پاورپوینت جوشکاری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت جوشکاری دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت جوشکاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت جوشکاری

اسلاید ۴: تاثیر خواص منطقه ی تحت تاثیر حرارت بر کیفیت و مقاومت جوش : انتقال حرارت از حوضچه به فلز مبنا، از بخشهای اساسی فرآیند انجماد می‌باشد. این واکنشهای متالورژی بر خواص مکانیکی اتصال جوش تاثیر می گذارند، یعنی مقاومت کششی و مقاومت ضربه‌ای را کم می کنند و سختی را زیاد می‌کنند و یا ترک تشکیل می دهند.فولادهای ساختمانی در منطقه تاثیر حرارت تمایل به سخت شدن دارند، زیرا سرعت سرد شدن اتصالات جوش داده شده طوری است که حالتی شبیه به عملیات حرارتی آب دادن پیش می‌آورد.میزان سخت شدن در درجه اول به ترکیب شیمیایی فولاد بستگی دارد.

اسلاید ۵:

اسلاید ۶:

اسلاید ۷: . برای سهولت بحث پیرامون مسائل جوشکاری از شاخص مشهور کربن معادل استفاده می شود. که فرمول کربن معادل طبق استاندارد انگلیس عبارتست از: که در آن C = کربن، Mn = منگنز ، Cr = کرم، Mo = مولیبدن، V= وانادیوم ، Ni = نیکل و Cu = مس می باشد. بطور کلی ، فولادهای با کربن معادل کمتر از ۳۸/۰ درصد کربن در منطقه تاثیر حرارت سخت نمی‌شوند، در حالیکه فولادهای با کربن معادل ۵۰/۰ درصد ممکن است، سختی هم تراز با سختی فولاد ابزار عملیات حرارتی شده بدست آورند.

اسلاید ۸: پیش گرم کردن فلز مبنا، هیدروژن را در ناحیه وسیعی پراکنده کرده و تمرکز آن را در ناحیه سخت شده کم می‌کند. علاوه بر آن، پیش گرم کردن سرعت سرد شدن را کند کرده و حداکثر سختی را تقلیل می دهد.

اسلاید ۹: رقیق شدن و یکنواختی جوش: رقیق شدن برای اتصال فلزات غیر همجنس و برای جوشکاری قطعه روکش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در چنین مواردی با استفاده از لایه ی حایل- Buffering -(جوش با ترکیب مشخص روی لبه‌ها قبل از جوشکاری دو لبه به یکدیگر) می توان رقیق شدن را به حداقل رسانید. اگر ترکیب شیمیایی فلز پر کننده و فلز مبنا خصوصاً در جوشکاری قوسی تنگستنی با گاز خنثی تفاوت زیادی داشته باشد، یکنواختی فلز جوش کمتر خواهد بود.

اسلاید ۱۰:

اسلاید ۱۱: یافتن درصد عنصر در فلز مبنا:برای پیدا کردن ترکیب جوش با رقیق شدن معلوم، عدد ترکیب فلز پرکننده و فلز مبنا در دو مقیاس بالا و پایین با یک خط راست بهم وصل شود، از نقطه برخورد خط مزبور با خط افقی مربوط به رقیق شدن معلوم، اگر خط قائمی رسم شود محل برخورد این خط قائم با هر یک از مقیاسهای بالا و پایین، عدد ترکیب جوش بدست می‌آید

اسلاید ۱۲: اکسیژن در پاورپوینت جوشکاری :درجه حرارت بالای قوس بعضی از مولکولهای اکسیژن و ازت را شکسته، آنها را به اکسیژن و ازت اتمی تبدیل می‌نماید. گازهای اتمی از حالت ملکولی آنها مهاجم تر هستند.اکسیژن یکی از عوامل مضر برای جوشکاری فولاد است، زیرا در درجه حرارت زیاد جوشکاری، میل ترکیبی اکسیژن با آهن خیلی زیاد بوده و تشکیل اکسید آهن می دهند. اگر طول قوس زیاد باشد، فلز مذاب در حال عبور از الکترود به قطعه کار تماس بیشتری با اتمسفر داشته و ممکن است اکسیژن بیشتری جذب نماید.

اسلاید ۱۳: انتقال عناصر از فلز پر کننده به حوضچه جوش:در جوشکاری اکسی استیلن یا جوشکاری قوسی تنگستنی با حفاظت گاز خنثی، نسبت عناصر آلیاژی از دست رفته به وسیله اکسیداسیون حتی با وجود افزودنیهای آکتیو نظیر تیتانیوم کم است.وقتی که فلز از الکترود لخت یا روپوش دار در جوشکاری قوسی انتقال پیدا می‌کند، مقدار عنصر آلیاژی هم بوسیله واکنشهای گاز- فلز و هم بوسیله واکنشهای سر باره – فلز تغییر می‌کند.در جوشکاری گازکربنیک بدن توجه به درصد کربن در سیم جوش، درصد کربن جنس جوش به حدود ۱۲/۰ درصد میل می‌کند. سیلسیم و منگنز نیز ممکن است به اکسید شوند، ولی درصد این عناصر در فلز جوش به مقدار زیادی به ترکیب سرباره بستگی دارد.

اسلاید ۱۴: خواص مکانیکی فلز جوش :از نظر مقاومت کششی روشهای جوشکاری به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند:- گروهی که نقطه تسلیم جوش آنها به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالاتر از فلز مبنا است.(سرعت سرد شدن زیاد است) مانند جوشکاری الکترود دستی و جوشکاری با محافظت گاز. – گروهی که مقاومت تسلیمی و نهائی جوش آنها مشابه فلز مبنا می‌باشد. ( سرعت سرد شدن کم می باشد) مانند جوشکاری زیر پودری، جوشکاری الکتریکی سرباره‌ای و جوشکاری گاز. در جوشکاری سرباره‌ی الکتریکی و تاحد کمتری در جوشکاری زیر پودری دانه های فلز جوش نسبتاً درشت بوده و مطابق با آن نقطه تسلیم جوش کمتر است.

اسلاید ۱۵: جوش حاصل از جوشکاری چند پاسه فولاد کربنی رویهم رفته دارای مقاومت تسلیم کمتری از جوشهای تک پاسه است ، ولی خواص ضربه‌ای بهتری دارد.

اسلاید ۱۶: عوامل حاکم بر ترک خوردن منطقه تاثیر حرارت در اتصالات جوشی فولادهای ساختمانی :سختی منطقه تاثیرات حرارت به سرعت سرد شدن و کربن معادل بستگی دارد .(ب ) اگر سختی منطقه تاثیر حرارت از سطح بحرانی زیادتر شود، خطر ترک خوردن وجود دارد.(ج ) سختی قابل اغماض به مقدار هیدروژن موجود در جوش بستگی دارد. یعنی اگر مقدار هیدروژن کم باشد، سختی بالاتر یا بعبارت دیگر سرد شدن سریعتر مجاز است.(د ) برای هر ترکیبی از معادل کربن و مقدار هیدروژن، سرعت سرد شدن معینی وجود دارد که سختی بحرانی را تعیین می‌کند. (ه ) در عمل، سرعت شدن با ورودی حرارت ، پیش گرمایش و ضخامت کنترل می شود .

اسلاید ۱۷:

اسلاید ۱۸:

اسلاید ۱۹: اگر فولاد کم کربن که به آرامی سرد شده ، زیر میکروسکوپ مشاهده شود، شبکه‌ای از دانه‌های روشن قابل رویت خواهد بود، که به این ساختار فریت می گویند. قسمت روشن دانه فریت نامیده می‌شود که تقریباً آهن خالص است. مرزهای دانه (به رنگ تیره) عمدتاً کار بید آهن (Fe3C) می‌باشند.

اسلاید ۲۰: فاز آهن – کربن سمانتیت نامیده می‌شود. قسمتهای تیره‌تر مخلوطهای فریت و سمنتیت که تشکیل لایه‌های نازک می دهند، به پرلیت موسوم هستند .

اسلاید ۲۱: مقدار سمانتیت و پرلیت با درصد کربن متناسب می‌باشد. به علت زیاد بودن مقدار فریت در فولادهای کربنی جوش پذیر، آنها را فولادهای فریتی می‌گویند. بزرگنمایی بیشتر این فولاد ساختار بلوری بین هر دانه را آشکار می‌سازد. این ساختار موقعیت نسبی اتمهای آهن را نشان می‌دهد .

اسلاید ۲۲: فریت و سمانتیت دارای ساختار مکعب مرکزدار (BCC) می‌باشند (شکل- الف) در حالی که ساختار بعضی از فازهای دیگر نظیر اوستنیت مکعب با سطوح مرکز دار (FCC) می‌باشد (شکل – ب ).بیشتر اتمهایی که این بلورها را می‌سازند، آهن هستند ولی اگر عناصر آلیاژی به آنها اضافه شود، بعضی از اتمهای آهن بوسیله عناصر آلیاژی جایگزین می گردند.فولادهای ساده کربنی که به آرامی سرد شده باشند، ساختار میکروسکپی یکنواختی داشته، کمترین مقاومت کششی و بیشترین نرمی را دارا می‌باشند. قسمتی از فلز مبنای مجاور جوش که ذوب نشده ولی بعضی تغییرات متالورژیکی را پشت سر نهاده است، به منطقه تاثیر حرارت یا HAZ معروف است.

اسلاید ۲۳: شکل زیر توزیع درجه حرارت حین جوشکاری را نشان می‌دهد و از روی شکل می‌توان به چگونگی قرار گرفتن فریت، سمانتیت، استنیت و فلز مایع در جوار یکدیگر پی برد.

اسلاید ۲۴: حین سرد شدن نواحی گرمی شده، دو فرآیند عمده اتفاق می‌افتد:فرآیند مکانیکی.فرآیند متالورژیکی.

اسلاید ۲۵: اما سرد شدن سریع به تشکیل فازهای سخت تر مانند مارتنزیت و بینیت منجر می شود که هر دو ساختار سوزنی دارند و در شکلهای زیر دیده می شوند :

اسلاید ۲۶: به طور عادی پیدایش مقدار معینی ا ز مارتنزیت و بینیت اجتناب ناپذیر است .با انتخاب درست فلز مبنا و الکترود ، پیش گرمایش و درجه حرارت بین پاسی می توان مقدار و تاثیر آنها را به حداقل رسانید. هر چه مقدار کربن معادل بیشتر باشد و جسم ضخیم تر باشد، احتیاج به پیش گرم زیاد تر است.

اسلاید ۲۷: گاهی از انواع دیگر عملیات حرارتی پس از جوشکاری استفاده می شود. اگر قطعه به آرامی ( مثلا در کوره ) سرد شود، فولاد نرم ترین حالت را پیدا می کند و این عمل را –Annealing- می گویند.اگر قطعه با سرعت ملایم ( مثلا در هوا خنک شود ، این عمل را نرماله کردن – Normalizing – می گویند.اگر قطعه سریع و با شتاب ( مثلا در آب) سرد شود، این عمل -Quenching – نام دارد.

اسلاید ۲۸: فولادهای کم آلیاژ: عناصر آلیاژی به منظور افزایش مقاومت ، قابلیت نرمی شکافی، مقاومت به خوردگی و سایر خواص ویژه به فولادهای کربنی ساده افزوده می شوند. با وجود اینکه افزودن چنین عناصری مثل کرم، نیکل، مولیبدن، مس و وانادیم خواص فولاد را به طور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد، با این وجود مفاهیم اساسی متالوژیکی این فولادها همانند فولاد ساده ی کربنی می باشد.با وجود اینکه پیش‌گرمایش تقریباً برای تمام جوشهای فولاد آلیاژی ضروری است ولی برای به تاخیر انداختن سرعت سرد شدن کافی نمی‌باشد، با این وجود از ترک خوردن حین جوشکاری جلوگیری می‌کند.

اسلاید ۲۹: هیدروژن در فولاد : فولادهای کربنی و کم آلیاژ در درجات حرارت بالا مقادیر قابل توجهی هیدروژن جذب می‌کنند. همانطوریکه فولاد سرد می‌شود، هیدروژن محلول در فولاد کمتر می شود. وقتیکه فولاد در درجات حرارت بالا مدتی می‌ماند و حین سرد شدن آهسته، اتمهای کوچک هیدروژن از حالت محلول خارج شده و بوسیله نفوذ به اتمسفر فرار می‌کنند، ولی در سرد شدن سریع موقع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.