پاورپوینت منتخب مکاتیب قطب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت منتخب مکاتیب قطب دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت منتخب مکاتیب قطب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت منتخب مکاتیب قطب :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ منابع مقاله
۴ وابسته‌ها

ساختار

کتاب، شامل دو بخش مى‌باشد. بخش اول، تحت عنوان «عرفان در دفتر فارسى»، به مکاتیب قطب، ساختار نامه، سبک ادبى مکاتیب، زندگى عبدالله قطب بن محیى، زندگى فیض و شیوه فیض در گزینش کتاب مى‌باشد و بخش دوم کتاب، شامل نامه‌هاست که در آن، ۱۳۱ نامه ذکر شده است، البته با توجه به اینکه نامه ۵۱ بدون هیچ تفاوتى تکرار نامه شماره ۸ است، بنا بر این تعداد نامه‌هاى منتخب، ۱۳۰ مى‌باشد.

گزارش محتوا

منتخب‌نویسى، شیوه مرسومِ صاحبانِ اندیشه و قلم، از دیرباز تا کنون بوده است. این شیوه، در قلمرو علوم حدیث و اخبار و نیز در فقه و تاریخ کاربرد بیشترى داشته است. حجم بزرگِ برخى کتاب‌هاى مرجع و دشوارى‌هاى استنساخ و نشرِ آثار مکتوب و نیز ضرورت‌هاى حاکم بر کاغذ و کتاب در روزگار گذشته، برخى ارباب خرد و قلم را بر آن مى‌داشت که بدین شیوه، کتاب‌هاى ارزش‌مند و پرفایده را احیا و بازسازى کنند.

منتخب نویسى، اگر بر معیارهاى دقیق و اصولى انجام پذیرد، خود پیرایشى است که گاه کارِ شرح و حاشیه را نیز انجام مى‌دهد، زیرا بسا پیرایش کتاب‌هاى پرحجم که راه درک و دریافت آنها را هموار مى‌کند و مخاطب را در فهمِ آسان یارى مى‌رساند.

علامه فیض کاشانى، در این آوردگاه نیز داراى آثار گونه‌گونى است که هر کدام در احیاى آثار گذشتگان و در دسترس قرار دادن آنها نقش درخورى دارند.

«منتخب مکاتیب قطب»، «منتخب مثنوى با نام سراج السالکین»، «منتخب دیوان شمس»، «منتخب رسائل اخوان الصفا»، «منتخب الفتوحات المکیّه»، از این دست آثار فیض است که خود در فهرست آثار خویش از آنها نام مى‌برد.

کتاب ارزش‌مند«المحجّه البیضاء فى تهذیب الاحیاء» نیز به‌گونه‌اى همان منتخب‌نگارى است، ولى در محدوده‌اى دیگر. علامه فیض، در این اثرِ خود از سویى با حفظ شاکله اصلىِ کتابِ«احیاء العلوم» غزالى و رعایت ترتیب منطقى ابواب و فصول، از حجم کتاب و مطالب سست و باطل و نیز روایات نادرست آن پیراسته است و از سویى دیگر بر فراوانىِ مباحث ارجمند آن با اضافه کردن مطالبى با سرنوشته «اقول» و نیز نقل روایات شیعى افزوده است؛ مثلاًدر بخش«عادات» که غزالى به ذکر آداب سماع و وجد صوفیان مى‌پردازد، علامه فیض، پس از حذف آن، «آداب الشیعه» و «اخلاق الامامه» را بر معیار و مبانى والاى شیعى اضافه مى‌کند.

علامه کاشانى، این شیوه را در آثار بلند خود نیز انجام داده است. کتاب روایى پرحجم «الوافى» را در کتاب «الشافى» تلخیص کرده است و تفسیر «الصافى» خویش را در تفسیر «الاصفى» و کتاب «عین الیقین» خود را در کتاب «انوار الحکمه» به اختصار گنجانده است.

فیض، در منتخب‌نگارىِ مکاتیب قطب از آزادى عملى بیشترى برخوردار بوده است، زیرا انفصال نامه‌ها از یک‌دیگر و عدم نیاز آنها به ربط منطقى، کارِ گزینش و پیرایش را آسان کرده است.

وى، کوشیده است نامه‌هایى را که دربردارنده روایات نادرست و غیر قابل پذیرش از دیدگاه عارفان و حدیث‌شناسان شیعى است، حذف کند و نیز برخى نامه‌ها را که حاوى پاره‌اى مباحث مبتنى بر کلام جبرى و اشعرى است، بزداید. نامه‌هاى خصوصى که قطب در پاسخ برخى مریدان خ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.