پاورپوینت بیت کوین از منظر فقه فردی و فقه حکومتی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت بیت کوین از منظر فقه فردی و فقه حکومتی دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت بیت کوین از منظر فقه فردی و فقه حکومتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت بیت کوین از منظر فقه فردی و فقه حکومتی :

برای بررسی بیت کوین از منظر فقه، باید دو سطح شخصی و حکومتی را مدنظر قرار داد؛ سطح فقه شخصی که به مسائل نگاه شخصی دارد و سطح فقه حکومتی که با نگاه کلان و سیستماتیک به موضوعات و نهادها می پردازد. بیت کوین از جمله پدیده­ هایی است که مراکز فقهی هنوز به طور جدی در بحث موضوع ­شناسی آن ورود نکرده ­اند و به همین دلیل احکام فقهی و شرعی متناسب با آن شکل نگرفته است. مالیت بیت‌ کوین یک مالیت اعتباری بوده و ارزش آن را یا باید به خاطر یک اعتماد و اقبال عمومی برای پذیرش آن و یا به آن الگوریتم پیچیده ریاضیان که درنهایت منجر به مالیت بیت‌ کوین شده است، بدانیم.

توزیع ناعادلانه ثروت از جمله تهدیدهای بیت کوین برای نظام اقتصاد اسلامی است، چراکه در حال حاضر بیش از نیمی از حجم بازار این نوع پول متعلق به افراد معدودی است که در واقع سهامداران اصلی بیت کوین تلقی می­ شوند. عصر مجازی واقعیت رو به رشدی است که روز به روز ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در بر می­ گیرد و مخاطرات و فرصت­ های متفاوتی را برای هر کشور با توجه به شرایط داخلی و بین ­المللی آن رقم می ­زند. یکی از پدیده­ های نوظهور در این فضا پول مجازی یا ارز رمزنگاری شده است که سرعت رشد آن در جهان رو به گسترش است و در کشور ما نیز سرعت گسترش و استقبال مردم از این نوع پول رو به رشد است. اما از آنجا که در نظام اسلامی، بخشی از ساز و کار سایر حوزه­ ها از جمله اقتصاد، بر مبنای احکام فقهی و شرعی شکل می­ گیرد، سایر مقولات در این فضا نیز نیازمند احکام فقهی و شرعی مرتبط با خود است تا بتوان با به حداقل رساندن مخاطرات، حداکثر استفاده را از این فرصت پیش­ آمده که گریزی از آن نیست، کرد. در این میان، بیت کوین و سایر پول ­های مجازی از جمله پدیده­ های اقتصادی در این فضا است که از این قاعده مستثنی نیست، و نیازمند احکام شرعی و فقهی مناسبی است تا بتوان با کنترل و مدیریت مخاطرات آن، نظام اقتصاد اسلامی را از آسیب ­های فراگیر آن در امان داشت. بر این مبنا، گروه اقتصاد پژوهش خبری در ادامه سلسله نشست ­های خود با موضوع بیت کوین، به بررسی ابعاد مختلف مباحث فقهی و شرعی بیت کوین با حضور دکتر محسن رضایی صدرآبادی، مدیر گروه اقتصاد فضای مجازی مرکز آینده­ پژوهی سراج و سیدمسعود شریفی، پژوهشگر اقتصاد فضای مجازی پرداخته است.

پاورپوینت بیت کوین از منظر فقه فردی و فقه حکومتی

برای بررسی بیت کوین از منظر فقه باید دو سطح شخصی و حکومتی را مدنظر قرار داد؛ سطح فقه شخصی که به مسائل نگاه شخصی دارد و سطح فقه حکومتی که با نگاه کلان و سیستماتیک به موضوعات و نهادها می ­پردازد. بر این اساس، از منظر فقه شخصی، این سؤال وجود دارد که اگر یک نفر بیت کوین خرید و فروش کند یا سودی از آن حاصل نماید، مسئله حلال و حرام بودن این سود چطور است؟ در منظر فقه حکومتی نیز باید ببینیم که رواج بیت کوین در کشور چه تحولاتی برای نظام اقتصاد اسلامی خواهد داشت و از این نوع پول چه نهادهای اجتماعی منتفع می­ شوند و چه نهادهایی از بین می­ روند؟

در پاسخ به این سؤالات باید گفت، هر چند تاکنون موضع­ گیری رسمی از سوی مراجع در مورد این نوع پول و یا در حالت کلی نظام پولی مجازی اتخاذ نشده است، اما در هر صورت در سطح فقه شخصی اگر به فتوای مراجع درخصوص بیت کوین مراجعه کنیم، در نهایت می ­توان مسائل را طوری طرح کرد که به پاسخ­ های مثبت در این حوزه برسیم، همان­طور که در مسئله بانک­داری این اتفاق افتاده است و با تغییرات در متن قرارداد می ­توان تسهیلات را به نحو حلال اجرا کرد. ولی با نگاه فقه حکومتی، بیت کوین چالش­ هایی دارد که نمی ­توان از کار آنها به سادگی گذشت، چراکه آسیب ­های آن نظام اقتصادی کشور را در سطح کلان درگیر خواهد کرد؛ به همین دلیل، شناخت موضوع و ابعاد و اثرات مختلف آن در نظام اقتصادی، قدم نخست در موضع­ گیری مناسب و ارائه احکام لازم در این خصوص است.

موضوع ­شناسی مقدمه حکم­ شناسی در مباحث فقهی

برای پرداختن به احکام فقهی و شرعی درباره یک موضوع، پیش از آنکه وارد بحث حکم ­شناسی شویم، باید موضوع را به خوبی شناخته و ابعاد مختلف آن را بررسی نماییم؛ بنابراین لازمه حکم ­شناسی، موضوع شناسی است که متأسفانه در بسیاری از مسائل که در دنیای واقعی امروزی رخ می­ دهد، بحث موضوع­ شناسی به دلایل مختلف مغفول مانده است. نظام پولی مجازی و بیت کوین نیز از جمله پدیده­ هایی است که مراکز فقهی هنوز به طور جدی در بحث موضوع­ شناسی آن ورود نکرده ­اند و به همین دلیل احکام فقهی و شرعی متناسب با آن شکل نگرفته است. در واقع مراکز فقهی ما در حوزه­ های نوظهور، در حال انفعال قرار دارند و باید به سمت فعال شدن در این حوزه ­ها حرکت کنند؛ چراکه قطعاً احکام نظام پولی فعلی، در نظام پولی مجازی کاربردی ندارد و چه ­بسا تصمیمات و احکام نادرست، آسیب ­های جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد و در جامعه نیز شبهات و ابهامات فراوانی را به وجود می ­آورد. به همین دلیل، از آنجا که گریزی از ورود به عصر مجازی نیست، باید الزامات و احکام متناسب با پول مجازی با موضوع­ شناسی دقیق مورد توجه فقها و مراکز فقهی قرار گیرد؛ به طوری که، جامعیت آن فقه شخصی و حکومتی را با هم دربرگیرد.

ابعاد فقهی بیت کوین

مالیت بیت‌ کوین یک مالیت اعتباری بوده و ارزش آن را یا باید به خاطر یک اعتماد و اقبال عمومی برای پذیرش آن بدانیم و یا به آن الگوریتم پیچیده ریاضیان بدانیم که درنهایت منجر به مالیت بیت‌ کوین شده است و در هر دو صورت مالیت آن اعتباری خواهد بود. اما نکته قابل توجه این است که در اسکناس ­های امروزی و پول­ های الکترونیکی که خلق پول و اعتبار پولی، توسط دولت و نهادهای وابسته به دولت انجام می­شود، پشتوانه اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی و فرهنگی دولت­ ها و سایر عوامل دیگر، در اعتبار کردن مالیت این نوع پول­ ها اثرگذار هستند و به عبارت دیگر دولت­ ها نمی ­توانند مادام العمر بدون توجه به مسائل اقتصادی عالم واقع، مانند قدرت اقتصادی، بدون محدودیت خلق پول انجام دهند زیرا در این صورت پول بی ارزش شده و نظام اقتصادی کشور فروپاشی خواهد کرد. لذا ارزش اعتباری این نوع پول ­ها مابه ­ازایی حقیقی در نظام اقتصادی دارد. ولی در پول­ های مجازی مانند بیت­ کوین مفهوم پشتوانه و مالیت اعتباری ماهیتاً متفاوت می­ شود زیرا ارزش اعتباری این نوع پول ­ها و مابه ازای حقیقی آن مشخص نیست و از لحاظ اسلامی سؤالاتی همچون این­که اعتبار پول های مجازی در عالم واقع از چیست و آیا این نوع اعتباریات مبنای شرعی و عقلی دارد و یا آیا تناسب بین ارزش واقعی و اسمی این نوع پول­ها وجود دارد؟؛ مطرح می­ گردد که در نگاه فقه حکومتی و فقه نظامات می­ بایست به این سؤالات پاسخ داد. بنابراین با این بیان مشخص می‌شود که بیت‌ کوین ماهیت متفاوتی از طلا و حتی اسکناس دارد و نمی ‌توان احکام طلا و اسکناس را در بیت‌ کوین جاری کرد و نیازمند احکام مناسب آن هستیم.

مثلی و یا قیمی بودن بیت‌ کوین

همان­طور که بیان شد از نظر مالیت، بیت‌ کوین مانند اسکناس دارای مالیت اعتباری است و اگر چه در اعتبار و ارزش واقعی آن اختلاف وجود دارد ولی از این‌جهت که مالیت آن اعتباری است، می ‌توانیم در مورد مثلی و یا قیمی بودن این مالیت با اسکناس به یک صورت در نظر بگیریم. شهید صدر با اتخاذ این نظر که اسکناس با پشتوانه قانونی یک مال مثلی است، چنین بیان می‌کند: «پول ‌های کاغذی اگرچه مال مثلی است، مثل آن، فقط همان کاغذ نیست، بلکه هـر چیزی است که قیمت حقیقی آن را مجسم و بیان می‌کند؛ ازاین‌رو، اگر بانک هنگام باز پرداخت سپرده ‌ها به سپرده ‌گ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.