پاورپوینت محمدتقی جعفری تبریزی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمدتقی جعفری تبریزی دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمدتقی جعفری تبریزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمدتقی جعفری تبریزی :

علّامه محمّدتقی جعفری

علامه محمدتقی جعفری، به سال ۱۳۰۲ ش در تبریز چشم به جهان گشود. وی خواندن و نوشتن را پیش از آغاز دبستان، از مادر فرا گرفت و پس از پایان دروس ابتدایی، وارد حوزه علمیه طالبیّه تبریز شد، سپس در طلب دانش، راهی تهران و قم شد.
او در تهران و قم از محضر فقها و حکمایی چون: میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا محمدتقی زرگر تبریزی بهره‌هایی شایان برد. به دنبال آن، به سبب بیماری و رحلت مادر، به تبریز برگشت و در درس آیت‌الله شهیدی حضور یافت.‌ اندکی بعد با اصرار استاد راه نجف را در پیش گرفت. حضور ۱۱ ساله محمدتقی جعفری در دانشگاه دینیِ نجف و حضور در حلقه درسی علمایی همچون سیدابوالقاسم خویی و آیت‌اللّه‌ حکیم‌ و همچنین هم‌اندیشی با محمدرضا مظفر فیلسوف، فقیه و منطقیِ نواندیش در نجف و احمد امین ریاضیدان عراقی؛ تاثیر شگرفی در شکل‌گیریِ شخصیت علمی و عملیِ جعفری داشت، به گونه‌ای که در سن ۲۳ سالگی (سال ۱۳۶۶ ق) موفق به اخذ درجه اجتهاد از شیخ محمدکاظم شیرازی شد.
ایشان پس از اتمام تحصیلات، در خلال سال‌های دهه ۳۰ به ایران بازگشت و به بررسی جریانات فکریِ روز پرداخت. در مدت زمانی نه چندان زیاد، توانست تالیفاتی پرشمار و عمدتاً بدیع از خود به یادگار نهد، که از مشهورترین آنها می‌توان به مجموعه ۱۵ جلدیِ «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» و «ترجمه و تفسیر نهج البلاغه» در ۲۷ مجلد اشاره کرد.
علامه محمدتقی جعفری پس از عمری تلاش و تکاپو، در ۲۵ آبان سال ۱۳۷۷ ش به رحمت ایزدی پیوست و در شهر مشهد در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام)، در دارالزهد به خاک سپرده شد.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – آغاز تحصیل
۳ – تربیت و پرورش
۴ – تحصیل‌ علوم‌ حوزوی‌
۴.۱ – مدرسه طالبیه‌
۴.۲ – مدرسه مروی‌ تهران
۴.۳ – دارالشفاء قم
۴.۴ – حوزه نجف‌
۵ – تدریس و تالیف
۶ – بازگشت به ایران
۷ – مخاطبان‌ دانشگاهی‌
۸ – علامه و ساواک
۹ – علامه و انقلاب
۱۰ – وفات
۱۱ – شاگردان
۱۲ – آثار و تالیفات
۱۳ – فهرست منابع
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

۱ – ولادت

محمدتقی جعفری، در مرداد ۱۳۰۴ در تبریز زاده‌ شد.

[۱] جوادی، محمدرضا، فیلسوف شرق، ص۶، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ اول، ۱۳۷۸.

پدرش، «کریم» درس نخوانده بود، امّا صدق و صفای خاصی داشت. پدرش نانوا بود و هیچ وقت بدون وضو دست به خمیر نان نمی‌زد. حافظه این نانوانی مکتب نرفته چنان قوی بود که اغلب سخنان واعظان شهر را با دقت و تفصیل، برای دیگران بیان می‌کرد. در روزگاری که تبریز دچار قحطی شده بود، در یکی از شب‌ها، ‌کریم با هزار زحمت دو عدد نان سنگگ و مقداری شیرینی خرید، در بین راه منزل، دو نفر را در خرابه‌ای دید که مشغول خوردن استخوان و لاشه گوسفند و مرغ مرده‌ای بوده‌اند،‌ او که چنین دید، دلش به حال آنان سوخت و یکی از نان‌ها و شیرینی را به آن‌ها داد. چند قدمی دور نشده بود که به نزد آن دو برگشت تا شاید بتواند کمک دیگری انجام دهد. در این هنگام دید که آنان دست به دعا بلند کردند و با سوز دل گفتند: ای مرد مهربان! خدای بزرگ و بخشنده به تو فرزندی صالح و نیک عنایت فرماید. هم چنان که ما را خوشحال کردی، خدای رحیم چشم تو را روشن کند.

[۲] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۲۱-۲۲، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

۲ – آغاز تحصیل

همسر کریم با سواد بود و قرآن را به خوبی می‌خواند. او قرائت قرآن را به محمد تقی تعلیم داد. محمد تقی چنان خوب قرائت قرآن را فرا گرفته بود که وقتی در ۶ سالگی، در سال ۱۳۱۰ هـ. ش برای اولین بار وارد مدرسه «اعتماد» تبریز شد، مدیر مدرسه، آقای جواد اقتصاد خواه، بعد از شنیدن قرائت قرآن او لبخندی زد و گفت: بارک الله! خیلی خوب خواندی! نیازی به درس‌های کلاس اول و دوم نداری؛ از فردا ورود کلاس سوم شو! .

[۳] ناصری، محمد، علامه جعفری، ص۱۰، دفتر انتشارات کمک آموزشی، چ اول، ۱۳۷۷.

حافظه قوی محمد تقی همگان را به شگفتی وا می‌داشت؛ به طوری که متن کلیله و دمنه را از حفظ می‌تواند و معنای عبارات مشکل را شرح می‌داد. معلمان مدرسه اعتماد، همواره او را تشویق می‌کردند.

[۴] ناصری، محمد، علامه جعفری، ص۱۱، دفتر انتشارات کمک آموزشی، چ اول.

۳ – تربیت و پرورش

روزی اقتصاد خواه مدیر مدرسه، برای بازرسی به کلاس رفت و به همه بچه‌ها گفت: دفترهای مشقتان را روی میز بگذارید. آقای مدیر وقتی دفتر مشق محمد تقی را دید، آن را برداشت و با ناراحتی پرسید: جعفری! این چه خطی است که تو داری؟! محمد تقی با خونسردی پاسخ داد: من ایرادی در خطم نمی‌بینم. خیلی خوب است! آقای اقتصاد خواه با تعجب گفت: پس خودت می‌نویسی و خودت هم آن را تأیید می‌کنی؟! بیا بیرون ببینم! سپس با ترکه قرمز رنگ درخت آلبالو بر کف دست محمد تقی زد و گفت: این خط از نظر من خیلی هم بد است. باید از همین امروز یاد بگیری که خوش خط‌تر بنویسی! فهمیدی؟! محمد تقی که دستش از شدت درد می‌سوخت، اندکی رنجید؛ ولی وقتی بیشتر در خط خود دقت کرد، به آقای مدیر حق داد و از آن به بعد تصمیم گرفت خواناتر و بهتر بنویسد.
ده‌ها سال بعد (حدود سال‌های ۱۳۴۰ ـ ۱۳۵۰) روزی دانشگاه مشهد، استاد محمد تقی جعفری را دعوت کرد تا در آنجا سخنرانی کند. جمعیت بسیاری جمع شده و منتظر آمدن ایشان بودند؛ همه صندلی‌ها پر شده و عده فراوانی نیز ایستاده بودند. محمد تقی که دیگر «علامه جعفری» نامیده می‌شد و اسلام شناس و صاحب نظری مشهور شده بود؛ پشت میکروفون قرار گرفت. در بین نگاه‌های مشتاق، چشمش به یک پیر دانا خیره شد و حدود یک دقیقه به سکوت گذشت.
بعد از اتمام سخنرانی، آن استاد کهن سال که کسی جز آقای جواد اقتصاد خواه، مدیر مدرسه اعتماد تبریز نبود، جلو آمد و در حلقه کسانی در آمد که بعد از سخنرانی به دور علامه جعفری جمع شده بودند. علامه جعفری بعد از سلام و احترام، پرسید: یادتان هست با آن ترکه آلبالوی قرمز رنگ مرا زدید؟ آقای اقتصاد خواه سر به زیر انداخت، امّا علامه جعفری با احترام و مهربانی گفت: کاش خیلی از آن چوب‌ها به من می‌زدید. این مرکب بدن، تازیانه می‌خواهد تا روح را حرکت بدهد و جلو ببرد. علامه جعفری به گرمی دست استاد پیرش را گرفته و فشرد.

[۵] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۱۴، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۶] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۱۵، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۷] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۴۶-۴۸، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

او در ایام‌ تحصیل‌ دانش‌آموز برجسته‌ای‌ بود، اما به‌ سبب‌ مشکلات‌ مالی‌ خانواده‌ ناگزیر شد مدرسه‌ را رها کند و به‌ کار بپردازد.

۴ – تحصیل‌ علوم‌ حوزوی‌

علامه محمّدتقی جعفری، در حوزه‌ علمیه شهرهای مختلفی مانند قم، تهران، تبریز و حوزه نجف به تحصیل پرداخت.

۴.۱ – مدرسه طالبیه‌

محمّدتقی جعفری، مدتی تمام‌ روز را کار می‌کرد، اما بعد نیمی‌ از روز را به‌ کار و نیم‌ دیگر را به‌ تحصیل‌ علوم‌ حوزوی‌ در مدرسه طالبیه‌ پرداخت‌ و مقدمات‌ و ادبیات‌ عرب‌ را نزد استادان‌ آن‌ مدرسه‌ آموخت‌.

[۸] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۱۱-۱۶، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۹] مرکز بررسی‌ اسناد تاریخی‌، چراغ‌ فروزان‌: استاد علامه‌ آیت‌اللّه‌ محمدتقی‌ جعفری‌ تبریزی‌، تهران‌: وزارت‌ اطلاعات‌، ج۱، ص‌۱۱-۱۲، ۱۳۷۷ ش‌.

[۱۰] نصری‌، عبداللّه‌، تکاپوگر اندیشه‌ها: زندگی‌، آثار و اندیشه‌های‌ استاد محمدتقی‌ جعفری، ص۳، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

۴.۲ – مدرسه مروی‌ تهران

محمد تقی در ۱۵ سالگی و در سال ۱۳۱۹ ش. برای ادامه تحصیل، تبریز را به مقصد تهران ترک کرد. مدرسه فیلسوف، واقع در جوار امامزاده اسماعیل و ابتدای یکی از ورودی‌های بازار قدیمی تهران،

[۱۱] ناصری، محمد، علامه جعفری، ص۲۰، دفتر انتشارات کمک آموزشی، چ اول، ۱۳۷۷.

اولین جایی بود که محمد تقی برای کسب دانش قدم به آنجا گذارد.
او در مدرسه فیلسوف؛ از استاد آیت‌الله شیخ محمد رضا تنکابنی (۱۲۸۳ ـ ۱۳۸۵ هـ . ق.) پدر محمد تقی فلسفی «مکاسب» و «کفایه» را آموخت.

[۱۲] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۲۱، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۱۳] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۲۲، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی (۱۳۰۶ ـ ۱۳۷۲ هـ . ق) حکیمی بود که در مدرسه مروی تدریس می‌کرد. محمد تقی نزد آن استاد بزرگ رفت و حکمت منظومه حکیم ملاهادی سبزواری و بخشی از امور عامه اسفار را از ایشان یاد گرفت. روزی محمد تقی بعد از درس آیت الله میرزا مهدی آشتیانی، درباره «بسیط الحقیقه» از ایشان پرسید: اگر واقعاً در عالم یک وجود است؛ یعنی «لیس فی الدّار وجودٌ إلا هو» و بقیه موجودات، تحیّثات و تشخّصات اوست، جنابعالی ارسال رسل، مسئولیت و حتی تکلیف و عشق را چگونه حل‌ می‌کنید؟ اگر من جزئی یا موجی از کمال مطلق‌ هستم، پس عاشق چه کسی می‌شوم؟! و میرزا مهدی آشتیانی انصاف داد و به درستی گفت: اینها ذوقیاتی است که بزرگان ما فرموده‌اند. اعتقادات قلبی این بزرگان این نبوده است. صدر المتألهین همواره با وضو بوده و پای پیاده به مکه رفته و تعبد بسیار داشته است.

[۱۴] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۱۷، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۱۵] نصری‌، عبداللّه‌، تکاپوگر اندیشه‌ها: زندگی‌، آثار و اندیشه‌های‌ استاد محمدتقی‌ جعفری، ص۳، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

۴.۳ – دارالشفاء قم

محمد تقی بعد از مدتی، در حدود ۱۳۲۳ ش‌، برای ادامه تحصیل به قم رفت و در مدرسه دارالشفاء اقامت کرد. روزی آیت‌الله سید محمد حجت کوه‌کمری‌ای (۱۳۱۰ ـ ۱۳۷۲ هـ . ق) و آیت‌الله شهید محمد صدوقی به حجره او آمدند و لباس روحانیت را به او پوشانیدند.

[۱۶] جوادی، محمدرضا، فیلسوف شرق، ص۲۴، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ اول، ۱۳۷۸.

[۱۷] غیاثی‌ کرمانی‌، محمدرضا، ابن‌سینای‌ زمان‌: علامه جعفری‌، زندگی‌نامه‌ و خاطرات‌، ص۲۸، قم‌ ۱۳۸۰ ش‌.

وی در حلقه درس‌ استادان‌ حوزه‌، از جمله‌ امام‌خمینی‌ و سیدمحمد حجت‌ کوه‌کمری‌، شرکت‌ نمود و در سلک‌ اهل‌ علم‌ در آمد. محمد تقی جعفری علوم معقول را از آیت‌الله شیخ مهدی مازندرانی و عرفان را از آیت‌الله شیخ محمدتقی زرگر فرا گرفت. او همچنین در درس اخلاق امام خمینی در مدرسه فیضیه، شرکت کرد. روز اولی که او در درس امام خمینی شرکت کرده بود، مشاهده کرد که استاد، آیات آخر سوره حشر را تفسیر می‌کند او دریافت که این درس خیلی ژرف است و امام خمینی از مواهبی برخوردار است که دیگران از آن بی‌بهره‌اند.

[۱۸] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۲۳، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۱۹] جوادی، محمدرضا، فیلسوف شرق، ص۲۴، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ اول، ۱۳۷۸.

[۲۰] جوادی، محمدرضا، فیلسوف شرق، ص۲۵، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ اول، ۱۳۷۸.

اقامت‌ وی‌ در قم‌ بیش‌ از یک‌ سال‌ طول‌ نکشید و او به‌ سبب‌ بیماری‌ مادرش‌، که‌ به‌ وفات او انجامید، به‌ تبریز بازگشت‌.

[۲۱] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۱۹، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۲۲] نصری‌، عبداللّه‌، تکاپوگر اندیشه‌ها: زندگی‌، آثار و اندیشه‌های‌ استاد محمدتقی‌ جعفری، ص۴، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

۴.۴ – حوزه نجف‌

جعفری‌ در سال ۱۳۲۵ ش‌، به‌ توصیه آیت‌اللّه‌ میرزا فتاح‌ شهیدی‌ و کمک‌های‌ مالی‌ او، برای‌ ادامه تحصیل‌ به‌ نجف‌ رفت‌ و حدود یازده‌ سال‌ در آن‌جا ماند و مدت‌ کوتاهی‌ در مدرسه بادکوبه‌ایها و سپس‌ در مدرسه صدر اقامت‌ داشت‌.
در حوزه نجف‌، در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شرکت‌ کرد و مباحثی‌ از فقه‌ را نزد شیخ‌ محمدکاظم‌ شیرازی، حدود دو دوره‌ اصول‌ فقه‌ و نیز ابوابی‌ از فقه‌ (مانند مکاسب‌ محرمه‌ ) را نزد سیدابوالقاسم‌ خویی‌ و کتاب‌ صید و ذباحه‌ را نزد سید محمود شاهرودی‌ خواند و همچنین‌ حدود یک‌ سال‌ و نیم‌ در مجالس‌ درس‌ آیت‌اللّه‌ حکیم‌ و هفت‌ سال‌ در دوره درس‌های‌ سیدعبدالهادی‌ شیرازی‌ شرکت‌ کرد. قاعده فراغ‌ و تجاوز را نیز نزد آیت‌اللّه‌ سیدجمال‌الدین‌ گلپایگانی آموخت‌. همچنین‌ در درس‌های‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌اللّه‌ میلانی‌ شرکت‌ کرد و نزد شیخ‌ صدرا قفقازی‌ و شیخ‌ مرتضی‌ طالقانی‌ فلسفه‌ و عرفان‌ و اخلاق‌ خواند.

[۲۳] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۲۰ـ ۲۱، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

[۲۴] نصری‌، عبداللّه‌، تکاپوگر اندیشه‌ها: زندگی‌، آثار و اندیشه‌های‌ استاد محمدتقی‌ جعفری، ص۴-۵، هران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

۵ – تدریس و تالیف

پس‌ از تحصیل‌ نزد این‌ استادان‌، جعفری‌ به‌ تدریس‌ فقه‌ و اصول‌، خصوصاً کتاب‌های‌ مکاسب‌ و کفایه‌ پرداخت‌، در همین‌ ایام‌ نیز دست‌ به‌ قلم‌ برد و قسمتی‌ از تقریرات‌ درس‌ اصول‌ آیت‌اللّه‌ خویی‌ را با عنوان‌ امر بین‌ الامرین‌ فی‌ الجبر و التفویض‌ (نجف‌ ۱۳۷۱) و نیز رساله فقهی‌ الرضاع‌ (نجف‌ ۱۳۷۱) را بر مبنای‌ درس‌های‌ آیت‌اللّه‌ سیدعبدالهادی‌ شیرازی‌ تحریر کرد. همچنین‌ جلد اول‌ از مجموعه سه‌ جلدی‌ ارتباط‌ انسان‌ و جهان‌ را در همین‌ ایام‌ و دو جلد بعدی‌ را در مشهد تألیف‌ کرد، او در ایام‌ اقامتش‌ در نجف‌ که‌ کم‌ و بیش‌ با مضایق‌ مالی‌ توأم‌ بود به‌ تدریس‌ فلسفه‌ نیز پرداخت‌. شهید آیت‌اللّه‌ محمدباقر صدر یکی‌ از شاگردان‌ جعفری‌ در این‌ دوره‌ بود.

[۲۵] نصری‌، عبداللّه‌، تکاپوگر اندیشه‌ها: زندگی‌، آثار و اندیشه‌های‌ استاد محمدتقی‌ جعفری، ص۳، تهران‌ ۱۳۷۶ ش‌.

[۲۶] محمدتقی‌ جعفری‌، آفاق‌ مرزبانی‌: گفت‌ و گوهایی‌ با علامه‌ محمدتقی‌ جعفری، ج۱، ص۲۰ـ۲۹، گفتگو از عبداللّه‌ نصری‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.

۶ – بازگشت به ایر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.