پاورپوینت زندانی‌کردن مثله کننده


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زندانی‌کردن مثله کننده دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زندانی‌کردن مثله کننده،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زندانی‌کردن مثله کننده :

حبس ممثل

حبس ممثِّل از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی‌کردن کسی است که شخصی را مثله کرده باشد. در این باره روایتی وارد شده که مثله‌کننده زندانی می‌شود، ولی این روایت مبهم است؛ زیرا احتمال دارد مقصود از تمثیل، مثله کردن آدم زنده باشد یا مثله کردن آدم مرده یا مثله کردن حیوان یا اصلا معنای مثله در آن نباشد، بلکه تمثیل به معنای تصویر، یعنی صورتگری باشد؛ و این کارها گرچه اجمالا حرام است ولی کسی نگفته است مرتکب آن زندانی می‌شود.
از این رو، گاهی گفته می‌شود: اصحاب از این بخش روایت، اعراض کرده‌اند و آن را حجّت ندانسته‌اند علاوه بر این که سند روایت به جهت ارسال، ضعیف است. البته یکی از معاصران در کتاب خود، تمثیل را به عنوان یکی از موارد حبس در اسلام، آورده است.

[۱] محسنی، محمدآصف، قضاء و شهاده، ص۱۶۴.

فهرست مندرجات

۱ – روایات
۲ – دیدگاه فقیهان شیعه
۳ – تمثیل در لغت
۴ – روایات در عمومیت معنای مثله
۵ – آزادی برده با مثله
۶ – آرای دیگر مذاهب
۷ – پانویس
۸ – منبع

۱ – روایات

علی بن ابراهیم، عن ابیه، عن بعض اصحابه، عن حمّاد، عن ابی عبداللّه (علیه‌السّلام) قال: «لا یخلّد فی السجن الّا ثلاثه: الذی یمثّل؛ و المراه ترتدّ عن الاسلام؛ و السارق بعد قطع الید و الرجل؛

[۲] کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۷۰، ح۴۵.

[۳] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:کافی)، ج۱۸، ص۴۹۳، ح۵.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: در زندان نمی‌مانند مگر سه دسته: کسی که تمثیل کند، زنی که از اسلام برگردد و دزدی که پس از قطع دست و پایش، باز دزدی کند».

۲ – دیدگاه فقیهان شیعه

علّامه مجلسی در ذیل «کسی که تمثیل کند» می‌گوید: تمثیل دو معنا دارد: یکی صورتگری و دیگر به معنای تنکیل و تغییر دادن قیاف انسان با بریدن بینی و گوش و اعضا؛ زندان در هر دو معنا بر خلاف مشهور است و در تهذیب الاحکام «یمسک علی الموت»

[۴] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۴۴، ح۲۹.

دارد و این معنا با دیگر روایات و با اقوال اصحاب موافق است پس شاید در اصل «یمسک» بوده آن‌گاه تصحیف گشته است.

[۵] مجلسی محمدباقر، مرآه العقول، ج۲۳، ص۴۲۰.

فیض کاشانی: تمثیل، یعنی بریدن بعضی از اعضا مانند گوش و بینی و امثال آن و شاید مراد آن تمثیلی است که باعث قصاص و دیه نشود؛ مثل آن جایی که مولا، برده‌اش را مثله کند.

[۶] فیض کاشانی، ملامحسن، الوافی، ج۱۵، ص۴۹۳، ح۳۱.

ولایه الفقیه: اگر خبر کلینی صحیح باشد ناچار منظور از «الذی یمثّل» کسی است که اصرار بر این کار دارد و ادامه می‌دهد؛ زیرا استمرار، یکی از معانی فعل مستقبل است و بعید نیست جایز باشد امام حکم به زندان کند برای کسی که به عمل حرام و زشتی اصرار می‌ورزد و هیچ‌چیز مانع کار او نمی‌شود مگر زندان. دقت بفرمایید.

[۷] منتظری، حسینعلی، ولایه الفقیه، ج۲، ص۵۳۳.

نظر نگارنده: ظاهرا مقصود از تمثیل در روایت در صورت صحت، همان تغییر در جسم و مثله کردن باشد؛ زیرا از کلم تمثیل این معنا به ذهن می‌آید و تنها با قرینه، معنای صورتگری از آن فهمیده می‌شود.

۳ – تمثیل در لغت

ابن اثیر: «مثلت بالحیوان، امثل به مثلا؛ اعضای آن حیوان را بریدم و آن را زشت و معیوب ساختم». «مثّلت بالقتیل؛ بینی یا گوش یا آلت آن کشته را بریدم» و اسم مصدر آن «مثله» است و باب تفعیل آن برای مبالغه می‌آید. به همین معناست این روایت: «نهی ان یمثّل بالدواب»؛ رسول خدا نهی کرده است که چارپایان زنده را ببندند که حرکت نکنند و آن‌گاه مانند هدف ثابت به سوی آن‌ها تیراندازی کنند یا اعضایشان را ببرند.

[۸] ابن اثیر، محمد، النهایه، ج۴، ص۲۹۴.

ابن منظور گفته است: «مثل بالرجل یمثل مثلا و مثله، و مثل؛ او را شکنجه و مای عبرت کرد»؛ و از باب تفعیل برای مبالغه است؛ و «مثّل بالقتیل؛ اعضای او را برید»؛ و «امثله؛ او را مثله کرد».

[۹] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۱، ص۶۱۴.

بنابراین، ظاهر لغت این است که مراد از تمثیل، شکنج جسم و مثله کردن است، حال انسان باشد یا حیوان، زنده باشد یا مرده و روایات متعددی در این زمینه آمده است.

۴ – روایات در عمومیت معنای مثله

۱. محمد بن یحیی، عن محمد بن الحسین، عن جعفر بن محبوب، عمّن ذکره، عن ابی عبداللّه (علیه‌السّلام): «کلّ عبد مثّل به فهو حرّ؛

[۱۰] کلینی محمد بن یعقوب، الکافی، ج۶، ص۱۸۹، ح۱.

[۱۱] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:کافی)، ج۱۶، ص۲۶، ح۱.

از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت شده که فرمود: هر عبدی که مثله شود آزاد می‌شود».
۲. باسناده عن ابی جعفر الثانی (علیه‌السّلام) انه قال: «سئل الرضا (علیه‌السّلام) عن نبّاش نبش قبر امراه ففجر بها و اخذ اکفانها، فامر بقطعه للسرقه و نفیه لتمثیله بالمیت؛

[۱۲] مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیه، ص۲۲۲.

[۱۳] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:اثبات الوصیه)، ج۱۸، ب۲، ص۱۹۰، ح۱.

امام جواد (علیه‌السلام) نقل فرمود: از امام رضا (علیه‌السلام) دربار شخصی که قبر زنی را نبش کرده و با او زنا انجام داده و کفن او را برده است، پرسیده شد، امام دستور داد: دست او را به جهت دزدی ببرند و به سبب تمثیل میت، تبعید شود».
۳. عن ابی حمزه الثمالی، عن ابی عبد‌اللّه (علیه‌السّلام) قال: «کان رسول اللّه اذا اراد ان یبعث سریّه دعاهم، فاجلسهم و یقول: سیروا بسم اللّه … و لا تمثّلوا؛

[۱۴] مغربی تمیمی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۱، ص۳۶۹.

[۱۵] نوری طبرس

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.