پاورپوینت موسوعه مرآه الحرمین الشریفین و جزیره العرب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت موسوعه مرآه الحرمین الشریفین و جزیره العرب دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت موسوعه مرآه الحرمین الشریفین و جزیره العرب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت موسوعه مرآه الحرمین الشریفین و جزیره العرب :

محتویات

۱ انگیزه تألیف
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ صفه جزیره العرب
۵ اهمیت
۶ وضعیت کتاب
۷ منابع مقاله
۸ وابسته‌ها

انگیزه تألیف

انگیزه مؤلف، نگارش کتاب مستقلى به زبان ترکى، درباره حرمین شریفین بوده تا بدین وسیله به شرح و بیان فضایل بیت‌الله، اشکال و اقوال مواقع واقعه در اطراف آن جا و مآثرى که در جوار آن واقع است، پرداخته شود. همچنین مؤلف، چون آثار نگارش یافته در مورد مکه و مدینه و جزیره‌العرب را کامل من جمیع الجهات نمى‌دیده، به نگارش این اثر پرداخته است. علاوه بر این وى در نظر داشته خدمتى را به براداران دینى خود، عرب و غیر عرب، که مکه و مدینه در نزد آنان از جایگاه و قداست خاصى برخوردار است، ارائه کند.

نگارش این اثر بزرگ هفده سال؛ یعنى از سال۱۲۸۹ تا۱۳۰۶ق به طول انجامیده است.

ساختار

این مجموعه در سه بخش تنظیم شده است: بخش اول: مرآت مکه که دو جلد از کتاب را در برمى‌گیرد. بخش دوم: مرآت مدینه، که آن نیز دو مجلد از کتاب را به خود اختصاص داده و بخش سوم: جزیره العرب که مجلد آخر این مجموعه را به خود اختصاص داده است. هر یک از این سه بخش خود از قسمت‌هاى مختلفى که مؤلف از آنها با عنوان «وجهه»] باب[ یاد مى‌کند، تشکیل شده و هر یک از این «وجهه‌ها» نیز به صورت‌هایى فصولى تقسیم شده است. جلد اول این مجموعه مشتمل بر مقدمه‌اى مفصل در معرفى محتواى کتاب نیز هست که ظاهرا به قلم دکتر محمد حرب نگاشته شده است.

گزارش محتوا

این کتاب مجموعه‌اى بسیار مفصل است که از همان زمان چاپ متن ترکی آن در سال ۱۳۰۲ ق. در مطبعه البحریه استانبول اثری شناخته شده و قابل استفاده بوده است. در همان دوران قاجار، مجلدی از آن با عنوان «مرآه الحرمین» که بخش مکه آن بود، توسط عبدالرسول منشی به فارسی ترجمه و چاپ شد که اخیرا توسط آقای جمشید کیانفر تصحیح و ضمن منشورات میراث مکتوب در تهران (۱۳۸۳) به چاپ رسیده است.

«مرآه مکه» عنوان مجلد اول و دوم این مجموعه است. در ابواب و فصول متعدد این مجلد که به مکه مکرمه اختصاص یافته، مؤلف درباره هر چیزى که به نحوى با مکه معظمه مرتبط است، سخن مى‌گوید. از آغاز پیدایش این شهر در زمانه‌اى قدیم گرفته تا وضعیت آن در زمان مؤلف و نیز معرفى ساکنان این شهر و عادات و رسوم ایشان، موقعیت جغرافیایى، حدود، ثغور و نیز منازل و خانه‌ها و راه‌هاى مکه.

در ادامه مؤلف درباره نام‌هاى مکه و القاب آن و نیز سبب ملقب ساختن مکه به هر یک از این القاب سخن گفته و به داستان آغاز بناى کعبه توسط ملائکه الهى و نیز تجدید بناى آن در زمان حضرت آدم علیه‌السلام و تجدید بناى آن در زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام اشاره کرده و به مناسب یادکرد ابراهیم خلیل، به تفصیل درباره میلاد و رشد و بالندگى حضرت تا هنگامى که به پیغمبرى برگزیده شد، داستان حضرت اسماعیل، معرفى چاه زمزم و نام‌هاى مختلف آن و سبب نامگذارى زمزم به هر یک از نام‌هاى مذکور و…سخن مى‌گوید. وى همچنین به یازده بار تجدید بناى کعبه تا زمان خود اشاره مى‌کند. مؤلف در این قسمت از کارهایى که در جهت توسعه بیت‌الله الحرام از قدیم الایام تا زمان وى صورت گرفته و نیز تلاش‌هایى که در راستاى تعمیر و آبادانى و نیز چراغانى و تزیین کعبه معظمه به نحوى که شایسته این مکان مقدس باشد، صورت گرفته سخن مى‌گوید.

از دیگر مطالبى که در این بخش بدان پرداخته شده، معرفى پوشش‌ها (پرده‌هاى) کعبه و نیز معرفى کسانى که این پوشش‌ها را به کعبه اهدا نموده‌اند و نیز نوع پارچ‌هاى که در تهیه این پرده‌ها به کار رفته، توصیف بخش‌هاى مختلف بیت‌الله الحرام، درها و نام‌هاى هر یک، ستون‌ها و شمار آنها، قبه‌ها و شمار آنها، مأذنه‌ها و نام‌هاى هر یک و… مى‌باشد. در ادامه به بیان فضائل مکه و مساجد موجود در آن و نیز معرفى کوه‌ها و… در مکه پرداخته شده است. در مقام مقایسه فضیلت مکه با مدینه، مؤلف با استناد به روایتى که در آن نماز در مسجدالنبى برتر از هزار نماز در سایر مساجد، جز مسجدالحرام دانسته شده است، به برترى مسجدالحرام و به تبع آن مکه بر مدینه استدلال مى‌کند. وى همچنین به حکمت‌هاى قرار گرفتن مسجدالحرام و مکه مکرمه در بیابان خشک و لم یزرع اشاره مى‌کند.

«مرآه المدینه» عنوان مجلدات سوم و چهارم این مجموعه است. مؤلف چنانکه خود در مقدمه این بخش از کتاب یادآور شده، از کتاب «خلاصه الوفا بأخبار دار المصطفى» سمهودى، بهره فراوان برده است. در ابواب و فصول مختلف این بخش مطالب ذیل بیان گشته است:

باب اول:

فصل اول از این بخش، به معرفى مدینه النبى اختصاص یافته و درباره جغرافیاى این شهر، حدود و ثغور آن، اختصاص یافته است.

در فصل دوم به آب و هواى گرم آن، مهم‌ترین محصولات کشاورزى مدینه و… پرداخته شده است.

در فصل سوم، از کیفیت قراردادن فرزندانى که از دنیا مى‌روند، بعد از خواندن نماز میت، در پوشش پارچه‌اى قبر مطهر پیامبر سخن گفته شده است.

در فصل چهارم، به نحوه استقبال مردم مدینه از ماه مبارک رمضان سخن گفته شده است.

در فصل ششم، به نحوه اداى نماز صبح در ماه رمضان و نیز نماز عید فطر و…اشاره شده است.

فصل هفتم، به معرفى مسجدالنبى و موقعیت آن، مساحت و درهاى پنجگانه آن اختصاص یافته است.

در فصل هشتم، به معرفى حجره نبوى و درهاى چهارگانه آن؛ یعنى باب فاطمه(س)، باب الشامى، باب الروضه و باب الوفود پرداخته شده است.

در فصل نهم به توصیف برگزارى نماز جمعه در مسجد نبوى پرداخته شده است.

باب دوم:

در فصل نخست به بیان روایاتى که در آنها نسبت به بار سفر بستن به مدینه منوره ترغیب و تشویق شده، پرداخته مى‌شود.

در فصل دوم، به بیان فضایل مسجد و منبر و روضه نبوى اشاره شده است.

باب سوم، به معرفى نام‌هاى مختلف مدینه و سبب تسمیه این شهر بدین نام‌ها اختصاص یافته است.

در فصل اول از نام‌هاى مختلف مدینه، که بالغ بر نود و هفت اسم است، به ترتیب حروف الفباء یاد شده است. برخى از این اسامى عبارتند از: أثرب، أرض الله، أکاله البلدان، الجلیله، شافیه و…

در فصل دوم، فضایل مدینه منوره نسبت به سایر شهرها بیان و مقایسه‌اى مابین مدینه و مکه مکرمه از جهت فضیلت و برترى صورت گرفته است.

در فصل سوم، مؤلف درباره کسانى که در طول تاریخ مدینه را به عنوان اقامتگاه خود اختیار کرده‌اند، سخن مى‌گوید.

در فصل چهارم، از مهم‌ترین محصولات کشاورزى مدینه و نیز پاکى خاک این شهر و شفابخش بودن آن سخن به میان آمده است.

در فصل پنجم، درباره نجات یافتن مدینه از شر فتنه دجال در آخرالزمان و نیز مرض طاعون به برکت دعاى پیامبر اکرم(ص) سخن گفته شده است.

فصل ششم، به موضوع حدود حرم نبوى و نیز حرمت آن اختصاص یافته است.

در فصل هفتم، درباره احکام شرعى مربوط به حرم نبوى سخن گفته شده است.

در فصل هشتم، به بیان احکامى که به این شهر مقدس اختصاص دارد، پرداخته شده است.

در فصل نهم، مؤلف به بیان مطالبى درباره حوادث عجیب و غریبى که در مدینه روى داده است، مى‌پردازد.

و در فصل دهم، به موضوع برافروخته شدن آتشى در مدینه قبل از آغاز قیامت و نیز اطفاء آن پرداخته شده است.

باب چهارم، به موضوع تاریخ مدینه منوره و روستاهاى آن و نیز عادات و رسوم ساکنان آنها اختصاص یافته است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.