پاورپوینت تفسیر دعای سحر۲۴


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفسیر دعای سحر۲۴ دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر دعای سحر۲۴،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفسیر دعای سحر۲۴ :

اللَّهُمَّ انّی اسْئَلُک بِما انْتَ فیهِ مِنَ الشَّأنِ وَ الْجَبَرُوتِ؛ وَ اسْئَلُک بِکلّ شَأنٍ وَحْدَهُ وَجَبَروتٍ وَحْدَها. همان طوری که گفته شد «جبروت» به معنای «اصلاح» و «اکمال» و مبالغه در «جبر» است، و صفات جلال خدا مانند: عظمت و سلطنت تکوینی پروردگار عالم – از آن اراده شده است.

توبه و یقظه

اگر بخواهیم این جمله را معنا کنیم بر مقدمه ای متوقف است، و آن مقدمه این است که همان طور که از قرآن و روایات بر می آید سالک، یعنی کسی که به درخانه خدا می رود در سیرش نخست به چیزهایی که عرفا به آن توبه و یقظه می گویند احتیاج دارد؛ یعنی باید اول شست و شو کند آن گه به خرابات در آید:

شست وشویی کن و آن گه به خرابات خرام

تا نگردد ز تو این دیر خراب، آلوده [۱]

انسان باید قبل، یا بعد و یا مقارن توبه به خود توجه داشته باشد و درک کند که می تواند به جایی برسد که به جز خدا نداند و نبیند. باید بداند که این سیر، توسل ها، عمل ها و توجه ها می خواهد، و سرانجام آن رسیدن به خدا و مطلوب و مقصود است.

منازل سلوک

اول: تخلیه

اولین منزل برای سالک و عارف «تخلیه» است. سالک باید تمام صفات رذیله را از خود دور کند و دیو را از درون خود خارج سازد. قرآن می فرماید: «انّا جَعَلْنا فی اعْناقِهِمْ اغْلالافَهِی الَی الاذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ ایدیهِمْ سَدّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَاغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ»؛[۲] ما در گردن های آنان تا چانه هایشان، غُل هایی نهاده ایم به طوری که سرهایشان را بالا نگاه داشته و دیده فروبسته اند و ما در جلوِ آنها سدی و پشت سرشان هم سدی نهاده و پرده ای بر چشمشان انداخته ایم در نتیجه نمی توانند ببینند. صفات رذیله، زنجیر و غل اند که انسان با وجود آن ها نه می تواند سیر کند و نه می تواند سر بالا کند، آن صفات پست، هم چون سد محکمی است که اطراف آدمی و نیز پیش و پس او را می گیرد و انسان را از حرکت باز می دارد. صفات رذیله انسان را کور معنوی می کند و وقتی که کور شود امکانِ راه رفتن صحیح و بی دردسر برای او نیست.

دوم: تحلیه

سالک و یا عارف، باید به صفات انسانیت متزین شود و به خدا تشبه پیدا کند در غیر این صورت، مطرود است و به رحمت خدا نایل نمی شود.

سوم: تجلیه

سالک اگر منزل اول و دوم را پیمود در منزل سوم خدا به او عنایت می کند و دلش به نورانیت خدا منور می شود.

چهارم: لقا و فنا

وقتی خدا بر دل سالک حکومت کرد دیگر در این جهان چیزی جز خدا نمی بیند و بر دلش خدا حکومت می کند و به چیزی و کسی جز خدا دل بستگی ندارد.

پنجم: بقای بعد از فنا

در این منزل، سالک به مقصود و هدف رسیده است. قرآن شریف این منزل را «جوار الله» و «عندالله» نام می نهد. خداوند در آخر سوره فجر به کسی که به این منزل رسیده، می گوید: «یا ایتُها النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعی الِی رَبِّک راضِیهً مَرضِیهً فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَّتی»؛[۳] ای نفسِ مطمئنه و خود ساخته، خشنود و خداپسند به سوی پروردگارت بازگرد و به میانِ بندگان من وارد شو، و در بهشت من داخل شو. یعنی، ای کسی که این راه را پیمودی و به مقام لقا و فنا رسیدی و ای کسی که خدا بر دلت حکومت دارد، دیگر بیا!

کجا بیایم؟… ای کسی که خدا از تو راضی است و تو از خدا راضی هستی، بیا! بیا پیش اهل بیت! بیا در بهشتم! واضح است این «جنّتی» که با «یاء متکلم» مشرف شده است آن جنت موعود نیست. این همان «جوار اللَّه» و «عنداللَّه» است که در قرآن و روایات بسیار تکرار شده است.

شرح عرفانی

عارف، یعنی کسی که به درخانه خدا می رود، وقتی که به مقام وحدت بعد از کثرت برسد، می گوید: «اللَّهُمَّ انّی اسْئَلُک بِما انْتَ فیهِ مِنَ الشَّأنِ وَ الْجَبَرُوتِ؛ خدایا! به

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.