پاورپوینت آیه ۱۳۲ سوره طه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۱۳۲ سوره طه دارای ۶۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۱۳۲ سوره طه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۱۳۲ سوره طه :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی (کسی را) نمی‌طلبیم بلکه ما به تو (و دیگران) روزی می‌دهیم، و عاقبت نیکو مخصوص (اهل) پرهیزکاری و تقواست.

و خانواده ات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایی ورز؛ از تو رزقی نمی طلبیم، ما به تو روزی می دهیم و عاقبت نیک برای پرهیزکاری است.

و کسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شکیبا باش. ما از تو جویاى روزى نیستیم، ما به تو روزى مى‌دهیم، و فرجام [نیک‌] براى پرهیزگارى است.

کسان خود را به نماز فرمان ده و خود در آن کار پاى بیفشر. از تو روزى نمى‌خواهیم. ما به تو روزى مى‌دهیم. و عاقبت خیر از آنِ پرهیزگاران است.

خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

And bid your family to prayer and be steadfast in maintaining it. We do not ask any provision of you: it is We who provide for you, and to Godwariness belongs the ultimate outcome [in the Hereafter].

And enjoin prayer on your followers, and steadily adhere to it; We do not ask you for subsistence; We do give you subsistence, and the (good) end is for guarding (against evil).

And enjoin upon thy people worship, and be constant therein. We ask not of thee a provision: We provided for thee. And the sequel is for righteousness.

Enjoin prayer on thy people, and be constant therein. We ask thee not to provide sustenance: We provide it for thee. But the (fruit of) the Hereafter is for righteousness.

معانی کلمات آیه

اصطبر: یعنى صبر کن. آن در اصل «اصتبر» از باب افتعال است که تاء آن به طاء قلب شده است.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌ «۱۳۲»

وخانواده‌ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش. ما از تو روزى نمى‌خواهیم، (بلکه) ما تو را روزى مى‌دهیم، و سرانجامِ (نیکو) براى (اهل) تقوا است.

نکته ها

در روایات متعدّدى آمده است که پس از نزول این آیه، پیامبر صلى الله علیه و آله تا چندین ماه دَرب خانه‌ى حضرت على و فاطمه علیهما السلام را مى‌زدند و در آستانه در مى‌فرمودند: «الصلاه» آنگاه به قرائت آیه تطهیر مى‌پرداختند. «۱»

هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله علیه و آله تنگ مى‌شد، این آیه را تلاوت مى‌فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى‌دادند تا نماز بخوانند. «۲»

«اصْطَبِرْ عَلَیْها» یعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأکید وپایدارى کن.

«۱». تفاسیر کبیر فخررازى و درّالمنثور و مجمع‌البیان.

«۲». تفسیر المیزان.

جلد ۵ – صفحه ۴۱۳

پیام ها

۱- امر به معروف از کسانى اثر بیشترى دارد که خود جذب مادّیات نشده باشند.
لا تَمُدَّنَ‌ … وَ أْمُرْ أَهْلَکَ‌

۲- رهبر جامعه‌ى اسلامى نباید از خانواده خود غافل باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ»

۳- مرد نسبت به سرنوشت فکرى و دینى خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّى آنان کافى نیست. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ»

۴- یکى از مهم‌ترین زمینه‌هاى امر به معروف، خانواده ونزدیکان انسان است.
وَ أْمُرْ أَهْلَکَ‌ … (دایره‌ى اهل، به زن و فرزند منحصر نیست، بلکه همه‌ى افراد خاندان را شامل مى‌شود.)

۵- مبلّغ باید در مرحله‌ى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ»

۶- اوّلین مرحله‌ى تربیت، کانون خانواده است. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ»

۷- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضاى خانواده است.
«وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ»

۸- براى عدم وابستگى به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. لا تَمُدَّنَ‌ … وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ

۹- یکى از مصادیق روشن و بلند معروف، نماز است. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ»

۱۰- موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار کنند. «۱» «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»

۱۱- امر به معروف، مداومت و پایدارى لازم دارد. «اصْطَبِرْ عَلَیْها»

۱۲- خداوند از عبادت ما سودى نمى‌برد، ثمره‌ى آن به خود ما باز مى‌گردد.
«لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً»

۱۳- سفارش به نیکى‌ها باید جدّى وهمراه بیان آثار باشد. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ‌ … وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌

«۱». در تحقیقاتى که از جامعه‌ى دانش‌آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالایى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده‌هاى خویش به آن دانسته‌اند.

جلد ۵ – صفحه ۴۱۴

۱۴- نماز، زمینه‌ساز پاکدامنى و تقواست. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ … وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌

۱۵- حسن عاقبت در سایه‌ى تقواى الهى است، نه مادّیات. «وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌ (۱۳۲)

«۱» سوره توبه، آیه ۸۵.

«۲» اصول کافى، ج ۲، ص ۱۳۸- ۱۳۷، کتاب الایمان و الکفر، باب القناعه، روایت ۱.

جلد ۸ – صفحه ۳۵۱

وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ: و امر فرما اهل خانه و اهل دین خود را به نماز.

وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها: و صبر نما بر بجا آوردن آن و بر امر به آن. لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً:

سؤال نمى‌کنم تو را روزى دادن خود و خلقان را و تکلیف نمى‌فرمائیم، بلکه تکلیف فرمائیم تو را به عبادت و اداى رسالت، و ضامن روزى تمام خلق هستیم. نَحْنُ نَرْزُقُکَ‌: ما روزى دهیم تو را. خطاب به پیغمبر و مراد امت هستند، یعنى ما روزى دهیم تمام خلق را و روزى ندهیم ایشان را تا نفع بریم از آنها، بلکه هیچ نفعى از آنها عائد ما نگردد، پس ابلغ است در امتنان بر ایشان.

تنبیه: در عوالى و مجمع از حضرت باقر علیه السلام: قال: امر اللّه نبیّه ان یخصّ اهل بیته و نفسه دون النّاس لیعلم النّاس انّ لاهله عند اللّه منزله لیست لغیرهم فامرهم مع النّاس عامّه ثمّ امرهم خاصّه.

فرمود: خداوند عزّ و جلّ، پیغمبر خود را امر فرمود که مخصوص گرداند اهل بیت خود را به امر نمودن به نماز غیر از سایر مردمان، تا بر عالمیان واضح و روشن شود که اهل بیت آن حضرت را نزد بارى تعالى منزلتى است که کسى دیگر از بندگان آن منزلت را ندارد. پس امر فرمود با مردمان به عموم در کریمه «و اقیموا الصّلوه» بعد از آن امر فرمود ایشان را بخصوص‌ «۱».

بنابراین مراد از «اهل» اهل بیت معصوم آن سرورند، چنانکه صدوق در عیون اخبار الرضا علیه السلام: از آن حضرت مروى است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله بعد از نزول این آیه، نه ماه هر روز وقت هر نمازى، پنج مرتبه مى‌آمد به در خانه على و فاطمه علیهما السلام، مى‌فرمود: نماز، خدا رحمت کند شما را، و گرامى نداشته هیچکس از ذریه انبیاء را به مثل این کرامتى که مخصوص گردانید ما را به آن از تمام اهل بیتشان‌ «۲».

و مجمع و قمى نیز همین حدیث را آورده و در آخرش ذکر نموده «انّما یرید

«۱» مجمع البیان، ج ۴، ص ۳۷- نور الثقلین، ج ۳، ص ۴۰۸، روایت ۱۸۵ به نقل از عوالى اللئالى.

«۲» نور الثقلین، ج ۳، ص ۴۱۰- ۴۰۸ روایت ۱۸۶ و ۱۸۸ و ۱۹۱.

جلد ۸ – صفحه ۳۵۲

اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا» «۱».

و عامه نیز به طرق مختلف همین را نقل نموده به اختلاف شش ماه یا نه ماه یا ده ماه، چنانچه ابن عقده به اسناد خود از طرق کثیره ابى برزه، ابى رافع، فخر رازى، سیوطى در تفسیر منثور، همدانى در موده القربى، ترمذى از انس بن مالک که حضرت پیغمبر مدت شش ماه هر روز مى‌آمد به در خانه على و فاطمه وقت هر نماز، و مى‌فرمود: نماز نماز اى اهل بیت، بعد آیه تطهیر را تلاوت مى‌نمود «۲».

وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌: و حسن عاقبت براى پرهیزکاران است از شرک و گناهان. ابن عباس گوید: یعنى کسانى که تصدیق و پیروى کنند تو را و بپرهیزند عذاب مرا.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

وَ کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَهِ أَشَدُّ وَ أَبْقى‌ (۱۲۷) أَ فَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِی مَساکِنِهِمْ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهى‌ (۱۲۸) وَ لَوْ لا کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَکانَ لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى (۱۲۹) فَاصْبِرْ عَلى‌ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّکَ تَرْضى‌ (۱۳۰) وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‌ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‌ (۱۳۱)

وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌ (۱۳۲)

ترجمه‌

و همچنین جزا میدهیم کسى را که تجاوز نمود و نگروید بآیتهاى پروردگارش و هر آینه عذاب آخرت سخت‌تر و پاینده‌تر است‌

آیا هدایت نکرد آنها را آنکه چه بسیار هلاک کردیم پیش از آنها از اهل اعصار سابقه‌ئیکه سیر میکنند در مسکنهاى آنان همانا در آن نشانه‌ها است مر صاحبان خرد را

و اگر نبود سخنى که سبقت گرفت از پروردگارت هر آینه بود لازم و مدّتى نامبرده‌

پس صبر کن بر آنچه میگویند و تسبیح کن بستایش پروردگارت پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب آن و بعضى از اوقات شب را پس تسبیح کن و جوانب روز را باشد که تو خوشنود شوى‌

و مدوز دو چشمت را بسوى آنچه کامیاب نمودیم

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.