پاورپوینت آیه ۲۰ قیامه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۲۰ قیامه دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۲۰ قیامه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۲۰ قیامه :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

هرگز، بلکه شما (کافران لجوج) تمام دنیای نقد عاجل را دوست دارید.

[اینکه می پندارید قیامتی در کار نیست] این چنین نیست، بلکه شما عاشق این دنیای زودگذر هستید،

چنین نیست که شما مى‌پندارید (و دلایل معاد را کافى نمى‌دانید)؛ بلکه شما دنیاى زودگذر را دوست دارید (و هوسرانى بى‌قید و شرط را)!

آرى، شما این جهان زودگذر را دوست مى‌دارید،

چنین نیست که شما می‌پندارید (و دلایل معاد را کافی نمی‌دانید)؛ بلکه شما دنیای زودگذر را دوست دارید (و هوسرانی بی‌قید و شرط را)!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

No! Indeed, you love this transitory life

Nay! But you love the present life,

Nay, but ye do love the fleeting Now

Nay, (ye men!) but ye love the fleeting life,

معانی کلمات آیه

«الْعَاجِلَهَ»: دنیای زودگذر.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ «۲۰» وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ «۲۱» وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ «۲۲» إِلى‌ رَبِّها ناظِرَهٌ «۲۳» وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ «۲۴» تَظُنُّ أَنْ یُفْعَلَ بِها فاقِرَهٌ «۲۵»

چنین نیست (که مى‌پندارید) بلکه به این دنیاى زودگذر دل‌بسته‌اید. و آخرت را رها کرده‌اید. چهره‌هایى در آن روز شاداب و با طراوت است و به (لطف و پاداش) پروردگارشان چشم دوخته‌اند. و چهره‌هایى در آن روز گرفته است. زیرا مى‌داند مورد عذابى کمر شکن قرار مى‌گیرد.

نکته ها

«ناضِرَهٌ» شادابى ناشى از دریافت نعمت‌هاى فراوان است. چنانکه در جاى دیگر فرمود:

«نَضْرَهَ النَّعِیمِ» «۱»

شاید مراد از «ناظِرَهٌ» انتظار دریافت نعمت باشد. چنانکه در روایتى از امام رضا علیه السلام آمده‌

«۱». مطففّین، ۲۴.

جلد ۱۰ – صفحه ۳۱۱

است: «مشرقه تنتظر ثواب ربها» «۱» آنان در انتظار پاداش پروردگارشان هستند.

گرچه این آیه مى‌فرماید: «إِلى‌ رَبِّها ناظِرَهٌ» مردم به سوى پروردگارشان نظر مى‌کنند. امّا بر اساس آیه‌اى که مى‌فرماید: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ» «۲» دیدگان تو را در نیابند، خداوند با چشم سر دیده نمى‌شود و در قیامت مردم به لطف پروردگار نظر دارند.

«باسِرَهٌ» به معناى گرفتگى چهره است.

«فاقِرَهٌ» از «فقار» به معناى ستون فقرات است. فقیر نیز از همین ریشه و به معناى کسى است که به خاطر نادارى گویا ستون فقراتش شکسته است. مراد از فاقره کمرشکن است.

پیام ها

۱- سؤال و پرسش روانکاوى لازم دارد؛ زیر سؤال بردن قیامت به خاطر دلبستگى به دنیاست. یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ … کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ

۲- علاقه به دنیا زمانى بد و قابل سرزنش است که یا شدید باشد: «لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ» «۳» و یا ملازم رها کردن قیامت باشد. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»

۳- علاقه به دنیا بسترى براى انکار معاد است. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»

۴- دنیا زودگذر است. گویا دنیا براى به آخر رسیدن عجله دارد و به سرعت سپرى مى‌شود. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ»

۵- یک دل، دو دوستى برنمى‌دارد. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»

۶- انسان از عَجَل آفریده شده: «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ» «۴»، اگر با عقل و وحى خود را مهار نکند، تنها به فکر دنیاى عاجل است. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ»

۷- یکى از شیوه‌هاى تربیت مقایسه بین کفر و پاداش است: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ- وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ»

۸- مسایل روحى و روانى در چهره انسان اثر مى‌گذارند. رنگ رخساره خبر

«۱». تفسیر نورالثقلین.

«۲». انعام، ۱۰۳.

«۳». عادیات، ۸.

«۴». انبیاء، ۳۷.

جلد ۱۰ – صفحه ۳۱۲

مى‌دهد از سّر ضمیر. «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ- وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ»

۹- کسانى که در دنیا تنها خداوند را عبادت کردند: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ» «۱»، تنها به او توکّل کردند: «عَلَیْهِ تَوَکَّلْنا» «۲»، تنها نسبت به او خاشع بودند و از احدى نهراسیدند: «لا یَخْشَوْنَ أَحَداً» «۳»، تنها از او کمک خواستند: «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» و …،

در آن روز نیز تنها به او نظر دارند. «إِلى‌ رَبِّها ناظِرَهٌ»

۱۰- دلبستگى به دنیا و رها کردن آخرت سبب اندوه و گرفتگى چهره در قیامت است. تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ … وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


کَلاَّ بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ «۲۰»

کَلَّا: (ردع انسانى است از اغترار به دنیا و عدم تدبر در قرآن که مخبر قیامت است) یعنى نه چنان است اى آدمیان که گمان برده‌اید از عدم وقوع قیامت و عدم بعث و حساب، و به جهت آن تدبر در قرآن نمى‌کنید، بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ: بلکه دوست مى‌دارید دنیاى شتاب کننده سریع الزوال را.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

لا تُحَرِّکْ بِهِ لِسانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ «۱۶» إِنَّ عَلَیْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ «۱۷» فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ «۱۸» ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا بَیانَهُ «

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.