پاورپوینت فرهنگ نامه اصول فقه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت فرهنگ نامه اصول فقه دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فرهنگ نامه اصول فقه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت فرهنگ نامه اصول فقه :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

کتاب، با مقدمه رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامى آغاز شده است.

این اثر، یکى از منابع موثق و مرجع است که در آن، آگاهى‌هاى پایه و گزیده از دانش اصول فقه با توجه به صحت علمى، در قالب مقاله‌هاى کوتاه و فشرده و به‌صورت دایرهالمعارفى، ارائه شده است.

مباحث، در بر دارنده اصطلاحات متداول حوزه معرفتى اصول فقه است که با بررسى حدود ۲۰۰ عنوان مدرک اصولى(شیعه و سنى)، ۶۰۰۰ اصطلاح شناخته شده اصول فقه را به کاربران معرفى و با گزینش بیش از ۳۰۰۰ مدخل اصلى و ارجاع ۲۸۷۰ اصطلاح به آنها، دامنه وسیعى از مفاهیم این علم را بازگو مى‌کند.

در طبقه‌بندى رده‌شناختى، این فرهنگ‌نامه از نظر گستره، از جهتى مختصر است، چون در یک مجلد تنظیم شده و از سویى مفصل است، چون تمام موضوعات در حوزه مورد نظر را پوشش داده است و از نظر سطح، ویژه بزرگ‌سالان و از نظر شمول، تخصصى است و موضوعات آن اختصاص به دانش اصول فقه داشته و بر اساس تنظیم الفبایى حرف به حرف، تدوین شده است.

این فرهنگ‌نامه تخصصى، مبتنى بر منطق نظام‌یافته اصطلاح‌نامه علوم اسلامى است که براى نخستین بار در جهان اسلام، تدوین و منتشر شده است.

در این نوشتار، نویسندگان، مدخل‌هایى را که درباره اصول فقه بوده، استخراج کرده و براى هر یک، مطلبى را آماده کرده و آن را به شکل کتاب‌شناسى عرضه کرده‌اند.

در این اثر، سعى شده بر خلاف دائرهالمعارف‌ها و دانش‌نامه‌ها که مباحث، در مدخل عام در نظر گرفته مى‌شود و مطالب، در یک صفحه طولانى و وسیع و وابسته‌هاى آن واژه در ذیل آن مى‌آید، کارها تفکیک شود و مخاطبان با کمترین زمان، بیشترین بهره را از مطالب ببرند.

استناد به منابع دست اول، داشتن متن ساده و روان، زبان گزارشى، استنادات درون‌متنى، تاریخ‌بندى بودن، روشنى مطالب و کوتاهى عبارات در مقایسه با برخى از منابع، از ویژگى‌هاى بارز این فرهنگ‌نامه است که آن را در قیاس با برخى دانش‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌ها، متمایز ساخته است.

شناسایى ۶۱۹۳ اصطلاح اصولى و گزینش ۳۰۶۳ مدخل از میان آنها و ارجاع ۲۸۷۰ اصطلاح به آنها، با استفاده از نظام ارجاع مترادف و شبه مترادف و در مواردى ارجاع خاص به عام، در این فرهنگ‌نامه، موجب وسعت و تفصیل موضوعات شده و بر اهمیت این منبع مرجع افزوده است.

این مجموعه را گروهى متشکل از اساتید، محققان، مشاوران و کارشناسان فنى، به سامان برده‌اند که از دوره‌هاى مقدماتى آن(تهیه مستندات اصطلاحات)، تا مرحله میانى(نگارش مستندات) و پایانى(وضع موجود)، افراد و بخش‌هاى مختلفى نقش داشته‌اند.

گزارش محتوا

در مقدمه، پس از بیان جایگاه و ضرورت علم اصول، به نحوه تأسیس این علم، قلمرو اصول فقه، پیشینه و سابقه فرهنگ‌نامه‌نگارى در این حوزه، اشاره شده است.

فرهنگ‌نامه حاضر، تنها مجموعه‌اى از تعاریف نیست، بلکه شامل اشاره‌هایى تاریخى، فقهى و بیان دیدگاه‌هایى از صاحب‌نظران این علم، ارجاعات لازم و… مى‌باشد.

از آن‌جا که این فرهنگ‌نامه، تخصصى است، به‌هیچ‌وجه اصطلاحات عام و متداول خارج از محدوده علم اصول فقه، در آن گردآورى نشده است و مواردى که به برخى حوزه‌هاى وابسته پرداخته است، به لحاظ تخصّصى بودن و تبعیت از منابع و مآخذى است که در حوزه اصول فقه، این نوع واژگان را وارد کرده و بحث‌هاى پردامنه‌اى از آنها ارائه نموده است که اگر آن واژگان از محدوده کار خارج مى‌شد، گزارش‌دهى کامل و درستى از زوایاى مباحث اصول فقه و وابسته‌هاى آن، صورت نمى‌گرفت؛ ازاین‌رو، بعضى از مباحث تاریخى، تفسیرى، نقل اقوال و… نیز در آن وارد شده است، زیرا نویسندگان آن اعتقاد دارند که موضوعات متنازع‌فیه، تعاریف متخالف و مسائل حل‌نشده‌اى وجود دارد که مسئولیت اصطلاح‌نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها، گزارش از وضع آنها نیز هست؛ هر چند که به نظر ایشان، در کنار آن، داده‌هاى قطعى و ثابتى نیز به دست مى‌دهد و مجموعه‌اى درهم‌پیوسته و در عین حال منسجم و هم‌آهنگ را سامان مى‌بخشد.

از جمله مدخل‌هایى که در این اثر، مورد بحث و بررسى قرار گرفته است، عبارت است از:

آثار شرعى، عادى و عقلى مستصحب؛

آیات احتیاط، برائت و ناهى عمل به ظن؛ اجتماع امر استحبابى و نهى تنزیهى، امر وجوبى و نهى تحریمى، امر وجوبى و نهى تنزیهى؛

انواع اجتهاد، از جمله استحسانى، استصلاحى، اهل تخریج، اهل ترجیح، بالقوه، بیانى، پویا، جامد، در اصول عقاید، اصول فقه، در عصر ائمه(ع)، در عصر تابعین و…؛

اجزاء در اصول، در اصول با کشف خلاف ظنى، در اصول با کشف خلاف قطعى، در اصول شرعى، در اصول عقلى، در امارات و…؛

اجماع و انواع آن، از جمله اجتهادى، امامیه، اهل حرمین، اهل سنت، بسیط، تابعین، تحقیقى، تشرفى، تعبدى، تقدیرى، دخولى و…؛

انواع احتیاط، از قبیل تام، جزئى، در تعبدیات، در توصلیات، صغیر و کبیر؛

احکام اجتهادى، اخلاقى، ارشادى، استقلالى، اصلى، اضطرارى، اقتضایى، الزامى و…؛

انواع استصحاب و…

این اثر علمى، داراى شاخصه‌هایى است که برخى از آنها به اختصار، عبارتند از:

تبیین مفهوم هر اصطلاح در ذیل مدخل‌هاى پذیرفته‌شده، با بهره‌گیرى از منابع م

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.