پاورپوینت رسایل ابن سبعین


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت رسایل ابن سبعین دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت رسایل ابن سبعین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت رسایل ابن سبعین :

رسایل ابن سبعین

پدیدآوران

ابن سبعین، عبدالحق بن ابراهیم (نویسنده)

مزیدی، احمد فرید (محقق)

ناشر

دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون

مکان نشر

بیروت – لبنان

سال نشر

۱۴۲۸ ق

چاپ

۱

زبان

عربی

تعداد جلد

۱

نورلایب

مشاهده

کتابخوان

مشاهده

رسائل ابن سبعین، تألیف ابومحمد قطب‌الدین عبدالحق بن ابراهیم بن محمد بن نصر بن سبعین مرسى رقوطى به زبان عربى، مجموعه‌اى است مشتمل بر رسائل مختلفى از ابن سبعین در باب عرفان عملى و عرفان نظرى.

این اثر، باعث شهرت ابن سبعین در زمان زندگى‌اش و از جمله انگیزه‌هاى توجه اروپائیان به او در زمان‌هاى متأخر شده است.

ساختار

این مجموعه، شامل ۲۰ رساله است.

شیوه نگارش ابن سبعین، مرموزنویسى و رمزپردازى است و توجه خاص او به حروف، غموض دیگرى بر شطحیات و رموز او مى‌افزاید.

گزارش محتوا

رساله‌هاى این مجموعه عبارتند از:

الرساله الفقیریه؛
رساله من أبصر مقصوده کف عن سواه؛
رساله فى مدلول کلمات؛
رساله العهد؛
شرح رساله العهد لبعض تلامیذ ابن سبعین؛
رساله الاحاطه؛
رساله النصیحه أو النوریه؛
رساله الالواح؛
رساله الانوار؛
رساله بد العارف؛
رساله فى النعمه الالهیه؛
رساله(بدون عنوان)؛
رساله الالواح المبارکه؛
رساله(بدون عنوان)؛
رساله(بدون عنوان)؛
رساله(بدون عنوان)؛
وصیه ابن سبعین لاصحابه؛
الرساله الرضوانیه؛
رساله فى عرفه.
رساله(بدون عنوان).

نگاهى اجمالى به محتواى پاره‌اى از رساله‌هاى مزبور:

الرساله الفقیریه: در این رساله، ابتدا، فقر از نظر لغت معنا شده است، سپس بر اساس رأى فقهاء در مورد آن بحث شده، آن‌گاه به بیان ماهیت آن همت گماشته شده و در ادامه، فقرى که مورد نظر عرف فقراء و دراویش در زمان مؤلف بوده، شرح داده شده است و در این میان، ۲۵ حکمت از سخنان حکیمانه که در مورد فقر گفته شده، بررسى گردیده است؛ حکمت‌هایى از قبیل: «فقر، صبر بر مکروه و شکر منعم حکیم و فتوت محض و رفع هر نوع آزار و… است»، «فقر، خلافت باطنى است»، «فقر، چیزى است مترادف با خیرات» و…

رساله بد العارف: این کتاب، نخستین تصنیف بزرگ مؤلف است و در دورانى که وى از مرسیه به سبته رفته بود، نگارش یافته و به گفته خود وى در «ملاحظات على بد العارف» از آثار روزگار جوانى اوست، اما اینکه شاگرد او یحیى بن محمد بلنسى گفته است که ابن سبعین این کتاب را در سن ۱۵ سالگى تألیف کرده است، درست به نظر نمى‌رسد، زیرا او خود در این کتاب از پاسخ‌هایى که به پرسش‌هاى امپراطور صقلیه داده است، یاد مى‌کند.

درباره معناى عنوان این کتاب، از دیرباز اختلاف نظر بوده است. ابن شاکر کتبى، آن را به معنی «آنچه عارف را ضرورى است»، گرفته و محققان معاصر، معانى دیگرى براى آن در نظر گرفته‌اند، اما از اشاراتى که در آثار ابن سبعین به کلمه «بُد» دیده مى‌شود، چنین برمى‌آید که وى آن را به معنى حقیقتى که موضوع شناخت عرفانى است، به کار مى‌برد.

این رساله، از مهم‌ترین رساله‌هاى این مجموعه است و غالباً ً کسانى که به انتقاد از آراء و عقاید مؤلف پرداخته‌اند، به مضامین این تألیف نظر داشته‌اند. با اینکه این اثر، از کارهاى آغاز جوانى مؤلف است، ولى در حقیقت اساسى‌ترین جنبه‌هاى فکر وى را شامل مى‌گردد.

این رساله، وسعت دامنه‌ى مطالعات و آگاهى‌هاى مؤلف را از علوم مختلف آن زمان، نظر نقادانه او را در مسائل علمى، دینى و فلسفى و آشنایى‌اش را با آثار فلاسفه‌ى یونان و حکماى مسلمان و نیز با کتب دینى یهود و نصارا، به روشنى نمایان مى‌سازد.

کلمه «بُد» در این ترکیب شاید به معنی «چاره» و «وسیله» باشد و یا همان کلمه هندى اصل بوده است که به‌صورت «بد» و «بت» به معنى صنم به زبان فارسى و عربى وارد شده و در ادبیات عرفانى فارسى به منزله مظهر و نمودار حقیقت متعالى و جمال مطلق به کار رفته است.

محور اصلى موضوعات این کتاب، بیان شرایط و مراحل ارتقاى سالک به مقام عارف محقق و چگونگى کسب کمالات الهى، تحصیل علم التحقیق، و وصول به حق است. بخش‌هاى اول کتاب، شامل مباحثى در منطق است که ابزار و وسیله تع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.