پاورپوینت وصیت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت وصیت دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت وصیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت وصیت :

محتویات

۱ لغت
۲ وصیت در اصطلاح فقهی
۳ جایگاه وصیت در دین اسلام
۴ فلسفه وصیت
۵ انواع وصیت
۶ احکام وصیت
۷ پانویس
۸ منابع برای مطالعه بیشتر

لغت

وصیت که در لغت به معناى سفارش کردن، اندرز دادن، عهدکردن و امرکردن آمده است، هرگاه از جانب خداى تعالى باشد معناى امر و فرمان را مى رساند، چنان که در آیه «وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَاناً…».[۱] (سوره احقاف: آیه ۱۵) و آیه «…وَأَوْصَانِی بِالصَّلوهِ وَالزَّکوهِ مَادُمْتُ حَیّاً».[۲] (سوره مریم: ۳۱) در همین معنا به کار رفته است؛[۳] و هرگاه از جانب غیرخداوند باشد در دیگر معانى به کار مى رود.

وصیت در اصطلاح فقهی

در اصطلاح فقهى، وصیت آن است که انسان سفارش کند بعد از مرگش براى او کارهایى انجام دهند، یا بگوید بعد از مرگش چیزى از مال او ملک کسى باشد، یا براى اولاد خود و کسانى که اختیار آنان با اوست قیم و سرپرست معین کند.[۴]

جایگاه وصیت در دین اسلام

قرآن کریم، وصیت را حقى بر عهده پرهیزکاران دانسته، مى فرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّهُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِینَ». (سوره بقره: آیه ۱۸۰)

بر شما نوشته شده: «هنگامى که یکى از شما را مرگ فرارسد، اگر چیز خوبى (:مالى) از خود به جاى گذارده، براى پدر و مادر و نزدیکان، به طور شایسته وصیت کند. این حقى است بر پرهیزکاران.

رسول خدا صلی الله علیه و آله مى فرماید: سزاوار نیست مسلمان شب بخوابد، مگر این که وصیت نامه اش زیر سر او باشد.[۵] نیز مى فرماید: هر کس هنگام مرگ، وصیتش نیکو نباشد در مروت و عقل او نقصان است.[۶]

در روایت آمده است: کسى که بدون وصیت از دنیا برود، به مرگ جاهلیت مرده است.[۷]

امام باقر علیه السلام مى فرماید: کسى که هنگام مرگ براى خویشاوندانش وصیت نکند، عمل خود را با معصیت ختم کرده است.[۸]

فلسفه وصیت

آیا با وجود قانون ارث، وصیت کردن ضرورتى دارد؟ در پاسخ مى توان گفت: تنها یک عده از بستگان، از قانون ارث آن هم روى حساب معینى، بهره مند مى شوند، در حالى که چه بسا عده اى دیگر از فامیل نیاز مبرم به کمک‌هاى مالى داشته باشند. از سوى دیگر، گاهى مبلغ ارث در مورد بعضى از وارثان پاسخگوى نیازشان نیست. همچنین گاهى انسان مایل است کارهاى خیرى انجام دهد؛ اما در زمان حیاتش موفق به آن نشده است؛ از این رو، عقل و منطق ایجاب مى کند که از اموال خود براى پس از مرگش برخوردار شود.

افزون بر این موارد، گاهى ممکن است دیونى شرعى بر عهده انسان باشد و یا به اشخاصى بدهکار باشد و آن‌ها را نپرداخته باشد، بر او واجب است نسبت به آن‌ها وصیت کند.

مجموعه این امور موجب شده است که در کنار قانون ارث، وصیت نیز مقرر گردد و به مسلمانان اجازه داده شود که نسبت به ۱/۳ از اموال خود براى پس از مرگ خویش تصمیم بگیرند. وصیت، نوعى دوراندیشى و واقع‌بینى غیرقابل انکار است و اگر مایه طول عمر نباشد، هرگز کوتاهى عمر را در پى نخواهد داشت.[۹]

انواع وصیت

۱. تملیکى :

وصیت تملیکى، آن است که قسمتى از مالش را بعد از مرگ خود، به ملک کسى (از مستمندان یا مؤسسه اى خیریه) درآورد. وصیت به در اختیار درآوردن بعضى از حقوق مانند حقِ تحجیر و سرقفلى (به شخص نیازمند یا امور خیریه) نیز به وصیت تملیکى ملحق مى شود.

۲. عهدى :

وصیت عهدى، آن است که براى پس از مرگ خود، کسى را به انجام کفن و دفن و نایب گرفتن براى حج و دیگر وظایف ترک شده اش وصیت کند.

۳. فکى :

وصیت فکى، آن است که کسى را براى آزادسازى ملکى وصیت کند؛ مانند وصیت به وقف مال یا آزادکردن بنده.[۱۰]

احکام وصیت

۱. کسى که نشانه هاى مرگ را در خود مى بیند:

اگر به مردم بدهکار است و موقع دادن آن بدهى رسیده، باید ب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.