان الصدقات تحل له ولیس له من الخمس شی ء فانِ اللّه یقول: ادعوهم لابائهم(احزاب،۶)».این مرسله به آیه استشهاد می کند، یعنی خداوند می فرماید: آنها را بانام پدرانشان بخوانید، پس فرزند مال پدر و منسوب به پدر است نه مادر. در حالی که ما در گذشته توضیح دادیم این آیه در باره لغو فرزند خواندگی است. با نام پدرانشان بخوانید، یعنی به دیگر مردان منتسب نکنید، بلکه به پدر خونی شان منتسب نمایید. پس در این آیه پدر در مقابل دیگر مردان است نه در مقابل مادر، ز

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.