پاورپوینت آیه ۳۰ روم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۳۰ روم دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۳۰ روم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۳۰ روم :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع
۷ عکس نوشته ها

ترجمه های فارسی

پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور در حالی که از همه کیشها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم (از حقیقت آن) آگاه نیستند.

پس [با توجه به بی پایه بودن شرک] حق گرایانه و بدون انحراف با همه وجودت به سوی این دین [توحیدی] روی آور، [پای بند و استوار بر] سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش برای آفرینش خدا هیچگونه تغییر و تبدیلی نیست؛ این است دین درست و استوار؛ ولی بیشتر مردم معرفت و دانش [به این حقیقت اصیل] ندارند.

پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمى‌دانند.

به یکتاپرستى روى به دین آور. فطرتى است که خدا همه را بدان فطرت بیافریده است و در آفرینش خدا تغییرى نیست. دین پاک و پایدار این است. ولى بیشتر مردم نمى‌دانند.

پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی‌دانند!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

So set your heart as a person of pure faith on this religion, the original nature endowed by Allah according to which He originated mankind (There is no altering Allah’s creation; that is the upright religion, but most people do not know.)

Then set your face upright for religion in the right state– the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah”s creation; that is the right religion, but most people do not know–

So set thy purpose (O Muhammad) for religion as a man by nature upright – the nature (framed) of Allah, in which He hath created man. There is no altering (the laws of) Allah”s creation. That is the right religion, but most men know not –

So set thou thy face steadily and truly to the Faith: (establish) Allah”s handiwork according to the pattern on which He has made mankind: no change (let there be) in the work (wrought) by Allah: that is the standard Religion: but most among mankind understand not.

معانی کلمات آیه

اقم: در کلمه اقامه معناى دوام هست در لغت آمده: «اقام الشی‏ء: ادامه» پس‏ فَأَقِمْ وَجْهَکَ‏: یعنى پیوسته کن توجه خود را و روى آوردن خود را.
وجهک: وجه: چهره و صورت.
حنیفا: حنف: میل به حق حنیف: حقگرا، مایل به حق.
فطرت: سرشت و نهاد. فطر در اصل به معنى شکاف و شکافتن از طرف طول شى‏ء است «فطر»: آفریدن.
قیم: مستقیم و پایدار. طبرسى آن را مستقیم گفته است.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ «۳۰»

پس با گرایش به حقّ به این دین روى بیاور، (این) فطرت الهى است که خداوند مردم را بر اساس آن آفریده است، براى آفرینش الهى دگرگونى نیست، این است دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمى‌دانند.

نکته ها

در آیات قبل خواندیم که همه‌ى هستى در برابر خدا فروتن است، «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» و آغاز و انجام هستى و مَثَل اعلى و عزّت و حکمت از اوست، و شرک چیزى جز خیال و ظلم نیست، این آیه مى‌فرماید: پس روى خود را خالصانه متوجّه دین کن.

فطرت در لغت به معناى خلقت و شکافتن پرده‌ى عدم و آفرینش یک موجود است. گویا

جلد ۷ – صفحه ۱۹۷

خداوند انسان را به گونه‌اى آفریده که به حقّ تمایل دارد و از باطل بیزار است. درست همانند علاقه‌ى مادر به فرزند که امرى تعلیمى نیست، بلکه فطرى و غریزى است.

در روایات، جمله‌ى‌ «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ»، به اقامه‌ى نماز و توجّه به قبله و اسلام، اخلاص و توحید معنا شده است. «۱»

پیام ها

۱- رهبر دینى جامعه، باید ابتدا حقّ گرایى کامل خود را تثبیت کند، بعد به ارشاد دیگران بپردازد. «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ»

۲- انسان ذاتاً دین‌گرا و طرفدار حقّ است. «لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»

۳- بر خلاف تصوّر گروهى که مى‌گویند: انسان مثل ظرفى خالى است که با آداب و رسوم و افکار حقّ یا باطل پر مى‌شود و نظام‌هاى سیاسى و اقتصادى و اجتماعى به او رنگ مى‌دهند، خداوند شناخت حقّ و حقّ‌گرایى را به ودیعت نهاده است. فِطْرَتَ اللَّهِ‌ …

۴- معناى فطرى بودن دین، بى نیازى از تلاش در راه اقامه‌ى آن نیست. فَأَقِمْ‌ …

فِطْرَتَ اللَّهِ‌

۵- انحراف، یک عارضه است؛ زیرا گرایش به دین حقّ، در نهاد هر انسانى نهفته است. «فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»

۶- دین فطرى، ثابت و پایدار است. فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها … ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ‌

۷- تکوین و تشریع با یکدیگر هماهنگ است. فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها … ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ‌

۸- حرکت در مسیر دین، حرکت در مسیر فطرت است. فَأَقِمْ‌ …. فِطْرَتَ اللَّهِ‌

۹- امور فطرى انسان کم و زیاد مى‌شود؛ امّا به کلّى محو نمى‌شود. «لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ»

«۱». تفسیر راهنما.

جلد ۷ – صفحه ۱۹۸

۱۰- گرایش‌هاى حقّ طلبانه‌اى که در درون انسان نهفته شده، با تغییر مکان و زمان عوض نمى‌شود. «لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ»

۱۱- هر گونه گرایش سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، نژادى و اقلیمى که در درون انسان سرچشمه‌اى نداشته باشد، پایدار نیست. «ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»

۱۲- اسلام، تنها دین پایدار است. «ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۳۰)

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً: پس بپاى دار روى خود را براى دین حق در حالتى که مایل باشى از همه ادیان به دین اسلام، یعنى بر جاده دین اسلام استقامت نما و پایدارى کن و توجهات و عمل خود را خالص گردان براى خداوند سبحان.

تنبیه: آیه شریفه تمثیل است براى اقبال و ثبات بر دین اسلام و اهتمام و سعى بلیغ نمودن به آن، زیرا هر که به چیزى اهتمام نماید با تمام توجه و نظر و جدیت، روى مى‌آورد به آن؛ و خطاب گرچه به حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله باشد، لکن مراد جمیع مکلفانند. و در وجه خطاب به رسول، تفخیم و تعظیم شأن اوست، زیرا آن سرور بهتر و پیشواى امت باشد، یعنى باید همه امت بر دین اسلام ثابت و راسخ شوند و به هیچ‌وجه از آن روى برنگردانند و تمام توجهات و

جلد ۱۰ – صفحه ۲۹۴

نظریات خود را مصروف به آن دارند.

فِطْرَتَ اللَّهِ‌: ملازم شوید خلقت خداى را که دین اسلام است، یا بر شما باد به خلقت الهى که دین اسلام مى‌باشد. الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها: آنچنان فطرتى که خلق فرمود مردمان را بر آن.

تنبیه: بزرگان در معنى آیه فرموده‌اند: بر پاى دار وجه خود را براى دین اسلام که معرفت و توحید خداوند است، آنچنان معرفتى که خلق نموده است خداوند مردم را بر آن فطرت اصلیه. و مراد به «فطرت اللّه» همان فطرت اصلیه‌اى است که خلق نمود خداوند عالم همه موجودات را بر نوعى و طبعى که جبلّى همه آنهاست براى قبول نمودن دین خدا که معرفت اللّه و دین اسلام باشد آفرید، که اگر آنها را واگذارند به حالت خودشان هر آینه مفارقت این طریقه حقه را نمى‌نمایند. و اینکه عدول مى‌کنند به جهت تقلید پدران و مادران و پیروى اهل ضلالت است.

علامه مجلسى (رحمه اللّه) در جلد دوم بحار فرموده: آنچه ظاهر مى‌شود از اخبار اینست که: خداوند عالم قرار داده عقول خلق را بر توحید و اقرار به صانع عالم در خلق در وقت میثاق گرفتن از ایشان که یوم «الست» باشد، پس قلوب جمیع خلق مقرّ و معترفند به آنچه ذکر شد، و اگر انکار کنند، پس از روى عناد و تکبر و ضلال است‌ «۱».

زراره از حضرت باقر علیه السّلام در معنى آیه روایت نموده که «فطرهم اللّه على المعرفه» «۲».

و حضرت رضا علیه السّلام روایت نموده از پدران گرام خود در آیه شریفه: هو لا اله الّا اللّه محمّد رسول اللّه و علىّ امیر المؤمنین‌ «۳».

و بالجمله جبلّت و طبیعت مخلوقات مجبول و مفطور است بر اذعان و اعتراف به صانع، و لذا حق تعالى فرموده که اگر از کافران سؤال بنمائى که‌

«۱» بحار الانوار، ج ۳، ص ۲۷۷.

«۲» تفسیر نور الثقلین، ج ۴، ص ۱۸۲، روایت ۵۶.

«۳» تفسیر قمى، ج ۲، ص ۱۵۵. (چ نجف ۱۳۸۷ هجرى)

جلد ۱۰ – صفحه ۲۹۵

کى آفریده است آسمانها و زمینها را، هر آینه گویند خدا آفریده است؛ و در مقام انکار و تعجب فرموده‌ «أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌؟!!» «۱».

لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ‌: (نهى است در صورت نفى) یعنى تبدیل ندهید دین خداى را که براى شما مفطور و مخلوق گردانیده. ۲- سزاوار نیست که تبدیل دهید فطرتى که خدا خلق فرموده. ۳- آنکه هیچکس قادر نیست که تغییر دهد و محو و محق گرداند فطرت اصلیه الهیه را. ۴- زمخشرى در کشاف گفته که فطرت به معنى خلقت است به دلیل «لا تبدیل لخلق اللّه» یعنى حق تعالى خلق بندگان فرموده در حالتى که قابل توحید و دین اسلام و غیر آن هستند، زیرا عقل و نظر صحیح ایجاب آن را نماید که اگر مردمان واگذاشته مى‌شدند به حال خود و فریب شیاطین انسى و جنى را نمى‌خوردند، هر آینه غیر دین اسلام را اختیار نمى‌کردند. ۵- ابو مسلم گفته معنى آیه شریفه آنکه پیروى کنید از دین، آن چیزى را که دلالت مى‌کند بر آن فطرتى الهى که آن ابتداى خلق اشیاء و ترکیب و تصویر آنهاست؛ بر وجهى که دالّ است بر آنکه آنها را صانعى باشد قادر و عالم و حىّ و قدیم و واحد و بى‌شبیه و نظیر، هیچ تبدیلى نیست مر خلقت خداى را در دلالت به این معنى که فطرت بر وجهى است که دال است بر صانع حکیم و ممکن نیست کسى تبدیل آن نماید تا وجه استدلال باطل شود.

ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ‌: آن دینى و فطرتى که بندگان مأمورند به اقامه و استقامت بر آن دینى است مستوى و مستقیم که هیچ کجى و اعوجاجى در آن نیست. وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ‌: و لکن بیشتر مردمان نمى‌دانند استقامت آن را به سبب اعوجاج طبع و عدم تفکر و تدبر در آن.

تتمه: در مجمع البحرین حدیث مشهور بین فریقین: کلّ مولود یولد على الفطره حتّى یکون ابواه یهوّدانه و ینصّرانه و یمجّسانه‌ «۲».

عوالى اللئالى- قال النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: کلّ مولود یولد على الفطره

«۱» سوره ابراهیم آیه ۱۰.

«۲» مجمع البحرین، ج ۳، ص ۴۳۸ ذیل ماده فطر، سفینه البحار، ج ۲، ص ۳۷۳.

جلد ۱۰ – صفحه ۲۹۶

حتّى یکون ابواه یهوّدانه و ینصّرانه‌ «۱».

سید مرتضى (رحمه اللّه) در کتاب «غرر و درر» این حدیث را ذکر و براى آن دو تأویل بیان فرموده:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.