پاورپوینت آیه ۶ سوره اعلی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۶ سوره اعلی دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۶ سوره اعلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۶ سوره اعلی :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ نزول
۵ تفسیر آیه
۶ پانویس
۷ منابع

ترجمه های فارسی

ما تو را قرائت آیات قرآن چندان آموزیم که هیچ فراموش نکنی.

به زودی قرآن را بر تو می خوانیم، پس هرگز فراموش نخواهی کرد،

ما بزودى [آیات خود را به وسیله سروش غیبى‌] بر تو خواهیم خواند، تا فراموش نکنى؛

زودا که براى تو بخوانیم، مباد که فراموش کنى.

ما بزودی (قرآن را) بر تو می‌خوانیم و هرگز فراموش نخواهی کرد،

ترجمه های انگلیسی(English translations)

We shall have you recite [the Quran], then you will not forget [any of it]

We will make you recite so you shall not forget,

We shall make thee read (O Muhammad) so that thou shalt not forget

By degrees shall We teach thee to declare (the Message), so thou shalt not forget,

معانی کلمات آیه

نقرئک: قرائت: خواندن. قرء در اصل به معنى جمع کردن است، خواندن را قرائت گویند که حروف و کلمات کنار هم جمع مى‌‏شوند، اقراء:خوانا کردن «نقرئک»: خوانا مى‌‏کنیم تو را.[۱]

نزول

ابن عباس گوید: هر وقتى جبرئیل آیات قرآن را براى رسول خدا صلى الله علیه و آله وحى می‌نمود آیه اى را که نازل مى کرد، هنوز باتمام نرسیده بود. پیامبر شروع به قرائت می‌نمود زیرا مى ترسید، فراموش کند.[۲] چون در ضمن سند این حدیث از جویبر روایت شده لذا به نظر ضعیف مى آید.[۳]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌ «۶» إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى‌ «۷»

«۶» ما تو را به قرائت درست وامى‌داریم، پس فراموش نخواهى کرد.

«۷» مگر آنچه خدا بخواهد که او بى گمان آشکار و نهان را مى‌داند.

نکته ها

«سَنُقْرِئُکَ» از ریشه «قرء» و باب افعال است. «اقراء» در لغت یعنى آنکه قارى بخواند و استاد گوش بدهد و غلطهاى او را تصحیح کند، امّا در مورد پیامبر گرامى اسلام، «اقراء» یعنى ما قدرتى به تو مى‌دهیم که قرآن را بدون کم و کاست و درست بخوانى و آنچه را به تو نازل شده، فراموش نکنى. «۱» «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌»

«۱». تفسیر المیزان.

جلد ۱۰ – صفحه ۴۵۲

جمله‌ «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» استثنایى است که به منظور بیان قدرت مطلقه الهى آمده است تا بفهماند که خداوند قادر است حتّى بعد از دادن این قدرت، مى‌تواند پیامبر را گرفتار فراموشى کند. (چنانکه درباره بهشتیان مى‌فرماید: بهشت براى آنان جاودانه است و عطاى خداوند نسبت به آنان قطع و گسسته نمى‌شود، ولى باز هم میان کلمه‌ «خالِدِینَ» و «عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ» مى‌فرماید: «إِلَّا ما شاءَ رَبُّکَ» «۱» مگر اینکه پروردگارت بخواهد آنان را از بهشت بیرون و لطفش را قطع کند و این بخاطر آن است که بگوید دست خدا بسته نیست.)

پیام ها

۱- آفرینش هستى و هدایت تکوینى آن، مقدّمه هدایت تشریعى و معنوى انسانهاست. «سَنُقْرِئُکَ» (خدایى که گیاه را از درون خاک بیرون مى‌کشد، چگونه استعدادهاى معنوى انسان را بروز ندهد؟ «سَنُقْرِئُکَ»)

۲- پیامبر که هر چه دارد از وحى است، نگران فراموش کردن آن در آینده بود که خداوند به او وعده عدم فراموشى داد. «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌»

۳- رسول خدا صلى الله علیه و آله از هرگونه نسیان، مصون است. «فَلا تَنْسى‌»

۴- پیامبر، حافظ کل قرآن بود. «فَلا تَنْسى‌» (یکى از معجزات پیامبر اکرم این بود که با یکبار شنیدن براى همیشه حتّى آیات طولانى را به یاد داشت).

۵- دست خدا بسته نیست و مى‌تواند آنچه مى‌دهد پس بگیرد. «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»

۶- گرچه خداوند هرگز خلف وعده نمى‌کند «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ» «۲» ولى معناى‌

«۱». هود، ۱۰۸.

«۲». حج، ۴۷.

جلد ۱۰ – صفحه ۴۵۳

وعده‌هاى الهى مجبور بودن خداوند نیست. «فَلا تَنْسى‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»

۷- اراده الهى حکیمانه و عالمانه است. إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ‌ …

۸- اقتضاى بعضى از امور آن است که پنهان باشد. «ما یَخْفى‌» (کلمه‌ «یَخْفى‌» در قالب فعل مضارع بیانگر آن است که مخفى بودن بعضى امور، مقتضاى طبیعت آنهاست.)

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌ «۶»

شأن نزول- از ابن عباس مروى است که چون جبرئیل به آیتى یا سوره‌اى از قرآن نازل شدى و بر پیغمبر خواندى، حضرت پیش از آنکه جبرئیل آن را تمام کند، شروع در قرائت آن فرمودى بسبب آنکه مبادا فراموش کند. آیه نازل شد که: «۱» سَنُقْرِئُکَ‌: زود باشد که بر تو خوانیم قرآن را. یعنى جبرئیل به امر ما بر تو خواند یا تو را قارى گردانیم به الهام قرائت، فَلا تَنْسى‌: پس تو فراموش نکنى آن را به جهت قوّت حفظى که به تو ارزانى داشتیم تا حافظ این همه سور و آیات شوى. و این علامت دیگر باشد بر رسالت تو، با آنکه اخبار از مستقبل و وقوع آن در آینده نیز از آیات باهره و معجزات ظاهره است بر نبوّت تو. در این آیه‌

«۱» مجمع البیان (قم- ۱۴۰۳ هج) ج ۵ ص ۴۷۵.

جلد ۱۴ – صفحه ۱۵۸

بشارت است آن حضرت را که هر چه به تو خوانیم، فراموش نکنى.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى «۱» الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى «۲» وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدى‌ «۳» وَ الَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعى‌ «۴»

فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى‌ «۵» سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى‌ «۶» إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى‌ «۷» وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرى‌ «۸» فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرى‌ «۹»

سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشى‌ «۱۰» وَ یَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى «۱۱» الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرى‌ «۱۲» ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیى‌ «۱۳» قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى «۱۴»

وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى «۱۵» بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا «۱۶» وَ الْآخِرَهُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‌ «۱۷» إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‌ «۱۸» صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‌ «۱۹»

ترجمه‌

تنزیه نما نام پروردگار خود را که برتر و بالاتر است‌

آن خداوندى که آفرید پس راست و درست نمود

و آن خداوندى که مقدّر فرمود پس راهنمائى کرد

و آنکه بیرون آورد چراگاه را

پس گرداند آنرا خشک و سست با آنکه از سبزى مایل بسیاهى بود

زود باشد که میخوانیم بر تو پس فراموش نمیکنى‌

مگر آنچه را که خواسته باشد خدا همانا او میداند آشکار را و آنچه پنهان میباشد

و بآسانى موفق کنیم تو را براى طریقه آسان‌

پس تذکّر ده اگر نفع دهد تذکّر

زود باشد که متذکر شود کسیکه بترسد

و دورى نماید از آن بدبخت‌ترین مردم‌

آنکه در آید در آتش بزرگتر

پس نه میمیرد در آن و نه زنده میماند

بتحقیق رستگار شد کسیکه پاک کرد خود را

و یاد نمود نام پروردگارش را پس نماز خواند

ولى اختیار میکنید زندگانى دنیا را

و دیگر سراى بهتر و پاینده‌تر است‌

همانا این هر آینه در کتابهاى پیشینیان است‌

صحف ابراهیم و الواح موسى.

تفسیر

خداوند سبحان در این سوره مبارکه امر فرموده است به پیغمبر خود که تنزیه نماید پروردگار خود را که برتر و بالاتر است از آنکه وصف شود از هر عیب و نقص و قصور و فتورى و اینکه فرموده تنزیه نما نام پروردگارت را شاید

جلد ۵ صفحه ۳۷۶

براى آن باشد که خداوند باسماء و صفات شناخته میشود نه بذات و تنزیه اسم باعتبار مسمّى است و بعضى گفته‌اند براى تعظیم تعبیر باسم شده و محتمل است مراد آن باشد که اسماء غیر لایق بمقام ربوبى را بر او اطلاق منما و قمّى ره نقل فرموده که مراد آنست که بگو سبحان ربّى الاعلى و در مجمع از امام باقر علیه السّلام نقل نموده که وقتى قرائت نمودى سبّح اسم ربّک الاعلى را بگو سبحان ربّى الاعلى و اگر در نماز باشى در د

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.