پاورپوینت انسان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت انسان دارای ۱۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت انسان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت انسان

اسلاید ۴: خود شناسی : مقدمه جهان شناسی پاورپوینت انسان باید ابتدا قوا و ابزار شناخت خود و گستره و مرزهای آنها را بشناسد تا بعد به شناخت جهان دست یابد. امام علی ع : کیفَ یَعْرِفُ غَیرَهُ مَنْ یَجْهَلُ نَفْسَهُ[۱] مَن عَرَفَ نَفْسَهُ کانَ لِغَیرِهِ اَعْرَفُ وَ مَنْ جَهِلَ نَفْسَهُ کانَ بِغِیرِهِ اَجْهَل.[۲]

اسلاید ۵: خود شناسی : مقدمه خداشناسیامام علی ع می‌فرماید:مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَرَفَ رَبَّهُ هر کسی خود را بشناسد، پروردگارش را می‌شناسد.

اسلاید ۶: ۱- خودشناسی، مقدمه محبت و معرفت به خدااز آنجا که فطرت آدمی با معرفت خدا عجین است، دعوت به‌ خودشناسی در واقع دعوت به خداشناسی و ارتباط با خدا است. امیرمؤمنان علی u می‌فرماید:خدایا! تو قلبها را با محبت خود و عقلها رابا معرفت خود سرشته‌ای.[

اسلاید ۷: ا۲- حساس وابستگی پاورپوینت انسان به خداوجود پاورپوینت انسان، وجودی وابسته و ممکن الوجود است و چنین موجودی نمی‌تواند، آفریننده خود باشد. بنابراین، هنگامی که آدمی به خودشناسی می‌پردازد، وابستگی خود را به خدا احساس می‌کند. قرآن مجید می‌فرماید: ای مردم! شما به خدا نیازمندید و خدا است که بی‌نیاز و ستوده است. (۳. فاطر (۳۵): ۱۵ )

اسلاید ۸: ۳- پاورپوینت انسان در خلقت خود وابسته به خداستاگر پاورپوینت انسان ساختار پیچیده خود را مورد تأمل قرار دهد، به ناظمی حکیم و علیم که چنین ساختاری را پدید آورده است، آگاه می‌گردد. قرآن در این باره می‌فرماید:و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود خود شما؛ آیا نمی‌بینید؟ذاریات (۵۱) : ۲۰ -۲۱

اسلاید ۹: مشکلات پاورپوینت انسان ناشیاز خود ناشناسی است بسیاری از مشکلات روحی و روانی و فکری و اخلاقی پاورپوینت انسان ناشی از خودناشناسی است. اگر آدمی، حقیقت واقعی خود، هدف خلقت، رابطه خود با خدا، موقعیت خود در نظام هستی، تأثیر زندگی دنیوی در آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبتها و خوشیها را در زندگی بداند، بسیاری از مشکلات او حل می‌گردد و زندگی سعادت‌آمیزی را برای خود رقم می‌زند.

اسلاید ۱۰: مکاتب اومانیستی ناشی از خود ناشناسی پاورپوینت انسان استبسیاری از مکاتب نظیر ماتریالیسم، لیبرالیسم، نازیسیم، تبعیض نژادی، سرمایه‌داری و اگزیستانسیالیسم الحادی، که امروزه سرنوشت آدمیان را رقم می‌زنند، ریشه در عدم شناخت پاورپوینت انسان دارند. اگر آدمی خود را به خوبی می‌شناخت، دیگر گرفتار این مکاتب نمی‌گشت و می‌توانست در پرتو تعقل و خردورزی به آرامش راستین دست یابد که همان انس با خدا و تبعیت از فرامین الهی است.

اسلاید ۱۱: حقیقت پاورپوینت انسان – دو دیدگاهدر باب حقیقت پاورپوینت انسان دو دیدگاه وجود دارد: مادی و الهی. کسانی که هستی را با ماده برابر می‌دانند یا پاورپوینت انسان را پدیده‌ای کاملاً مادی تلقی می‌کنند، تمام قوانین حاکم بر حقیقت پاورپوینت انسان را مادی می‌دانند. ایشان معتقدند با قوانین مادی، که مبتنی بر حس و تجربه است، می‌توان پاورپوینت انسان را شناخت گروه دیگر علاوه بر بعد مادی پاورپوینت انسان، به بعد غیرمادی او نیز اعتقاد دارند، و برای پاورپوینت انسان علاوه بر بدن مادی، حقیقتی به‌نام روح، قائلند. ادیان الهی به‌ویژه دین اسلام با نظر دوم همراهند.

اسلاید ۱۲: حقیقت پاورپوینت انسان – نظر کتابروح غیرمادی را نمی‌توان با قوانین برخاسته از علوم حسی و تجربی و یا با ابزار حسی به مطالعه و بررسی گذاشت. ابزار شناخت آن غیرتجربی و غیرحسی است. و متلاشی شدن جسم از بین نمی‌رود؛ بلکه حیاتی جاودانه را در عالم آخرت پیش می‌گیرد.

اسلاید ۱۳: حقیقت پاورپوینت انسان در قرآن دو ساحتی استاز دیدگاه قرآن، پاورپوینت انسان علاوه بر بدن مادی، از روح‌ الهی بهره‌مند است و اصولاً حقیقت پاورپوینت انسان، روح او است. قرآن در آیاتی به دو ساحتی بودن پاورپوینت انسان تصریح می‌فرماید:ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ. سجده (۳۲): ۹سپس [خدا]، اندام پاورپوینت انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید.و [یاد کن] هنگامی را که پروردگار تو به فرشتگان گفت: من بشری را از گلی خشک، از گلی سیاه و بدبو خواهم آفرید. پس وقتی آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم، پیش او به سجده درافتید.[حجر (۱۵): ۲۸ و ۲۹

اسلاید ۱۴: حقیقت اصلی پاورپوینت انسان در قرآن همان روح استحقیقت و واقعیت پاورپوینت انسان، همان روح اوست؛ روحی که با بدن مادی همراه است.در هنگام مرگ، روح و نفس آدمی از بدن ستانده می‌شود. و همچنین بعد از مرگ روح باقی است و در عالم برزخ به حیات خود ادامه می‌دهد با اینکه پس از مدتی بدن مادی متلاشی می‌شود. قرآن در این باره می‌فرماید:اللهُ یَتَوَفَّی اْلأنْفُسَ حِینَ مَوْتِها.[۱]خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می‌ستاند.سجده (۳۲): ۱۱قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إلی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ.[۲]بگو: فرشته مرگ که بر شما گمارده شده است شماها را می‌‌ستاند و آنگاه به‌سوی پروردگارتان بازگردانده می‌شوید. زمر (۳۹): ۴۲.

اسلاید ۱۵: غیر مادی بودن روح در قرآنوَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أمْواتاً بَلْ أحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.[۱]هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندارید؛ بلکه زنده‌اند ، که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. آل‌عمران (۳) : ۱۶۹از این آیات به‌خوبی برمی‌آید :اولاً پاورپوینت انسان از دو ساحت بدن مادی و روح غیرمادی تشکیل شده است ثانیاً حقیقت آدمی، همان روح غیرمادی است که هنگام مرگ فرشته مرگ آن را می‌ستاند.

اسلاید ۱۶: دلیل غیر مادی بودن روح – دیدگاه فیلسوفانغیر قابل تقسیم بودن من (روح)فیلسوفان دلایل متعددی بر غیرمادی بودن روح اقامه کرده‌اند. یکی از آنها این است که وقتی در خودمان یعنی همان من درک کننده دقت کنیم، می‌یابیم که وجود «من» که حقیقت پاورپوینت انسان است، امری بسیط و غیرقابل تقسیم است و نمی‌توان آن را به دو «نیمه من» قسمت کرد، اساسی‌ترین خاصیت اجسام قسمت‌پذیری است و این خاصیت در «من» یا روح و روان ما یافت نمی‌شود، حتی به تبع بدن هم قابل قسمت نیست.

اسلاید ۱۷: ابعاد توانائی های روح پاورپوینت انسانبعد ادراکیبعد گرایشی

اسلاید ۱۸: تقسیم ادراک بشر به اعتبار متعلق شناختبعد ادراکی پاورپوینت انسان در دو حوزه نظر و عمل فعالیت می‌کند: اگر متعلق شناخت، اشیا، آنگونه که هستند یا خواهند بود، باشد، به آن حوزه شناخت نظری می‌گویند؛ ولی اگر متعلق شناخت، عمل پاورپوینت انسانی از جهت خوب و بد، یا بایدها و نبایدها باشد، به آن حوزه شناخت عملی می‌گویند. فیلسوفان، علوم را به علوم نظری و عملی یا حکمت نظری و عملی تقسیم کرده‌اند.

اسلاید ۱۹: علم حضوری – علم حصولیشناختی که برای پاورپوینت انسان حاصل می‌شود، یا از طریق صورتها و مفاهیم ذهنی است؛ مانند عمل پاورپوینت انسان به درختی در مقابل خود که از این درخت، صورتی در ذهن او حاصل می‌شود و به آن علم حصولی می‌گویند .و یا چنین واسطه‌ای وجود ندارد و پاورپوینت انسان مستقیماً به متعلق شناخت و یا وجود واقعی و عینی آن آگاهی دارد که به آن علم حضوری می‌گویند؛ مانند آگاهی پاورپوینت انسان به حالات روانی و احساسات و عواطف خود.

اسلاید ۲۰: تعریف شهود عرفانیگاهی متعلق علم حضوری، خدا و امور مرتبط به خدا است که به آن شهود عرفانی نیز می‌گویند. بزرگان معصوم، مانند امیرمؤمنان علی ع قبل از اینکه اشیا را مشاهده کنند، خدا را می‌بینند[ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۷۲؛ امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص ۵۹۲.)۱چنانکه در روایتی از آن حضرت علی ع است:من خدایی را که نبینم عبادت نمی‌کنم؛ البته نه با چشم سر، بلکه با چشم قلب.محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج ۱، ص ۹۸.

اسلاید ۲۱: قوای علم حصولیقوای حس: بسیاری از صورتهای ذهنی از طریق حواس به ما می‌رسند. قوه عقل: این قوه توانایی درک مفاهیم کلی را دارد؛ مانند مفهوم پاورپوینت انسان.عقل از طریق استدلال و قیاس و برهان به معلومات جدیدی می‌رسد.ریاضیات و فلسفه مصداق بارز معرفت عقلانی‌اند. چنین معلوماتی را معلومات عقلانی می‌گویند.

اسلاید ۲۲: انواع ادرک حصولی – عملی و نطریشناختی را که مربوط به حوزه عمل یعنی بایدها و نبایدها و خوبها و بدها است، حوزه شناخت عملی می‌گویند؛ مانند اینکه عدالت خوب است یا پاورپوینت انسان باید راست بگوید. به تعبیری، حکمت عملی عبارت است از علم به تکالیف و وظایف پاورپوینت انسان. فقه ، علوم تربیتی و مکاتب تعلیم و تربیت در شمار مجموعه معرفت یا حکمت عملی‌اند؛ شناخت نظری به درک هست و نیست مربوط است.مثل مباحث جهان بینی

اسلاید ۲۳: ابعاد گرایشی پاورپوینت انسان- پاورپوینت انسانی و حیوانی روح پاورپوینت انسان علاوه بر بُعد شناختی، بُعد دیگری به‌نام بُعد گرایشی دارد. بعد گرایشی، همان تمایلاتی‌اند که با روح پاورپوینت انسان سرشته شده‌اند. هر پاورپوینت انسانی ذاتاً از این گرایشها ـ هر چند در حد بسیار ضعیف و نهفته ـ بهره‌مند است و آنها را در خود به‌طور بدیهی احساس می‌کند. این تمایلات بر اثر عوامل خارجی و القائات محیط و جامعه و تربیت پدید نیامده‌اند. البته عوامل خارجی، در رشد و شکوفایی آنها مؤثرند؛ مانند میل به دانش و پرستش خدا.گرایشهای پاورپوینت انسان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:۱. گرایشهای حیوانی: این گرایشها میان حیوان و پاورپوینت انسان مشترکند. نمونه‌هایی از آنها عبارتند از: گرایش به حفظ ذات و صیانت از خود و میل به جنس مخالف. این گرایشها را غریزه هم می‌گویند.۲. گرایشهای پاورپوینت انسانی: گرایشها و تمایلاتی‌اند که به پاورپوینت انسان اختصاص دارند و یا دست کم نشانه‌های آنها در حیوانات کمتر مشاهده می‌گردد.

اسلاید ۲۴: میل به خدا یکی از گرایشات اصیل پاورپوینت انسانیاز گرایشهای اصیل پاورپوینت انسان، میل و محبت به خدا است که از وی جدایی‌ناپذیر است، به‌طوری که می‌توان پاورپوینت انسان را موجود متأله یا دین‌ورز نامید. خداوند، پاورپوینت انسان را با فطرت دینی و الهی آفریده است و دگرگونی در آفرینش الهی وجود ندارد. امیرمؤمنان علی ع :خداوندا! تو قلبها را بر محبت خود آفریده‌ای.۱]اگر محبت و میل به خدا، آمیخته با وجود آدمی است، دیگر انفکاک آن از وجود او امکان ندارد. البته ممکن است پاورپوینت انسانها بر اثر شرایط محیطی نسبت به این میل فطری تا مدتی غافل باشند و یا در شناختن متعلق حقیقی آن خطا کنند؛

اسلاید ۲۵: فصل دومایمان

اسلاید ۲۶: معنای ایمان ایمان، امری است معنوی و حالتی روحی که جایگاه آن قلب آدمی است. شناخت واقعی امور معنوی و روحی، نظیر غم و شادی و امید، از طریق علم حضوری میسر است. با تعریف لفظی نمی‌توان، حقیقت ایمان را آشکار ساخت. تنها از گذر شناخت لوازم می‌توانیم تا اندازه‌ای به ماهیت آنها پی‌ ببریم. با این حال، متفکران و اندیشمندان کوشیده‌اند ایمان را توضیح دهند تا حقیقت آن به‌قدری که ممکن است، روشن گردد.ایمان مصدر باب إفعال و از ریشه امن (امنیت یافتن) است که به‌معنای جای‌گیر شدن اعتقاد در قلب، یا تصدیق چیزی با اطمینان و نیز وثوق به چیزی یا کسی است و در هر دو معنا، مفهوم ایمنی در کار است.

اسلاید ۲۷: تعریف اصطلاحی ایماناز حضرت رضا ع :ایمان، تصدیق قلبی و اقرار زبانی و عمل به ارکان و اعضاست.[۱] صدوق،(عیون اخبار الرضا، ح ۱، ص ۲۲۶)از معنای لغوی برمی‌آید که اعتقاد و تصدیق قلبی به چیز یا کسی، ایمان نام دارد و شخص دارنده ایمان را «مؤمن» می‌خوانند. هرگاه واژه ایمان در اصطلاح به‌کار برده شود، معنای خاصی از آن مورد نظر است و آن اعتقاد و تصدیق قلبی به خدا، روز قیامت، کتب آسمانی، ملائکه و پیامبران و به تعبیری امور غیب است و کسی را که به همه این امور تصدیق و اعتقاد قلبی دارد و در عمل نیز به آنها پای‌بند است، «مؤمن» می‌گویند.

اسلاید ۲۸: رابطه ایمان و معرفت از دیدگاه قرآن، ایمان مبتنی بر معرفت و علم است.چنین نیست که اگر معرفت و علم وجود یابد، ایمان نیز ضرورتاً وجود پیدا کند. چه‌بسا کسانی که علم و معرفت دارند؛ ولی ایمان ندارند. ایمان به معنای علم نیست؛ ولی مبتنی بر آن است؛ زیرا ایمان به آنچه نمی‌شناسیم، معنا ندارد.

اسلاید ۲۹: نمنه های علم بی ایمان در قرآنقرآن، از نمونه‌هایی یاد می‌کند که در آنجا علم هست؛ ولی ایمان نیست. هنگامی که قوم بنی‌اسرائیل معجزات روشن حضرت موسی u را دیدند، به انکار برخاستند و گفتند: این سحری آشکار است. قرآن سپس می‌فرماید: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا. [نمل (۲۷): ۱۴ ۱]و با آنکه دلهایشان بدان یقین داشت، از روی ظلم و تکبر آن را انکار کردند.۲.شیطان با اینکه از عظمت خدا، آگاه بود و هزاران سال بندگی خدا می‌کرد، سرانجام ایمان خود را از دست داده و راه کفر و عناد پیشه کرد و به اغواگری مردم پرداخت.

اسلاید ۳۰: رابطه ایمان و عقل در قرآنإنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَاللهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لایَعْقِلُونَ.[۲] یوسف (۱۲): ۲.بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند که کر و لال‌اند و اصلاً تعقل نمی‌کنند.وَ قالُوا لَوْ کُنّا نَسْمَعُ أوْ نَعْقِلُ ما کُنّا فِی أصْحابِ السَّعِیرِ.[۳] انفال (۸): ۲۲.آنگاه گویند که اگر ما سخن انبیا را شنیده بودیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم، امروز از دوزخیان نبودیم.وَ إذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أنْزَلَ اللهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَیْنا عَلَیْهِ آباءَنا أوَ لَو کانَ آباؤُهُمْ لایَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ.[ملک (۶۷): ۱۰. ۴]و هنگامی که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید! می‌گویند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی می‌نماییم. آیا اگر پدران آنها، چیزی نمی‌فهمیدند و هدایت نیافتند (باز از آنها پیروی خواهند کرد)؟! بقره (۲): ۱۷۰

اسلاید ۳۱: رابطه ایمان و عقل در روایاتامام کاظم ع : یا هشام اِنَّ لله عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهٌ ظاهَرهٌ وَ حُجَّهٌ باطِنَهٌ فَاَمّا الظاهِرَهُ فَالرَّسُولُ و الاَنْبیاءُ وَ الاَئِمَّهُ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ اَمّا الباطِنَهُ فَالْعُقُولُ.خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و ظاهری و حجت باطنی. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامانند و اما حجت باطنی، عقلها هستند.۲. امام صادق u می‌‌فرماید:اَلْعَقْلُ دَلیلُ المُؤمِنِ.[۲]عقل راهنمای مؤمن است. ۳. در روایتی دیگر می‌فرماید: هرکس عاقل است، دین دارد و کسی که دین دارد به بهشت می‌رود[۳. کلینی، اصول کافی، ج ۱، ص ۱۶.، ص ۲۵، ص ۱۱.

اسلاید ۳۲: رابطه ایمان با عمل در روایات میان ایمان و عمل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، هرچند از لحاظ مفهوم، متمایزند.ایمان حقیقتی است دارای مراتب. خداوند از علم ویمان یکی را بدون دیگر نمی‌پذیرد[ایمان بدون عمل، ایمان راستین و نجات‌بخش نیست. عمل از ارکان ایمان شمرده شده است. کمترین مرتبه شهادت به وحدانیت خدا و بندگی و رسالت محمد و پذیرش اطاعت از حق و شناخت امام زمان خود است.امام علی ع : اگر ایمان تنها بر زبان آوردن شهادتین بود، روزه و نماز و هیچ حلال و حرامی تشریع نمی‌گشت.

اسلاید ۳۳: رابطه عمل با ایمان در قرآنهر عملی با هر نیتی بر ایمان دلالت نمی کند. داستان اعمال کسانی که به پروردگارشان کفر ورزیدند، داستان خاکستری است که در روز طوفانی بادی سخت بوزد که هیچ از آن خاکسترها را نمی‌توانند کسب کنند.[ابراهیم (۱۴): ۱۸. ۱]کسانی که کفر ورزیدند، اعمالشان چون سرابی است در بیابان هموار که تشنه آن را آب می‌پندارد.[. نور (۲۴): ۳۹.

اسلاید ۳۴: اختیاری بودن ایمان در قرآن قرآن در آیات پرشماری آدمی را مختار و پاسخگوی اعمال خویش می‌داند. ایمان مانند علم نیست که گاه بدون اختیار، تصور و علمی در پاورپوینت انسان پدید می‌آید.ایمان و کفر دو امر اختیاری است و آدمی باید با تأمل و تفکربرگزیند.وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ.[۱] کهف (۱۸): ۲۹.اصولاً تقبیح و تحسین افعال و استحقاق عقاب و پاداش رفتار، نشان از اختیار است. قرآن به صراحت، کفر را مذمت می‌کند و همین نشان می‌دهد که انکار ایمان، از سر اختیار است وگرنه مذمت افعال غیراختیاری معنا ندارد:آدمی از سر اختیار، به خدا ایمان می‌آورد یا کفر می‌ورزد. اگر ایمان بیاورد، شایسته ستایش و اگر کافر گردد، مستحقّ مذمت می‌شود.کسانی که آیات ما را دروغ شمردند و از پذیرفتن آنها تکبر ورزیدند، درهای آسمان بر ایشان گشوده نمی‌‌شود و در بهشت در نمی‌آیند و … ] اعراف (۷): ۴۰.

اسلاید ۳۵: متعلقات ایمان در قرآن قرآن متعلقات ایمان فراوانی ذکر می‌کند ؛ ولی همه آنها به توحید و ایمان به خدا برمی گردند؛ قرآن در آیات متعددی متعلقات ایمان را بر شمرده است . برخی از آنها عبارتنداز: ۱. ایمان به خدا؛ ۲. ایمان به آخرت؛ ۳. ایمان به رسالت پیامبر اسلام و انبیای گذشته؛ ۴. ایمان به قرآن و کتب الهی پیشین؛ ۵. ایمان به ملائکه؛ ۶. ایمان به امامت؛ ۷.ایمان به عالم غیب.از میان این متعلقات، ایمان به خدا، ایمان به رسالت و ایمان به معاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و اصول دین محسوب شده‌اند .

اسلاید ۳۶: درجات و مراتب ایمان در متون اسلامیإنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیماناً وَ عَلی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ. انفال :۲مؤمنان همان کسانی هستند که چون خدا یاد شود، دلهایشان بترسد، و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند.هُوَ الَّذِی أنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدادُوا إیماناً مَع إیمانِهِمْ.[فتح (۴۸): ۴ ۲]او است آن کس که در دلهای مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانی بر ایمان خود بیفزایند.

اسلاید ۳۷: مراتب ایمان در روایاتامام صادق ع :ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و پله‌های آن یکی پس از دیگری پیموده می‌شود. کلینی، اصول کافی، ج ۲، ص ۴۵، حدیث ۲.

اسلاید ۳۸: راه های تقویت ایمان در پاورپوینت انسان مومن۱. در برابر اوامر و نواهی خداوند تسلیم محض گردد؛ نه آنکه به برخی احکام ایمان آورد و به برخی دیگر کفر بورزد؛۲. به متعلقات ایمان، علم یابد و بر ان علم بیفزاید؛ ۳. به متعلقات ایمان بیشتر توجه کند و پیوسته به یاد خدا و قیامت باشد؛۴. بکوشد تا به لوازم ایمان پایبند باشد. ۵. ایمان خود را به ظلم نیالاید و حقوق دیگران را رعایت نماید.۶. با تهذیب نفس، زمینه رشد ایمان را در نفس خود تقویت نماید.

اسلاید ۳۹: بخش دوممبداء

اسلاید ۴۰: اثبات خدا در قرآنأفِی اللهِ شَکٌّ فاطِرِالسَّماواتِ وَ الأَرضِ.[۱ ابراهیم (۱۴): ۱۰]مگر درباره خدا ـ پدیدآورنده آسمانها و زمین ـ تردیدی هست؟فَأقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَالنّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِکَ ‌الدِّینُ ‌الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أکْثَرَالنّاسِ لا یَعْلَمُونَ [روم : ۳۰]پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند پاورپوینت انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست. این است آیین استوار؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

اسلاید ۴۱: اثبات خدا در روایاتامیرالمؤمنین علی ع اَللّهُمَّ خَلَقْتَ‌‌الْقُلُوبَ عَلی اِرادَتِکَ وَ فَطَرْتَ‌‌الْعُقُولَ عَلی مَعْرِفَتِکَ.[۱]خدایا! تو قلبها را با ارادت و محبت خود و عقلها را با معرفت خود سرشته‌ای. محمدباقر مجلسی، بحار‌الانوار، ج ۹۵، ص ۴۰۳و در دعای عرفه امام حسین ع آمده است:چگونه از چیزی که در وجودش به‌تو نیازمند است به تو استدلال می‌توان کرد؟ آیا برای غیر تو ظهوری هست که برای تو نیست تا آشکار‌کننده تو باشد.؟ تو کی غایب بوده‌ای تا دلیل و راهنما نیاز داشته باشی و بر تو دلالت کند و کی دور بوده‌ای تا آثار و نشانه‌ها ما را به‌تو برسانند؟ کور باد دیده‌ای که تو را با آن نشانه‌ها، حاضر نبیند و قرین زیان باد معامله بنده‌ای که برای او، بهره‌ایی از دوستی‌ات را قرار نداده‌ای.[

اسلاید ۴۲: بدیحی یا نظری بودن خدامتفکران اسلامی از آیات و روایات استنتاج کرده‌اند که وجود خداوند بدیهی‌تر از هر چیزی است.در مقابل، برخی دیگر از فیلسوفان و متکلمان برآنند که وجود خدا بدیهی نیست و نیاز به استدلال و برهان دارد.برخی دیگر علی‌رغم اینکه به‌بداهت وجود خدا اذعان دارند، وجود برهان و استدلال را مایه تنبّه و توجه به‌این امر بدیهی می‌دانند.

اسلاید ۴۳: راههای شناخت خداراه شناخت وجود خدا، بر دو نوع است: سیر در آفاق و سیر در انفس؛ چنان که قرآن کریم می‌نماید:سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی‌اْلآفاقِ وَ فِی أنْفُسِهِمْ حَتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أنَّهُ‌‌الْحَقُّ.[۱]به‌زودی نشانه‌های خود را در افقها ]ی گوناگون[ و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود تا برایشان روشن گردد که او خود حق است.از راه سیر آفاق، پاورپوینت انسان با مشاهده مخلوقات و تدبر در حدوث و امکان و نظم پدیده‌ها به‌وجود خالق و مدبری دانا و توانا پی‌می‌برد؛ ولی از راه سیر انفس با تأمل در خود در‌می‌یابد که نسبت به‌خدا شناخت قلبی و بی‌واسطه دارد و در برابر چنین خدایی که کمال مطلق است سر تعظیم فرود می‌آورد. راه انفس را می‌توان به‌تعبیری «راه فطرت» نامید. در این نوشتار به‌جهت اختصار به‌سه برهان بر وجود خدا یعنی برهان فطرت، برهان علّی و برهان نظم اشاره می‌نماییم.

اسلاید ۴۴: معنای فطرتماده «فَطَر» در اصل به‌معنای آغاز و شروع است و به‌همین دلیل به‌معنای خلق نیز بکار می‌رود؛ چون خلق چیزی، به‌معنای ایجاد آن و آغاز و شروع وجود و تحقق شیء است.فطرت به‌ معنای حالت خاصی از شروع وجود و آغاز و به‌بیان دیگر، نوعی از آفرینش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.