پاورپوینت روش تحقیق و ارائه گزارش ( نویسی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت روش تحقیق و ارائه گزارش ( نویسی) دارای ۱۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روش تحقیق و ارائه گزارش ( نویسی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت روش تحقیق و ارائه گزارش ( نویسی)

اسلاید ۴: ۴ده نکته در مورد تحقیق تحقیق خیلی وقت گیر است. تحقیق یک پدیده ذهنی است تحقیق خسته کننده و کسالت آور است اما ممکن است جالب و سرگرم کننده هم باشد.تحقیق ممکن است در طول زندگی محقق تداوم داشته باشد.فرایند تحقیق ممکن است بسیار جالبتر از نتایج آن باشد.

اسلاید ۵: ۵ده نکته در مورد تحقیقتحقیق نوعی فضولی کردن است.تحقیق را می توان به راههای گوناگونی انجام داد.تحقیق ممکن است وارد رویاهای شما شود.تحقیق ممکن است شمارا به راههای دور از انتظار هدایت کند.درتحقیق از همان مهارت روزمره محقق استفاده می شود.

اسلاید ۶: ۶انواع تحقیق(از دیدگاههای مختلف)تحقیق نظری (pure)، کاربردی(applied ) و راهبردی( strategic).توصیفی(descriptive)، تبیینی (explanatory) وارزیابی(evaluation).تحقیق آزاد (market research ) وتحقیق آکادمیک(academic research ).

اسلاید ۷: ۷انواع تحقیق(از دیدگاههای مختلف)تحقیق اکتشافی(exploratory ) آزمایشی(experimental or testing out ) حل مشکل(problem solving ).تحقیق پنهانی یا ناآشکار(covert )، رقابتی(adversarial ) ومبتنی بر همکاری (collaborative ).تحقیق بنیادی(basic )، کاربردی، ابزاری، مشارکتی و عملیاتی

اسلاید ۸: ۸تقسیم بندی انواع تحقیقبرحسب هدف:بنیادی که هدف آن: آزمون نظریه ها, تبیین روابط و پدیده ها ونظریه پردازی, وبالاخره تولید دانش و بررسی نظریه تحول تاریخ است.

اسلاید ۹: ۹تقسیم بندی انواع تحقیقکاربردی که هدف آن: کاربرد عملی دانش درزندگی است.توسعه ای, که هدف آن: تشخیص مناسب بودن یک دانش, روش, ارزش و… برای هدفی خاص ویا تهیه و تدوین برنامه ها, طرحها و پروژه های توسعه ای است.

اسلاید ۱۰: ۱۰تقسیم بندی انواع تحقیقبر حسب نحوه گرد آوری اطلاعات یا طرح تحقیقتوصیفی (توصیف شرایط, اشیاء, امور وپدیده ها به منظور شناخت بیشتر آنها).پس رویدادی ( علّی-مقایسه ای) که هدف آن شناسایی معلول به منظورکشف علل احتمالی آن ویا مطالعه متغیر وابسته به منظور یافتن متغیر مستقل

اسلاید ۱۱: ۱۱تقسیم بندی انواع تحقیقهمبستگی: تحلیل رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق: مطالعه همبستگی دو متغیری تحلیل رگرسیون با هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل تحلیل ماتریس همبستگی با هدف بررسی مجموعه ای از همبستگیهای دو متغیری در جدولی بنام ماتریس.

اسلاید ۱۲: ۱۲تقسیم بندی انواع تحقیقتحقیق در عملیات یا اقدام پژوهی به منظور: مشخص کردن موقعیت معین و رفع مشکل، آشنائی با روشهای نو و اشاعه نو آوری.مطالعهموردی به منظور: انتخاب و مطا لعه یک مورد یا واد یا نظام با حد و مرز مشخص به صورت کل گرایانه (holistic)

اسلاید ۱۳: ۱۳تقسیم بندی انواع تحقیقتحقیق تجربی یا آزمایشی با استفاده از شبوه های زیر: انتساب تصادفی(اختصاص هرآزمودنی با شانس مساوی به گروه آزمایشی یا گواه) همتا کردن تصادفی( همانندی آزمودنیهای انتخاب شده از نظر متغیر ناخواسته) انتخاب همگن ( بکسان کردن میانگین متغیری که باید کنترل شود در گروه های مورد نظر)

اسلاید ۱۴: ۱۴تقسیم بندی انواع تحقیقتحقیق تاریخی (مطالعه فصل دوم از بخش سوم جلد دوم روشهای تحقیق تألیف دکتر ساروخانی را توصیه می کنیم)قوم نگاری برای تحقیقات مردم شناسی از طریق ثبت وقایع و پدیده ها در شرایط طبیعی وقوعروشهای تحلیل محتوی (مطالعه فصل چهارم از بخش سوم جلد دوم روشهای تحقیق تألیف دکتر ساروخانی را توصیه می کنیم)

اسلاید ۱۵: ۱۵تقسیم بندی انواع تحقیقپیمایشی برای مطالعه: ماهیت یا ویژگیهای اشیاء، امور و پدیده ها، شرایط و روابط موجود میان آنها ویا چگونگی وضعیت موجود و همچنین سنجش آراء و افکار.

اسلاید ۱۶: ۱۶تقسیم بندی انواع تحقیقتحقیق پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:مقطعی: به منظور گردآوری داده ها در باره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی ( مثلاًً در یک روز، یک هقته، ماه یا سال)طولی: به منظور گردآوری داده ها در طول زمانهای مختلف.روش دلفی: به منظور گردآوری داده ها در باره اتفاق نظر یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع خاص از طریق رتبه بندی درجه اهمیت آن

اسلاید ۱۷: ”رساله“,“تز“ یا ”پایان نامه چیست؟Arthur Cole ”….گزارشی است کامل , که محققی آن را به عهده گرفته و به پایان رسانیده است , مشروط بر اینکه همه مراحل موضوع بحث را, از زمانیکه به شکل سوژه یا اندیشه ای بوده تا وقتی که به شکل نتایج مدون و مرتب که با ادله و براهین و مدارک مستدل شده است را در بر گیرد.پایان نامه شبیه سایر درس ها جنبه تمرینی ندارد!!!فرق پایان نامه ورساله؟ جایگاه و اهمیت پایان نامه در فرایند تحصیلی نمود قدرت استنباطی دانشجو در فرایند تحصیلات تکمیلی (Data Gathering to Data finding)Theory as a hypothesis جهانی بیاندیشید و محلی عمل کنید

اسلاید ۱۸: ویژگی های پایان نامه کارشناسی ارشد۱-اولین تجربه در تحقیقات دانشگاهی به شمار می آید. دانشجو می تواند با یک نوع تلاش پژوهشی آشنا شود و این مقدمه ای برای کار تحقیقی دوره دکترا و تحقیقات در دنیای واقعیت باشد.۲-می تواند دانشجو را دست کم در یک جنبه از موضوع حرفه ای یا اکادمیک ماهر سازد۳-می تواند به عنوان یک فعالیت آموزشی مهم در یادگیری تحقیق پیشرفته مطرح باشداهداف پایان نامه ورسالهصرفا یک کار پژوهشی و تحقیقاتی (Scholarly Work )رقابت پژوهشی (Research competence)مشارکت در دانش (Contribution to Knowledge)اهداف چیست؟ پایان نامه ورساله:راه نشان دهد,ذهن دانشجو را در مسیر مسائل جامعه به حرکت درآورد و او را برای آیندهای بهتر آماده سازدمسائل کاربردی و نظری تواما(جاذبه بیشتر ”ثمره فعالیت های خود را بزودی مشاهده نماید)

اسلاید ۱۹: طرح پیشنهادی تحقیق ؟Research Proposal سوالاتی که باید دانشجو پاسخ گوید:آیا این موضوع ارزش تحقیق دارد؟آیا می شود در این موضوع رساله ای نوشت؟آیا من توان انجام آن را دارم؟آیا میل وعلاقه ای به این کار در من است؟نحوه انتخاب موضوع پایان نامه یا رسالهبطورکلی پایان نامه نویسی با سوالات اساسی زیر روبروست:۱-اصولا در یک مدرسه عالی,گروه آموزشی و یادانشگاه برای چه مقصد یا مقاصدی پایان نامه و یا رساله نوشته می شود؟۲-اگر موضوعات مختلفی در رابطه با دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری می تواند مطرح باشد به چه دلیل موضوع انتخابی اولویت دارد؟

اسلاید ۲۰: آنچه به هنگام انتخاب موضوع باید مورد توجه باشد مورد علاقه دانشجو باشد(بدترین شکل انتخاب برای پایان نامه یا رساله)دانشجو توانایی خود را در نظر داشته باشد(عدم تبیین موضوع و یا گستردگی کار وعدم پیش بینی های لازم در تهیه اسناد و مدارک)نیاز جامعه را در نظر داشته باشد(گرهی از مشکلات جامعه را بگشاید)دانشجو بتواند استاد راهنمایی را در این رابطه پیدا کند و با او برای کار به تفاهم برسد( توجیه موضوع تحقیق ,ابتداانتخاب استاد؟ دانشگاه و شهر؟ صلاحیت راهنما) حتی المقدور به زمینه کاری او وابسته باشد.(فهرست زمینه های مورد علاقه, گسترش به PhD ,کار قبلی)

اسلاید ۲۱: آفت زدگی فرایند پایان نامه نویسی در ایران۱- تقبل بیش از حد مسئولیت راهنمایی یا مشاوره توسط اساتید.(بالا بودن تعداد دانشجویان,وضع نامناسب معیشتی اساتید,نشانه برتری ومقبولیت استاد,حرص,وضعیت خاص تخصصی,کمبود استاد آشنا,اخلاقیات ویژه استادو…)۲-عدم اختصاص زمان لازم(ساعات زیاد تدریس,جدی نگرفتن,عدم آشنایی,مکان مناسب)۳-نا آشنایی اکثر اعضای شوراها و کمیته های تحصیلات تکمیلی (ویا مراکز تصویب کننده طرحهای تحقیق در دانشکده ها) با مبانی روش تحقیق.Two waysالف:وارد کردن ایرادهای غیرعلمی وروش شناختیتصویب بیجا۴- فقدان مکانیزمی که نحوه هماهنگی تدریجی در طی مراحل تحقیق بین استادان راهنما و مشاور را فراهم آورد.(سرگردانی دانشجو…)۵-نبود یک ذهنیت مشخص در بین دانشجویان در میزان و چگونگی انتظار آنان از نقش استاد راهنما و مشاورین در فرایند تحقیق وبالعکس

اسلاید ۲۲: ۶-کلیشه ای شدن قالب های ذهنی بعضی استادان در امر تحقیق.۷-بحران حجم گرایی:بیربط بودن بخش هایی از ادبیات تحقیق پایان نامه با موضوع و مساله اصلی تحقیق,استفاده از حروف درشت و……۸- غیر استاندارد بودن معیارهای ارزیابی یک رساله تحقیقی۹-تکراری بودن موضوع اکثر رساله ها و محدود شدن آنها به بررسی نقشها و رابطه ها و ……((DBT10-عدم همکاری سازمانها با دانشجویان ودانشگاه۱۱-دایر شدن مراکز و موسساتی که ”پایان نامه نویسی“ می کنند و رنج پایان نامه نویسی را هموار ساخته اند۱۲-شیوع بی رویه نظرسنجی و کاربردهای بی مورد پرسشنامه برای جمع آوری داده هادر تحقیقات

اسلاید ۲۳: دو رویکرد در پایان نامه نویسیالف-رویکرد فرایندیب- رویکرد تدوینیالف-درواقع انجام وبکارگیری روش علمی است که طی آن بعد از مشخص شدن مسئله اصلی تحقیق,پژوهشگر فرضیه هایی می سازد و سپس آنها را آزمون کرده ودر نهایت نتیجه گیری می کند.ب- در این رویکرد, پژوهشگر با استفاده از یک چارچوب تعریف شده (فصلها ومحتوای انها ),آنچه را که طی رویکرد فرایندی در انجام مراحل و گامهای تحقیق بدست آورده است مدون می سازد.

اسلاید ۲۴: آرم دانشگاه نام دانشکده جهت دریافت کارشناسی ارشد/دکتری در رشته………………..گرایش……………… موضوع/عنوان …………………………. …………………………. استاد راهنما (به راهنمایی) سرکارخانوم دکتر/جناب آقای دکتر استادان مشاور …………… …………… استادان ناظر …………… ……………. دانشجو (تهیه کننده) ………………….. ترم تحصیلی (نام فصل)

اسلاید ۲۵: تشریح برخی از اجزاء صفحه عنوان (Title Page)عنوان (موضوع):درواقع دریچه ای است که از طریق آن خواننده باافقها و محتوای یک تحقیق آشنایی کلی پیدا می کند و با تامل در آن , می تواند قلمروجستجو وتحقیق پژوهشگر را برآورد کند.قضاوت,انتظارات وتشویق و ترقیب:برای رسیدن به این اهداف:۱- استفاده از واژه ها و تعابیر دقیق۲-ایجاد وزن و آهنگ خاص در کل عبارات موضوع۳-کوتاه و مختصر بودن۴-رعایت سلاست و بلاغت۵- غیر سوالی بیان کردن عبارات۶-بصورت جمله ناقص بیان شدن۷-به کارگیری دقیق واژه هایی چون ”بررسی“,“مطالعه“,“تبیین“,“طراحی“,……با توجه به روش تحقیق انتخاب شده۸-مشخص کردن جامعه آماریبطورکلی می توان گفت ”عنوان باید فشرده ومختصرباشدوهدفهای تحقیق را به روشنی نشان دهد“

اسلاید ۲۶: استاد راهنما و مشاوریننحوه انتخاب :افراط وتفریط,وظایف متقابل استاد و دانشجویان,مدیریت پروژه,هماهنگی کلی ,بعد از پایان یافتن چه فعالیتی؟متاسفانه گاها این رابطه متقابل به علت آشفتگی درانتظارات مخدوش است. مواردی مثل:اظهارات نامعقول استاد در رابطه با محتوای پایان نامه در حین کارارایه پایان نامه کامل توسط دانشجو به استاد بدون کوچکترین هماهنگی در طول فرایند پایان نامه نویسی.عدم هماهنگی دانشجو دراخذ تایید از استاد در رابطه با طراحی ابزار ”جمع آوری اطلاعات“ و اقدام به کارگیری ابزار در نمونه آماری و ارایه نتایج آن به استاد.تناقض های بین استاد راهنما-مشاوران وسرگردانی دانشجو در کشاکش اظهارات ناهماهنگ آنهامشخص نبودن (ساز وکار) مکانیزم تقسیم کار بین استاد راهنما ومشاورین ودر نتیجه سرگردان ماندن دانشجودربرابراظهارات راهنما یا مشاور ؟

اسلاید ۲۷: تذکر:صفحه عنوان,باید هم روی جلد وهم دراولین صفحه بعد از روی جلد پایان نامه قرار گیردمعمولا دانشجویان برای تیمن و تبرک,بعد از صفحه روی جلد,یک صفحه را به نام خداوند متعال مزین می سازند.تشکر ,سپاسگزاری, قدردانیاهداء,تقدیم ,پیشکشفهرست مطالب:خواننده به سهولت بتواند قسمتی که توجه اورا جلب نموده است پیدا کند., فهرست تا چه حد باید جزئیات را در بر بگیرد؟ یک فهرست محتوایی خوب:خلاصهای از محتوای گزارش را به نحومطلوب ارایه می دهدرابطه میان تقسیمات اصلی وفرعی,با نوشتن عنوان ها,وشماره فصلهای اصلی با حروف و اعداد بزرگ وعنوان های فرعی با حروف و اعداد ریزتر نشان داده می شودفهرست اجمالی وتفضیلی

اسلاید ۲۸: فهرست اشکالضمن تهیه یک فهرست با ذکر شماره صفحات, باید چند موضوع راروشن کنند:الف: تعیین منطق بکار گرفته شده برای شماره گذاری۱-شماره گذاری مسلسل از۱الی آخر۲-شماره گذاری براساس فصل ها,بخش ها ومعرفی این منطق برای خوانندهب-مشخص سازی اینکه اصولادر پایان نامه مورد نظربه چه چیزهایی شکل,تصویر,نمودارونگاره….اطلاق می شود.ج- آوردن شرح کوتاهی برای هرشکل بعد از شماره تعیین شده.فهرست جداول

اسلاید ۲۹: پیشگفتار,دیباچه,مقدمه,درآمد:محقق در این قسمت با اختصاص چند صفحه تلاش می کند دریچه ای کلان وگسترده را بر روی فضای موضوع بگشاید.نقش اساسی مقدمه چیست؟این است که به گونه ای کلی اهمیت وضرورت قلمرویی که موضوع ومسئله در آن شکل می گیرند را نشان می دهد و در آن قالبا با جملاتی خطابه ای ,سخن از شرایط و اوضاعی می رود که پژوهشگر بر اساس درک آن ,به موضوع رساله روی آورده است. نکته اساسی این است که مقدمه نباید بیش از حد طولانی باشد و مطالبی در آن گنجانده شود.چکیده بجای مقدمهتشکرشماره گذاری

اسلاید ۳۰: اهمیت فصل اول در ساختار کلی پایان نامه فصل اول پایان نامه به عنوان اصلی ترین فصل ، در واقع شبیه ماکت ، مدل یا مینیاتوری برای این خانه است . به عبارت دیگر فصل اول شکل تکامل یافته ( طرح اولیه تحقیق ) (Proposal ) است و مانند ( نقشه ساخت ) یک ساختمان می باشد که توسط آرشیتکت ( = دانشجوی پژوهشگر ) ارکان و کلیات آن طراحی شده و برای شروع کار نیازمند به ( مجوز ساخت از سوی مراجع ذیربط ) است . لذا می توان انتظار داشت: هرگاه یک مهندس خبره ( استاد ) ، نقشه ای (‌ طرح تحقیق ) را مورد بررسی علمی قرار می دهد ، باید بتواند ساختمانی ( پایان نامه ای ) را که بر اساس این نقشه ( طرح تحقیق ) ساخته خواهد شد تجسم کند . در نتیجه انتظار معقول این است که تأیید ، رد یا هرگونه پیشنهاد اصلاحی پیرامون طرح های تحقیق که از طرف دانشجویان به شوراهای تحصیلات تکمیلی جهت تصویب ارایه می شود بر پایه چنین رویکرد متخصصانه ای باشد .

اسلاید ۳۱: رویکرد تدوینی: قبل از هر چیز پژوهشگر باید فصل اول را بر اساس مندرجات « طرح اولیه تحقیق » مصوب ، تنظیم مجدد نماید و در موارد لازم آنها را با توجه به اطلاعاتی که در فرآیند تحقیق به دست آورده است بطور گسترده تر شرح نماید . پژوهشگر باید به این نکته توجه داشته باشد که نباید موارد مشترک بین « طرح اولیه تحقیق » توسط مسئولین و « فصل اول » با هم اختلاف داشته باشند مثلاً: نباید جامعه آماری ، روش تحقیق ، فرضیه ها … در فصل اول تغییر کرده باشند و چیزی جدای از آنچه باشد که شورای تحصیلات تکمیلی تصویب کرده است . معمولاً در فصل اول هر پایان نامه ، تلاش می شود ارکان کلی و اساسی به طور مختصر آورده شود . این ارکان در واقع ، ایجاد کننده چشم اندازی هستند که به خواننده نشان می دهند که محتوای این رساله چه می باشد .

اسلاید ۳۲: دانشجو در طول فرآیند پایان نامه نویسی دو بار بندهای ۱۶ گانه را ارایه می دهد : اول : برای تصویب:هنگامی که برای تصویب طرح تحقیق خود نیاز دارد اطلاعات لازم را به استادان و مسئولان مربوطه ارایه کند .دوم : برای تدوین پس از تصویب طرح تحقیق و انجام عملیات لازم ( پایان رویکرد فرآیندی ) برای تدوین نهایی ، پژوهشگر فصلی را با عنوان « فصل اول طرح تحقیق / کلیات » تهیه می کند که در واقع شکل تکامل یافته همان طرح تحقیق اولیه ای است که برای تصویب ارایه کرده است . اجزای تشکیل دهنده فصل اول در پایان نامه : ۱- مقدمه ۲- بیان مسأله ( تعریف موضوع تحقیق ) ۳- تاریخچه و سابقه موضوع (مساله) تحقیق (پیشینه تحقیق) ۴- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق ۵- اهداف تحقیق ۶- چارچوب نظری تحقیق ۷- مدل تحلیلی تحقیق ۸- فرضیه های تحقیق ۹- روش تحقیق ۱۰- قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری) ۱۱- قلمرو زمانی تحقیق ۱۲- روش نمونه گیری وتعیین حجم نمونه ۱۳- ابزارهای گردآوری داده ها (اطلاعات ) ۱۴- روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۵- محدودیتهای تحقیق ۱۶- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق

اسلاید ۳۳: ۱- مقدمهمعمولاً‌در مقدمه ، پژوهشگر سعی می کند با آوردن مطالبی برای خواننده ذهنیت مورد نظر خود را در رابطه با موضوع ایجاد نماید . در واقع از این طریق می خواهد خواننده را با مبانی و کلیات موضوع تحقیق مورد نظر خود آشنا کند و او را برای فهم بهتر موارد دیگری که آماده سازد . مقدمه نباید بیش از حد طولانی باشد و در برگیرنده مطالب حاشیه ای و غیر مرتبط باشد و یا مطالبی را که در بخشهای دیگر این فصل خواهد آمد مطرح کند . با توجه به اینکه هدف از تهیه فصل اول ، آشنا ساختن خواننده با کلیات تحقیق می باشد لذا معمولاً برای قسمت مقدمه حداکثر ۲/۱ تا ۳ صفحه را در نظر می گیرند .

اسلاید ۳۴: ۲- بیان مسأله ( پرشس آغازی تحقیق / مسأله اصلی تحقیق )صورت یک مسأله غالباً اساسی تر از حل آن است . حل مسأله ممکن است فقط مستلزم مهارتهای تجربی و و یا ریاضی باشد ، حال آنکه طرح سئولات نو و بررسی مسائل قدیمی از دیدگاهی تازه ، نیازمند ذهنی خلاق است و این نکته بیانگر آزمودگی فرد در علم است . « آ. انیشستین ، ال . انفیلد »هر پژوهش در واقع با قصد پاسخگویی و راحل یابی برای یک مسأله اصلی که در قالب یک پرسش ظهور کرده است آغاز می شود . هر پژوهش برای اینکه انسجام ، هدفمندی و کاربردی بودن خود را حفظ کند باید بر حول یک مسأله اصلی ، سازماندهی شود . هر مسأله اصلی درواقع,مرکزی است که درحوزه یک مساله ، (Problem Area ) قرار گرفته است . حوزه مسأله در برگیرنده: مسائل حاشیه ای ، پیرامونی و پدیداری است که بر گرد مسأله اصلی نمودار شده است .

اسلاید ۳۵: اصلی یا حاشیه ای بودن یک مسأله در واقع به هدف تحقیق وابسته است ، لذا می توان گفت ، اصلی یا حاشیه ای بودن یک مسأله امری نسبی است .مثالاصلی« چه رابطه ای بین ساختار سازمانی و میزان بهره وری کارکنان وجود دارد ؟ »اما در تحقیق دیگری در همان سازمان(مثلاً نقش انگیزشی شیوه های فعلی پرداخت دستمزد ) همین مسأله به عنوان یک« مسأله پیرامونی » ( حاشیه ای / جانبی ) می تواند در نظر گرفته شود ، در چنین حالتی محقق در پی آن است تا با کنترل متغیرهای غیر مرتبط نقش مداخله گری و تعدیگری آنها را کاهش داده و اعتبار تحقیق را افزایش دهد .Scientificبه عبارت دیگر مسأله اصلی تحقیق باید یک مسأله علمی باشد و « مسأله علمی عبارت از تحریک ذهنی است که نیازمند به یک پاسخ از طریق تحقیق علمی می باشد. (Nachmias & et al , 1987) مساله ، سئوالی است که در ذهن پژوهشگر راجع به یک پدیده ، مشکل یا معضل اجتماعی ، سازمانی مطرح می شود .objective هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی علت یا علل به وجود آورنده آن مشکل یا معضل است. بطور کلی این ریشه یابی را می توان در این سئوال خلاصه کرد که : چه چیزی این پدیده یا مشکل را به وجود آورده است ، و چرا ؟

اسلاید ۳۶: ارکان وظایف یک پژوهشگر :انتخاب یک معضل عمومی با بیان عامیانه ، تبدیل آن به زبان علمی و صورتبندی آن در قالب یک مسأله علمی ، بررسی و مطالعه آن با استفاده از روشهای علمی ، نیل به شناخت علمی در مورد علل و روابط مربوط به مسأله مورد نظر و در نهایت برگرداندن آن از زبان علمی به زبان عامیانه به منظور ارایه راه حلها و چاره جوئیها.هر تحقیقی به دنیال طرح مسأله ای آغاز می شود . اگر این مسأله در ذهن محقق از وضوح و روشنی لازم برخودارنباشد ، به اجبار محقق به کلی گویی می پردازد و به این ترتیب ، خود را از علم و روش علمی دور می کند . لذا برای جلوگیری از کلی بافی و در نتیجه ، کلی گویی ، لازم است که :اولاً محقق در مورد پدیده یا مسأله مورد نظر به تفکر بیشتری بپردازد و در قدم بعدی ، از طریق بررسی ادبیات و منابع مربوط ذهن خود را در مورد مسأله مزبور روشن کند و از مشورت با صاحبنظران دریغ نورزد .

اسلاید ۳۷: حل مسأله نیازمند شناخت خود مسأله است و بدون شناختن و روشن کردن صورت مسأله ، هیچ مسأله ای قابل حل نخواهد بود . حل مسأله به دو امر بستگی دارد : ۱ ) محقق بداند چه کاری را می خواهد یا باید انجام دهد . ۲ ) مسأله خوب چیست ، و یا مسأله علمی چه ویژگیهای دارد ؟بطور کلی می توان گفت : « منظور از بیان مسأله ، طرح مسایل اجتماعی بزبان علمی است ، این امر شامل: محدود کردن مسأله ، اثبات ضرورت مسأله و لوزوم انجام بررسی تجربی در مورد آن . پژوهشگر باید بتواند مسأله را به گونه ای بیان کند که اهمیت آن را به اثبات برساند در شناسایی مسأله تحقیق ، پژوهشگر سعی برآن دارد تا شواهدی دال بر وجود مسأله عرضه کند به عبارت دیگر پژوهشگر زمینه ای را تصویر میکند که در آن مسأله مورد نظر رخ داده است ، در این مرحله: ویژگیهای مسأله ، گستردگی و علل احتمالی بروز آن نیز شناسایی می گردد .

اسلاید ۳۸: بیان یک مسأله روشن ،دقیق و قابل بررسی شاید مشکل ترین مرحله تحقیق باشد . بیان خوب یک مسأله ، بر اطلاعات زیر استوار است : الف ) اهمیت مسألهب ) تحدید مسأله در یک حوزه تخصصی ج ) اطلاعات کلی درباره تحقیقات انجام شده د ) چارچوبی برای ارایه نتایج تحقیق ه ) مشکلات موجود در سازمان و ) قلمروهای مورد نظر مدیریت برای بهبود ز ) قلمروهای نظری و مفهومی که پژوهشگران قلمرو تحقیقات بنیادی باید از طریق نمودها و عوارض آنها را مشخص تر و محدود تر کنند . ح)تعریف تمامی متغیرهای مرتبط اعم از متغیرهای مفهومی یا عملیاتیمسایل تحقیق ، می توانند ‹ساختارمند› یا ‹ غیر ساختارمند › باشند . باید توجه داشت که درجه ساختارمندی مسأله ، تابع برداشتی است که از آنها می شود

اسلاید ۳۹: ویژگیها و چگونگی بیانیه مسأله تحقیق (پرسش آغازی): مجموعه صفاتی که باید در یک پرسش آغازی ( بیان مسأله )خوب جمع باشد عبارتند از :۲-۱-۱ واضح ، روشن ، محدود و بدون ابهام بودنتغییرات در سبک مدیریت چه نتایجی در زندگی کارکنان سازمان دارد ؟ این پرسش: بسیار گنگ است ، معلوم نیست منظور از تغییرات چه نوع تغییراتی است ؟ منظور از ‹ زندگی کارکنان › چیست ؟ آیا منظور زندگی شغلی ، خانوادگی ، اجتماعی یا فرهنگی است ؟ آیا امکانات زندگی آنها مورد نظر است ؟ آیا کیفیت زندگی کاری آنان مطرح است ؟ آیا منظور از تغییرات در سبک ، سبک کلیه مدیران عالی و میانی است ؟ یا فقط مدیران عالی ، یا میانی؟ و……بطورکلی یک پرسش آغازی خوب باید: ‹ عملی› باشد ، یعنی اینکه بتوان بر مبنای آن کارکرد و مخصوصاً باید بتوان: عناصر پاسخهایی را برای آن فراهم آورد

اسلاید ۴۰: علل کاهش بهره وری در صنایع خودروسازی ایران چیست ؟ علی رغم اینکه برخی ابهامها مانند: چه نوع بهروری؟ کل ؟ جزیی ؟ یا عوامل کل ؟ ، علل درون صنعتی یا برون صنعتی ؟ …. را می توان درباره این پرسش مطرح کرد ، اما این پرسش تا حدودی دقیق و روشن است ، و می توان مدعی شد که اکثر افراد از آن معنای مشترکی را می فهمند ، اما دامنه و فراگیری آن بسیار وسیع و تحدید نشده است .کرانه های مسأله ابعاد بسیاری را در بر می گیرد و در نهایت به: نتایج کلی تر و غیر کاربردی تری می انجامد ، لذا:این نکته اساسی را همواره باید مد نظر داشت که : هرچه سئوال کلی تر باشد درنتیجه جوابهای آن مبهم تر و غیر کاربردی تر خواهد بود بنابر این : یک پرسش دقیق و روشن کار تحقیق را از همان ابتدا در چارچوبی تنگ و فاقد امکانات تصمیم گیری محصور نمی کند

اسلاید ۴۱: تا چه حدی افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیریهای مدیریتی به منظور افزایش تولید نه صرفاً به خاطر ارتقاء روحیه کاری و افزایش رضایت شغلی بر افزایش بهره وری و وجدان کاری تأثیر دارد ؟این پرسش هم طولانی و هم مبهم است . مفروضات آن متعدد و هدف آن مکرر است . به طوری که نمی توان اولویت تحقیق را به درستی تشخیص داد .. بطور خلاصه ، برای آنکه پرسش آغازی پردازش پذیر باشد ، باید آن را: روشن، صریح و حتی المقدور کوتاه کرد و باید موضوعی را برگزید که محتاج راه حلی باشد که از تحقیق به دست می آید . تحقیقی که در صدد حل مشکلات جامعه بشری باشد و در کوتاه مدت ، میان مدت و یا درازمدت کاربردی نداشته باشد ، جز اتلاف وقت ، منابع مالی و انسانی ثمره دیگری ندارد .

اسلاید ۴۲: ۲-۱-۲امکان بررسی داشتن(قابلیت تبدیل به فرضیه شدن/عملی بودن)آیا میان کارایی مدیران واحدهای تولیدی بخش خصوصی ومدیران در بخش دولتی تفاوت معناداری وجود دارد؟چنانچه چندین سال وقت صرف این تحقیق شود ، بودجه ای چندین میلیون تومانی و همکارانی ورزیده و صاحب صلاحیت در اختیار باشد می توان امیدوار بود که این گونه طرحهای تحقیقاتی به جایی برسد . محقق وقتی که به طرح پرسش آغازی مبادرت می کند ، باید نه تنها از نظر صلاحیت علمی ، بلکه از: میزان وقت ، پول و امکاناتی که برای اجرای طرح تحقیق نیاز دارد مطمئن باشد . بدیهی است که: یک محقق که تنها می خواهد پایان نامه تحصیلی بنویسد ، با امکانات محدودش نمی تواند از عهده اجرای چنین طرح تحقیقی که امکانات یک مرکز تحقیقاتی را می خواهد ، برآید

اسلاید ۴۳: ۲-۱-۳- عدم تأکید بر قضاوتهای اخلاقی ، ارزشی ، فلسفی آیا نظام مالیاتی که در کشور ما اجرا می شود از لحاظ اجتماعی عادلانه است ؟ از این پرسش پیداست که طراح آن قصد ندارد کارکرد نظام مالیاتی را بررسی کند ،بلکه می خواهد؟ درباره آن از لحاظ ارزشی داوری کند و این برخورد ، بیرون از صلاحیت علوم اجتماعی و مدیریت و… است ، زیرا تفکیک دیدگاه علمی از دیدگاه ارزشی ، همیشه به آسانی میسر نیست .به طور کلی ، یک پرسش آغازی خوب: نباید در پی صدور حکم اخلاقی باشد . هدف پرسش آغازی ، قضاوت کردن نیست ، بلکه فهمیدن است لذا نباید تحقیق ، نمایشگر یک موضوع اخلاقی باشد یا احکام اخلاقی صادر کندمبانی فلسفی شکل گیری سازمانهای ایرانی چیست ؟این پرسش از مقوله؟فلسفه است و روشهای تحقیق علوم مهندسی و اجتماعی ( بویژه مدیریت ) هیچ راهی در آن ندارد ؟. زیرا این روشها برای اندیشیدن درباره معنا و ماهیت چیزها و کیفیت زندگی اجتماعی ساخته نشده اند ، بلکه فقط می توانند چگونگی وجود و ماهیت و فرایندهای تحولشان را تحلیل کنند .

اسلاید ۴۴: آیا کارخانه داران کارگران را استثمار می کنند ؟ این پرسش یک ‹ پرسش کاذب › است ، یا به عبارت دیگر، دیدگاهی است که در قالب پرسش استتار شده است . این مسلم است که پاسخ این پرسش در ذهن طرح کننده اش پیشاپیش ‹ آری› یا ‹ نه › است . با چنین پرسشهایی همیشه این امکان وجود دارد که تحقیق را به گونه ای اجرا کرد که پاسخ به آن ‹ مثبت › باشد ، یا بالعکس . ‹‹آیا تقلب مالیاتی علت کسری بودجه دولت است ؟››در این مورد نیز به آسانی می توان پی برد که طرح کننده پرسش می خواهد به هر نحو پاسخ از پیش آماده مشخصی را تحمیل کند.جا دارد همیشه از خود بپرسیم :آیا هدف طرح کننده پرسش ، شناخت یک مسآله است یا اثبات آن؟یک پرسش آغازی خوب ،باید یک ‹‹پرسش حقیقی›› یا یک ‹‹پرسش باز ››باشد ، یعنی پرسشی که:؟ از پیش بتوان چندین پاسخ متفاوت برای آن در نظر گرفت ،نه اینکه مجذوب یک پاسخ قطعی از پیش آماده شده برای آن باشیم.

اسلاید ۴۵: ۲-۱-۴- عدم تمرکز بر پیش بینی های کلی وضعیت آینده مدیریت سازمانهای ایرانی چه خواهد شد ؟ این مسأله بر یک پیش بینی کلی تأکید دارد که با روشهای تحقیق متداول قابل پاسخگویی نیست و در حوزه تحلیل آینده نگرها (Futurists) قرار می گیرد.لذا در چهارچوب اهداف یک پایان نامه نمی توان به چنین تحقیقاتی پرداخت . بنابراین برای یک پژوهشگر تازه کار بهتر است: مسآله خود را پیرامون مقولاتی تنظیم کند که اکنون وجود دارند نه آنچه که هنوز وجود ندارد .این پیش بینی ها ،:؟گذشته از اینکه چندان مفید نیستند،از قابلییت اعتماد کمی هم بر خوردارند و اعتماد قابل ملا حظه ای به آنها نمی توان کرد .۲-۱-۵- بصورت سوالی مطرح شدن جهانی شدن تجارت بر فعالیت بخش صنعت ایران تآثیر دارد.این مطلب ،علی رغم اینکه برخی از معایب مطرح شده در مثالهای قبلی ،را دارد ،:جمله ای خبری است و به عنوان یک مسآله مطرح نشده است.لذا: جستجوی پاسخ برای آن بی معنی می شود .در چنین حالتی محقق نمی داند که از این پس باید به دنبال چه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.