پاورپوینت مطارح الأنظار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مطارح الأنظار دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مطارح الأنظار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مطارح الأنظار :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلى است که با یک عنوان «الکلام فى…» و پنج عنوان «القول فى…»، از یک‌دیگر متمایز شده است.

جلد دوم، داراى هشت مبحث کلى است که با پنج عنوان «القول فى…» و دو عنوان «الکلام فى…» و یک عنوان «مسئلتان…»، مشخص شده است.

جلد سوم، شامل دو مبحث کلى با عنوان «مباحث…» و یک خاتمه است.

گزارش محتوا

مباحثى که در کتاب «مطارح الأنظار»، مطرح شده‌اند عبارتند از:

صحیح و اعم، وجوب مقدمه واجب، مسئله ضد، اجتماع امر و نهى، آیا نهى اقتضاى فساد را دارد، مفهوم و منطوق، عموم و خصوص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ادله عقلیّه و مسئله تقلید میت و اعلم.

به علت اینکه مباحث قطع و ظن و برائت و استصحاب و احتیاط و تعادل و تراجیح در «فرائد الأصول» شیخ انصارى، وجود دارد، در کتاب مطارح ذکرى از آنها به میان نیامده است.

از بین کتاب‌هاى مرحوم کلانترى، فقط «مطارح الأنظار» چاپ شده است و به‌عنوان تنها اثر باقى‌مانده از شیخ انصارى، در مباحث الفاظ، به دلیل نگارش شیوا و بلیغ مؤلف، رواج زیادى پیدا کرده و آن‌طور که در «أعیان الشیعه» آمده، همه کتاب‌هاى مرحوم کلانترى در نجف اشرف نگاشته شده و احتمالا در تهران پاک‌نویس و تصحیح شده‌اند.

دقیقا مشخص نیست آیا مرحوم کلانترى این کتاب را به‌صورت مجموعه نوشته، یا اینکه کتاب‌هاى مستقلى بوده که بعدها در کنار هم قرار داده شده و عنوان «مطارح الأنظار» را پیدا کرده است.

در حاشیه بالاى صفحه اوّل کتاب، این‌طور آمده که: «آنچه در کتاب، با عنوان «هدایه» آمده، جزء کتاب «مطارح الأنظار» است و آنچه این‌طور نیست، مثل مسئله ضد و مسئله‌هاى تقلید اعلم و میت از کتاب مطارح نیست، بلکه از تقریرات بعض الأساطین مى‌باشد».

ولى به نظر مى‌رسد این مطلب صحیح نباشد، زیرا در مبحث ادله عقلیّه عنوان «هدایه» دیده نمى‌شود، بلکه عنوان «أصل» وجود دارد، با این حال در صفحه آخر آن، این عبارت آمده: «تم ما أفاده قدس‌الله‌نفسه الزکیه فى مسائل الملازمه و أصاله الإباحه»، که اشاره دارد به اینکه این مطالب جزء کتاب مطارح بوده و به وسیله مؤلف نگاشته شده است.

«الذریعه» نیز مبحث ادله عقلیّه را مثل مفهوم و منطوق و عام و خاص و مقدمه واجب از تألیفات مرحوم کلانترى دانسته است. اگر چه ترتیب مباحث، در کتب اصولى متداول این‌گونه است که مباحث الفاظ قبل از اصول عملیّه و نظایر آن مى‌باشد، امّا در کتاب «مطارح الأنظار»، این‌گونه نیست؛ مثلاًاز عبارت‌های «قد نبّهنا على مثل ذلک فى بعض مباحث التراجیح» و یا «بناء على ما هو التحقیق من عدم صحه الاستناد إلى الاستصحاب فى مثل المقام»، در اوایل کتاب، معلوم مى‌شود این مباحث قبلا طرح و بررسى شده‌اند.

در هر مبحث پس از طرح مسئله و ذکر اقوال و نتیجه‌گیرى، جزئیاتى باقى مى‌ماند که با عنوان «تذنیب، التنبیه، تتمیم» و نظایر آن ذکر شده است.

یک نکته مهم در کتاب آن است که مقرِّر به پیروى از استادش در نقل قول‌ها بسیار احتیاط مى‌کند و تا مدرک مطلبى را ندیده باشد، آن را نسبت نمى‌دهد، بلکه از کلماتى نظیر «صرح بذلک جماعه على ما قیل، محکى النهایه، فى ما حکى من الروض» استفاده مى‌کند.

از دیگر خصوصیات مثبت کتاب، دعاهاى کوتاهى است که پس از اتمام بسیارى از قسمت‌هاى کتاب دیده مى‌شود و اثر اخلاقى خاصى براى خواننده دارد و مباحث را از حالت علمى صرف خارج کرده و انسان را به هدایت‌گر واقعى جهان متوجه مى

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.