پاورپوینت ملاعلی قارپوز آبادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ملاعلی قارپوز آبادی دارای ۹۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ملاعلی قارپوز آبادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ملاعلی قارپوز آبادی :

ملا علی فاضل قزوینی

علی بن محمد قزوینی زنجانی (۱۲۰۹-۱۲۹۰ق)، معروف به ملا علی فاضل قزوینی و ملا علی زنجانی، از علمای شیعه اهل قزوین در قرن سیزدهم هجری قمری بود.
او در قزوین و اصفهان نزد بزرگانی چون محمدتقی رازی نجفی اصفهانی و ملا عبدالکریم ایروانی به تحصیل علوم دینی پرداخته و اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی در قزوین به تدریس، تالیف، ارشاد مردم و صدور فتوا اشتغال داشت. سال ۱۲۵۴ق به زنجان هجرت کرد و تا آخر عمر ساکن آنجا بود و خدمات بسیاری برای مردم زنجان انجام داد، از جمله تاسیس حوزه علمیه زنجان، تربیت شاگردان، ترویج دین و آگاهی مردم به مسایل فقهی و شرعی، توجه به معشیت، معاملات و زندگی اهالی بر حسب موازین الهی بود. از این عالم تالیفات بسیاری برجای مانده که کتاب معدن الاسرار از مهم‌ترین آنهاست.

فهرست مندرجات

۱ – معروفی اجمالی
۲ – زادگاه و خانواده
۳ – تحصیلات
۳.۱ – در اصفهان
۳.۲ – در قزوین
۴ – تدریس و تبلیغ در قزوین
۵ – هجرت به زنجان و اقدامات
۵.۱ – تاسیس حوزه علمیه
۵.۲ – تربیت شاگردان
۵.۳ – فعالیت‌های فرهنگی
۶ – فقیه دانشور
۷ – همدری با مردم
۸ – ویژگی‌های اخلاقی
۹ – آثار
۱۰ – فرزندان
۱۱ – وفات
۱۲ – تازگی پیکر پس از نیم قرن
۱۳ – عناوین مرتبط
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

۱ – معروفی اجمالی

علی بن محمد قزوینی، معروف به ملا علی فاضل قزوینی یا ملا علی زنجانی، که این شخصیت بعدها به دلیل کسب مقامات علمی و معنوی با پیشوندهایی چون آخوند، مولا، علامه، فاضل و پسوندهایی نظیر قزوینی و زنجانی و قارپوزآبادی شهرت یافت.

[۱] معلم حبیب‌آبادی، محمدعلی، مکارم الآثار، ج۲، ص۳۵۵.

۲ – زادگاه و خانواده

روستای قارپوزآباد از توابع قزوین، در منطقه‌ای کوهستانی و با طراوت قرار دارد.

[۲] چهل سال تاریخ ایران، ج۲، ص۷۴۸، تعلیقات حسین محبوبی اردکانی بر کتاب المآثر و الآثار.

در این دهکده طایفه‌ای زندگی می‌کردند که علاوه بر کشاورزی و دامداری، در علاقه‌مندی به ارزشهای دینی و اهتمام به فضیلت‌های اخلاقی مشهور بودند و محمد قارپوز آبادی از جمله آنان است و فرزندش مولا گل محمد نام دارد. او در سال ۱۲۰۹هـ. ق. صاحب فرزندی شد که وی را به عشق مولایش امیرمؤمنان (علیه‌السّلام)، علی نامید.

[۳] الذریعه، شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج۵، ص۲۴۸.

۳ – تحصیلات

ملا علی از کودکی استعداد شگرف خود را بروز داد و پدر به راهنمایی برخی علما فرزند شش ساله‌اش را راهی مکتب‌خانه کرد.

۳.۱ – در اصفهان

ملا علی در نوجوانی و جوانی مقداری از مقدمات علوم دینی را در حوزه‌های قزوین فرا گرفت و عازم اصفهان گردید تا فقه و اصول را فراگیرد. عمده تحصیل او که پانزده سال شیخ محمدتقی بن محمدرحیم بود. شیخ علاوه بر مبانی علمی، در مباحث عرفانی به سیر و سلوک پرداخت و در علم و تقوا شهرت یافت به گونه‌ای که در مجلس درسش حدود ۳۰۰ نفر حاضر می‌شدند. او در مسجد شاه (امام خمینی) اصفهان به تدریس و امامت جماعت می‌پرداخت و ملا علی قزوینی این افتخار را به دست آورد که در محفل درسی استادش با شخصیت‌هایی چون میرزای شیرازی، شیخ محمد صاحب فصول، میر سید حسن مدرس و شیخ مهدی کجوری شیرازی آشنا شود. معروف‌ترین اثر شیخ محمدتقی، «هدایه المسترشدین فی شرح اصول معالم الدین» است و او با همین اثر شناخته می‌شود. شیخ در جمعه ۱۵ شوال ۱۲۴۸ق در اصفهان درگذشت و حجه‌الاسلام سید محمد شفتی با جمع زیادی از علما و اقشار مختلف مردم بر پیکرش نماز گذاردند و جسدش را در تکیه تخت فولاد اصفهان، دفن کردند.

[۴] کتابی، سید محمدباقر، رجال اصفهان در علم و عرفان ادب و هنر، ص۹۵-۹۷.

۳.۲ – در قزوین

ملا علی قزوینی، پس از تحصیل نزد شیخ محمدتقی از وی اجازه اجتهاد گرفت و به قزوین بازگشت. در چنین ایامی شهید ثالث مولی محمدتقی برغانی ( شهادت: ۱۲۶۴ق)، محمدصالح برغانی (متوفای: ۱۲۷۱ق) و محمدعلی برغانی (متوفای: ۱۲۶۹ق) حوزه علمیه این شهر را رونق می‌بخشیدند،

[۵] سید کباری، سید علیرضا، حوزه‌های علمیه شیعه در گستره جهان، ص۵۳۸-۵۳۹.

لذا وجودشان را مغتنم شمرد.
عمده تحصیلات وی به مدت ۱۲ سال در محضر ملا عبدالکریم ایروانی انجام پذیرفت و ایروانی به وی اجازه اجتهاد داد. او در جواب سوالی فقهی نوشته بود: پس از من آخوند ملا علی قزوینی اعلم است.

[۶] معلم حبیب‌آبادی، محمدعلی، مکارم الآثار، ج۲، ص۳۵۵.

صاحب کتاب «علماء معاصرین» در این‌باره می‌نویسد: «مرحوم قارپوزآبادی مدت پانزده سال از خدمت شیخ محمدتقی و مدت ۱۲ سال از محضر ملاعبدالکریم ایروانی استفاده نموده است. و گویند که مرحوم ایروانی فرمود: من اعلم اهل عصرم بعد ملا علی قارپوزآبادی.»
ایروانی از مشاهیر و متخصص فقه و اصول و شاگرد سید علی صاحب ریاض المسایل بود و پس از وی، محضر سید محمد مجاهد را درک کرد. افرادی چون ملا آقا خوئینی قزوینی، میرزا حبیب‌الله رشتی و میرزا محمد تنکابنی از شاگردان معروف او هستند. این افراد شهرت استاد را در علم اصول ستوده‌اند.

[۷] تنکابنی، محمد بن سلیمان، قصص العلماء، ص۹۴ـ۹۵.

۴ – تدریس و تبلیغ در قزوین

ملا علی قزوینی پس از کسب کمالات علمی و اخلاقی به تدریس، تالیف، ارشاد مردم و صدور فتوا در قزوین مشغول شد. برخی از خواص و عده‌ای از مردم وی را به استادانش ترجیح می‌دادند. در این ایام میرزا حبیب‌الله رشتی به محضرش شتافت همراه با کثیری از شاگردان حوزه او را پرحرارت ساخت. آنان تحت تاثیر تقوا و فروتنی این شخصیت قرار گرفتند، به همین دلیل ترک حوزه قزوین به قصد اقامت در عتبات عراق برایشان بسیار دشوار بود.

[۸] امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۰۰.

[۹] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۲۱۰-۲۱۱.

قزوینی تا سال ۱۲۵۴ق (چهل و چهار سالگی) مقیم قزوین بود. او در مقدمه کتاب معدن الاسرار خود می‌نویسد:
«من با تحریض و تشویق جمعی از برادران ایمانی در سال ۱۲۹۴ق در قزوین مشغول تبلیغ، وعظ و منبر رفتن شدم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و سودمند افتاد، آنگاه برادران گفتند این خطابه‌ها و موعظه‌ها را بنویسیم تا برای همگان مفید باشد. در نتیجه من نیز با توجه به اینکه «مالایدرک کله لایترک کله؛ آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.» مشغول نوشتن و ضبط کردن آن مطالب گردیدم که حاصل آن پنج مجلد کتاب شد و من آن را معدن الاسرار نامیدم و این در سال ۱۲۵۳ق واقع گردید.»

[۱۰] قزوینی، ملا علی، معدن الاسرار، ج۱، ص۱-۲.

۵ – هجرت به زنجان و اقدامات

ملا علی قزوینی در سال ۱۲۵۴ به زنجان هجرت کرد.

۵.۱ – تاسیس حوزه علمیه

حوزه علمیه زنجان از قرن هفتم تا نیمه قرن سیزدهم قمری دوران رکود را سپری می‌کرد. عامل اصلی این وضع اسفناک هجوم اقوام بخصوص تاتارها و نابسامانی‌های منطقه‌ای و محلی بود.

[۱۱] حقیقت، عبدالرفیع، تاریخ نهضت‌های ملی ایرانیان، ص۵۲۸.

با ورود ملا علی قزوینی به زنجان در سال ۱۲۵۴ مراکز تربیت طلاب در این شهر عصر شکوفایی را تجربه کرده‌اند، حتی جویندگان معارف شیعی از آذربایجان و قفقاز به این مرکز آمدند. مرحوم قزوینی به تاسیس مسجد و مدرسه چهل ستون اقدام کرد که بعدها از مهم‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در عصر قاجاریه شد. این مسجد و مدرسه اکنون در بازار زنجان قرار دارد.
مدرسه چهل ستون در جوار مسجدی بدین‌نام و سمت جنوب شرقی آن قرار دارد و در اصلی آن به بازار کفاش باز می‌شود و در دیگرش به سمت کوچه حجت‌الاسلام است.
این مکان بعد از فاضل قزوینی کانونی برای پرورش عالمان پرمایه شد و اکنون تولیتش بر عهده نوادگان آن مرحوم است. در دهه‌های اخیر مدتی حاج شیخ یعقوبعلی جباری مسئولیت اداره آن را عهده دار بود و در سال‌های اخیر حاج شیخ تقی خاتمی مدیریت آن را به عهده گرفت.

[۱۲] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۱۷.

[۱۳] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۲۳۰.

نویسنده کتاب «خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران» که خود یکی از افتخارات این مدرسه می‌باشند، در این‌باره می‌نویسد: «… مرحوم (ملا علی) قارپوزآبادی بعد از این تاریخ است که به زنجان مهاجرت نموده است. قبل از قارپوزآبادی شهر زنجان حوز علمیه قابل اعتنائی نداشت، لیکن با احداث مسجد و مدرسه چهل ستون که اکنون در بازار زنجان واقع است و از آن تاریخ تاکنون مرکز تربیت طلاب بوده، دست به تاسیس حوز علمیه زنجان زد که بعدها یکی از مهم‌ترین و معروفترین حوزه‌های علمیه ایران در عصر حکومت قاجارها گردید.»
صاحب کتاب «علماء معاصرین» در این زمینه می‌نویسد: «مرحوم قارپوزآبادی در سنه ۱۲۸۴ ه مدرسه و مسجد بزرگی مشتمل بر چهل ستون بنا نهاد و شش سال در آن مسجد نماز گزارده تا روز شنبه ۸ محرم الحرام سنه ۱۲۹۰ق به سرای جاوید خرامیده، در بقع خود در مقبر سید ابراهیم (علیه‌السّلام) مدفون گشت.»

۵.۲ – تربیت شاگردان

طبق نقل شاهدان عینی حوزه درسی ملا علی قزوینی بسیار پررونق بود. حضور در آن مایه مباهات طلاب به شمار می‌رفت. بسیاری از شاگردان او از مراجع تقلید، مدرسان نامدار یا دانشورانی تاثیرگذار در عرصه‌های علمی و فرهنگی بوده‌اند. مشهورترین آنان آخوند ملا قربانعلی زنجانی مشهور به حجت‌الاسلام

[۱۴] جمعى از پژوهشگران، گلشن ابرار، ج۷.

می‌باشد و اسامی دیگر تربیت یافتگان محضرش چنین است: ملا محمدباقر خلخالی صاحب کتاب «ثعلبیه» و آخوند ملا سبزعلی مجتهد زنجانی، سید علی زنجانی (متوفای: ۱۲۹۰هـ ق)، سید میرزا عبدالله فرزند ابوالقاسم زنجانی، سید میرزا ابوالمکارم زنجانی، اسدالله فرزند نظرعلی زنجانی، جواد زنجانی، محمدحسین زنجانی، عباس زنجانی، عبدالعلی فرزند عبدالصمد زنجانی (نویسنده شرح دعای صباح)، عبدالعلی فرزند علی‌نقی زنجانی، عبدالله فرزند مولی احمد زنجانی (متوفای ۱۳۲۷هـ ق) و مؤلف آثاری چون تسهیل الوصول الی علم الاصول، عبدالمجید زنجانی و غلامرضا زنجانی.

[۱۵] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۲۱۱.

[۱۶] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۲۱۲.

[۱۷] حوزه‌های علمی شیعه در بستر تاریخ، ص۴۹۶-۴۹۷.

مؤلف محترم کتاب «خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران» در این‌باره می‌نویسد: «مرحوم قارپوزآبادی علاوه بر تالیفات و تصنیفات، در زمینه تدریس و تربیت شاگردان نیز بسیار کوشا بوده و مرحوم آخوند ملا قربانعلی زنجانی معروف به حجه‌الاسلام نیز از جمله شاگردان آن مرحوم به شمار می‌آید، چنانکه با اشاره و ترویج (ملا علی) قارپوزآبادی بود که مردم زنجان به مقام شامخ علمی و معنوی او پی برده و بعد از درگذشت قارپوزآبادی مرید و مطیع او گردیدند.»
در اعیان الشیعه می‌نویسد: «ملا قربانعلی مدت کوتاهی پای درس آخوند ملا علی قارپوزآبادی مقیم زنجان حاضر گردید و سپس به نجف و عتبات مقدسه مهاجرت نمود و…»

۵.۳ – فعالیت‌های فرهنگی

ملا علی قزوینی در زنجان علاوه بر تدریس، به تالیف آثاری متعدد روی آورد و آموزش مردم را در راس برنامه‌های خود قرار داد. آن عالم وارسته در ترویج دین و روشن نمودن مسایل فقهی و شرعی، توجه به معشیت، معاملات و زندگی اهالی بر حسب موازین الهی بسیار فعال بود و توانست در یک دوره ده ساله وضع مذهبی و فکری آنان را به‌طور اساسی متحول کند.
معروف است که یک روز به مسجد چهل ستون آمد و سجده شکر به جای آورد به حاضران گفت: وقتی به این شهر آمدم آگاهی مردم از احکام دین در حد بسیار نازلی بود، اما اکنون شاهد رشد و تحول خوبی هستیم. اینک که می‌خواستم پایم را به چنین مکان مقدسی بگذارم، دو نوجوان غیر مکلف ولی ممیز را دیدم که برای معامله یک مرغ صیغه شرعی می‌خواندند! برای همین سجده شکر به جای آوردم.

[۱۸] شکوری، ابوالفضل، خط سوم در انقلاب مشروطیت ایران، ص۲۱۴-۲۱۵.

فاضل قزوینی کوشید شعائر مذهبی در زنجان اقامه گردد. او موفق گشت برای نخستین بار این شعائر را احیا کند.

[۱۹] مهدی‌پور، علی‌اکبر، اجساد جاویدان، ص۲۹۳.

دکتر سید نورالدین مجتهدی گفته است: «در محضر پدرم از حاج رجبعلی که یکی از بازاریان مشهور زنجان بوده شنیدم که از روحانیان زنجان سخن می‌گفت و نقل می‌کرد: من کودک بودم، سپیده دمان برای نماز صبح همراه پدرم به مسجد چهل ستون می‌رفتم و پشت سر آخوند ملا علی قزوینی نماز می‌خواندم، مسجد پر از نمازگزار می‌شد و ازدحام جمعیت شدید بود.»

[۲۰] ابوالحسنی، علی، سلطنت علم و دولت فقر، ص۲۵.

آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی می‌نویسد: «مرحوم آخوند قزوینی در نشر احکام دین و تهذیب اخلاق مردم و تعلیم و تربیت آنان کمال جدیت را داشت. حتی افرادی را تربیت کرده بود تا در بازار و معابر شهر در حال گردش باشند و در امنیت شهر اهتمام ورزند، آنان به توصیه آخوند با صدای یا عزیزالله که ذکر خدا بود، فریاد می‌زدند و رفته رفته وجود این افراد به یک رسم تبدیل گردید که در محافظت از این دیار بسیار مؤثر بود.»

[۲۱] زنجانی، سید احمد، الکلام یجرالکلام، ص۲۶۰-۲۶۱.

۶ – فقیه دانشور

شرح‌حال‌نگاران و منابع تاریخ ملا علی را به عنوان دانشوری چند بعدی معرفی کرده‌اند. عده‌ای نیز گفته‌اند: وی فقیهی فرزانه، اصولی دقیق و مفسری صاحب نظر بود.

[۲۲] خط سوم در انقلاب مشروطه ایران، ص۲۰۹.

سید محسن امین می‌نویسد:
«از استادانش اجازه اجتهاد دریافت کرد و در علم و معارف دینی چنان اشتهاری به دست آورد که ریاستش در امور شرعی فراگیر شد و گروه‌های زیادی از مردم و اهالی آذربایجان، قفقاز، همدان، قزوین و زنجان، از وی تقلید می‌کردند.

[۲۳] امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۰۰.

اعتمادالسلطنه می‌گوید: «از کملین مجتهدین بود و در اصول و فقه کتاب‌های با تحقیق نگاشته و به یادگار گذاشته (است).»

[۲۴] اعتماد السلطنه، محمدحسن‌خان، المآثر و الآثار، ج۱، ص۱۹۳.

حاج ملا علی واعظ خیابانی وی را متبحر در فقه، اصول، وعظ و علوم ادبی می‌داند و می‌افزاید: ب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.