پاورپوینت آیه ۸۶ سوره صافات


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۸۶ سوره صافات دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۸۶ سوره صافات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۸۶ سوره صافات :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

آیا رواست که به دروغ خدایانی به جای خدای یکتا بر می‌گزینید؟

آیا به جای خدا معبودان دروغین را می‌خواهید.

آیا غیر از آنها، به دروغ، خدایانى [دیگر] مى‌خواهید؟!

آیا به جاى خداى یکتا، خدایان دروغین را مى‌خواهید؟

آیا غیر از خدا به سراغ این معبودان دروغین می‌روید؟!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

Is it a lie, gods other than Allah, that you desire

A lie– gods besides Allah– do you desire

Is it a falsehood – gods beside Allah – that ye desire

“Is it a falsehood- gods other than Allah- that ye desire

معانی کلمات آیه

«إِفْکاً»: دروغ محض. کثیف‌ترین دروغ. «أَإِفْکاً آلِهَهً»: همزه برای استفهام توبیخی است. واژه (إِفْکاً) می‌تواند مفعول به و واژه (آلِهَهً) بدل، و یا این که (إِفْکاً) مفعول له و (آلِهَهً) مفعول به باشد. در صورت اخیر، معنی آیه چنین می‌شود: آیا محض دروغ، معبودهائی جز خدا را خواستارید؟

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ «۸۳» إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ «۸۴»

و بى گمان، ابراهیم از پیروان نوح بود. آن گاه که با دلى سلیم و سالم (از هر عیب) به پیشگاه پروردگارش آمد.

إِذْ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما ذا تَعْبُدُونَ «۸۵» أَ إِفْکاً آلِهَهً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ «۸۶» فَما ظَنُّکُمْ بِرَبِّ الْعالَمِینَ «۸۷»

آن گاه که به پدر (سرپرست) و قوم خویش گفت: این (بت‌ها) چیست که مى‌پرستید؟ آیا به دروغ معبودهاى دیگرى غیر از خداوند مى‌خواهید. پس گمان شما به پروردگار جهانیان چیست (که غیر او را مى‌پرستید)؟

جلد ۸ – صفحه ۴۱

نکته ها

کلمه‌ «شِیعَهٍ» به معناى گروهى است که تابع رئیس خود باشند.

امام صادق علیه السلام فرمود: قلب سلیم قلبى است که جز به خداى تعالى به چیزى وابسته نباشد. «۱» آرى، شرک یکى از بیمارى‌هاى قلبى است.

حضرت ابراهیم در میان انبیا ویژگى‌هایى داشت از جمله:

الف) با این که یک نفر بود امّا قرآن او را یک امّت مى‌داند. «إِنَّ إِبْراهِیمَ کانَ أُمَّهً واحده» «۲»

ب) علاوه بر نبوّت، امام مردم شد. «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» «۳»

انبیایى مثل حضرت موسى و عیسى و محمّد علیهم السلام از نسل او هستند.

د) مراسم حج از یادگارهاى اوست.

ه) بر ملکوت و باطن آسمان‌ها دست یافت. «نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» «۴»

و) در قرآن القاب ویژه‌اى براى او ذکر شده است، مانند: صدّیق، اوّاه، حلیم، خلیل، حنیف، قانت و داراى قلب سلیم.

پیام ها

۱- بُعد منزل نبود در سفر روحانى. (با این که فاصله حضرت ابراهیم تا حضرت نوح را تا چند هزار سال گفته‌اند، لیکن در قرآن ابراهیم، شیعه و پیرو نوح معرّفى شده و نوح پیشتاز حرکت توحیدى است.) «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ»

۲- راه همه انبیا یکى است و انبیا براى یکدیگر الگو و مقتدا هستند و عنصر زمان و مکان در اصول و مبانى ادیان آسمانى اثر ندارد. «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ» (در جاى دیگر نیز قرآن خطاب به پیامبر اسلام مى‌فرماید: «فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ» «۵» به هدایت پیامبران پیشین، اقتدا کن.)

۳- بر خلاف ادّعاى مخالفان شیعه، کلمه شیعه اختراع یاران حضرت على علیه السلام‌

«۱». تفسیر مجمع‌البیان.

«۲». نحل، ۱۲۰.

«۳». بقره، ۱۲۴.

«۴». انعام، ۷۵.

«۵». انعام، ۹۰.

جلد ۸ – صفحه ۴۲

نیست. «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ»

۴- بعضى از وظایف انبیا از این قرار است: الف) پیوند با پیامبران پیشین‌ «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ» ب) تسلیم در برابر خدا «جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» ج) نجات جامعه از انواع شرک. «إِذْ قالَ لِأَبِیهِ»

۵- ابتدا درون خود را پاک کنید، سپس به پاک کردن جامعه بپردازید. (لازمه موفقیّت رهبران دینى، داشتن قلب سلیم است) «جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ إِذْ قالَ لِأَبِیهِ»

۶- قلب سلیم شرط تقرّب به خدا و بار یافتن به درگاه اوست. «جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»

۷- کسى شیعه واقعى و پیرو راستین پیامبران است که از قلبى سلیم و پاک برخوردار باشد. «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»

۸- صراحت، شهامت و عدم ملاحظات قومى و نسبى، نشانه‌ى ایمان راسخ است. ابراهیم آئین پدر را محکوم کرد. «قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما ذا تَعْبُدُونَ»

۹- مردان خدا در محیط فاسد هضم نمى‌شوند بلکه محیط را عوض مى‌کنند.
«قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما ذا تَعْبُدُونَ»

۱۰- در نهى از منکر سن شرط نیست. «لِأَبِیهِ» عدد شرط نیست. «لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ»

۱۱- در نهى از منکر، از خودى‌ها شروع کنیم. «لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ»

۱۲- در نهى از منکر، از منکرات اصلى همچون شرک شروع کنیم. «ما ذا تَعْبُدُونَ»

۱۳- سر لوحه‌ى مبارزه انبیا با شرک است. «قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما ذا تَعْبُدُونَ»

۱۴- در نهى از منکر، از وجدان خلافکار نیز اقرار بگیریم. «ما ذا تَعْبُدُونَ»

۱۵- در نهى از منکر، احتمال تأثیر فورى و کامل شرط نیست، شاید بعداً اثر کند، شاید کم کم اثر کند و شاید …. قالَ‌ … ما ذا تَعْبُدُونَ‌

۱۶- بت پرستى یک نوع دروغ است. «أَ إِفْکاً آلِهَهً»

۱۷- نه تنها پرستش، بلکه اراده‌ى پرستشِ غیر خدا هم زشت است. «تَعْبُدُونَ‌، تُرِیدُونَ»

۱۸- هستى در سایه ربوبیّت خداوند، اداره مى‌شود. «بِرَبِّ الْعالَمِینَ»

تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‌۸، ص: ۴۳

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


أَ إِفْکاً آلِهَهً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ (۸۶)

أَ إِفْکاً آلِهَهً: آیا به جهت کذب خدایان، یعنى بتان را که به زعم شما خدا تصور کنید، دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ‌: غیر از خداى به حق اراده مى‌نمائید و مراد از آنها طلبید.

نکته:

(ء افکا مفعول له، و الهه مفعول به بر حذف مضاف) بنابراین تقریر کلام آنکه: آیا اراده کرده‌اید پرستش بتان را به غیر خداى به حق به جهت دروغ و بهتان و دعوى الوهیت آنها نمائید.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ (۸۳) إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ (۸۴) إِذْ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما ذا تَعْبُدُونَ (۸۵) أَ إِفْکاً آلِهَهً دُونَ اللَّهِ تُرِیدُونَ (۸۶) فَما ظَنُّکُمْ بِرَبِّ الْعالَمِینَ (۸۷)

فَنَظَرَ نَظْرَهً فِی النُّجُومِ (۸۸) فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ (۸۹) فَتَوَلَّوْا عَنْهُ مُدْبِرِینَ (۹۰) فَراغَ إِلى‌ آلِهَتِهِمْ فَقالَ أَ لا تَأْکُلُونَ (۹۱) ما لَکُمْ لا تَنْطِقُونَ (۹۲)

فَراغَ عَلَیْهِمْ ضَرْباً بِالْیَمِینِ (۹۳) فَأَقْبَلُوا إِلَیْهِ یَزِفُّونَ (۹۴) قالَ أَ تَعْبُدُونَ ما تَنْحِتُونَ (۹۵) وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُونَ (۹۶) قالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْیاناً فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ (۹۷)

فَأَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِینَ (۹۸) وَ قالَ إِنِّی ذاهِبٌ إِلى‌ رَبِّی سَیَهْدِینِ (۹۹) رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ (۱۰۰)

ترجمه‌

و همانا از پیروان او

هر آینه ابراهیم است وقتى که آمد پروردگارش را با دلى سالم‌

چون گفت به پدرش و قومش که چه چیز را میپرستید

آیا بدروغ معبودهائى را غیر از خداوند اختیار میکنید

پس چیست گمان شما بپروردگار جهانیان‌

پس نگریست نگریستنى در ستارگان‌

پس گفت همانا من بیمارم‌

پس روى گرداندند از او در حالیکه پشت کنندگان بودند

پس مایل شد بسوى خدایانشان پس گفت آیا نمیخورید

چیست شما را که سخن نمیگوئید

پس روى کر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.