پاورپوینت شیخ حرّ عاملى مشغرى


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شیخ حرّ عاملى مشغرى دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شیخ حرّ عاملى مشغرى،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شیخ حرّ عاملى مشغرى :

محتویات

۱ ولادت
۲ نسب
۳ خاندان
۴ شخصیت علمى
۵ شخصیت ادبى
۶ بى‌پروایى و حاضرجوابى
۷ فرزند زمانه خویش
۸ سخنان علما
۹ سفرها
۱۰ حادثه مکه
۱۱ بازگشت به مشهد
۱۲ اساتید
۱۳ شاگردان
۱۴ وفات
۱۵ آثار
۱۶ وابسته‌ها

ولادت

در شب جمعه ۸ رجب سال ۱۰۳۳ق در روستاى مشغره در منطقه جبل عامل لبنان، در خانواده‌اى مذهبى، اهل علم و علاقه‌مند به خاندان رسول خدا(ص) به دنیا آمد.

نسب

وى از نوادگان حر بن یزید ریاحى است؛ همان که با حسین بودن را بر دنیا و ما فیها ترجیح داد و حریت را با کردار خویش معنا کرد.

خاندان

خاندان شیخ، به خاندان آل حر معروفند که خاندانى بزرگ و اصیل و ریشه‌دار بوده‌اند و فقها و دانشمندان بزرگى را پرورش داده‌اند. پدر شیخ حر عاملى، شخصیتى فاضل، دانشمند، صالح، ادیب، فقیه، ثقه، حافظ و آگاه به فنون عربى و مورد مراجعه عموم مردم بوده است. عموى وى شیخ محمد بن على بن محمد حر عاملى، صاحب کتاب الرحله، حواشى و تعلیقات و فوائد و دیوان شعر بزرگى است.

پسر عمویش حسن بن محمد بن على، دانشمندى فاضل و ادیب بود و جدّش شیخ على بن محمد حر عاملى، عالمى جلیل القدر و عابدى خوش اخلاق و اهل فضل و شعر و ادب بوده است.

جد پدرش شیخ محمد بن حسین حُر عاملى نیز اهل علم و دانش و افضل عصر خود در شرعیات بود کما اینکه فرزندش شیخ محمد بن محمد، افضل عصر خود در عقلیات بود.

شخصیت علمى

شیخ حُر عاملى از برجسته‌ترین علماى شیعه در قرن یازدهم هجرى به شمار مى‌آید.

او داراى تألیفاتى ارزنده و شخصیتى مورد احترام نزد علماى شیعه است.

او یکى از چهره‌هاى بزرگى است که مذهب شیعه را با روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بیش از پیش غنى ساخت و آثارى را بعد از خود بر جاى نهاد که سزاوار ستایش و تقدیر است.

وى یکى از حلقه‌هاى محکم و ارزش‌مند شیعه براى اتصال به روایات امامان معصوم و پیامبر اسلام(ص) است.

شخصیت ادبى

وى شاعر و ادیبى توانا بوده است، شاهد صادق این مدعا یکى دیوان شعر وى است که مشتمل بر حدود بیست هزار بیت مى‌باشد و دیگرى منظومه‌هاى متعددى است که در مورد مسائل گوناگون فقهى، تاریخى و… سروده است. اشعار او بیشتر در مدح و ستایش پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

از ویژگى‌هاى شعر او طولانى بودن است. او قصیده‌اى در مدح پیامبر و اهل‌بیت آن حضرت دارد که بیش از صد بیت است و قصیده‌اى در معجزات و فضایل پیامبر و اهل‌بیت آن حضرت سروده که شامل چهار صد بیت مى‌باشد.

او در شیوه‌هاى شعرى از مهارت خاصى برخوردار بوده است؛ مثلاً۲۹ قصیده در مدح اهل‌بیت دارد که مجموعه ابیات هر قصیده را با یکى از حروف الفبا قافیه بسته است.

در قصیده‌اى دیگر چهار طرف هر بیت را با یک کلمه آورده است و در قصیده‌اى تمام ابیات را بدون الف آورده است.

از جمله اشعار اوست:

لئن طاب لی ذکر الحبائب إننی

أرى مدح أهل‌البیت أحلى و أطیبا

یعنی «اگر یاد دوستان لذت‌بخش است، براى من مدح اهل‌بیت شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر است.»

بى‌پروایى و حاضرجوابى

گویند در زمان اقامتش در اصفهان، روزى وارد مجلس شاه سلیمان صفوى شد و بى‌آنکه درخواست اذن نماید بر کناره تختى که شاه بر آن نشسته بود، نشست، در حالى که بین شاه و او تنها یک بالش فاصله بود. شاه از اهل مجلس درباره وى پرسش نمود، گفتند: او دانشمندى بزرگ از دانشمندان تازى است که وى را محمد بن الحسن الحر العاملى مى‌خوانند. شاه که هرگز کسى را این‌گونه بى‌پروا در برابر خویش ندیده بود، به او رو کرد و گفت: تفاوت میان حر و خر چقدر است؟ وى فورا پاسخ داد یک متکا (بالش). شاه از بى‌پروایى و حاضرجوابى او شگفت‌زده شد.

فرزند زمانه خویش

ایشان، رساله‌اى درباره کشیدن توتون نوشته که حاکى از توجه وى به مسائل زمانه خویش است.

سخنان علما

سید على خان مدنى، شارح صحیفه سجادیه درباره ایشان مى‌فرماید:

«شیخ محمد بن حسن بن على بن محمد حر شامى عاملى، شخصیتى برجسته و داراى مقام و منزلتى علمى است که سخن، در معرفى او ناتوان است. فواید ارزش‌مند نوشته‌هایش تمام جهان را فرا گرفته و همچون ابر بارانى تمام سرزمین‌ها را از قطرات حیات‌بخش بارانش سیراب ساخته است. تألیفات او بر پیشانى روزگار همچون مروارید مى‌درخشد و کلماتش در میان سطرها همچون گوهرهایى گران‌بها و کنار هم چیده شده است».

صاحب مقابس الأنوار درباره ایشان مى‌فرماید: «عالم فاضل، ادیب، فقیه، محدث کامل، جمع آورنده روایات و احادیث، و مرتب کننده آن اسرار نورانى، شیخ محمد بن حسن حر عاملى مشغرى طوسى که خداوند با فضل قدوسى خود با ایشان رفتار نماید…».

علامه امینى در کتاب ارزش‌مند«الغدیر» درباره ایشان مى‌فرماید: «او مرواریدى بر تاج زمان و نقطه‌اى درخشان بر پیشانى فضیلت است. هر گاه در پى شناخت ایشان برآیى، ایشان را آگاه به هر فنى خواهى یافت. جملات مدح و ستایش در معرفى او ناتوانند. گویا او تندیس علم و دانش و ادب و تجسم فضل و کمال است. از آثار او، نگارش احادیث ائمه اهل‌بیت(ع) در اثبات امامت و نشر فضایل و جمع‌آورى احکام و حکمت‌ها و مدح و ستایش آنان است و تألیفات ارزش‌مندش یاد او را جاودان ساخته است».

محدث قمى درباره او مى‌نویسد:

«محمد بن حسن بن على مشغرى، شیخ محدثان و بافضیلت‌ترین متبحران، عالم، فقیه هوشیار، محدث پارسا، ثقه جلیل القدر و سرچشمه بزرگوارى‌ها و فضیلت‌ها و داراى تألیفات سودمندى است.»

سفرها

وى تا سن چهل سالگى در جبل عامل زندگى مى‌کرد و در طول این مدت دو بار به سفر حج مشرف شد.

در سال ۱۰۷۳ق، براى زیارت ائمه معصومین(ع) به عراق رفت و از آن‌جا براى زیارت امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس گشت و در آن‌جا ساکن شد.

در سال ۱۰۸۷ و ۱۰۸۸ نیز دو بار به زیارت حج و ائمه معصومین(ع) در عراق مشرف شد و بعد از آن به اصفهان رفت و به دیدار علماى بزرگ اصفهان مانند علامه مجلسى نایل آمد و در همان سفر وى و مجلسى به یک‌دیگر اجازه روایت دادند. بعد از آن به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر در آن‌جا ماند.

حادثه مکه

در سال ۱۰۸۸ق، ترک‌هاى تحت امر حکومت عثمانى عده‌اى ایرانى را به اتهام واهى آلوده کردن خانه خدا به کثافت، قتل عام کردند در حالى که شیخ حُر عاملى دو روز قبل از این واقعه به شیعیان گوش‌زد کرده بود که اینها در پى بهانه‌اى براى کشتار شما هستند و شما از خانه‌هایتان خارج نشوید. در این واقعه وى، توسط سید موسى بن سلیمان، یکى از اشراف مکه و از سادات حسنى، نجات یافت و از طریق یمن به عراق رفت.

بازگشت به مشهد

هنگامى که وى به مشهد بازگشت، از طرف شاه ایران منصوب به مقام «قاضى القضاتى» گردید و بعد از مدت کوتاهى از علماى بزرگ آن سامان گشت. او در مشهد مقدس جلسه درس و بحث تشکیل داده و شاگردان و علماى فراوانى را تربیت نمود. مجلس درس او مملو از طلاب مخلص و کوشا در طلب علوم آل البیت(ع) بود. وى در آن شهر مقدس تألیفات ارزش‌مندى را نیز به نگارش درآورده است.

اساتید

شیخ حُر عاملى در وطن خود جبل عامل در روستاى مشغره نزد اساتید بزرگى به فراگیرى علوم آل محمد(ص) پرداخت و از آنان بهره‌هاى فراوانى برد که اثر مهمى در رشد و نمو او داشت و او را آماده ساخت تا عالمى بزرگ و مجتهدى نام‌آور گردد. از جمله اساتید وى در روستاى مشغره عبارت بودند از:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.