پاورپوینت آیه ۳۵ حجر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۳۵ حجر دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۳۵ حجر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۳۵ حجر :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ تفسیر آیه
۵ پانویس
۶ منابع

ترجمه های فارسی

و لعنت ما تا روز جزا بر تو محقق و حتمی گردید.

و بی تردید تا روز قیامت لعنت بر تو خواهد بود.

و تا روز جزا بر تو لعنت باشد.

تا روز قیامت بر تو لعنت است.

و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود!»

ترجمه های انگلیسی(English translations)

and indeed the curse shall lie on you until the Day of Retribution.’

And surely on you is curse until the day of judgment.

And lo! the curse shall be upon thee till the Day of Judgment.

“And the curse shall be on thee till the day of Judgment.”

معانی کلمات آیه

لعنت: لعن: راندن و دور کردن. «لعنه: طرده و ابعده عن الخیر». لعنت، اسم مصدر آن مى ‏باشد. «ملعون»: دور شده از رحمت خدا.[۱]

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

قالَ یا إِبْلِیسُ ما لَکَ أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ «۳۲»

(خداوند) فرمود: اى ابلیس! چه شد تو را که همراه (فرشتگان) سجده‌کنان نیستى؟

قالَ لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ «۳۳»

(ابلیس) گفت: من این‌گونه نیستم که براى بشرى که او را از گِلى خشک، از گِلى سیاه و بدبو آفریده‌اى، سجده کنم.

قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ «۳۴»

(خداوند) فرمود: پس از صف فرشتگان (واین مقام) خارج شو که همانا تو رانده و مطرودى.

وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ «۳۵»

والبتّه تا روز جزا بر تو لعنت خواهد بود.

جلد ۴ – صفحه ۴۵۸

پیام ها

۱- در قضاوت تنها به علم خود تکیه نکنیم، بلکه از مجرم نیز اقرار بگیریم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحیّات مجرم را براى همه روشن کنیم. «یا إِبْلِیسُ ما لَکَ»

۲- اگر روحیّه تکبّر در شخصى پیدا شد، محیط وعواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست. (ابلیس در لابلاى فرشتگان و در محیط ملکوتى بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد) «أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ»

۳- برترى نژادى، یک فکر ابلیسى است. خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ‌ …

۴- بدتر از سجده نکردن، غرور وتکبّر در برابر فرمان خداست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»

۵- بدتر از گناه‌کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد)

۶- غرور و تکبر که آمد، نور و روح الهى را در انسان نمى‌بیند. شیطان جسم خاکى بشر را دید و حاضر به سجده نشد، در حالى که دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهى او بود. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»

۷- دستور و فرمان‌هاى الهى سبب اجبار نیست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»

۸- تکبر، بزرگى نمى‌آورد، بلکه سبب تحقیر مى‌شود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودى و محو عبادات قبل مى‌شود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»

۹- اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهى، جایز نیست. در مقابل فرمان: «فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ» جایى براى گفتار «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» نیست.

۱۰- یک لحظه نافرمانى و تکبّر، سبب خروج ابدى شد. «إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ»

۱۱- متکبّر همواره مورد لعنت الهى است. «عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ»

تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‌۴، ص: ۴۵۹

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)

وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ (۳۵)

وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ: و بتحقیق بر توست با وجود بر این، دورى از رحمت.

إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ‌: تا روز جزا، یعنى قیامت، و مراد اینست که خداوند سبحان به تحقیق لعن فرمود تو را، و اهل آسمان و زمین لعن کنند تو را به لعنتى که ملازم تو باشد تا قیامت، بعد هم معذب به عذاب آتش جهنم.

جلد ۷ – صفحه ۱۰۶

تبصره: طبرسى رحمه الله فرماید «۱»: در آیه شریفه بیان است به آنکه ابلیس ایمان نیاورد هرگز، و ایضا جایز نیست لعن بهیمه.

بیان: شاید نظر به آنکه دورى از رحمت نسبت به کافر باشد که با وجود عقل و شعور و ادراک، ناسپاسى و حق‌ناشناسى نموده، خود را از فیض رحمت واسعه الهیه محروم نموده، لذا مستحق لعن گشته، لکن بهیمه‌اى بى‌شعور که مشمول رحمت رحمانیه و وظیفه خود را انجام دهد، هر آینه عقلا شایسته لعن نخواهد بود.

لطیفه: بعض محققین فرموده‌اند که: حق تعالى در اینجا فرموده‌ (وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ) به «الف» و «ل» و در سوره ص فرموده‌ (وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی) «۲» زیرا در آنجا فرموده‌ (لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ) «۳» مضافا پس فرمود (وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی) بنابر مطابقه و در اینجا فرموده‌ (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ) سوق مطابقه اقتضا نمود (وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ) و یکى از محسنات بدیعیّه مطابقه مى‌باشد.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ «۲۶» وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ «۲۷» وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَهِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ «۲۸» فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ «۲۹» فَسَجَدَ الْمَلائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (۳۰)

إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبى‌ أَنْ یَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ (۳۱) قالَ یا إِبْلِیسُ ما لَکَ أَلاَّ تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ (۳۲) قالَ لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (۳۳) قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ (۳۴) وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلى‌ یَوْمِ الدِّینِ (۳۵)

ترجمه‌

و بتحقیق آفریدیم آدم را از گل خشکى از لاى ریخته شده‌

و جن را آفریدیمش پیش از آن از آتش سوزان‌

و هنگامیکه گفت پروردگار تو مر فرشتگان را که من آفریننده‌ام آدمى را از گل خشکى از لاى ریخته شده‌

پس چون درست کردم آنرا و دمیدم در آن از روحم پس بیفتید مر او را سجده کنندگان‌

پس سجده کردند فرشتگان همگى بتمامى‌

مگر شیطان

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.