پاورپوینت آیت‌الله محمد بن سلیمان تنکابنی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آیت‌الله محمد بن سلیمان تنکابنی دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آیت‌الله محمد بن سلیمان تنکابنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آیت‌الله محمد بن سلیمان تنکابنی :

میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی

میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی (۱۲۳۴ یا ۱۲۳۵-۱۳۰۲ه.ق)، فقیه، ادیب، شاعر، مفسر و رجالی شیعی در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری بود.
محمد تنکابنی، علوم دینی را در ایران و عراق نزد بزرگان آموخته و از شاگردان شیخ مرتضی انصاری، صاحب ضوابط، شیخ محمدحسن نجفی، سید محمدباقر شفتی، ملا آقا دربندی و علمای دیگر به شمار می‌رود. میرزای تنکابنی، دانشمندی فاضل و جامع معقول و منقول بود که در جوانی به درجه اجتهاد نایل شد. از ایشان تالیفاتی در فقه، رجال و تفسیر برجای مانده، مهم‌ترین اثرش کتاب قصص العلماء است که زندگی‌نامه و شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از علمای شیعه را جمع‌آوری نموده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – تحصیلات
۲.۱ – هجرت به نجف
۲.۲ – موقعیت علمی
۲.۳ – مراجعت به ایران
۲.۴ – تشکیل حوزه علمیه
۳ – اساتید
۴ – شاگردان
۵ – ویژگی‌های اخلاقی
۶ – تالیفات
۶.۱ – قصص العلماء
۶.۱.۱ – نوع چینش
۶.۱.۲ – چاپ
۶.۲ – آثار دیگر
۷ – وفات
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منابع

۱ – معرفی اجمالی

محمد بن سلیمان تنکابنی در ۱۲۳۴ یا ۱۲۳۵ه.ق. به دنیا آمد.

[۱] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۷۳ـ۷۴.

خاندان او از علما بودند و پدرش، میرزا سلیمان تنکابنی، و مادرش از سادات امام جمعه اصفهان بود.

[۲] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۳۵.

[۳] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۷۱.

[۴] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۷۳.

هیچیک از منابع، به محل تولدش اشاره نکرده‌اند. شاید اشتهار او به تنکابنی حاکی از محل تولدش باشد. اما مطابق آن‌چه خود نگاشته، در روستای سلیمان‌آباد از توابع شهرستان تنکابن به دنیا آمده است.

۲ – تحصیلات

محمد تنکابنی، کودکی و نوجوانی را در تنکابن گذرانید و ادبیات عربی و منطق را نزد پدر و دو دایی خود فرا گرفت. او از چنان استعداد بالایی برخوردار بود که هم‌زمان، بر کتاب‌های سیوطی و جامی تعلیقه نوشت. پس از ارتحال پدرش، به قزوین و سپس به تهران مهاجرت کرد و در محضر فرزانگان برجسته آن زمان، تحصیلاتش را ادامه داد.
ایشان چندی بعد عازم اصفهان گردید و از محفل درسی اساتید نامی آن شهر بهره‌مند گردید.

۲.۱ – هجرت به نجف

هم‌زمان با تحصیل آیت‌اللّه تنکابنی در اصفهان، خبر حمل جنازه مرحوم پدرش (که مدتی در تنکابن به‌طور امانت به خاک سپرده شده بود) به عتبات عالیات، به ایشان رسید.
با شنیدن این خبر، خود را به کرمانشاه رسانید و همراه جنازه پدر راهی نجف اشرف گردید. پس از خاکسپاری پدر، فرصت پیش آمده را مغتنم شمرد و در عتبات عالیات به ادامه تحصیل پرداخت. فقه و اصول و رجال را عمدتاً نزد سید ابراهیم موسوی قزوینی، صاحب ضوابط الاصول، آموخت و در درس استادانی چون شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر الکلام و سید محمدباقر شَفتی معروف به حجهالاسلام، و ملا آقا دربندی حاضر شد و از ایشان و استادان دیگر اجازه روایت گرفت.

[۵] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۹.

[۶] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۲۴.

[۷] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۶۷.

[۸] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۷۳.

[۹] تبریزی خیابانی، علی، علماء معاصرین، ج۱، ص۱۳.

و در جوانی به مقام اجتهاد و استادی نایل گردید.
تنکابنی با علمایی چون میرزا محمدباقر خوانساری، مؤلف روضات الجنّات، هم‌مباحثه بود.

[۱۰] آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه، ج۱۷، ص۱۰۷.

[۱۱] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ج۱، ص۷۱.

۲.۲ – موقعیت علمی

میرزای تنکابنی، دانشمندی فاضل و جامع معقول و منقول بود و در موضوعات مختلف، تالیف داشت. ایشان، زمان رسیدن به استنباط احکام و درجه اجتهاد را خود، چنین نگاشته است: «این فقیر، در بیست و سه سالگی به استخراج مسایل پرداختم».
بسیاری از علما و اساتید بزرگ، مراتب علمی و اجتهاد ایشان را تایید و امضا کردند، که در این‌جا فقط به فرازهایی از اجازه اجتهاد سید ابراهیم قزوینی، صاحب ضوابط، به ایشان، بسنده می‌کنیم:
«… ان جناب العالم العامل و الفاضل الکامل بحرالحقایق و کنزالدقایق، منبع الافاضات و ینبوع الفیوضات، معدن المنطوق و المفهوم، و مخزن المنثور و المنظوم، المحقق فی الفروع و الاصول، و المدقق فی المعقول و المنقول، وحید زمانه و فرید اوانه، علامت العلماء الاعلام و نخبت الفضلاء الکرام، ذاالفضل العظیم و الطبع السلیم و الفهم المستقیم، حاوی المحامد و الماثر و جامع المکارم و المفاخر ولدنا العزیز الروحانی جناب الآقامیرزا محمد التنکابنی… بلغ مرتبت الاستنباط و درجت الاجتهاد…».

۲.۳ – مراجعت به ایران

علامه تنکابنی، سال‌ها در حوزه علمیه کربلا به تدریس و تحقیقات علمی اشتغال داشت، تا این‌که بر اثر تهاجم وهابی‌ها به کربلا و قتل و کشتار دوست‌داران اهل بیت (علیهم‌السلام)، ناچار شد به ایران باز گردد.
این استاد و مجتهد جوان، مدتی در قزوین ماندگار شد و به تدریس و تربیت طلاب پرداخت. ایشان هم چنین با اقامه نماز جماعت در مسجد جامع قزوین و خطابه و منبر، در جهت ارشاد و هدایت مردم انجام وظیفه کرد، اما با گذشت یک‌سال و‌ اندی از توقف ایشان در قزوین، بیماری «وبا» بروز و شدت پیدا کرد و چنان وحشتی در میان مردم افتاد که اکثر ساکنان قزوین از آن دیار گریختند. آیت‌اللّه تنکابنی نیز در پی آن، جهت دیدار با مادرش راهی تنکابن گردید.

۲.۴ – تشکیل حوزه علمیه

هر چند آیت‌اللّه تنکابنی در سفر به تنکابن، قصد داشت، بعد از دیدار با ارحام، به قزوین مراجعت کند، اما با اصرار و ممانعت برخی از بزرگان و اعیان منطقه مواجه و ناگزیر از اقامت شد. آن‌ها برای جلب موافقت و تشویق آیت‌اللّه تنکابنی برای اقامت، حاضر شدند هزینه احداث یک مدرسه علمیه را در سلیمان‌آباد بپردازند، که این امر در زمانی کوتاه تحقق یافت و جویندگان علم و دانش از محضر آن عالم بهره‌مند گردیدند.
علامه تنکابنی در کنار تدریس و تربیت طلاب، دست به یک حرکت تبلیغی و ارشادی زد و با اعزام مبلغ به روستاهای منطقه، احکام دینی و شعائر مذهبی را در میان مردم ترویج داد.
از برکت حضور و کرسی درس آیت‌اللّه تنکابنی در سلیمان‌آباد، ده‌ها عالم و مجتهد، نویسنده و مبلغ دینی تربیت و رشد پیدا کردند. ایشان با تمام وجود، در پرورش طلاب همت گماشت و بخشی از اموال و مزارع شخصی که از پدر به ارث برده بود را وقف هزینه طلاب علوم دینی و مدرسین کرد.

۳ – اساتید

بزرگانی چون پدرش ملا سلیمان تنکابنی، شیخ مرتضی انصاری، سید ابراهیم قزوینی (صاحب ضوابط)، آقا سید رضی قزوینی، آخوند ملا جعفر شیرازی، ملا عبدالکریم ایروانی، شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر الکلام و سید محمدباقر شَفتی معروف به حجه‌الاسلام، و ملا آقا دربندی و…. از اساتید علامه تنک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.