پاورپوینت زندانی‌کردن مختلس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت زندانی‌کردن مختلس دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت زندانی‌کردن مختلس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت زندانی‌کردن مختلس :

حبس مختلس

حبس مختلس از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی و درباره حکم زندانی کردن دزد مختلس (رباینده) بحث می‌کند. روایاتی وارد شده است که مختلس زندانی می‌شود و اهل سنّت مانند ابویوسف چنین رای داده‌اند. ولی امامیه قائل به تعزیر مختلس شده‌ و به حبس فتوا نداده‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – روایات
۲ – آرای فقیهان شیعه
۳ – آرای دیگر مذاهب
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – روایات

۱. و بهذا الاسناد [علی بن ابراهیم، عن ابیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن ابی عبداللّه (علیه‌السّلام) قال]: انّ امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) اتی برجل اختلس درّه من اذن جاریه، قال: هذه الدغاره (دغاره: ربودن شی‌ء است.)

[۱] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۴، ص۲۸۸، ادب الحوزه، قم.

[۲] نک:ابن اثیر، مجدالدین، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج۲، ص۱۲۳.

المعلنه، فضربه و حبسه؛

[۳] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۲۶، ح۷.

[۴] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:کافی)، ج۱۸، ص۵۰۳، ح۴.

مردی را نزد حضرت امیر (علیه‌السّلام) آوردند که گوشواره‌ای از گوش دختربچه‌ای ربوده بود فرمود: این ربودن، علنی است؛ پس او را زد و حبس کرد.
شیخ در تهذیب الاحکام

[۵] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۱۴، ح۶۷.

حدیث را ذکر کرده است و در آن به جای کلم «دغاره» کلم «زعاره»(بدخلقی)

[۶] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۴، ص۳۲۳، ادب الحوزه، قم.

آمده است.
۲. و عنه [علی (علیه‌السّلام)] انّه قال فی المختلس: لا یقطع و لکنّه یضرب و یسجن …؛

[۷] تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۲، ص۴۷۲، ح۱۶۸۶، آل البیت (علیهم‌السّلام)، قم.

[۸] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:دعائم الاسلام)، ج۱۸، ص۱۳۱، ح۳.

از او [علی (علیه‌السّلام)] دربار مختلس(مختلس: آن کسی که مال را از غیر حرز (جای آشکار) مخفیانه می‌دزدد. در مقابل مستلب، آن است که مال را آشکارا می‌دزدد و با این که او محارب نیست، می‌گریزد. گفته می‌شود: «خلست الشی‌ء: آن را به سرعت غفلتا می‌رباید.»)

[۹] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۱، ص۶۷۹.

[۱۰] نک:ابن اثیر، مجدالدین، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج۲، ص۶۱.

روایت شده که فرمود: قطع عضو نمی‌شود، ولی مورد ضرب واقع و زندانی می‌شود.
۳. عن جعفر بن محمد (علیه‌السّلام) انه: لا یقطع الطرّار،(طرّار: آن کسی که مال را ناگهانی و غفلتا از صاحبش می‌دزدد. آن کس که جیب را می‌برد و محتوای آن را می‌برد. طرّار از طرّ به معنای: بریدن و پاره کردن گرفته شده است.)

[۱۱] طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۳، ص۴۲.

[۱۲] نک:ابن اثیر، مجدالدین، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج۳، ص۱۱۸.

و هو الذی یقطع النفقه من کمّ الرجل او ثوبه، و لا المختلس، و هو الذی یختطف الشی‌ء و لکن یضربان ضربا شدیدا او یحبسان؛

[۱۳] تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۲، ص۴۷۳، ح۱۶۹۰، آل البیت (علیهم‌السّلام)، قم.

[۱۴] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:دعائم الاسلام)، ج۱۸، ص۱۳۲، ح۲.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: طرّار، قطع عضو نمی‌شود. طرّار کسی است که جیب مردم را می‌زند و همچنین است مختلس و او کسی است که چیزی را [از کوچه و بازار] می‌رباید، ولی هر دو زده می‌شوند و به حبس می‌افتند.
۴. اخبرنا عبداللّه، اخبرنا محمد، حدّثنی موسی، قال: حدّثنا ابی، عن ابیه، عن جدّه: انّ علیّا (علیه‌السّلام) رفع الیه انّ رجلا اختلس ظرفا من ذهب من جاریه، فقال علیّ (علیه‌السّلام): ادر ا عنه الدغاره المغلبه فضربه و حبسه، و قال: لا قطع علی المختلس؛

[۱۵] کوفی، محمد بن اشعث، جعفریات، ص۱۳۹.

[۱۶] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:جعفریات)، ج۱۸، ص۱۳۱، ح۱.

مردی را نزد علی (علیه‌السلام) آوردند که ظرف طلایی از دست دختری- یا کنیزی- ربوده بود. علی (علیه‌السلام) فرمود: از او این ربودن را برطرف می‌سازم. پس او را زد و حبس کرد و فرمود: بر مختلس، قطع [عضو] نیست.
۵. اخبرنی عبداللّه، اخبرنا محمد، کتب الی محمد بن محمد بن الاشعث، حدّثنی موسی، قال:حدّثنا ابی عن ابیه، عن جدّه جعفر بن محمد، عن ابیه، عن جدّه علی بن الحسین، عن ابیه، عن علیّ (علیه‌السّلام) انّه قال: اربعه لا قطع علیهم: المختلس، فانّما هی الدغاره المغلبه، علیه ضرب و حبس …؛ (در آن «الدغاره المعلنه» دارد.)

[۱۷] کوفی، محمد بن اشعث، جعفریات، ص۱۳۹.

[۱۸] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:جعفریات)، ج۱۷، ص۴۰۳، ح۲.

[۱۹] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:جعفریات)، ج۱۸، ص۱۳۱، ح۲.

علی (علیه‌السلام) فرمود: چهار دسته‌اند که قطع [عضو] بر آن‌ها نیست: مختلس؛ چون آن ربودن آشکار است، کتک می‌خورد و حبس می‌شود.
۶. حدّثنا ابو بکر، قال: حدّثنا محمد بن بشر، عن سعید، عن قتاده، ان غلاما اختلس طوقا، فرفع الی عدیّ بن ارطاه، فسال الحسن عن ذلک، فقال: لا قطع علیه، و سال عن ذلک ایاس بن معاویه، فامر بقطعه فلمّا اختلفا کتب فی ذلک الی عمر بن عبد العزیز، فکتب الیه عمر: انّ العرب کانت تدعوها عدوه الظهیره، لا قطع علیه، و لکن اوجع ظهره و اطل حبسه؛

[۲۰] ابن ابی‌شیبه، عبدالله بن محمد، مصنّف ابن ابی‌شیبه، ج۵، ص۵۲۸.

نوجوانی گردن‌بندی را ربود او را نزد عدی بن ارطاه بردند. وی از حسن در این باره پرسید. حسن گفت: قطع [عضو] بر او نیست و این مساله را

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.