پاورپوینت آیه ۲۸ مدثر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۲۸ مدثر دارای ۶۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۲۸ مدثر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۲۸ مدثر :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و همه را بسوزاند و محو گرداند.

[آتشی است که] نه چیزی را باقی می گذارد و نه رها می کند؛

نه باقى مى‌گذارد و نه رها مى‌کند.

نه هیچ باقى مى‌گذارد و نه چیزى را وا مى‌گذارد.

(آتشی است که) نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌سازد!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

It neither spares, nor leaves [anything].

It leaves naught nor does it spare aught.

It leaveth naught; it spareth naught

Naught doth it permit to endure, and naught doth it leave alone!-

معانی کلمات آیه

«لاتُبْقی»: باقی نمی‌گذارد. نابود می‌گرداند.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

سَأُصْلِیهِ سَقَرَ «۲۶» وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ «۲۷» لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ «۲۸» لَوَّاحَهٌ لِلْبَشَرِ «۲۹» عَلَیْها تِسْعَهَ عَشَرَ «۳۰»

زود است که او را به سقر درآورم. و تو نمى‌دانى که سقر چیست. نه باقى گذارد و نه رها کند. پوست رابه شدّت دگرگون کند. بر آن (دوزخ) نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) گماشته شده‌اند.

نکته ها

«سَقَرَ» از نام‌هاى دوزخ و در اصل به معناى ذوب شدن در برابر حرارت خورشید است. «۱»

«لواح» و «تلویح» به معناى تغییر رنگ به سیاهى یا سرخى است.

«بشر» جمع «بشره» به معناى ظاهر پوست است.

در تاریخ آمده است، هنگامى که ابوجهل شنید که دوزخ نوزده مأمور دارد، به یارانش گفت:

هر ده نفر از شما یکى از آنها را مغلوب کند. یکى از زورمندان قریش گفت: من هفده نفر آنها را مغلوب مى‌کنم و شما دو نفر بقیه را مغلوب کنید. «۲»

بعضى گفته‌اند: مراد از آیه‌ «لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ» آن است که آتش دوزخ نه مى‌میراند و نه زنده نگه مى‌دارد، نظیر آیه‌ «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیى‌» «۳»* و نظیر آیه‌ «کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً» «۴»

«۱». مفردات راغب.

«۲». تفسیر مجمع البیان.

«۳». اعلى، ۱۳.

«۴». نساء، ۵۹.

جلد ۱۰ – صفحه ۲۹۰

پیام ها

۱- حقیقت دوزخ، به جز از راه وحى، قابل درک نیست. «وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ»

۲- آتش دوزخ، هم فراگیر است: «لا تُبْقِی»، هم خاموش نشدنى است. «لا تَذَرُ»

۳- معاد جسمانى است. «لَوَّاحَهٌ لِلْبَشَرِ»

۴- کیفر کسى که وحى الهى را دگرگون جلوه دهد و در سیماى سحر به مردم معرّفى کند، دگرگون شدن پوست بدنش با آتش دوزخ است. «لَوَّاحَهٌ لِلْبَشَرِ»

۵- وقتى یک فرشته مى‌تواند جان همه مردم را بگیرد و وقتى دو فرشته مى‌توانند شهر لوط را زیر و رو و همه اهل آن را هلاک کنند، نوزده فرشته مى‌توانند مسئول عذاب همه مجرمان باشند. «عَلَیْها تِسْعَهَ عَشَرَ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ «۲۸»

لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ: آتشى که باقى نگذارد گوشت و پوست و اعضا را، و باز نوسازد آن را و دست باز بدارد، دیگر بار به همین منوال همیشه معذب باشد.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

ذَرْنِی وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِیداً «۱۱» وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُوداً «۱۲» وَ بَنِینَ شُهُوداً «۱۳» وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِیداً «۱۴» ثُمَّ یَطْمَعُ أَنْ أَزِیدَ «۱۵»

کَلاَّ إِنَّهُ کانَ لِآیاتِنا عَنِیداً «۱۶» سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً «۱۷» إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ «۱۸» فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ «۱۹» ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ «۲۰»

ثُمَّ نَظَرَ «۲۱» ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ «۲۲» ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ «۲۳» فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ یُؤْثَرُ «۲۴» إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ «۲۵»

سَأُصْلِیهِ سَقَرَ «۲۶» وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ «۲۷» لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ «۲۸» لَوَّاحَهٌ لِلْبَشَرِ «۲۹» عَلَیْها تِسْعَهَ عَشَرَ (۳۰)

وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِکَهً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَهً لِلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ یَزْدادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیماناً وَ لا یَرْتابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْرى‌ لِلْبَشَرِ (۳۱)

جلد ۵ صفحه ۳۰۰

ترجمه‌

واگذار مرا با کسیکه آفریدم او را تنها

و قرار دادم برایش مالى ممتدّ و پهناور

و پسرانى حاضر در خدمت‌

و آماده نمودم براى او آماده نمودنى‌

پس طمع دارد که زیاد نمایم‌

نه چنین است همانا او با آیات ما دشمنى ورزید

در آتیه وادار میکنم او را ببر آمدن در گردنه سختى از کوه‌

همانا او فکر کرد و تعیین نمود

پس هلاک باد چگونه تعیین نمود

باز هلاک باد چگونه تعیین نمود

نظر کرد

پس رو ترش کرد و چهره در هم کشید

پس روى گرداند و سر کشى کرد

پس گفت نیست این مگر جادوئى که نقل میشود

نیست این مگر سخن آدمى‌

زود است که داخل کنم او را در دوزخ‌

و چه میدانى تو که چیست دوزخ‌

نه باقى میگذارد و نه رها میکند

بسیار سیاه کننده است پوست روى را

بر آن نوزده تن موکّلند

و قرار ندادیم ملازمان آتش را مگر فرشتگانى و قرار ندادیم عددشانرا مگر ابتلا و محنت و عذاب براى آنانکه کافر شدند تا یقین نمایند آنانکه داده شد آنها را کتاب و افزون نمایند آنانکه ایمان آوردند ایمانرا و شک ننمایند آنانکه داده شد بآنها کتاب و گروندگان و تا بگویند آنانکه در دلهاشان مرضى است و کافران چه چیز اراده نموده است خدا باین که مثل باشد اینچنین گمراه میکند خدا هر که را بخواهد و راهنمائى میفرماید هر که را بخواهد و نمیداند لشگرهاى پروردگار تو را مگر او و نیست آن مگر پندى براى انسان.

تفسیر

مستفاد از نقل قمّى ره در اینمقام آنستکه این آیات در باره ولید بن مغیره عموى ابو جهل نازل شده و او از بزرگان و رؤساء قریش و مردان کار آزموده و سیاستمداران عرب بوده و از کسانیکه استهزاء مینمودند پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را و یک روز که آنحضرت مشغول بقرائت قرآن بود قریش نزد او آمدند و سؤال نمودند از او که آیا این که محمد میخواند شعر است یا خطبه یا غیب گوئى او گفت صبر کنید من بیایم کلام او را بشنوم و خدمت حضرت رسید و عرضه داشت شعر خود را براى من بخوان او جواب فرمود آن شعر نیست کلام خدا است که بر پیغمبر او

جلد ۵ صفحه ۳۰۱

نازل شده عرضه داشت قدرى از آن براى من تلاوت نما و حضرت سوره حم سجده را براى او خواند و چون رسید بقول خداوند فان أعرضوا فقل انذرتکم صاعقه مثل صاعقه عاد و ثمود بدن آنملعون بلرزه در آمد و تمام موهاى سر و ریش او راست شد و رفت بمنزلش و دیگر بیرون نیامد و قریش نزد ابو جهل آمدند و گفتند عموى تو مایل بدین محمد شده و باین جهت نزد ما نمیآید و او نزد ولید رفت و گفت ما را سر شکسته و رسوا و مورد شماتت دشمنان نمودى و مایل بدین محمّد شدى او گفت من مایل بدین او نشدم ولى از او کلام سختى شنیدم که بدنم بلرزه آمد ابو جهل گفت خطبه بود گفت خیر خطبه کلامى است متّصل بهم و شبیه بیکدیگر و این منثور بود و اجزایش شبیه بهم نبود ابو جهل گفت شعر بود گفت خیر آیا نمیدانى که من تمام انواع و اقسام اشعار عرب را شنیده و میدانم ابو جهل گفت پس چه بود گفت صبر کن فکر کنم و جواب تو را بگویم تا فردا که ابو جهل او را ملاقات نمود و سؤال خود را تکرار کرد گفت بگو سحر است چون دل مردم را میبرد پس این آیات نازل شد و او را وحید خواندند چون بقریش گفت یک سال من پیراهن بیت را میدهم یک سال شما همگى و اموال بسیار و باغهاى زیاد و ده پسر داشت که در مکّه بودند و ده غلام داشت که بهر یک هزار دینار داده بود براى او تجارت کنند و گفته‌اند محصول املاک او و ورود ثمرات تابستانى و زمستانى آن در تمام مدّت سال از طائف بمکّه قطع نمیشد و اضافاتى بر نقل قمّى ره هم نقل نموده‌اند که مؤیّد و مؤکّد آنست و منافى با آن نیست بنابر این مفاد آیات شریفه آنستکه اى پیغمبر واگذار مرا بتنهائى با کسیکه خلق نمودم او را تا بسزایش برسانم حاجت بمعارضه تو با او نیست یا واگذار مرا با کسیکه خلق نمودم او را با آنکه تنها و بى‌کس و بى‌مال بود و فعلا بقدرى متموّل شده که او را وحید میخوانند و باین بیان لطف کلام بر اهل ذوق پوشیده نیست و مقرّر داشتم براى او مالى را که در تمام ایّام سال ورودش بمکّه امتداد دارد و پسرانى را که براى بى‌نیازى از کسب و تجارت همیشه در مکّه نزد او براى انجام خدماتش حاضرند و بساط ریاست و جاه و جلال را براى او گستردم گستردنى که ملقّب بریحانه قریش و وحید عصر شد

جلد ۵ صفحه ۳۰۲

باز هم طمع دارد که من بر مال و جاه او بیفزایم نه چنین است نخواهم افزود چون شکر نعمت مرا بجا نیاورد و جاى تعجب است که با وصف این بانگ هل من مزید او بلند است گفته‌اند بعد از این آیه روز بروز از مال و اولاد او کاسته شد تا مرد و سه پسرش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.