پاورپوینت آیه ۱۰ ص


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۱۰ ص دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۱۰ ص،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۱۰ ص :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

یا مگر سلطنت آسمانها و زمین و هر چه بین آنهاست با این کافران است؟ پس (اگر چنین است) به هر سبب (که می‌توانند بر آسمانها) بالا روند (تا وحی را بر هر که خواهند فرود آرند).

یا مگر مالکیّت و فرمانروایی آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آنهاست، در اختیار آنان است؟ [اگر چنین است] پس [بیایند] از نردبان‌ها‌[ی رساننده به این مالکیّت و فرمانروایی] بالا روند [و امور را به دست گیرند و مانع نزول وحی بر محمّد شوند و خود به هر کس که بخواهند وحی کنند.]

آیا فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آنِ ایشان است؟ [اگر چنین است‌] پس [با چنگ زدن‌] در آن اسباب به بالا روند.

یا فرمانروایى آسمانها و زمین و هر چه میان آن دوست، از آن آنهاست؟ پس با نردبامهایى خود را به آسمان کشند.

یا اینکه مالکیّت و حاکمیّت آسمانها و زمین و آنچه میان این دو است از آن آنهاست؟! (اگر چنین است) با هر وسیله ممکن به آسمانها بروند (و جلو نزول وحی را بر قلب پاک محمّد بگیرند)!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

Do they own the kingdom of the heavens and the earth and whatever is between them [If so,] let them ascend [to the higher spheres] by the means [of ascension].

Or is it that theirs is the kingdom of the heavens and the earth and what is between them Then let them ascend by any

Or is the kingdom of the heavens and the earth and all that is between them theirs Then let them ascend by ropes!

Or have they the dominion of the heavens and the earth and all between If so, let them mount up with the ropes and means (to reach that end)!

معانی کلمات آیه

«فَلْیَرْتَقُوا»: پس بالا بروند و صعود کنند. «الأسْبَابِ»: جمع سَبَب، ریسمان. وسیله. مراد ابزار و ابواب و طرق صعود است.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی بَلْ لَمَّا یَذُوقُوا عَذابِ «۸»

آیا از میان همه‌ى ما، قرآن بر او نازل شده است؟ (این حرف‌ها بهانه‌اى بیش نیست) بلکه آنان نسبت به قرآن، در شک هستند. آرى، آنان هنوز عذاب مرا نچشیده‌اند.

أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَحْمَهِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهَّابِ «۹»

مگر گنجینه‌هاى رحمت پروردگار عزیز و بخشنده‌ى تو در اختیار آنان است (تا وحى بر افرادى که آنان مى‌خواهند نازل شود)؟

أَمْ لَهُمْ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ «۱۰»

یا حکومت آسمان‌ها و زمین و آن چه میان آنهاست، از ایشان است؟ پس به وسیله‌ى امکاناتى که دارند بالا روند (و رشته کار را بدست گیرند و از نزول وحى بر کسى که ما مى‌خواهیم جلوگیرى کنند).

جُنْدٌ ما هُنالِکَ مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ «۱۱»

آنان لشگر کوچکى از احزابِ شکست خورده‌اند (که از حقیقت دورند و بهانه مى‌گیرند).

جلد ۸ – صفحه ۸۴

نکته ها

یکى از نام‌هاى قرآن کریم، «ذکر» است. در آغاز این سوره قرآن به ذکر توصیف شد، «الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ» در این آیه هم نزول قرآن بر پیامبر، نزولِ ذکر شمرده شده، «أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ» در آیه‌ى ۴۸ نیز مى‌خوانیم: «هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ» در آخر سوره نیز آمده است:
«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ».

شک دو گونه است: طبیعى و تعمّدى. در شک طبیعى انسان به دنبال فهم حقیقت است، امّا هنوز به علم نرسیده است. این شک، امرى مثبت و لازمه‌ى فکر بشرى است.

امّا گاهى انسان چیزى را مى‌داند، ولى خود را به شک مى‌زند و تجاهل مى‌کند و دیگران را به شک مى‌اندازد تا حقیقت آشکار نگردد. «۱»

مراد قرآن از اینکه مى‌فرماید: «بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی» شک نوع دوم است.

حرفِ‌ «ما» در «جُنْدٌ ما» براى تحقیر است، یعنى لشگرى ناچیز و کوچک.

پیام ها

۱- شک برخى کفّار در رسالت پیامبر اسلام، برخاسته از شک در اصل امکان نزول وحى است. أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ … بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی‌

۲- برخى کسانى که روى احکام دین بهانه مى‌گیرند، در حقیقت اصل دین را قبول ندارند. أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا بَلْ هُمْ فِی شَکٍ‌ …

۳- ریشه‌ى برخى انکارها، حجاب معاصرت و حسادت است. (چرا او پیامبر شد و ما نشدیم) «أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا»

۴- کسانى که رهبر و مکتب الهى را تحقیر مى‌کنند باید تحقیر شوند. در پاسخ کسانى که مى‌گویند: «أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا» چطور شد که او پیامبر شد، قرآن مى‌فرماید: شما چه کاره‌اید، مگرخزینه‌هاى رحمت خدا دست شماست یا حکومت آسمان‌ها به دست شماست، شما یک گروه شکست خورده‌اى‌

«۱». تفسیر المیزان.

جلد ۸ – صفحه ۸۵

بیش نیستند. أَمْ عِنْدَهُمْ‌ … أَمْ لَهُمْ‌ …

۵- شک، اگر طبیعى باشد قهر و عذابى را در پى ندارد، مگر در صورتى که مى‌توانسته آن را برطرف کند و یقین حاصل کند و در این امر کوتاهى نکرده باشد، لیکن اگر تشکیکِ برخاسته از غرور و تحقیر و تضعیف دیگران باشد، تهدید و قهر و عذاب به دنبال دارد. «بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی بَلْ لَمَّا یَذُوقُوا عَذابِ»

۶- کافران، تا عذاب نشوند و آتش را به چشم خود نبینند، ایمان نمى‌آورند! (زیرا حس‌گرا هستند و فقط آنچه را به چشم مى‌بینند مى‌پذیرند.)

۷- بعثت پیامبران براى هدایت مردم، جلوه‌اى از رحمت و عزّت و بخشندگى الهى است. «أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَحْمَهِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهَّابِ»

۸- خداوند در مورد تربیت مردم، بخشنده است‌ «الْوَهَّابِ» ولى نسبت به تمایلات نامعقول و نامشروع مردم نفوذ ناپذیر است. «الْعَزِیزِ»

۹- انتخاب رهبر و قانون باید به دست خدایى باشد که هم نظام هستى به دست اوست، «مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» هم نظام تربیتى مردم از اوست، «رَبِّکَ» و هم رحمت او بى‌نهایت است. «خَزائِنُ رَحْمَهِ» (لذا مردم حقّ ندارند بگویند چرا در میان ما او پیامبر شد و دیگرى نشد).

۱۰- عالمِ بالا، اسباب تدبیر عالمِ پایین است. «فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ»

۱۱- گرچه دشمنان، ارتش وتشکیلاتى دارند، امّا در مقابل حقّ، نه عددى هستند، «جُنْدٌ ما» نه قدرتى دارند، «مَهْزُومٌ» و نه حزب و گروهشان منحصر به فرد است. «من احزاب»

۱۲- احزاب غیر الهى محکوم به شکست و انقراضند. «مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ»

۱۳- خداوند از غیب و آینده‌ى کفّار خبر مى‌دهد. (همین مکّه که محل چنین ایراداتى بر نبوّت پیامبر است، روزى شاهد شکست آنان در فتح مکّه خواهد بود.) «مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ»

تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‌۸، ص: ۸۶

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


أَمْ لَهُمْ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ «۱۰»

أَمْ لَهُمْ‌: «استفهام انکار» آیا مر ایشان راست، مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌:

سلطنت پادشاهى آسمانها و زمینها، وَ ما بَیْنَهُما: و آنچه میان آنهاست تا تصرف نمایند در امور ربّانیه و تدبیر الهیه که مختص است به حضرت عزت؛ و چون ایشان را مدخلیتى نیست در این عالم جسمانى که در نهایت حقارت است، پس نسبت به خزاین سبحانى چگونه توانند دخالت نمایند در آن، و اگر چنانچه صلاحیت تدبیر خلایق و قدرت دارند، مشغول شوند به تقسیم رحمت الهى و قابل نبوت را از غیر ممتاز سازند. فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ‌: پس باید بالا روند در معارجى که به سبب آن به عرش روند و بر آن قرار گرفته به تدبیر نظام عالم و

جلد ۱۱ – صفحه ۱۸۱

امور بنى آدم اشتغال یابند، به هر که صلاح دانند وحى نازل کنند، و حال آنکه از عهده آنها خارج است و چگونه قادر باشند بر ارتقا و تصرف در تدابیر الهیه و حال آنکه ایشان:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.