پاورپوینت آیه ۶۶ زمر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیه ۶۶ زمر دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیه ۶۶ زمر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیه ۶۶ زمر :

محتویات

۱ ترجمه های فارسی
۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)
۳ معانی کلمات آیه
۴ نزول
۵ تفسیر آیه
۶ پانویس
۷ منابع

ترجمه های فارسی

بلکه تنها خدا را پرستش کن و از شکر گزاران (نعمت الهی) باش.

بلکه فقط خدا را بپرست و از سپاس گزاران باش.

بلکه خدا را بپرست و از سپاسگزاران باش.

بلکه خدا را بپرست و سپاسگزار او باش.

بلکه تنها خداوند را عبادت کن و از شکرگزاران باش!

ترجمه های انگلیسی(English translations)

No, worship Allah, and be among the grateful!’

Nay! but serve Allah alone and be of the thankful.

Nay, but Allah must thou serve, and be among the thankful!

Nay, but worship Allah, and be of those who give thanks.

معانی کلمات آیه

«اللهَ»: مفعول مقدّم (أُعْبُدْ) و تقدیم آن برای حصر است. «بَلْ …»: پس در این صورت. با توجّه به این.

نزول

شأن نزول آیات ۶۴ تا ۶۶:

از امام زین العابدین علیه‌السلام و سدى روایت شده که جماعت قریش نزد ابوطالب آمدند در حالتى که پیامبر هم نزد وى بود. گفتند: اى ابوطالب ما از برادرزاده ات انصاف می‌خواهیم.

ابوطالب گفت: منظور شما از انصاف چیست که می‌خواهید او مراعات کند؟ گفتند: او از ما دست بردارد ما نیز از او دست برداریم. او با ما سخن نگوید ما نیز با او سخن نگوئیم. او با ما مبارزه و مقاتله نکند ما نیز با او مقاتله و مبارزه نکنیم. اگر چه این درخواست ما موجب دورى قلب ها از یکدیگر و موجد کینه و بغض خواهد گردید. ابو طالب به پیامبر گفت: اى برادرزاده من سخنان آن‌ها را شنیدى؟

پیامبر فرمود: اى عمّ بزرگوار اگر این خویشاوندان من بخواهند انصاف را رعایت نمایند نشانه رعایت آن اجابت دعوت من و پذیرفتن پند و اندرز من است زیرا خداوند به من امر فرموده که آنان را به دین حنیف ملت ابراهیم دعوت نمایم هر کس چنین دعوتى را اجابت نمود خدا از او خشنود خواهد شد و او را در بهشت جاویدان خود جاى خواهد داد و هر کس دعوت حق را نپذیرفت و عصیان ورزید با او مبارزه و مقاتله خواهم کرد تا این که خداوند میان ما و آن‌ها حکم و داورى کند زیرا او بهترین داوران و قضاوت‌کنندگان است.

سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله به اینجا که رسید، قریش همگى گفتند: اى ابوطالب به برادرزاده ات بگو که از شتم و بدگوئى خدایان ما دست بردارد و آن‌ها را به بدى یاد نکند سپس آیه ۶۴ نازل گردید.[۱]

حسن بصرى گوید: مشرکین به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم گفتند: آیا آباء و اجداد تو در گمراهى بوده اند؟ سپس این آیات در جواب آن‌ها نازل گردید.[۲] سبب نزول این آیات در سوره کافرون نیز آمده است.

تفسیر آیه

تفسیر نور (محسن قرائتی)

بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ «۶۶»

بلکه تنها خدا را پرستش کن و از سپاس گزاران باش.

وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ السَّماواتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‌ عَمَّا یُشْرِکُونَ «۶۷»

و خدا را آن گونه که حقّ اوست قدردانى نکردند (و او را نشناختند)، در حالى که روز قیامت زمین یکسره در قبضه‌ى قدرت اوست و آسمان‌ها به دست قدرت او در هم پیچیده‌اند. او منزه است و از آن چه شریک او قرار مى‌دهند، برتر است.

نکته ها

امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «یمین» دست قدرت خداست. «۱»

فرمان‌هاى خداوند دو نوع است:

۱. دستور مولوى که خداوند به عنوان مولا صادر مى‌کند و عقل را به اسرار آن راهى نیست، نظیر فرمان طواف در مکّه. «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ» «۲»

۲. دستور ارشادى، که عقل نیز راز و رمز آن را درک مى‌کند و حکم خداوند، ارشاد به حکم عقل است، نظیر جمله‌ «کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ» زیرا تشکّر در برابر ولى نعمت را عقل حکم مى‌کند.

پیام ها

۱- یکتا پرستى راه نجات از خسارت است. «لَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ»

۲- بهترین راه تشکّر از خداوند عبادت است. «فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ»

۳- توحید، نشانه‌ى شناخت درست و قدرشناسى است و شرک، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ»

۴- آسمان و زمین در برابر قدرت الهى ناچیزند. «قَبْضَتُهُ‌- مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ»

«۱». توحید صدوق، ص ۱۶۱.

«۲». حج، ۲۹.

جلد ۸ – صفحه ۱۹۹

۵- براى شناخت بهتر خداوند، باید به قدرت و احاطه‌ى مطلقه‌ى او توجّه کنیم.
وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً … وَ السَّماواتُ‌ …

۶- به سراغ دیگران نرویم، که همه چیز تنها به دست خداست. وَ الْأَرْضُ‌ … وَ السَّماواتُ مَطْوِیَّاتٌ‌ … سُبْحانَهُ وَ تَعالى‌ عَمَّا یُشْرِکُونَ‌

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)


بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ (۶۶)

جلد ۱۱ – صفحه ۲۶۷

بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ: بلکه خداى را پرستش کن، وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ‌: و باش از جمله سپاسداران بر نعمت توحید و اخلاص در عبادت. و حقیقت معنى آنکه: پرستش مکن آنچه جاهلان مشرک تو را به پرستش آن امر مى‌کنند، بلکه اگر عاقلى و از اهل خبرت و بصارت هستى، پس پرستش خداى کن و در عبادت غیر او را شریک مگردان تا اعمال تو به درجه قبول رسد، زیرا کسانى که شرک به ساحت کبریائى نسبت دادند و سخنان نالایق در حق او گفتند، هر آینه به مقام عظمت ربوبى توهین نمودند.

تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

وَ یُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.